I
IrishDraft
Sv: Hur råd med häst?
Du måste ha fått en j-la massa i julklapp osv...
Jag vill gärna se budgeten för det där...
Det finns alltid folk som påstår att dom kan hålla hästar på inga pengar alls... Men när det kommer till kritan brukar det vara föräldrarna som gör det möjligt...
3 stallhyror: 1200 kr
3 försäkringar: ?
3 skoningar: ?
Foder till tre hästar: ?
Boende för dig: ?
Din mat: ?
Telefon, el osv: ?
Resor till och från skolan: ?
Skolmaterial: ?
Nej, man får som sagt prioritera.
Jag jobbade inom vården, natt, på somrarna - fick ut ungefär 1200kr/natt så på en månad med i snitt 9 pass så blev det en skvätt. För dessa köptes sen hö och halm in för hela vintern. Valt att betala försäkringar per halvår istället för per månad. Då kan man jobba ihop summan och betala den i en klump och ha det klart istället för en löpande utgift varje månad. Tycker det är smidigare och tryggare.
Billig kallhyra, 400kr/box. Men då gjorde jag ALLT själv. Ut & In, fodringar, mockning, ridning etc 7 dagar i veckan året runt. Snäll mamma tog ut dem ibland, men då hon på den tiden var hästrädd så var det också allt.
Pengar man fick i födelsedagspresent och julklapp gick oavkortat till hästarna. Osv, osv.
Såhär efteråt undrar jag hur det gick till, men jag hade faktiskt alltid lite pengar över varje månad..
Och med all skötsel och ridning av 3 hästar, skola med 45min resväg enkel och pojkvän så måste mitt dygn ha haft minst 34 timmar och jag trollat fram pengar med knäna..
Klart att det går, men är det värt det? För mig var det det - mina pojkar är guld värda!
Du måste ha fått en j-la massa i julklapp osv...
Jag vill gärna se budgeten för det där...
3 stallhyror: 1200 kr
3 försäkringar: ?
3 skoningar: ?
Foder till tre hästar: ?
Boende för dig: ?
Din mat: ?
Telefon, el osv: ?
Resor till och från skolan: ?
Skolmaterial: ?