Hur råd med häst?

Sv: Hur råd med häst?

Jag tror hon menar att om hon sparat ihop till en egen häst, istället tar en foderhäst försvinner ju de pengar hon sparat till att köpa en egen häst. Då går ju dom pengarna till foderhästen istället och när hon sen vill köpa en egen(det är ju inte säkert att hon köper foderhästen) har hon inga pengar kvar. :bow:

Jag fattar faktiskt inte ekvationen. Hästen kostar ju lika mycket löpande vara sig det är en foderhäst eller en köpehäst. Enda skillnaden är ju att köpeskillingen står kvar på kontot om man tar en foder häst. Annars är det ju exakt samma kostnader.

Till Tompuss: Jag menade att pengarna jag har sparat ihop försvinner och sen när jag efter foderhästen ska köpa en egen häst så har jag ju inga pengar kvar? Eller om jag tar hästen på foder för ev. senare köp så har ju ändå pengarna gått åt till alla möjliga saker och kan då inte betala summan som hästen kostar. Förstår du mitt resonemang nu?

Jag har inte läst tråden men börjar med att svara på detta:

Hur gör ni andra i min ålder som har egen häst? Delar ni med någon eller betalar föräldrarna allt? ;) Tycker ni helt enkelt att jag ska vänta tills efter gymnasiet när jag kan jobba åtminstonde halvtid?
Jag vill ju så gärna :grin:

Då jag gick i gymnasiet (Åk2) fick jag ett arv från en släkting. För dessa pengar hade jag råd att hålla en häst, åtminstone var planen att ha råd att hålla honom tills jag gått ut gymnasiet och fått jobb.
Jag köpte en valack jag innan haft som min egen i ett år. Han kostade iofs bara 6000 kr och var en promenadlimpa. Jag tränade inte och red inte lektioner med honom utan vad pengarna gick till var bara själva driften. Tränade gjorde jag dock på andra hästar eftersom jag gick på ett ridgymnasium och var i skolstallet 3 dagar/vecka. Gratis mao.

Mina vänner som hade häst under gymnasietiden hade föräldrar som betalade, man kommer aldrig upp i en sådan inkomst att man har råd annars. Inte med tanke på att skola och annat tar den tid man skulle behövt vara på jobbet. Däremot var det några av dem som jobbade extra vissa helger och kvällar, men det var ingen stor inkomst att tala om. Kanske betalade det en tredjedel av vad hästen kostade per månad.

Man bör ha i åtanke att gymnasiet tar slut, och då ska hästen försörjas även då. Man kanske vill flytta också, och då börjar boendet kosta mer. På en halvtidslön har du aldrig råd med boende, räkningar, häst och allt annat förekommande i livet (om någon inte håller med mig så får denne gärna lära mig hur man får det att gå runt isf ;))

Så, nu ska jag läsa vidare i tråden....

Du sparar 20 000 kr och ska köpa häst för pengarna. Varje månad har du 4000 kr som sa täcka stallplats, skor, vaccination, transport och allt det löpande. Men så hittar du en jättefin foderhäst, och lägger de 4000 kr i månaden på den istället. Dina 20 000 kr finns kvar på banken.

Eller menar du att du sparar de 4000 kr i exemplet ovan och varje månad blir det 4000 kr mer i köpa-hästkassan för du lägger det på sparande istället för en foderhästs stallhyra?

Nu blev det komplicerat ;) Jag är trött och hänger inte riktigt med. Men det spelar ingen roll för jag har 1 ½ år kvar i gymnasiet och under den tiden hinner jag spara pengar och planera ordentligt, sen bestämmer jag hur jag ska göra. Det kan hända vad som helst med livet och något kanske till och med hindrar mig från att ha häst, jag får låta framtiden avgöra helt enkelt :)

*KL*

Jag är så fascinerad av att det är så många som har föräldrar som betalar...

Även om mina föräldrar haft råd, och fortfarande skulle ha råd att sponsra mig, med häst så har de valt att inte göra det.
Skulle jag skaffa egen häst idag och det sen skulle visa sig att jag skulle behöva låna pengar av dem pga ngn anledning så skulle de, om jag inte hade häst låna ut pengarna, dock om jag hade häst så skulle de inte göra det. Anledningen till det är och har alltid varit att en häst BEHÖVER man inte ha (även om jag nu anser att man BEHÖVER det! :D ) och alltså är kostnaden för hästen inte något man måste ha...

Dock är inte det ekonomiska anledningen till att jag inte har egen häst idag, utan tiden. Jag har en liten dotter hemma och jag vill inte vara ifrån henne för mkt. Dock längtar jag tills hon blir större och kan vara med mer i stallet än vad hon är nu - då kanske jag har sån tur att hon också blir hästtokig och vill ha häst!

Har turen idag att ha en medryttarhäst som jag får ha som min egen och rida hur många dagar i veckan jag vill...:laugh:

Jag tycker du är klok som väntar med att skaffa häst!
Sista året på gymnasiet kan vara jobbigt (Vissa skolor iaf :grin: ), och som vi ex hade praktik och var iväg en hel del på våren så då var man tvungen att få tag i någon annan som vill ha hand om hästen.
Har man den då i ett kollektivsall lr liknande kan det vara ganska svårt.

Sen efter gymnasiet vet man aldrig vad som kan hända - du kanske vill flytta utomlands, eller köpa lägenhet eller vadsom och kanske hellre väljer att vänta med att köpa häst i ännu några år.
Eller så drabbas du av finanskrisen och blir arbetslös och tvingas sälja din (relativt nya) häst :p :crazy:

Om du väljer att ta häst på foder eller köpa helt är ju upp till dig och det kan du ju bestämma när du väl ska köpa/låna häst. Är du inne på att ha häst i bara ett år eller två så är det ju bättre att ta på foder (Tänkte du nämnde thailand?)..
Personligen skulle jag nog hellre välja att köpa en häst eftersom man då har den helt som sin egen och inte bara nästan..
Och som du säger - dina sparpengar riskerar ju att försvinna till foderhästen istället för att gå till din egna häst..

Du sparar 20 000 kr och ska köpa häst för pengarna. Varje månad har du 4000 kr som sa täcka stallplats, skor, vaccination, transport och allt det löpande. Men så hittar du en jättefin foderhäst, och lägger de 4000 kr i månaden på den istället. Dina 20 000 kr finns kvar på banken.

Eller menar du att du sparar de 4000 kr i exemplet ovan och varje månad blir det 4000 kr mer i köpa-hästkassan för du lägger det på sparande istället för en foderhästs stallhyra?

Nu vet jag inte redigt hur ts tänker :p men det blir ju alltid mindre pengar över till hästköpa hur eller hur om man tar en häst på foder...
Om man inte har möjlighet att spara endel pengar varje månad.

För även en foderhäst kan ju bli en oförutsedd utgift. De 20000 kanske minskar pga veterinärräkningar eller liknande och då har man kanske inte råd att köpa hästen.
Har man egen häst eller lånehäst så kan man ju adlrig garantera att sparpengarna finns kvar på kontot nästa månad sas :p

Plus att man givetvis har råd med fler/dyrare hästar om man sparar de 4000 varje månad, som du skrev. (Eller kan passa på att lyxa till det innan det är för sent :angel: )

Nej, man får som sagt prioritera.
Jag jobbade inom vården, natt, på somrarna - fick ut ungefär 1200kr/natt så på en månad med i snitt 9 pass så blev det en skvätt. För dessa köptes sen hö och halm in för hela vintern. Valt att betala försäkringar per halvår istället för per månad. Då kan man jobba ihop summan och betala den i en klump och ha det klart istället för en löpande utgift varje månad. Tycker det är smidigare och tryggare.
Billig kallhyra, 400kr/box. Men då gjorde jag ALLT själv. Ut & In, fodringar, mockning, ridning etc 7 dagar i veckan året runt. Snäll mamma tog ut dem ibland, men då hon på den tiden var hästrädd så var det också allt.
Pengar man fick i födelsedagspresent och julklapp gick oavkortat till hästarna. Osv, osv.

Fast jag förstår inte hur du fick det att gå ihop?
1000:- studiebidrag i månaden men 1200:- i bara stallhyra?
Skoningar, vaccinationer och andra veterinärräknignar för alla tre då?
Utrustning är ju inte heller billigt och till tre hästar bör det ju bli endel på 3 år?!
Vad gjorde du om fodret blev dåligt eller du behövde tillskottsfodra?
Hur hade du råd med tränare?

Visserligen blev det väl endel på sommaren, men mycket av det gick väl ändå till fodret och strö...?

Bara nyfiken på hur du fick det att fungera och ändå lyckades sköta dina Tre hästar på ett bra sätt :p
Min häst kostar nog mer i månaden än dina tre tillsammans och då har jag ändå ganska billigt foder och stallhyra.. :angel:

Jag har en häst på foder och har haft sedan i slutet av sommaren, han ska o hos mig tills hans hovar är fina igen, kan göra allt som man kan med en annan häst bara jag tar hand om hovarna och det känns skönt. Han har dock inte kunnat ha skor nu och det har varit jobbigt för det är så halkigt.

I alla fall, det jag vill komma till, de som äger hästen betalar stallhyran + kostnaderna kring hovarna, dvs hovslagare. Det är väll ca 750 kr i månaden samt att jag får ta kraft av dem så där sparar jag ju, däremot så står jag för betfor, spån och alla andra kostnader runtom, som om han behöver en saltsten eller ett nytt täcke, schabrak, avmaskning eller något annat och så har jag gjort en deal med min syster så hon betalar höet som är på ca 700 kr i månaden (våra hästar delar hage så 2 balar i månaden så 350 kr/person).

Jag betalar stallhyran direkt från mitt konto till stallägaren och sedan får jag betalt kontant då jag behöver pengarna av de som äger hästen.

Tycker att det är en ganska bra deal, det negativa är väll att han kommer att flytta hem snart och det smärtar men eftersom att min mellersta syster är delägare på honom så får jag träffa honom när jag vill och jag kommer nog att få rida och pyssla med honom även när han är tillbaka. Han är f.ö en kallblodstravare.

Så detta kanske kan vara ett alternativ för dig? För jag klarar mig på mitt studiebidrag, haken är väll att man måste få en snuskigt bra deal. :angel:

Senast ändrad:

ok tycke allt att du ska vänta, man kan aldrig säga vad det kostar beror pa stall , foder, ras vad just den hästen kräver.
vänta tills du har arbete, jag skaffade egen häst som student men det var att äta Nudlar mest hela tiden
med detta e vad jag tycker du ska göra. Men som sagt var allt e ju upp till dig vilka förutsättningar du har. Tror att du ska sitta ner och ev räkna pa vad allt kostar gör en kalkyl samt se om du kan ha en buffert för veterinär osv osv
om du e osäker rent ekonomiskt osv e det dumt att skaffa häst om man bara har en längtan
Även om du tar pa foder lär du betala mat, skoning det som man brukligt inte behöver betala är försäkringen pa hästen sa, du slipper ju betala den. men det är inte billigt att ha häst pa foder heller, du lär ju ända betala den "normala kostaden" för foder hästen som du gör för den egna
NÄr det gäller foder beror det ju helt pa ägaren, jag mena att det beror pa vad som kommer att sta i foder värds kontraktet.

Är det inte enklast att bli medryttare till en början där du kanske hjälper till med lite pengar till skoning osv vad vet jag
lycka till i af

mvh marit

Senast ändrad:

Till Manhattan:
Jag har rad med 3 hastar och arbetar inte just nu, kanske mest beroende pa att jag har pengar sparade fran over aren. Men jag sjalv ater ju mkt ris och bonor, och grot... Men det ar mitt val att gora, andra spenderar sina pengar pa resor eller klader eller nojen.

Till Lila Tiger: Liten dotter, hur liten ar hon? Varfor kan du inte ta med henne till stallet nu? Min yngsta flicka var 12 veckor forsta gangen hon spenderade en hel dag i stallet.. Nu sover de ju for de mesta vid den aldern, men aven nar hon blev storre hade jag henne i en gastol sak och hon 'zoomade' upp och ner i stallgangen. Inga problem. OK detta var i mitt eget stall sa kanske skillnad.. I vilket fall som helst, jag hoppas du kan fa din hast ngn gang i framtiden och aven ha dotter med hastintresse...

kat

Min dotter blir tre i Mars och hon är med i stallet så ofta hon vill, dock har jag svår att rida när hon är med då det oftast bara är hon och jag där. Så om jag inte ska rida så får hon följa med, men annars blir det svårt....

Jag fick min häst när jag gick i årskurs 8, (hade bara ridit i 1 år) Hade aldrig köpt en häst då, utan jag tog henne enbart för att jag fick henne (F.d travare). Mina föräldrar hjälpte till och betalade henne till viss del, men alla mina pengar jag fick i form av barnbidrag/studiebidrag gick till hästen plus alla pengar kag fick ihop genom små jobb. I April 08 fick stoet ett föl så jag har alltså två hästar nu, har gått ur skolan och är arbetslös. Jag bor hos min kille. Jag betalar allt själv utom min mobil som mamma fortfarande betalar (Det ska tilläggas att jag har hund, råttor och möss också som kostar) Jag har lite små jobb så som ledsagarjobb, jag sorterar tvätt och jag städar. Får ihop ca 4 tusen i månaden plus städpengarna. Det GÅR att klara sig men det kanske inte är att rekomendera, det gäller som sagt att prioritera. Jag vet inte hur länge sen det var jag köpte ngt till mig själv t.ex.

Nu Har ju inte jag problemet med att jag inte hinner med min pojkvän eftersom vi bor ihop, och trots att jag inte har ngt riktigt jobb har jag väldigt svårt att hinna med allt, :P Då har jag ändå mina hästar inackordera där allt ingår, även mockning.

Oftast klarar man sig varje månad, det är när något oväntat händer som det kan bli väldigt körigt, som t.ex min häst har ryggproblem för tillfället och det är svårt att få pengarna att räcka till när det kommer massa veterinär räkningar.

Hoppas du kommer fram till vad som blir bäst för dig. Lycka till :D

Nu är jag förvisso inte i din ålder, men jag skulle nog avvakta med hästköp om jag var du.
Själv drömde jag om en egen häst från den dag jag kunde säga häst, men det var inte förrän drygt 35 år senare som drömmen slog in. :love:
Jag började som medryttare och efter ett par år så ville ägaren skriva över hästen på mig. Just då var jag arbetssökande så vi gjorde först upp ett avtal där jag stod för mat & hyra och ägaren för resten. Först när jag hade en stabil inkomst och sparat en buffert på 30.000 (tog drygt 1 år) skrev vi över ägarbeviset. Nu fick jag ju visserligen hästen (=LYCKA) men inte fasen är det billigt för det. Bara driftskostnad & försäkring går på ca 2.500 en billig månad.. därtill kommer ev skador, vaccinationer, utrustning mm.
En buffert är ett måste om pålle blir sjuk eller skadad. Du skulle aldrig förlåta dig själv om du hamnar i en situation där hästen kräver omedelbar vård som du inte har ett öre till att bekosta. Vad gör du då? Lånar och betalar tillbaka hur??
Dessutom vill du resa, vara med pojkvännen, kanske flytta hemifrån mm mm sånt som man vill göra i din ålder. Risken är väl då att hästen kommer i kläm och sist men inte minst: Det ska till en 7-helsickes kille som pallar att vänta all den tid det tar att ha häst.. :angel:

Hur du än gör så önskar jag dig lycka till!!

//Cinnamon

Ni som skriver att skador och sjukdom kostar mycket, jag har en fråga:
Vad är det som kostar, och hur fungerar/kostar försäkringen?
Jag går också i gymnasiet (år ett) och funderar på att skaffa häst.

Ni som skriver att skador och sjukdom kostar mycket, jag har en fråga:
Vad är det som kostar, och hur fungerar/kostar försäkringen?
Jag går också i gymnasiet (år ett) och funderar på att skaffa häst.

visst går mycket på försäkring MEN om hästen inte står på klinik finns det i regel ingen direktreglering vilket gör att du måste betala beloppet och sedan få tillbaks pengarna efter att du skickat in uppgifterna och det kan ta tid. Därför måste pengarna finnas. Sedan är en försäkringsperiod inte hur lång tid som helst, och då får en ny självrisk betalas. Att betala 7000 kr till vet en månad är inte hela världen men om man precis har råd till dom vanliga månadskostnaderna så kan det bli svårt, det är därför man ska ha en budget:)

Precis som Lovisa och Manhattan säger så är det mycket som inte täcks upp av försäkringen och självrisken är något du måste stå för. Det är alltså bara kostnaderna utöver den summan som f-bolaget betalar tillbaka. Har man otur så får man ingen ersättning alls beroende på vad som står i försäkringsbrevet kontra vilken skada det handlar om, en s.k reservation :(
Ex. Pålle har en reservation som säger att hältor fram inte ger någon ersättning pga en gammal skada som fanns där innan försäkringen tecknades.
Om sådan reservation finns så bör man verkligen ha en sjö att ösa ur om hästen måste hältutredas, för då får du bekosta det själv. :crazy:
Summakardemumma så kostar det den månatliga avgiften för din försäkring, självrisken per skadetillfälle (om det överstiger ex 125 dgr mellan skadorna). Vissa försäkringar täcker inte heller mediciner och bara som ett exempel kan jag nämna att Metacam kostade 749:-att hämta ut! :eek: Det är nästan hela studiebidraget det..
Mitt råd; Jobba, spara, plugga, jobba, spara, plugga...sen skaffa häst!!

//Cinnamon

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 389
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 197
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 622
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 939
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka