Hur prioritera (i relation)?

R

Raderad medlem 6459

Eller vad man nu ska kalla det. Jag har hamnat i en sits som jag inte riktigt varit i tidigare och skulle gärna vilja bolla det här.

De senaste åren har jag velat göra en väldigt specifik resa och nu har det bubblat upp igen och jag känner att nästa år borde vara året som jag kommer i väg. Det kommer kräva tre-fyra veckor och kosta en del. Antingen åker jag ensam eller med en tjejkompis. Att få med min man är inte ett alternativ - resmålet passar inte honom alls, han är egentligen inte intresserad och jag vill verkligen få 100% njuta av min resa och inte oroa mig för att mitt sällskap inte trivs. Han är dock världens raraste och skulle utan tvekan åka med mig om jag bad honom.

Men. Nu till det stora men:et. När jag tog upp det här med min man så var han glad och positiv och hejade på och sa i princip att jag skulle ta året till att bestämma mig och se om jag vill göra det, i såna fall ska jag bara köra på. Jag känner dock att det är ett stort beslut - även för honom - eftersom fyra veckors frånvaro från jobbet och den stora kostnaden ju givetvis kommer att påverka hans och mina möjligheter att resa ihop. Vill jag verkligen lägga så mycket tid och pengar på en resa själv? Jag vill ju resa med honom OCKSÅ och känner att det blir så himla ego att jag drar i väg själv, med tid och pengar vi hade kunnat lägga på världens resa tillsammans.

När jag drog det här för honom blev han rätt bekymrad och sa att jag ju givetvis ska susa i väg om jag vill och att han inte på några sätt vill vara ett hinder för mig. Och det är han ju inte men på ett sätt är han ju det eftersom jag ju VILL vara med honom. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag inte haft det här bekymret.

Så. Lång trådstart, massa babbel. Hur tänker ni? Hur resonerar ni med era partner som resor el dyl? (Och ni som har råd att dra i väg femton gånger om året och därför inte har det här problemet: Skönt för er! Men frågan är mer riktat till dem som inte har det så enkelt)

Frågan är väl vad du skulle känna om du inte gör det. Då riskerar han väl bli ett hinder. Jag skulle nog bli lite olycklig om jag avstod DEN resan till förmån för resandet med partnern, det har man ju ändå. Man får bara skjuta det till nästa år just den här gången.

Att du gör den här resan kommer ju inte påverka era möjligheter att resa tillsammans mer än på (relativt) kort sikt. Nån annan gång vill han göra något som tar tid och pengar (även om det inte är just att resa själv) och resa tillsammans kommer ni också att hinna med. Jag skulle nog tänka att det där hinner jämna ut sig.

Frågan är väl vad du skulle känna om du inte gör det. Då riskerar han väl bli ett hinder.
Fast han är ju bara ett hinder för att jag vill vara tillsammans med honom.

Jag vet liksom inte hur jag ska välja (vilket det tyvärr ser ut som att jag måste i och med att jag inte kan göra två stora resor på ett år). Jag menar, både ensamresan och tillsammansresan går ju att skjuta på. Hur vet man vilken man skjuter på?

Suck. Varför vill ingen sponsra mina resor för?

Att du gör den här resan kommer ju inte påverka era möjligheter att resa tillsammans mer än på (relativt) kort sikt.
Ett helt år? Jag är en otålig person. För mig är ett helt år lång tid.
Nån annan gång vill han göra något som tar tid och pengar (även om det inte är just att resa själv)
Jamen gud ja, givetvis. Det där är inte ens en faktor i det här. Vad han lägger sin tid och sina pengar på har ingenting med min reseplanering att göra.

KL
Ingen annan som varit i samma sits? Typ "åh nej jag vill båtluffa i grekland med min sambo men OCKSÅ bila från kust till kust i USA"? Hur väljer man?

Fast han är ju bara ett hinder för att jag vill vara tillsammans med honom.

Jag vet liksom inte hur jag ska välja (vilket det tyvärr ser ut som att jag måste i och med att jag inte kan göra två stora resor på ett år). Jag menar, både ensamresan och tillsammansresan går ju att skjuta på. Hur vet man vilken man skjuter på?

Suck. Varför vill ingen sponsra mina resor för?
Ja, och varför har man inte mer semester? Jag lider svårt av futtiga sex veckor. (I-land, jag vet ...)

Om du gräver allra djupast inom dig så vet du kanske vilken resa du helst vill göra nu, och vilken du kan vänta med till nästa år.

Om man ser det från den andra sidan så hade jag som partner absolut velat att min partner åkt iväg på sin drömresa. Resa tillsammans kan man göra på många olika sätt men en specifik drömresa kan många gånger bara göras på ett sätt.

Med tanke på att jag inte har så många semesterdagar så skulle jag inte kunna göra två långa resor på ett år.
Hade det varit en resa som jag drömt om länge och nu funnit en bra tidpunkt för vs en resa jag och min man har pratat om en tid hade jag valt "min" resa först.
Vi kommer hinna resa många gånger tillsammans i alla fall.

Ingen annan som varit i samma sits? Typ "åh nej jag vill båtluffa i grekland med min sambo men OCKSÅ bila från kust till kust i USA"? Hur väljer man?

Jag funderar på om det går att renodla bort sambon ur valsituationen? Då har du strängt taget haft samma val att göra innan, när du valt resa.

Ja, och varför har man inte mer semester? Jag lider svårt av futtiga sex veckor. (I-land, jag vet ...)
Sex veckor? Jag har bara fem :arghh:. Jag har hittills alltid löst det genom att ta tjänstledigt typ fyra veckor per år för att resa.
Om man ser det från den andra sidan så hade jag som partner absolut velat att min partner åkt iväg på sin drömresa. Resa tillsammans kan man göra på många olika sätt men en specifik drömresa kan många gånger bara göras på ett sätt.
Ja, jag fattar! Och det är därför det är svårt att diskutera det här med min partner för han tänker ju precis som du: ÅK! Vi löser en egen resa också, på nåt vis.

Men jag känner mig så jävla EGO bara :(.

Kan du och din man göra kortare resor i närområdet? Planera in övernattningar på B&B i trevlig miljö? Naturvandringar över dagen eller besök på konstmuseum i närheten eller nåt annat så att ni också gör roliga saker tillsammans som en liten kompensation för att det inte blir nån lång gemensam resa?

Hur länge hade ni behövt vänta med ensamresan om du reste på din resa? 1 år, 5 år, 10 år?

Sex veckor? Jag har bara fem :arghh:. Jag har hittills alltid löst det genom att ta tjänstledigt typ fyra veckor per år för att resa.

Ja, jag fattar! Och det är därför det är svårt att diskutera det här med min partner för han tänker ju precis som du: ÅK! Vi löser en egen resa också, på nåt vis.

Men jag känner mig så jävla EGO bara :(.
Nejdå du är inte ego alls. Bara mänsklig :)

Hade det gällt min man så hade jag antagligen tvingat honom att åka vare sig han ville eller inte :sneaky: :D

Hade det varit en resa som jag drömt om länge och nu funnit en bra tidpunkt för vs en resa jag och min man har pratat om en tid hade jag valt "min" resa först.
Hmm. Jag fattar. Jag får klura vidare.
Jag funderar på om det går att renodla bort sambon ur valsituationen? Då har du strängt taget haft samma val att göra innan, när du valt resa.
Nä det går inte. För han ÄR problemet. Jag är världens mest självständiga person men jag vill bara vaaaaaraaa med honom. Hade det varit en annan typ av resa, med någon annan, hade valet varit lätt: drömresan. Med honom med i ekvationen? Not so jävla enkelt.

Hur länge hade ni behövt vänta med ensamresan om du reste på din resa? 1 år, 5 år, 10 år?
Det här skulle vara viktigt för mig. Som min ekonomi ser ut nu hade en värstingresa gjort att jag behövde vänta ett antal år till nästa gång.
Om jag och partnern skulle kunna åka på en ordentlig resa redan året därpå hade jag nog inte tvekat att ta "egoresan" först.

Nä det går inte. För han ÄR problemet. Jag är världens mest självständiga person men jag vill bara vaaaaaraaa med honom. Hade det varit en annan typ av resa, med någon annan, hade valet varit lätt: drömresan. Med honom med i ekvationen? Not so jävla enkelt.

Nä, jag fattar. Att du inte dras med honom dagligen gör väl inte valet särskilt mycket lättare heller.

Kan du och din man göra kortare resor i närområdet?
Ja det kan vi :). Men vi har pratat länge om att göra en större resa och typ spikat det till nästa höst/vinter. Han menar väl att vi kan göra både och: skaka fram pengarna och tiden till både min drömresa och till vår resa. Och jag känner honom väl nog för att veta att om det kniper så prioriterar han min resa, utan tvekan.
Hade det gällt min man så hade jag antagligen tvingat honom att åka vare sig han ville eller inte :sneaky: :D
Haha! Åh det skulle jag aldrig fixa, jag kan inte ens lyssna på min favoritlåt om någon i bilen inte gillar den, får akut ångest av det :D. Jag skulle oroa mig hela resan över huruvida han har trevligt eller inte så det skulle bara sabba allt :p.

Jag
Det här skulle vara viktigt för mig. Som min ekonomi ser ut nu hade en värstingresa gjort att jag behövde vänta ett antal år till nästa gång.
Om jag och partnern skulle kunna åka på en ordentlig resa redan året därpå hade jag nog inte tvekat att ta "egoresan" först.

Jag tänker likadant. 1 år helt ok att vänta med den gemensamma resan men 5 år är för mycket för mig.

Eller vad man nu ska kalla det. Jag har hamnat i en sits som jag inte riktigt varit i tidigare och skulle gärna vilja bolla det här.

De senaste åren har jag velat göra en väldigt specifik resa och nu har det bubblat upp igen och jag känner att nästa år borde vara året som jag kommer i väg. Det kommer kräva tre-fyra veckor och kosta en del. Antingen åker jag ensam eller med en tjejkompis. Att få med min man är inte ett alternativ - resmålet passar inte honom alls, han är egentligen inte intresserad och jag vill verkligen få 100% njuta av min resa och inte oroa mig för att mitt sällskap inte trivs. Han är dock världens raraste och skulle utan tvekan åka med mig om jag bad honom.

Men. Nu till det stora men:et. När jag tog upp det här med min man så var han glad och positiv och hejade på och sa i princip att jag skulle ta året till att bestämma mig och se om jag vill göra det, i såna fall ska jag bara köra på. Jag känner dock att det är ett stort beslut - även för honom - eftersom fyra veckors frånvaro från jobbet och den stora kostnaden ju givetvis kommer att påverka hans och mina möjligheter att resa ihop. Vill jag verkligen lägga så mycket tid och pengar på en resa själv? Jag vill ju resa med honom OCKSÅ och känner att det blir så himla ego att jag drar i väg själv, med tid och pengar vi hade kunnat lägga på världens resa tillsammans.

När jag drog det här för honom blev han rätt bekymrad och sa att jag ju givetvis ska susa i väg om jag vill och att han inte på några sätt vill vara ett hinder för mig. Och det är han ju inte men på ett sätt är han ju det eftersom jag ju VILL vara med honom. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag inte haft det här bekymret.

Så. Lång trådstart, massa babbel. Hur tänker ni? Hur resonerar ni med era partner som resor el dyl? (Och ni som har råd att dra i väg femton gånger om året och därför inte har det här problemet: Skönt för er! Men frågan är mer riktat till dem som inte har det så enkelt)

Jag älskar min man nåt så in i bängen - men herregud vad skönt det är med egna äventyr.
Jag har aldrig varit borta 4 veckor, men om jag hade möjligheten så hade jag tagit väl hand om den. :) Det finaste vi kan ge varandra är utrymme och möjlighet att göra det var och en vill. Min man är inte mycket för soliga stränder, och jag är inte mycket för fjällvandring och vindskydd.

Mars är ovanligt intensiv:
Jag åker ensam till England för att hälsa på min syster i helgen. Helgen efter det är jag borta i Stockholm hela lördagen och hela söndagen. Helgen efter det kommer mamma upp och tar hand om kiddot medan vi checkar in på spa för att äntligen "umgås som två vuxna personer och inte två småbarnsföräldrar".

Mer på typ samma tema:
Han tävlar i en sport, jag i en annan. Jag kan inte följa med på hans tävlingar (det är inte en särskilt publikvänlig sport) och han brukar inte vilja följa med på mina. Det är underbart med egentid, och vi unnar varandra det. :)

Men... Det verkar som att ditt dilemma egentligen är mer ekonomiskt än ett beslut mellan att åka eller inte? Jag tycker inte att det är ett särskilt stort problem. Vill ni åka någonstans tillsammans samma år så går det ju att hitta på något utifrån plånboken. Annars får ni göra något större tillsammans nästa år :)

Jag åkte och var borta i ett halvår. Det tog på bägges ekonomi är klart. Både före, under och efter.

7 år senare separerade vi.
Jag vet att jag då tänkte att det var bra att jag kom iväg på den där resan, för jag hade grämt mig massor/varit arg på mig själv, om jag inte hade kommit iväg den gången.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 900
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar