Hur påverkas BLUP

B

BigJohn

Hejsan!

Är det någon som har bra koll på hur blupen bland islandshästar fungerar.
Jag undrar helt enkelt hur det hela beräknas.
En häst kan ju både höja och sänka sin blup på grund av sin egen bedömning.

Måste flera avkommor till en häst bedömas för att det ska påverka föräldrarnas blup?

Ett exempel: En häst har 120 i blup utan att ha visats. Den får en fin bedömning som ger 8,4 totalt. Hur påverkar detta blupen?

Finns det något sätt man kan räkna ut det själv?

Mvh BJ

Sv: Hur påverkas BLUP

Finns det ingen som har någon kolla på detta? Vore kul att se vad en enskild händelse (bedömning, avkommors bedömning) påverkar blupen om allt annat är oförändrat. Det verkar avancerat med tanke på att ingen verkar ha någon koll på det eller att ingen är intresserad av det. =)

/BJ

sök på nätet på BLUP Islandshäst så finns det en eller ett par artiklar om det. Tror det är svårt att räkna ut förändringen själv. Som jag förstått det så ökar blup:en om bedömningen av hästen i sig är bra, men kan även sänkas om bedömningen är dålig, samma sak gäller om avkomma bedöms, och även syskon om jag inte läst och förstått fel.

Tack för svar.
Jag har sökt en del men inte hittat nåt som förklarar riktigt bra. Länka gärna om ni hittar någon bra sida. Jag har halvbra koll på hur det hela fungerar i helhet men inte i vilken utsträckning, just det vore intressant att veta.

Mvh BJ

Det finns flera danska artiklar som handlar om BLUP och hur det påverkas. Så sök du på BLUP så hittar du säkert en del svar på dina frågor.
Tidigare låg det en länk här som svar på din fråga men den togs bort. Så det är inte lönt att länka ;)

Men BLUP i sig grundar sig på avancerade matematiska beräkningar som man själv inte gör i en handvändning.

Jag har också försökt ta reda på hur det fungerar men jag har inte hittt någon som kan förklara....

Vårt 8-åriga sto visades till en fin förstaklassbedömning förra året och blup höjdes typ 2 steg. Inte så hög blup från början. Vår femåriga hingst visades även han och fick en andraklassbedömning men hans blup höjdes typ 5 steg så jag förstår inte så mycket av det... Vet att ålder påverkar blupen men såååå mycket?!

:) Bäst är att titta på hästen i sig. Det säger mer än hästens BLUP om vilka egenskaper hästen har.
BLUP är statistikberäkningar och grundar sig på avelsvisningar som gjorts. Ju mindre avelsvisningar som gjorts desto osäkrare är statistiken.
Det finns också en sannolikhetsfaktor som ofta inte nämns när BLUP visas upp. Sannolikhetsfaktorn (chansen att BLUP stämmer) för en häst ökar ju fler avkommor som bedömts. Men även då ska man tänka på att kanske bara 10% av en hingsts avkommor visats. Det blir ett urval som påverkar nivån på BLUP. För inte är de 10% som visas slumpmässigt utvalda stickprov. Ofta är de visade för att de är bäst. Hur de andra 90% är vet man inte. De kan vara bra. Och de kan vara dåliga.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 423
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 618
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 097
Senast: Skorpion76
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 525
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar