Hur ont har en spatthäst ??

Jag som lägger närmast ohemula summor på hyaluronsyra till min halvpensionär till gamling skulle gärna få tips om vilka prep du sett/hört om som mer effektiva? Typ alla är ju lika dyra så tänker att det kan vara fint med lite benchmarking. Vill du inte skriva här så gärna PM!
Veterinären som diagnostiserade min hästs spatt hävdade att varken hyaluronsyra, kondriotinfosfat eller glukosamin skulle ha nån effekt på min häst. Det enda jag skulle ge honom var MSM och GOPO-nypon.

Jag hittar ingen info alls om hur mkt verksamt ämne det är i den. Inte på tyska sidorna heller.
Dosen tillverkare sätter är ju inte någon klar riktlinje för det tyvärr.

Står det inte på förpackningen heller?

/blev nyfiken iom att jag inte kan den produkten
500 kg häst, 2x25 ml första veckan. Därefter 25 ml per dygn, står på flaskan.

Veterinären som diagnostiserade min hästs spatt hävdade att varken hyaluronsyra, kondriotinfosfat eller glukosamin skulle ha nån effekt på min häst. Det enda jag skulle ge honom var MSM och GOPO-nypon.
Märkligt, eftersom det inte är ovanligt att man sprutar hyalonsyra i leden vid spatt.

500 kg häst, 2x25 ml första veckan. Därefter 25 ml per dygn, står på flaskan.

Fast det är ju bara dos och säger inget om mängden verksamt ämne. Det är ju inte 25 ml hyaluronsyra(vilken typ det än är).
Det varierar en del hur mkt hyaluron det verkligen är i produkterna. Och dosen har inte med det att göra.
På den jag ger är det tex 150 mg/10 ml. En annan räknar per 15ml och har då 200mg hyaluron per 15ml.
Sen är doseringen inte detsamma som man räknat ml för att ange verksam mängd.
Man kan rek 7,5 ml varannan dag av mindre koncentration tex. Det bestämmer tillverkaren efter vad de vill se för resultat, pris på produkt etc.

Fast det är ju bara dos och säger inget om mängden verksamt ämne. Det är ju inte 25 ml hyaluronsyra(vilken typ det än är).
Det varierar en del hur mkt hyaluron det verkligen är i produkterna. Och dosen har inte med det att göra.
På den jag ger är det tex 150 mg/10 ml. En annan räknar per 15ml och har då 200mg hyaluron per 15ml.
Sen är doseringen inte detsamma som man räknat ml för att ange verksam mängd.
Man kan rek 7,5 ml varannan dag av mindre koncentration tex. Det bestämmer tillverkaren efter vad de vill se för resultat, pris på produkt etc.

Jag trodde du efterfrågade dosen, men kan kolla på flaskan om jag kommer ihåg.

Hej!

Jag körde in min tjej idag för att kolla henne, lite för säkerhets skull (och fixa tänderna). Hon är (fortfarande) helt ren i bak, hon verkar inte känna av sin spatt alls.

Men det är såklart väldigt individuellt.

/L

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 988
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt