Hur ont har en spatthäst ??

Jag var nyfiken på vad de sprutades med.
Det har rätt stor betydelse på speciellt de här unga fallen.
Eftersom det finns många skäl till varför hästar drabbas av spatt, bla ärftlighetsfaktor samt även exteriör. Därtill många andra faktorer, men om vi utgår i från ärftlighet så är risken hög att individen drabbas i unga år. I enstaka fall kan ett trauma utlösa spatt, men om alla unga skulle ha blivit utsatt för trauma bör man se över den miljö hästen vistas i.

Annars kan jag förstå tveksamheten i en fortsatt långdragen behandling, med tillhörande rehab. Trots allt är risken väldigt stor att hästen drabbas igen, åkomman är trots allt kronisk. Även om behandlingen bli positiv, säg efter 12-18 månader, garanterar inte det till att hästen ändå håller som tex ridhäst.

Jag har tyvärr haft en ung spatthäst (dubbelsidig) som jag tog bort när hon precis blivit åtta år. Hon var ordentligt påverkad av smärta och det var tveksamt om det ens hade gått att få henne att fungera som hagprydnad (tack och lov var veterinären som var inblandad vettig och kom inte med det obligatoriska "du kan ju ta föl på henne..."). Tyvärr är jag enormt tveksam till att försöka behandla yngre spatthästar, jag har sett några utöver min egen och det har inte fungerat.

Tack för ditt svar! :)

Annars kan jag förstå tveksamheten i en fortsatt långdragen behandling, med tillhörande rehab. Trots allt är risken väldigt stor att hästen drabbas igen, åkomman är trots allt kronisk. Även om behandlingen bli positiv, säg efter 12-18 månader, garanterar inte det till att hästen ändå håller som tex ridhäst.

Håller med här. Lägger man sedan till att en spatthäst som har ont avlastar bak, och därmed överbelastar fram, kan man redan under rehabtiden få problem också fram. Och själv hade jag nog nojjat sönder mig om hästen verkligen var fräsch till slut.

Eftersom det finns många skäl till varför hästar drabbas av spatt, bla ärftlighetsfaktor samt även exteriör. Därtill många andra faktorer, men om vi utgår i från ärftlighet så är risken hög att individen drabbas i unga år. I enstaka fall kan ett trauma utlösa spatt, men om alla unga skulle ha blivit utsatt för trauma bör man se över den miljö hästen vistas i.

I unga år brukar det vad jag förstår främst vara genetiskt.

I senare ålder pratar vi ofta om "förvärvad" spatt, ingen korrekt term kanske. Men vi är många som använder den.
Spatten uppstår då dels pga vinklar etc men också pga felaktig träning och trauma på dessa ev vinklar.

De unga med "genetisk" spatt kan vara mindre hållbara i vissa fall, permanent.
Vissa kan om de får rätt behandling och sen tränas korrekt hållas symptomfria.

Men att låta hästar gå länge och ha ont är inte vad jag förespråkar.
Därför lyfte jag frågan om annan typ av behandling som använts framgångsrikt på just spatt.
För att för hästens skull vill vi utvärdera så snabbt det går.
Och då måste man ha rätt vet och rätt behandling för att kunna utbvärdera om vård funkar.

Att basera sinåsikt på om det går att behandla hästar med viss problematik genom att ha sett några som privatperson och de kanske rent av behandlats med "fel" preparat reagerade jag på.

Just för att jag sett så många som dömts ut och sen hamnat hos vet med Bonefos och blivit bra.
Det funkar inte på alla. Man kan aldrig rädda alla. Men på många fler än "det gamla vanliga" hjälpt. Många!

Min har spatt. I ena är det "utläkt" och det andra är vi på väldigt god väg att komma tillrätta med också. Min är en Quarter och det är nästan mer regel än undantag att de får spatt. Särskilt reininghästarna. Det har varit många vändor till klinik för att sprutas och mycket rehab för att bygga upp. Min var relativt ung när spatten upptäcktes, 6 år bara. Idag är hon 10 år. Så länge hon får röra på sig och får "sjukgymnastik" för att hålla sina bakben igång så märker man inte av det. Hon kom igång en vända på tävlingsbanan igen med mycket goda resultat, men har slutat tävla nu eftersom hon är en olycksfågel utan dess like så nu får hon fungera som min kompis och tränas lätt. Jag är inte beredd att riskera henne då hon är den mest fantastiska häst jag haft. :heart
En sak har jag lärt mig och det är att det finns lika många åsikter om spatt som det finns veterinärer. Vissa tycker att det är en dödsdom och andra tycker att det är en fis i rymden. Veterinären vi har nu (Husaby) ligger mitt emellan. Hon föreslog faktiskt Tildren, men vi fick bukt på det ändå så vi avstod.

Enligt min vet gör aktiv spatt ONT. Riktigt rejält ont. Och efter att ha sett min EXTREMT smärttålig valack med aktiv spatt måste jag nog hålla med.

Jag behandlade en gång. Svarade fint. 6 mån senare var det dags igen. Jag behandlade inte igen utan lät honom slippa mer.

Jag var nyfiken på vad de sprutades med.
Det har rätt stor betydelse på speciellt de här unga fallen.
Jag som lägger närmast ohemula summor på hyaluronsyra till min halvpensionär till gamling skulle gärna få tips om vilka prep du sett/hört om som mer effektiva? Typ alla är ju lika dyra så tänker att det kan vara fint med lite benchmarking. Vill du inte skriva här så gärna PM!

Jag som lägger närmast ohemula summor på hyaluronsyra till min halvpensionär till gamling skulle gärna få tips om vilka prep du sett/hört om som mer effektiva? Typ alla är ju lika dyra så tänker att det kan vara fint med lite benchmarking. Vill du inte skriva här så gärna PM!
Sök en hyalonsyra med hög molekyltäthet, den vi använder är Orthohyl. Både till häst och människa.

Sök en hyalonsyra med hög molekyltäthet, den vi använder är Orthohyl. Både till häst och människa.

Samt hög procent verksamt ämne och skyddat i antingen gelatinerad form eller olja. Annars kan mkt gå förlorat pga magsyran.
Är det annat tillsatt än hyaluron kan man fundera på vilket av ämnena som verkligen ger effekt. Har man hög procent verksam hyaluron av hög molekylvikt så behövs sällan andra hjälpämnen.
Ren hyaluron är ju också utan karens och får tävlas på.
Är det glukosamin tillsatt är det karens på preparatet inom de flesta grenar.

I det här inlägget du svarat på var jag mest intresserad av om de sprutats i led med Tildren/Bonefoss eller annat.

Men jag kan skicka PM på några olika Hyaluron som ges oralt.

Samt hög procent verksamt ämne och skyddat i antingen gelatinerad form eller olja. Annars kan mkt gå förlorat pga magsyran.
Är det annat tillsatt än hyaluron kan man fundera på vilket av ämnena som verkligen ger effekt. Har man hög procent verksam hyaluron av hög molekylvikt så behövs sällan andra hjälpämnen.
Ren hyaluron är ju också utan karens och får tävlas på.
Är det glukosamin tillsatt är det karens på preparatet inom de flesta grenar.
Ja Orthohyl är ren hyalonsyra, ingen tillsatt glucosamin. Faktum är att jag äter den själv, för mina ledproblem. Och den har blivit lite av en livlina för mig, tidigare vår gammelman. Haft lite problem med att äta detta, då den är rätt tjock men smakar inget alls. Jag löste det med att blanda ut det med lite saft typ hallon/jordgubb.
Koncentrationen gör den billigare i längden, genom att dosen i underhåll inte är så stor. Den säljs ofta på kliniker genom att den är så effektiv.

Ja Orthohyl är ren hyalonsyra, ingen tillsatt glucosamin. Faktum är att jag äter den själv, för mina ledproblem. Och den har blivit lite av en livlina för mig, tidigare vår gammelman. Haft lite problem med att äta detta, då den är rätt tjock men smakar inget alls. Jag löste det med att blanda ut det med lite saft typ hallon/jordgubb.
Koncentrationen gör den billigare i längden, genom att dosen i underhåll inte är så stor. Den säljs ofta på kliniker genom att den är så effektiv.

Den har jag inte koll på.
Vad är det för nivå på verksamt ämne i den?

Jag äter också häst-hyaluron faktisk. Har hjälpt mig väldigt!

Ja den tillverkas och distribueras från Tyskland, har använt den i 10 år nu.

Jag hittar ingen info alls om hur mkt verksamt ämne det är i den. Inte på tyska sidorna heller.
Dosen tillverkare sätter är ju inte någon klar riktlinje för det tyvärr.

Står det inte på förpackningen heller?

/blev nyfiken iom att jag inte kan den produkten

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 988
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar