Vad har de här hästarna behandlats med?
Ingen aning, jag var inte inblandad i deras behandling (ridskole- resp kompisars hästar). Min sprutades.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad har de här hästarna behandlats med?
Ingen aning, jag var inte inblandad i deras behandling (ridskole- resp kompisars hästar). Min sprutades.
Eftersom det finns många skäl till varför hästar drabbas av spatt, bla ärftlighetsfaktor samt även exteriör. Därtill många andra faktorer, men om vi utgår i från ärftlighet så är risken hög att individen drabbas i unga år. I enstaka fall kan ett trauma utlösa spatt, men om alla unga skulle ha blivit utsatt för trauma bör man se över den miljö hästen vistas i.Jag var nyfiken på vad de sprutades med.
Det har rätt stor betydelse på speciellt de här unga fallen.
Jag har tyvärr haft en ung spatthäst (dubbelsidig) som jag tog bort när hon precis blivit åtta år. Hon var ordentligt påverkad av smärta och det var tveksamt om det ens hade gått att få henne att fungera som hagprydnad (tack och lov var veterinären som var inblandad vettig och kom inte med det obligatoriska "du kan ju ta föl på henne..."). Tyvärr är jag enormt tveksam till att försöka behandla yngre spatthästar, jag har sett några utöver min egen och det har inte fungerat.
Annars kan jag förstå tveksamheten i en fortsatt långdragen behandling, med tillhörande rehab. Trots allt är risken väldigt stor att hästen drabbas igen, åkomman är trots allt kronisk. Även om behandlingen bli positiv, säg efter 12-18 månader, garanterar inte det till att hästen ändå håller som tex ridhäst.
Eftersom det finns många skäl till varför hästar drabbas av spatt, bla ärftlighetsfaktor samt även exteriör. Därtill många andra faktorer, men om vi utgår i från ärftlighet så är risken hög att individen drabbas i unga år. I enstaka fall kan ett trauma utlösa spatt, men om alla unga skulle ha blivit utsatt för trauma bör man se över den miljö hästen vistas i.
Annars kan jag förstå tveksamheten i en fortsatt långdragen behandling, med tillhörande rehab. Trots allt är risken väldigt stor att hästen drabbas igen, åkomman är trots allt kronisk. Även om behandlingen bli positiv, säg efter 12-18 månader, garanterar inte det till att hästen ändå håller som tex ridhäst.
Jag som lägger närmast ohemula summor på hyaluronsyra till min halvpensionär till gamling skulle gärna få tips om vilka prep du sett/hört om som mer effektiva? Typ alla är ju lika dyra så tänker att det kan vara fint med lite benchmarking. Vill du inte skriva här så gärna PM!Jag var nyfiken på vad de sprutades med.
Det har rätt stor betydelse på speciellt de här unga fallen.
Sök en hyalonsyra med hög molekyltäthet, den vi använder är Orthohyl. Både till häst och människa.Jag som lägger närmast ohemula summor på hyaluronsyra till min halvpensionär till gamling skulle gärna få tips om vilka prep du sett/hört om som mer effektiva? Typ alla är ju lika dyra så tänker att det kan vara fint med lite benchmarking. Vill du inte skriva här så gärna PM!
Sök en hyalonsyra med hög molekyltäthet, den vi använder är Orthohyl. Både till häst och människa.
Jag som lägger närmast ohemula summor på hyaluronsyra till min halvpensionär till gamling skulle gärna få tips om vilka prep du sett/hört om som mer effektiva? Typ alla är ju lika dyra så tänker att det kan vara fint med lite benchmarking. Vill du inte skriva här så gärna PM!
Ja Orthohyl är ren hyalonsyra, ingen tillsatt glucosamin. Faktum är att jag äter den själv, för mina ledproblem. Och den har blivit lite av en livlina för mig, tidigare vår gammelman. Haft lite problem med att äta detta, då den är rätt tjock men smakar inget alls. Jag löste det med att blanda ut det med lite saft typ hallon/jordgubb.Samt hög procent verksamt ämne och skyddat i antingen gelatinerad form eller olja. Annars kan mkt gå förlorat pga magsyran.
Är det annat tillsatt än hyaluron kan man fundera på vilket av ämnena som verkligen ger effekt. Har man hög procent verksam hyaluron av hög molekylvikt så behövs sällan andra hjälpämnen.
Ren hyaluron är ju också utan karens och får tävlas på.
Är det glukosamin tillsatt är det karens på preparatet inom de flesta grenar.
Ett sånt här inlägg känns lite annonsliknande faktiskt.I det här inlägget du svarat på var jag mest intresserad av om de sprutats i led med Tildren/Bonefoss eller annat.
Men jag kan skicka PM på några olika Hyaluron som ges oralt.
Ja Orthohyl är ren hyalonsyra, ingen tillsatt glucosamin. Faktum är att jag äter den själv, för mina ledproblem. Och den har blivit lite av en livlina för mig, tidigare vår gammelman. Haft lite problem med att äta detta, då den är rätt tjock men smakar inget alls. Jag löste det med att blanda ut det med lite saft typ hallon/jordgubb.
Koncentrationen gör den billigare i längden, genom att dosen i underhåll inte är så stor. Den säljs ofta på kliniker genom att den är så effektiv.
Googla Vetvital Orthohyl.Den har jag inte koll på.
Vad är det för nivå på verksamt ämne i den?
Jag äter också häst-hyaluron faktisk. Har hjälpt mig väldigt!
Det har jag gjort. Men jag kan inte tyska. Och det kom ingen svensk träff och bara någon engelsk utan information om just det.Googla Vetvital Orthohyl.
Ja den tillverkas och distribueras från Tyskland, har använt den i 10 år nu.Det har jag gjort. Men jag kan inte tyska. Och det kom ingen svensk träff och bara någon engelsk utan information om just det.
Ja den tillverkas och distribueras från Tyskland, har använt den i 10 år nu.