Hur ont har en spatthäst ??

Det är du säkert inte ensam om, fast med mina 40+ år i hästsvängen tror jag nog en och annan "gårds/ridhäst" vet känner sig träffad eftersom det främst är ATG/NToG kliniker som kan göra de här operationerna tillfredsstillande...

Tex skickar Skara allt de inte själv kan fixa (från fång och kolik till Patella och spatt) in till ATG kliniken på Axvalla...

Återigen : va ?
Vad svarar du ang alls i denna tråd :confused:

Nej, oftast inte, fast några vet/hästägare gör det ju ändå, och dryga 70% av trav/galopp hästarna som diagnostierats med spatt av "gårds"vet, brukar bli duktiga tävlingshästar igen när lösa benbitar/brosk väl avlägsnats på ATGs kliniker...

Här är citat från Wiki, vilket gör gällande att hästen efter något år kan vara symptom och smärtfri.

Spatt[redigera | redigera wikitext]
Spatt är kronisk inflammation i hasleden hos häst. Spatt orsakar ofta benpålagringar på den nedre delen av hasen, en så kallad spattknöl. Det är ofta de två nedre av hasens fyra leder som drabbas. Vanligen, men inte alltid, drabbas båda hasarna. Orsaken till spatt brukar anses vara överansträngning av leden. En häst med spatt har ofta en ganska "knyckig" gång med bakbenen. Spatt är en kronisk torr inflammation i hasleden med nedsmältningsprocesser i ledytorna och benpålagringar i ledkanterna, i de flesta fall på hasens inre främre del (sk. spattknöl). Hasen består av fyra leder och det är oftast de två nedersta lederna som drabbas.

Spatt är en progressiv ledinflammation orsakad av upprepade kompressioner (sammantryckningar) och rotationsrörelser. De nedre lederna som oftast drabbas, är sk glidleder och inte direkt involverade i böjrörelsen av bakbenet - till skillnad från den översta leden, som har störst betydelse för hasens totala rörelse. Det är tur eftersom sjukdomen alltid resulterar i en sammanväxning (fusion) av lederna (och därför ingen smärta förenad med rörelse).

Fusionen medför alltså att två benbitar växer samman och leden upphör att existera och kan inte medverka till hasens rörelse över huvud taget. Den hälta som uppstår vid spatt och som förvärrats ju längre spattförloppet fått fortskrida, minskar när de berörda lederna väl har vuxit ihop för att slutligen i stort sett upphöra helt.

Det är vanligast att båda hasarna drabbas, men ensidig spatt förekommer.

Det råder många skilda meningar hos veterinärer och annat kunnigt hästfolk, om varför vissa hästar drabbas. En vanlig mening är att spatt är en följd av överansträngning av bensystemet, ofta i kombination med exteriörfel och dålig uppfödning. Unghästar med dålig mineraltillförsel kan drabbas av spatt. Anlag för spatt kan nedärvas i form av exteriörfel.

En intressant teori är att spatt är hästens eget sätt att försvara sig mot något som gör mycket ont. Genom att leden växer samman förhindras rörelsen i hasen och smärtan (till exempel muskelsmärtan) försvinner.

Hos Islandshästar är spatt ärftligt.

Den stora frågan i det här sammanhanget är ju om förbundet anser att individen vill kunna tillföra något till stammen så att det skulle vara värd vänta ut sjukdomen?
Läste du vad du länkade till? Det står ju inget alls om lösa benbitar i texten?

Hur ger man bonefos ??

Det injicerar veterinären. Det är än inte så välanvänt i Sverige. Men en del vet som kontinuerligt utbildar sig inom nytt har använt det några år även i Sverige.
Så det är många vet tyvärr som inte riktigt kan Bonefos/Tildren.

Googla om du vill veta mer ang studier.

Studier om tillskott finns det sämre med. Speciellt iom att vilken typ av tillskott(inte bara hyaluron eller glukosamin ex utan i vilken form det är på enormt många olika vis och hur det skyddats mot magsyra etc), hur man gett dem, dos etc påverkar studierna.
Frågar man rehabcenter ser de ofta vilka produkter som ger effekt i vilken kombination och på vilka problem.
Om du ska fråga såna så välj några som inte själva säljer det märke de rek.

Men först: Bonefos och veterinärer. Om inte din vet vad det är: kolla med klinik med veterinärer kända för att vara uppdaterade.
Hästen måste bli fräsch av vet-behandling för att det ska vara lönt att försöka underhålla ngt med tillskott.
Ev kan det ju tom bli onödigt.

Det är du säkert inte ensam om, fast med mina 40+ år i hästsvängen tror jag nog en och annan "gårds/ridhäst" vet känner sig träffad eftersom det främst är ATG/NToG kliniker som kan göra de här operationerna tillfredsstillande...

Tex skickar Skara allt de inte själv kan fixa (från fång och kolik till Patella och spatt) in till ATG kliniken på Axvalla...

Hur många gamla gårdsveterinärer tror du sitter och läser här?!

Hur menar du att spatt skulle kunna opereras? Dina svar är faktiskt mer obegripliga än vanligt. Det är en bedrift i sig.

Hur menar du att spatt skulle kunna opereras? Dina svar är faktiskt mer obegripliga än vanligt. Det är en bedrift i sig.

Menar du på fullt allvar att du aldrig fått diagnosen spatt på några av dina hästar när det i själva verket rör sig om lösa benbitar/brosk? Då måste jag bara gratulera till samarbete med välutbildad vet.

Fast torde väl påminna om att inget av tillstånden faktisk kan diagnostieras utan röntgen och ultraljud...

För många år sedan prövade man att operera, genom att borra små hål i/kring hasleden, detta skulle tydligen öka cirkulationen i området för att på så sätt minska inflammationen. Nu utföll inte detta med önskat resultat, man har sedan därefter avstått från denna metod.

Jag använde ditt svar för att spinna vidare, så detta är inte riktat till dig som så.

Menar du på fullt allvar att du aldrig fått diagnosen spatt på några av dina hästar när det i själva verket rör sig om lösa benbitar/brosk? Då måste jag bara gratulera till samarbete med välutbildad vet.

Jag har aldrig fått spattdiagnos på någon häst, varken ridhäst, travare eller galoppör. Och samma gäller mina vänner. Jo, någon med islandshäst, men det var heller ingen överraskning. Däremot har flera av oss opererat bort lösa benbitar i olika stadier.

Fortfarande: VAD har det med tråden att göra? Det handlar om spatt.

Studier om tillskott finns det sämre med. Speciellt iom att vilken typ av tillskott(inte bara hyaluron eller glukosamin ex utan i vilken form det är på enormt många olika vis och hur det skyddats mot magsyra etc), hur man gett dem, dos etc påverkar studierna.
Frågar man rehabcenter ser de ofta vilka

Men först: Bonefos och veterinärer. Om inte din vet vad det är: kolla med klinik med veterinärer kända för att vara uppdaterade.
.

Men snälla du ? Som sagt - precis som du själv - emellanåt säger ? Ge inte råd veterinärt och ffa inte preparat om du inte är veterinär ? Varför postar du råd om tex glukosamin i kombo med annat etc ? Samtidigt som du håller med om att inga diagnoser osv kan /bör ske på sociala media ? :confused:

Senast ändrad:
Jag har aldrig fått spattdiagnos på någon häst, varken ridhäst, travare eller galoppör. Och samma gäller mina vänner. Jo, någon med islandshäst, men det var heller ingen överraskning. Däremot har flera av oss opererat bort lösa benbitar i olika stadier.

Fortfarande: VAD har det med tråden att göra? Det handlar om spatt.

Lösa benbitar och spatt är två vitt skilda diagnoser.

Fast symptomen är exact samma i initial perioden... Finns ingen möjlighet att skilja dem åt utan röntgen och ultraljud av lederna...

Fast symptomen är exact samma i initial perioden... Finns ingen möjlighet att skilja dem åt utan röntgen och ultraljud av lederna...

Ja, det finns ju massor av symptom som stämmer in, hälta är ju minsta gemensamma nämnare. Allt utom kolik, liksom.

Röntgen och ultraljud är ju faktiskt vad som krävs för en modern, givande hältutredning. Jag vet inte hur du gör hältutredningar.

Ja, det finns ju massor av symptom som stämmer in, hälta är ju minsta gemensamma nämnare. Allt utom kolik, liksom.

Röntgen och ultraljud är ju faktiskt vad som krävs för en modern, givande hältutredning. Jag vet inte hur du gör hältutredningar.

Förutom att jag väljer ATG klinik framför "universitets" klinikerna? Inte mycket, förutom att jag får korrekt svar dirrekt, istället för att bollas fram och tillbaks 6-12mnd innan de skriver remiss till ATG klinik eftersom de "inte vet"... 6 till 12 mnd lidande för hästen totalt i onödan...

Senast ändrad:
Förutom att jag väljer ATG klinik framför "universitets" klinikerna? Inte mycket, förutom att jag får korrekt svar dirrekt, istället för att bollas fram och tillbaks 6-12mnd innan de skriver remiss till ATG klinik...
Varför skulle Ultuna, Strömsholm mfl skriva remiss till ATG? Den enda remiss föreskrivning jag upplevt var från ATG till Ultuna, pga de inte hade tillräckliga resurser. Nu handlade inte detta om spatt eller lösa benbitar iofs, men ändå.

Detta var en konstig tråd.
TS frågar specifikt om spatt, och får bland sina första svar förklarat att spatt och lösa benbitar är samma sak och ofta går att operera framgångsrikt. Fast kanske inte, utan det är lösa benbitar som regelmässigt feldiagnosticeras som spatt, av alla utom ATG-kliniker.
Det är så förvirrat att det hade varit underhållande, om det inte hade handlat om en sjuk häst.

Detta var en konstig tråd.
TS frågar specifikt om spatt, och får bland sina första svar förklarat att spatt och lösa benbitar är samma sak och ofta går att operera framgångsrikt. Fast kanske inte, utan det är lösa benbitar som regelmässigt feldiagnosticeras som spatt, av alla utom ATG-kliniker.
Det är så förvirrat att det hade varit underhållande, om det inte hade handlat om en sjuk häst.
Det näst mest absurda är att det inte existerar några ATG-kliniker längre.
Känns inte så uppdaterat.

Förutom att jag väljer ATG klinik framför "universitets" klinikerna? Inte mycket, förutom att jag får korrekt svar dirrekt, istället för att bollas fram och tillbaks 6-12mnd innan de skriver remiss till ATG klinik eftersom de "inte vet"... 6 till 12 mnd lidande för hästen totalt i onödan...

Jösses alltså ang dina poster?

Det finns fö inga ATG kliniker sen många år .

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 988
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud