Men snälla du ? Som sagt - precis som du själv - emellanåt säger ? Ge inte råd veterinärt och ffa inte preparat om du inte är veterinär ? Varför postar du råd om tex glukosamin i kombo med annat etc ? Samtidigt som du håller med om att inga diagnoser osv kan /bör ske på sociala media ?
Ibland råkar man på veterinärer som inte är uppdaterade alt rent för dåliga. Alldeles för ofta tyvärr.
Det är ju rätt tråkigt om man får ta bort en häst som kan bli bra.
Så i såna fall kan jag ibland uttala mig när det finns en diagnos och behandling av äldre standardmodell inte hjälpt.
Just det här är ett problem. Det tas bort många hästar som med rätt veterinär och rehabteam kan bli fullt fungerande.
Det har DKs största försäkringsbolag insett och bekostar nu vård enligt ovan istället för att döma ut.
Jag vet inte om det är så i TS fall. Men jag vill iaf starkt rekommendera att lyfta frågan till sin vet. Ger den ett trovärdigt svar till nej ang behandling med Bonefos och inte bara säger "det vet inte jag vad det är" så kan man släppa det.
Annars hade jag frågat någon lite mer påläst.
Just för att här verkar avlivning vara med som alternativ. Och vill man det är det ju fine.
Men vill man testa bör man få info om de metoder som finns för att kunna fatta ett informerat beslut och inte bara tvingas in i ett för att vet inte vet nog om alla typer av behandlingar.
Bonefos tex är inte något alla är väl bekanta med, som vet i vårt land.
Men det finns studier. Och används utomlands i betydligt större skala.
Kurerna med hyaluron och glukosamin har iaf hjälpt tillräckligt många spatt och artroshästar och KS-hästar som krävt upprepade behandlingar i den grad att flera rehabanläggningar av seriös sort med anslutna välrenommerade veterinärer använder det och "blir av" med återkommande kunder som kör det hemma.
Och givetvis sker all behandling av halt häst i samrådan med vet.
Men då en som vet om nya metoder/tekniker/mediciner om det gamla inte funkar.