Hur ont har en spatthäst ??

Men snälla du ? Som sagt - precis som du själv - emellanåt säger ? Ge inte råd veterinärt och ffa inte preparat om du inte är veterinär ? Varför postar du råd om tex glukosamin i kombo med annat etc ? Samtidigt som du håller med om att inga diagnoser osv kan /bör ske på sociala media ? :confused:

Ibland råkar man på veterinärer som inte är uppdaterade alt rent för dåliga. Alldeles för ofta tyvärr.
Det är ju rätt tråkigt om man får ta bort en häst som kan bli bra.
Så i såna fall kan jag ibland uttala mig när det finns en diagnos och behandling av äldre standardmodell inte hjälpt.

Just det här är ett problem. Det tas bort många hästar som med rätt veterinär och rehabteam kan bli fullt fungerande.
Det har DKs största försäkringsbolag insett och bekostar nu vård enligt ovan istället för att döma ut.

Jag vet inte om det är så i TS fall. Men jag vill iaf starkt rekommendera att lyfta frågan till sin vet. Ger den ett trovärdigt svar till nej ang behandling med Bonefos och inte bara säger "det vet inte jag vad det är" så kan man släppa det.
Annars hade jag frågat någon lite mer påläst.
Just för att här verkar avlivning vara med som alternativ. Och vill man det är det ju fine.
Men vill man testa bör man få info om de metoder som finns för att kunna fatta ett informerat beslut och inte bara tvingas in i ett för att vet inte vet nog om alla typer av behandlingar.
Bonefos tex är inte något alla är väl bekanta med, som vet i vårt land.
Men det finns studier. Och används utomlands i betydligt större skala.

Kurerna med hyaluron och glukosamin har iaf hjälpt tillräckligt många spatt och artroshästar och KS-hästar som krävt upprepade behandlingar i den grad att flera rehabanläggningar av seriös sort med anslutna välrenommerade veterinärer använder det och "blir av" med återkommande kunder som kör det hemma.

Och givetvis sker all behandling av halt häst i samrådan med vet.
Men då en som vet om nya metoder/tekniker/mediciner om det gamla inte funkar.

Förutom att jag väljer ATG klinik framför "universitets" klinikerna? Inte mycket, förutom att jag får korrekt svar dirrekt, istället för att bollas fram och tillbaks 6-12mnd innan de skriver remiss till ATG klinik eftersom de "inte vet"... 6 till 12 mnd lidande för hästen totalt i onödan...
Här är det tvärtom. Dåvarande ATG har hänvisat mig till andra kliniker, eftersom de "inte sysslar med hältutredning". Jag är absolut inte imponerad av deras insatser och skulle aldrig söka mig dit.

Ibland råkar man på veterinärer som inte är uppdaterade alt rent för dåliga. Alldeles för ofta tyvärr.
Det är ju rätt tråkigt om man får ta bort en häst som kan bli bra.
Så i såna fall kan jag ibland uttala mig när det finns en diagnos och behandling av äldre standardmodell inte hjälpt.

Just det här är ett problem. Det tas bort många hästar som med rätt veterinär och rehabteam kan bli fullt fungerande.
Det har DKs största försäkringsbolag insett och bekostar nu vård enligt ovan istället för att döma ut.

Jag vet inte om det är så i TS fall. Men jag vill iaf starkt rekommendera att lyfta frågan till sin vet. Ger den ett trovärdigt svar till nej ang behandling med Bonefos och inte bara säger "det vet inte jag vad det är" så kan man släppa det.
Annars hade jag frågat någon lite mer påläst.
Just för att här verkar avlivning vara med som alternativ. Och vill man det är det ju fine.
Men vill man testa bör man få info om de metoder som finns för att kunna fatta ett informerat beslut och inte bara tvingas in i ett för att vet inte vet nog om alla typer av behandlingar.
Bonefos tex är inte något alla är väl bekanta med, som vet i vårt land.
Men det finns studier. Och används utomlands i betydligt större skala.

Kurerna med hyaluron och glukosamin har iaf hjälpt tillräckligt många spatt och artroshästar och KS-hästar som krävt upprepade behandlingar i den grad att flera rehabanläggningar av seriös sort med anslutna välrenommerade veterinärer använder det och "blir av" med återkommande kunder som kör det hemma.

Och givetvis sker all behandling av halt häst i samrådan med vet.
Men då en som vet om nya metoder/tekniker/mediciner om det gamla inte funkar.

Ja ja . Ok osv .:up:

Det näst mest absurda är att det inte existerar några ATG-kliniker längre.
Känns inte så uppdaterat.

Jösses alltså ang dina poster?

Det finns fö inga ATG kliniker sen många år .
Varför skulle Ultuna, Strömsholm mfl skriva remiss till ATG? Den enda remiss föreskrivning jag upplevt var från ATG till Ultuna, pga de inte hade tillräckliga resurser. Nu handlade inte detta om spatt eller lösa benbitar iofs, men ändå.

Nej just det, Örebro, Skara och Eskilstunas ATG döptes ju lätt om till "under avdelning" av respektive "Universitets klinik" för 15 år sedan, då de hade betydligt bättre tillfrisknande siffror... förhindrar dock inte att jag går till dessa direkt istället för till "Universiteten" som ändå inte vet ett dugg mer nu än för 100 år sedan trots röntgen och ultraljud... Tur att de flesta veterinärerna ändå finns kvar på dessa kliniker, trots de försämrade villkoren de har.

Senast ändrad:
Nej just det, Örebro, Skara och Eskilstunas ATG döptes ju lätt om till "under avdelning" av respektive "Universitets klinik" för 15 år sedan, då de hade betydligt bättre tillfrisknande siffror... förhindrar dock inte att jag går till dessa direkt istället för till "Universiteten" som ändå inte vet ett dugg mer nu än för 100 år sedan trots röntgen och ultraljud...
Eh, nej. Men jag orkar inte.

Jag kan inte ignorera men du kan traska in på Google och läsa på lite istf att sitta och skriva osanningar. :)

Vad finns det för osanning i att Skara Kliniken skickade 90% av hält problemen till AxvallATG och Hovslagar skolan? Inte ett dugg... Finns heller ingen osanning i att 95% av dem efter ett år var fullständigt symtomfria... Diagnoserna från Skara U klinik gällde allt från fång till spatt och patella...

Vad finns det för osanning i att Skara Kliniken skickade 90% av hält problemen till AxvallATG och Hovslagar skolan? Inte ett dugg... Finns heller ingen osanning i att 95% av dem efter ett år var fullständigt symtomfria... Diagnoserna från Skara U klinik gällde allt från fång till spatt och patella...
En ATG klinik remitterar en häst vidare till annan ATG klinik, kanske de inte hade tillräckliga resurser och av den orsaken.

Men som moderator vill jag nu, att. Att du startar en egen tråd i din hjärtefråga, och att du låter bli att kapa tråden för dina vilda spekulationer då TS ställt en mycket advekat fråga. Så låt oss nu fortsätta den diskussionen istället.
Boj/Moderator

Om du hellre vill sitta med en halt häst och tycka synd om dig självt, gå gärna till distriktsveterinären. Vill du hästens bästa åker du till närmsta travbana med klinik och får besked inom 14 dagar om vad som bör göras.

Du svamlar och är otrevlig deluxe, utöver att du svarar upp genom taket - oavsett hur folk försöker bemöta dina inlägg/peka till ämnet ?

Jag har tyvärr haft en ung spatthäst (dubbelsidig) som jag tog bort när hon precis blivit åtta år. Hon var ordentligt påverkad av smärta och det var tveksamt om det ens hade gått att få henne att fungera som hagprydnad (tack och lov var veterinären som var inblandad vettig och kom inte med det obligatoriska "du kan ju ta föl på henne..."). Tyvärr är jag enormt tveksam till att försöka behandla yngre spatthästar, jag har sett några utöver min egen och det har inte fungerat.

Jag har tyvärr haft en ung spatthäst (dubbelsidig) som jag tog bort när hon precis blivit åtta år. Hon var ordentligt påverkad av smärta och det var tveksamt om det ens hade gått att få henne att fungera som hagprydnad (tack och lov var veterinären som var inblandad vettig och kom inte med det obligatoriska "du kan ju ta föl på henne..."). Tyvärr är jag enormt tveksam till att försöka behandla yngre spatthästar, jag har sett några utöver min egen och det har inte fungerat.

Bara lite nyfiken på var du tycker gränsen för "yngre spatthästar" går? När är de så pass unga att det är tveksamt att behandla, tycker du?

Bara lite nyfiken på var du tycker gränsen för "yngre spatthästar" går? När är de så pass unga att det är tveksamt att behandla, tycker du?

Jag tycker att sex år är ungt. På min häst märktes det från det hon var ca fem år och vi trasslade med behandlingar och utredningar innan en definitiv diagnos. Dvs vi försökte verkligen få det att fungera men hon blev mycket sämre under en rätt kort tid. Den initiala hältan var väldigt diffus och på den tiden var det inte så vanligt med klinikutredning på samma sätt man gör nu (fast vi åkte till Strömsholm till slut).

Sedan beror det naturligtvis på hur dålig hästen är och hur den svarar på behandling (min svarade dåligt på behandling och hade verkligen ont). De äldre hästar (15+) jag sett som har fått spattdiagnos har fungerat väldigt bra med behandling och rätt nivå på ridningen. De hästar jag sett som varit yngre har inte blivit 10 år.

Vad har de här hästarna behandlats med?

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 988
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV