Hur ofta kan man rida/hoppa hästen?

P

Paoo

Lite löjligt nyfiken bara, men kan man rida samma häst två pass per dag regelbundet, om den får rätt mat? Ridskolehästarna går ju flera pass per dag men dom är ju trötta och lata...

Sen, hur ofta kan man hoppa en häst? Typ per vecka.

PS - har ingen häst själv, är bara nykiken :D

Sv: Hur ofta kan man rida/hoppa hästen?

Det beror helt på hur man rider hästed dvs hur hårt de kommer gå dom där 2 passen.

Ett skrittpass och ett hårdare pass är inga problem.

Det är också beronde hur högt du hoppar men 1 -2ggr i veckan tycker jag är lagom.

Under tävlingssäsongen så hoppar inte mina hästar något utöver tävlingarna, dock kan det bli nån träning nån gång i månaden.

Att rida ett pass på banan och ett i skogen om dagen är inga problem. (tänk på lektionshästarna som går mellan 2-4 pass om dagen)
Hopa max 2 ggr i veckan men kanske även en gång markarbete med bommar.

Så tänker jag.

jovisst kan man det, någon lättare pass och sen ett hårdare eller tvärtom
om hästen är i god kondition vill säga
finns en gammal tråd om just 2 pass/dag, sök på den så hittar du massor med åsikter. En del rider alltid två korta pass/ dag för att det funkar bäst för hästen och ryttaren.

Tänk dig en uppstallad häst som får går ute kanske max 3-4 timmar/dag till en häst som går ute dygnet runt. Den uppstallade hästen blir lätt rastlös och alla äger ju inte en skrittmaskin direkt, så där kan ju 2 pass/dag vara bra.

Hoppa gör jag max en gång/ vecka för jag vill inte slita på hästen. Jag är inte så glad i hoppning men min häst tycker det är kul, så jag kör hellre med löshoppning eller bommövningar :)

visst kan man rida 2 pass om dagen, nivån lägger man utefter hästens kondition och styrka ;)

när jag tävlade så gick mina tävlingshästar nästan alltid 2 pass om dagen. ca. 20-30 min efter uppvärmning på morgonen och lika mkt. på eftermiddagen/kvällen och hagvistelse där i mellan. rent generellt så bör man inte hoppa mer än en gång/vecka men ibland så kan det ju vara så att träningslägrena är på några dagar eller att man tävlar 2 dagar i rad osv. tränade höst/vinter/vår hoppning för instruktör i stort sett alltid 1 gång/vecka även om det va tävlingar på helgerna, på sommaren tävlade vi ganska mkt. (hoppade aldrig utan instruktör om det inte va tävling), samt 1-2 pass dressyr för tränare/v.

när jag jobbade som beridare så gick även där dom flesta hästarna 2 pass på ca. 20-30 min/dag (värmningen utöver) och 1 vilodag/vecka.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 630
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 179
Senast: Sesca
·
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
500
Senast: Lillefrun
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 893
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V