hur ofta hoppar ni i veckan?

Sv: hur ofta hoppar ni i veckan?

Idun skrev:
Min A-tränare säger att man bör hoppa varje dag, så jag hoppar så ofta som möjligt. Detta motiverat på följande vis: Hoppar man bara en gång i veckan och därefter åker på ett 3-dagars meeting är hästens ben inte vana vid så hårda smällar så ofta. Hoppar man däremot varje dag så vänjer sig hästens ben.
Han menade då inte att man bör hoppa höja hinder varje dag utan kanske 30-50 cm varje dag förutom någon gång i veckan då man kan höja upp det.
Hmm. Ja, jag kan förstå tänket. Men å andra sidan, om hästen vänjer sig med hårda smälla på benen, så betyder det på ett sätt att hästen struntar i det och börjar slarva. Men om man nu skall iväg på ett meeting kan det vara bra att hoppa några gånger/vecka sisådär 2 veckor innan. Fast det är bara vad jag tycker. Ni får självklart bilda er en egen uppfattning om era hästars träning.

tror inte hon menade just smällen på benen de kan få om du är i hinder utan mera att leder och senor inte är tillräckligt "vana" vid att tåla så mycket de behöver när man är på ett meeting.

Murray skrev:
tror inte hon menade just smällen på benen de kan få om du är i hinder utan mera att leder och senor inte är tillräckligt "vana" vid att tåla så mycket de behöver när man är på ett meeting.

jag tror oxå det va så hon mena..inte smällen som dom får om dom slår i hindret, utan typ när dom landar oså:D :D

Just nu rider jag ganska många hästar så det bli hoppning i princip varje dag för mig.
Hur mycket varje häst hoppar är inividuellt, allt från 1 gång i veckan till 3 gånger i veckan.
Bommar och lydnadsövningar med små hinder använder jag väldigt ofta men det räknar jag inte som hoppning.

Vanligtvis för tränare en gång i veckan. Sen kanske det blir lite på helgen när underlaget är bättre.

Jag väljer att inte hoppa för ofta, dels för att hästen ska ha kvar "gnistan", hoppning ska ju vara lite speciellt för dem. Och dels för att spara på henne, jag rider alltid i skogen annars så hon är byggd för att gå på oregelbunden mark. Sen har jag ingen bana och inget ridhus i närheten, därför blir det inte så mycket bomövningar heller, det saknar jag däremot.

Tränar dressyr för tränare en gång i veckan också.

Kan ju tillägga att min häst och jag har varit på träningsmeeting några gånger (2 dagar med 2 hoppass/dag) och hon har varit i bäst form av allihopa efteråt, det slet inte på henne, men hon är också allsidigt tränad.

//E

1 gång i veckan i paddocken seriöst lixom.
sedan blir det ju mycket skoj hopp uppe i skogen och sånt m.m

molvi

Jag hoppar bara 1 gång i veckan och så har jag markarbete 1 gång.

Hoppar inte för tillfället pga igångsättning av skadad häst.
Men när han var igång förra året så hoppade jag för b tränare 1g/v, svåra banor och ca 1.20 i höjd, då tävlade jag 1m- 110.
Jag tycker att det ska vara svårare på träning än på tävling.

Sedan brukade jag hoppa själv me han 2ggr/veckan men inte riktigt lika svårt och högt. (då man inte har någon tränare som kan hjälpa en)
Som regel brukar jag hoppa bana minst 2g/veckan.

Då blir man en hejare på banhoppning! :banana:

klart att det sliter på leder och senor om hästen inte är van vid meetings, men "hårda smällar" kopplar jag automatiskt till smällar på benen, framben eller dylikt. men det är självklart bara vad jag tycker.

En gång varannan vecka för tränare, sen ser jag till o försöker träna själv minst två gånger i veckan. (brukar bli en gång...Shame on me)

Jag måste hoppa emellan träningarna oxå, annars är det som att börja på noll varannan träning igen...

På sommaren rider jag en dag i veckan gymnastikhoppning och cavaletter och kanske ytterligare en gång någon liten bana...

Det beror ju lite på vad det är för häst man har, om det är ung, gammal, rutinerad eller orutinerad. En ung och orutinerad häst försöker jag "hoppa" så mycket som möjligt. Alltså jobba med hinder, typ bommar och småhinder upp till kanske 50 cm. Mer tekniska och roliga saker så att hästen ska lära sig att använda sin kropp och få in "känslan". Hoppar kanske lite högre hinder varannan vecka eller så. En äldre och mer rutinerad häst hoppar jag kanske två ggr/vecka på samma sätt med låga hinder men försöker samtidigt att lägga in mer konditions och uthållightetsträning utomhus istället så den har lite mer ork vid tävling. Hoppar högt kanske en gång i månaden eller vid tävling.

Hoppar 1gång i veckan för tränare o då ligger väl hindren runt 1.10 oftast.
Sen, inte just nu men annars när det är bättre underlag, har jag bomarbete 1-2ggr/vecka då jag har bommar upplagda på ca 50 cm men även bommar på marken och så.

Plus tävlingar ung varannan helg när tävlingssäsongen kommit igång på riktigt

oftast en gång i veckan för instuktör... iblan kan det bli att man lägger upp nåt hinder bara för att få lite omväxling i ridningen oxå och för att min häst tycker att det är så otroligt kul :bump:

Jag går på hoppkurs 1 dag i veckan också händer det väl att man hoppar hemma nån dag också. Beror på underlaget osv.. Men max 2 dagar i veckan..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
745
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Emma Byström är ridlärare och C-tränare i dressyr. När det är dags för hoppning är kontrollen för henne A och O – här delar hon en...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 923
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar