Hur ofta ger ni era hundar tuggsaker?

Sv: Hur ofta ger ni era hundar tuggsaker?

Råhuds-älgchips har de fri tillgång till.
Sen får de annat var och varannan dag för tillfället, iom att valpen har så stort tuggbehov. Där håller vi på att testa allt möjligt, exempelvis märgben, andra hela ben, strupar och öron.

Här dräller det olika typer av tuggisar runt hela huset 24-7. Allt från råhud till torkade öron och urtuggade märgben (färska får man inte ha på heltäckningsmattan. Britterna bygger inte hundanpassade hus!)

Min dam har ett rätt stort tuggbehov och får ett färskt ben dagligen. Kalvnacke, märgben, revben...

Ruben har alltid ett gäng ben framme, råhud, dentastix, grisknorrar mm.

Har alltid tuggisar liggande framme. Dock inte alltid tugg-deluxe av typen grisöron, utan vanligen knotor eller märgben.

Råhudsben ligger det nog nästan alltid framme, men tex. grisöron eller grisknorrar (dom äts upp direkt) kan hon få i bland två gånger i veckan och andra gånger kanske bara två gånger i månaden, i fall man kommer i håg eller inte ;)

Min hund brukar ha ett råhudsben liggande som han gnager på när han vill. Ute har han för tillfället ett rådjursben som han tuggar lite på ibland, det är ju minusgrader ute så det blir inte dåligt även om det är lite kött kvar.

Annars får han en kycklingvinge så gott som varje dag och när jag har möjlighet får han andra färska ben från rådjur, men nu är de slut :(

Det brukar även bli en hel morot då och då och så brukar jag fylla kongen med fryst färskfoder.

Min hund har rätt stort tuggbehov.

Senast ändrad:

Flera ggr i veckan får de revben från nöt eller lamm, nacke, vingar, oxsvans, fötter, klövar eller annat då råhudsben inte fungerar här. Ibland kan de få ngt torkat kaninöra eller lammöra men tycker inte det är ngt speciellt längre sedan vi börjat halvbarfa. De tuggas ju upp på 1 sekund och fyller inte tuggbehovet.

Fri tillgång på råhudsben inomhus. Ligger alltid något märgben och dräller ute i trädgården.

Min hund får gris/ox-öron eller något annat i den de dagar i veckan våra scheman överlappar och han lämnas själv för ett par timmar. Det är mest så att han har något att göra den första stunden han är själv, annars tar han sig gärna friheten att visitera väskor, öppna in till klädkammaren, bära runt på vedträn mm. När han har ätit sitt snacks, går han och lägger sig.

Köttben/märgben har de i princip fri tillgång till. Köper aldrig torkat/rökt hundtugg.

Vi har inga ben eller tuggisar liggandes hemma eftersom jag vill undvika att hundarna ryker ihop över ett särskilt eftertraktat ben om vi inte är hemma.
Hur ofta de får beror på tillgång/om jag kommer ihåg att köpa. Men generellt ganska sällan. Någon gång/månad kanske.

Grisöron ser jag inte som tuggsak utan bara som rent godis, med tanke på hur många millisekunder det tar för hunden att sluka det :D Så tja, det ger jag aldrig någonsin.

Öht köper jag aldrig "vanliga" tuggben. Här serveras det istället revben, kotor och andra köttiga ben.

Ger färska ben, så gott som varenda dag.
Ibland serveras det torkad lunga eller vom, typ som godis, samma gäller torkad tjurmuskel.

Stora oxben och märgben har dom fri tillgång till. Råhudsben, grisöron och annat som går åt snabbt får dom ca 2 ggr per vecka.

Vi har inga ben eller tuggisar liggandes hemma eftersom jag vill undvika att hundarna ryker ihop över ett särskilt eftertraktat ben om vi inte är hemma.

Jag har samma situation här. Min äldsta har blivit väldigt resursig sedan "valpen" flyttade in.

Jag kan inte ha tuggben liggande framme, labben äter tills det tar slut och det blir ett ständigt passande så han inte snor lillens ben. Lillen har dessutom börjat bli lite tjurig när han blir av med sina ben så det är nog en tidsfråga innan det blir bråk. Så de får äta övervakade, 2-4 gånger i månaden. Sommartid äter de märgben i trädgården och då ligger det alltid något de kan gnaga på.

Ger bara pressade råhudsben (utan knutar, gärna i ringform) eller råa märgben. Grisöron o dyl äter de nästan hela.

Fri tillgång på gamla märgben. Får nya 2-3 gånger i veckan.
Råhudsben, grisöron etc slukar dom i ett nafs så det får dom bara ibland, någon gång i månaden.

Aldrig då hans mage blir kasst av det. Han får däremot ibland lite kokt potatis och lite mer ofta morotsslantar (mer utmaning för hans del blir en lagom liten morot som han får småkämpa med, men då försöker jag ha kokat den lite innan så den inte är brutalt hård).

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
707
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 075
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
458
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka