Klippa hund

Det är en tankevurpa tycker jag. Ser vi många nakna djur i Mellanöstern?
Polarraser har ju sin päls eftersom de är skapta i polarklimat, det betyder inte att de inte är funktionella i varmt klimat, det finns huskysar där som verkar må bra, och hur många som helst i USA i de varma delarna?

Däremot tycker jag inte att en blandras med flera olika pälstyper har en funktionell päls och då får man göra det man själv upplever är bäst för den hunden som man ju trots allt känner.
Nej, men vi ser många väldigt tunnpälsade raser från de områdena.

Juneau Alaska har ungefar samma klimat som Stockholm ... Nu ligger det i sydvastra Alaska, generellt I Alaska ar det sommar temperaturer fran 10*C till 30*C och oavsett var I Alaska ar inga huskys ar klippta dar. Inte ens dar temperaturererna ligger runt 30*C.

Jag upplever att min blandras (pudel/aussi) mår bättre om jag klipper ner honom på somrarna. Sen är det ganska praktiskt ha honom kortklippt iom han älskar att bada.

Underull fungerar som stoppningen i en täckjacka. Den förhindrar förlust av kroppsvärme. Bra på vintern, mindre bra på sommaren då värme tillförs utifrån och man i stället behöver svalka sig. Som folk påpekat har hundraser som utvecklats i varma klimat väldigt lite underull.

Den enda nackdelen med att klippa päls med underull är väl att den kan se lite ful ut om underullen och täckhåren växer i otakt.

Det enda "värmeskydd" jag kan föreställa mig att en päls ger är att en ljus, blank päls reflekterar bort mer solstrålning än en mörk, matt hud. Men även i det läget gäller rimligtvis att värmeavgivningen från hunden till omgivningen försvåras om pälsen är tjock och isolerande. Vill man att något som är 39 grader varmt ska svalna fort stoppar man det inte i en termos.

Ni som tycker att en naturlig päls med underull och täckhår skyddar mot värme, lämnar ni hundarna i en parkerad bil när det är sol och varmt på sommaren, eller?

Juneau Alaska har ungefar samma klimat som Stockholm ... Nu ligger det i sydvastra Alaska, generellt I Alaska ar det sommar temperaturer fran 10*C till 30*C och oavsett var I Alaska ar inga huskys ar klippta dar. Inte ens dar temperaturererna ligger runt 30*C.

Nåja, medeltemperaturen på sommaren i Juneau är närmare den i Jokkmokk än den i Stockholm.

Jag hoppas inte att någon förespråkar att man ska klippa alla hundar, däremot hundar som far illa av värmen. De personer jag har koll på som kör dragsport med polarraser tränar inte heller när temperaturen är över 15 grader.

En hund som blir besvärad av värmen ska klippas ner, oavsett om det är en renrasig husky eller en pudelkorsning. Olika hundar är olika känsliga för värme precis som människor. Min rastypiska hund avskyr värme och älskar kyla. En bekants rastypiska hund av samma ras söker upp solvarma platser som en katt.

För att slå hål på en annan vanlig myt om klippning: Pälsen kommer inte att förstöras för alltid om du rakar ner hunden. Det är helt omöjligt eftersom alla hår byts ut och växer från roten. Däremot kan det ta flera fällningar innan all päls har växt ut helt och hållet igen. Om den ser annorlunda ut i ett år eller mer kan det kännas som att pälsen är förstörd men så är alltså inte fallet. Dessutom kan pälsen ha ändrats naturligt under den tiden vilket man kanske inte hade märkt om den fått växa som vanligt.

En hund som blir besvärad av värmen ska klippas ner, oavsett om det är en renrasig husky eller en pudelkorsning. Olika hundar är olika känsliga för värme precis som människor. Min rastypiska hund avskyr värme och älskar kyla. En bekants rastypiska hund av samma ras söker upp solvarma platser som en katt.

För att slå hål på en annan vanlig myt om klippning: Pälsen kommer inte att förstöras för alltid om du rakar ner hunden. Det är helt omöjligt eftersom alla hår byts ut och växer från roten. Däremot kan det ta flera fällningar innan all päls har växt ut helt och hållet igen. Om den ser annorlunda ut i ett år eller mer kan det kännas som att pälsen är förstörd men så är alltså inte fallet. Dessutom kan pälsen ha ändrats naturligt under den tiden vilket man kanske inte hade märkt om den fått växa som vanligt.
En sträv päls blir helt förstörd av klippning/rakning. Tyvärr.

Jag förstår verkligen inte det där med att pälsen skulle kunna skydda mot värme. Hur går det till, rent fysiskt? Det känns verkligen som en myt. Hundens kropp är väl ändå alltid varmare än omgivningen i Sverige, om du inte tar med den in i en bastu? Värmen ska ju då alltså från hunden ut till luften och då känns det som att pälsen alltid kommer värma hunden/sakta ner den överföringen, precis som en jacka på oss gör. Inte håller man sig svalare på sommaren för att man sätter på sig ett klädesplagg med luftlager som "isolering"? :confused:

Jo, man kan faktiskt vara svalare med kläder på än utan. Det finns en anledning att till att öken-folk går i luftiga, heltäckande kläder. Jag har själv testat i ökenklimat.

Kameler/dromedarer har också av denna anledning tjockare päls på ryggen än övriga delar av kroppen. Luftlagret håller kroppsvärmen inne på natten och solvärmen ute på dagen. Samma fenomen används när vi isolerar hus. Luft har i sig mycket dålig ledningsförmåga och stillastående lufta leder värme/kyla mycket dåligt. Luften i pälsen håller alltså kroppsvärmen inne och den omgivande värmen/kylan ute. Sol på hud kan bli bra mycket varmare än de 33-37 grader som huden normalt har. Lägg en termometer i solljus så får du se. Det finns också en begränsning i hur mycket värme som huden kan göra sig av med och det beror på luftfuktighet och lufttemperatur. Det kan man lätt märka i tropikerna. Har testat det också.

Men då var det varmare än hundarnas kroppstemperatur utomhus gissar jag? Annars finns det ju ingen logik i att det skulle påverka så öht? Finns detta att läsa om eller är det hörsägen?

Du kan plocka upp vilken basic kurs i fysik som helst så får du svaret. Och du glömmer att man med solens uppvärming som en faktor. Vad det är för temperatur i skuggan är irrelevant om du inte sitter i skuggan hela tiden. När vi var på SSM IGP 2022 så mätte vi lufttemperaturen på planen till 38 grader. På hundens päls i direkt solljus var det uppåt 50 grader. 43 grader ger brännskador så då var det tur att hundarna hade päls med isolerande luftlager så huden bara var 35-37 grader. SMHI angav temperaturen till 32 grader den dagen, vilket det också var....i skuggan.

Jämför själv, en solig dag kan det vara 15 grader och du går i t-shirt. Är det molnigt åker tröjan på.

Nej precis, men då kanske även hundar med oklippt päls skulle fått värmeslag? Jag har sett många oklippta hundar med värmeslag, det har ju ungefär samma bevisstyrka som din berättelse när man inte har någon kontrollgrupp att jämföra med.

Som sagt, absolut att en päls kan tänkas skydda litegrann mot värme om det är över sisådär 38 grader där hunden är (vilket det ju kan bli i solen tex, det är jag med på). Men det borde gå såpass snabbt innan luftspalten i pälsen är uppvärmd till samma temperatur och hunden blir överhettad ändå att den effekten är försumbar i min värld. Det kommer ju värme både inifrån hunden och utifrån då liksom. Det är antagligen betydligt viktigare att hunden har tillgång till skugga/svalka än huruvida den är klippt eller ej om det är 38 grader ute. Och i lägre temperaturer kommer klippning ha en positiv effekt, även på dubbelpälsade hundar, om man tänker på hur värmeavgivning fungerar rent fysiskt.

Återigen, jag tycker det här med att päls skulle skydda mot värme känns som en seglivad myt/sanning med modifikation, ungefär som att varmt vatten skulle frysa snabbare än kallt. Av nån anledning har det fått fäste hos folk fast vetenskapen säger tvärtom. Jag motbevisas dock gärna!

Stillastående luft har usel ledningsförmåga. Det är ju hela grejen!
Jämför med vatten som har god ledningsförmåga och därmed finns i många uppvärmningssystem. Om det däremot kommer in luft i elementen...då blir de kalla!

Jo, man kan faktiskt vara svalare med kläder på än utan. Det finns en anledning att till att öken-folk går i luftiga, heltäckande kläder. Jag har själv testat i ökenklimat.

Kameler/dromedarer har också av denna anledning tjockare päls på ryggen än övriga delar av kroppen. Luftlagret håller kroppsvärmen inne på natten och solvärmen ute på dagen. Samma fenomen används när vi isolerar hus. Luft har i sig mycket dålig ledningsförmåga och stillastående lufta leder värme/kyla mycket dåligt. Luften i pälsen håller alltså kroppsvärmen inne och den omgivande värmen/kylan ute. Sol på hud kan bli bra mycket varmare än de 33-37 grader som huden normalt har. Lägg en termometer i solljus så får du se. Det finns också en begränsning i hur mycket värme som huden kan göra sig av med och det beror på luftfuktighet och lufttemperatur. Det kan man lätt märka i tropikerna. Har testat det också.

Ja, det är därför man inte ska raka hundar utan klippa dem. Det är inte päls i sig som är problemet utan en tjock underull.

Anledningen till att man bör bära heltäckande kläder i ökenklimat stavas S O L. 🌞 Du ser ingen gå i heltäckade kläder i höga temperaturer i en skog där solstrålningen inte når ner.

Nej precis, men då kanske även hundar med oklippt päls skulle fått värmeslag? Jag har sett många oklippta hundar med värmeslag, det har ju ungefär samma bevisstyrka som din berättelse när man inte har någon kontrollgrupp att jämföra med.

Som sagt, absolut att en päls kan tänkas skydda litegrann mot värme om det är över sisådär 38 grader där hunden är (vilket det ju kan bli i solen tex, det är jag med på). Men det borde gå såpass snabbt innan luftspalten i pälsen är uppvärmd till samma temperatur och hunden blir överhettad ändå att den effekten är försumbar i min värld. Det kommer ju värme både inifrån hunden och utifrån då liksom. Det är antagligen betydligt viktigare att hunden har tillgång till skugga/svalka än huruvida den är klippt eller ej om det är 38 grader ute. Och i lägre temperaturer kommer klippning ha en positiv effekt, även på dubbelpälsade hundar, om man tänker på hur värmeavgivning fungerar rent fysiskt.

Återigen, jag tycker det här med att päls skulle skydda mot värme känns som en seglivad myt/sanning med modifikation, ungefär som att varmt vatten skulle frysa snabbare än kallt. Av nån anledning har det fått fäste hos folk fast vetenskapen säger tvärtom. Jag motbevisas dock gärna!

Mpemba-effekten är ingen myt. Vetenskapen säger heller inte att det är en myt. Man vet bara inte ännu varför varmt vatten fryser snabbare än kallt under vissa omständigheter. Teorier finns dock.

Klipp ner pälsen om du tror att hunden kommer må bra av det. Alla hundar har inte funktionella pälsar men även om de har en päls som är funktionell i Sibirien (tex min samojed) betyder ju inte det att den pälsen är funktionell i Iran.

Olika raser har olika ursprung och i bästa fall är pälsen anpassad efter det klimat de har uppstått i. Hade polarhundarnas pälsar varit funktionella i Mellanöstern eller i Sydostasien hade vi sett flera ”polarraser” från de områdena. Det gör vi inte.

Anledningen till att man bör bära heltäckande kläder i ökenklimat stavas S O L. 🌞 Du ser ingen gå i heltäckade kläder i höga temperaturer i en skog där solstrålningen inte når ner.

Ja, sol...där värmen från solen är en av de saker man vill undvika. Det blir jäkligt svettigt i öknen.

Ja, det är därför man inte ska raka hundar utan klippa dem. Det är inte päls i sig som är problemet utan en tjock underull.

Underullen är det som håller luften och fungerar som isoleringslager. Hundar som saknar underull saknar isolering och kan i princip klippas hejvilt. Den pälsen varken värmer eller kyler direkt mycket. Det är just detta som var skillnaden på corgins och Schäfrarnas pälsar. Och corgin klipptes på sommaren och täckades på vintern.

Det är en MYT att päls skyddar från värme.

Jaså, fysiken håller inte med dig. Skulle hundar vara undantaget?
Finns stillastående luft i pälsen (vilket det ofta gör i en funktionell underull, så isolerar den. Mot värme och kyla!
Om luft inte finns så varken värmer eller kyler pälsen.

Liknande trådar

Hundhälsa Håller på att bli tokig på hundens päls på benen, det är som att ta med sig en halv skog och ett helt grustag in efter varje promenad...
Svar
18
· Visningar
726
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 563
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Jag har anledning att tro att min hund har ätit hästbajs som en järv kan ha kalasat på före. Upptäckte järvspår på hygget bredvid...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: tanten
·
Hundhälsa Jag blev oförhappandes med en Lhasa apso Hon var nerklippt men sonen vill ställa ut då hon har en kanon stam. Men hon var inte så bra... 2
Svar
28
· Visningar
1 869
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka