Klippa hund

Det är en tankevurpa tycker jag. Ser vi många nakna djur i Mellanöstern?
Polarraser har ju sin päls eftersom de är skapta i polarklimat, det betyder inte att de inte är funktionella i varmt klimat, det finns huskysar där som verkar må bra, och hur många som helst i USA i de varma delarna?

Däremot tycker jag inte att en blandras med flera olika pälstyper har en funktionell päls och då får man göra det man själv upplever är bäst för den hunden som man ju trots allt känner.
Nej, men vi ser många väldigt tunnpälsade raser från de områdena.

Juneau Alaska har ungefar samma klimat som Stockholm ... Nu ligger det i sydvastra Alaska, generellt I Alaska ar det sommar temperaturer fran 10*C till 30*C och oavsett var I Alaska ar inga huskys ar klippta dar. Inte ens dar temperaturererna ligger runt 30*C.

Jag upplever att min blandras (pudel/aussi) mår bättre om jag klipper ner honom på somrarna. Sen är det ganska praktiskt ha honom kortklippt iom han älskar att bada.

Underull fungerar som stoppningen i en täckjacka. Den förhindrar förlust av kroppsvärme. Bra på vintern, mindre bra på sommaren då värme tillförs utifrån och man i stället behöver svalka sig. Som folk påpekat har hundraser som utvecklats i varma klimat väldigt lite underull.

Den enda nackdelen med att klippa päls med underull är väl att den kan se lite ful ut om underullen och täckhåren växer i otakt.

Det enda "värmeskydd" jag kan föreställa mig att en päls ger är att en ljus, blank päls reflekterar bort mer solstrålning än en mörk, matt hud. Men även i det läget gäller rimligtvis att värmeavgivningen från hunden till omgivningen försvåras om pälsen är tjock och isolerande. Vill man att något som är 39 grader varmt ska svalna fort stoppar man det inte i en termos.

Ni som tycker att en naturlig päls med underull och täckhår skyddar mot värme, lämnar ni hundarna i en parkerad bil när det är sol och varmt på sommaren, eller?

Juneau Alaska har ungefar samma klimat som Stockholm ... Nu ligger det i sydvastra Alaska, generellt I Alaska ar det sommar temperaturer fran 10*C till 30*C och oavsett var I Alaska ar inga huskys ar klippta dar. Inte ens dar temperaturererna ligger runt 30*C.

Nåja, medeltemperaturen på sommaren i Juneau är närmare den i Jokkmokk än den i Stockholm.

Jag hoppas inte att någon förespråkar att man ska klippa alla hundar, däremot hundar som far illa av värmen. De personer jag har koll på som kör dragsport med polarraser tränar inte heller när temperaturen är över 15 grader.

En hund som blir besvärad av värmen ska klippas ner, oavsett om det är en renrasig husky eller en pudelkorsning. Olika hundar är olika känsliga för värme precis som människor. Min rastypiska hund avskyr värme och älskar kyla. En bekants rastypiska hund av samma ras söker upp solvarma platser som en katt.

För att slå hål på en annan vanlig myt om klippning: Pälsen kommer inte att förstöras för alltid om du rakar ner hunden. Det är helt omöjligt eftersom alla hår byts ut och växer från roten. Däremot kan det ta flera fällningar innan all päls har växt ut helt och hållet igen. Om den ser annorlunda ut i ett år eller mer kan det kännas som att pälsen är förstörd men så är alltså inte fallet. Dessutom kan pälsen ha ändrats naturligt under den tiden vilket man kanske inte hade märkt om den fått växa som vanligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Jag blev oförhappandes med en Lhasa apso Hon var nerklippt men sonen vill ställa ut då hon har en kanon stam. Men hon var inte så bra...
2
Svar
28
· Visningar
1 828
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Min ena lilla behöver snart klippas igen och kommer då frysa. Hon har sedan ett tid ratat de stickade tröjorna och en annan i något...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Amha
·
Hundhälsa Min hund som är 4 år, har diagnostiserats med början till spondylos i ryggraden, diskbråck i halsryggen, missbildat revben och även en...
2
Svar
23
· Visningar
4 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat