Nej precis, men då kanske även hundar med oklippt päls skulle fått värmeslag? Jag har sett många oklippta hundar med värmeslag, det har ju ungefär samma bevisstyrka som din berättelse när man inte har någon kontrollgrupp att jämföra med.
Som sagt, absolut att en päls kan tänkas skydda litegrann mot värme om det är över sisådär 38 grader där hunden är (vilket det ju kan bli i solen tex, det är jag med på). Men det borde gå såpass snabbt innan luftspalten i pälsen är uppvärmd till samma temperatur och hunden blir överhettad ändå att den effekten är försumbar i min värld. Det kommer ju värme både inifrån hunden och utifrån då liksom. Det är antagligen betydligt viktigare att hunden har tillgång till skugga/svalka än huruvida den är klippt eller ej om det är 38 grader ute. Och i lägre temperaturer kommer klippning ha en positiv effekt, även på dubbelpälsade hundar, om man tänker på hur värmeavgivning fungerar rent fysiskt.
Återigen, jag tycker det här med att päls skulle skydda mot värme känns som en seglivad myt/sanning med modifikation, ungefär som att varmt vatten skulle frysa snabbare än kallt. Av nån anledning har det fått fäste hos folk fast vetenskapen säger tvärtom. Jag motbevisas dock gärna!