Klippa hund

Snarare att man vill undvika solstrålningens skadliga inverkan på huden.

Det också, men det är inte enda anledningen. Åk till tex Marocko och prova. Mät temperaturen på ytan av huden i direkt solljus och mät igen när du haft luftiga, heltäckande kläder på dig. Det är också därför tighta kläder är värdelöst i sådant klimat. De bara värmer.

Underullen är det som håller luften och fungerar som isoleringslager. Hundar som saknar underull saknar isolering och kan i princip klippas hejvilt. Den pälsen varken värmer eller kyler direkt mycket. Det är just detta som var skillnaden på corgins och Schäfrarnas pälsar. Och corgin klipptes på sommaren och täckades på vintern.

Har inte en corgi underull?
De hundar som klipps som saknar underull är väl främst hundar med lockig päls och vissa långhåriga raser, typ malteser. Släthåriga raser utan underull klipps förstås inte, men de flesta korthåriga hundar har trots allt underull i någon mängd. De som behöver klippas är dock bara de som har en päls som gör att de mår dåligt av värmen, och de har ofta riklig och tät underull.

Ja, underullen är det som isolerar. Ett tjockt isoleringslager är negativt när det är varmt, i synnerhet vid ansträngning, eftersom både djur och människor gör sig av med överskottsvärme bland annat genom kroppens kontakt med omgivningen(förutsatt att den är svalare).

Det också, men det är inte enda anledningen. Åk till tex Marocko och prova. Mät temperaturen på ytan av huden i direkt solljus och mät igen när du haft luftiga, heltäckande kläder på dig. Det är också därför tighta kläder är värdelöst i sådant klimat. De bara värmer.
Men inte drar du på dig pälskappan i Marocko heller…

Jag klär mig iaf inte likadant när det är 30 grader varmt som när det är 30 grader kallt.

Någon som har hittat några bra vetenskapliga studier på området som man kan läsa?
Jag kanske använder fel sökord, men hittills har jag bara hittat två som verkar ta upp heat-related illness kopplat till pälslängd, och inte särskilt bra undersökt. Nu har jag inte haft möjlighet att läsa dem ordentligt, utan mest bara skumläsa - men av vad jag förstått verkar det vara förhöjd risk för några raser med dubbelpäls (t.ex. Chow Chow, samojed etc), men att det inte heller verkar vara något tydligt resultat eller exakt det som de har fokuserat på. Dock större risk för t.ex. bulldog.

https://doi.org/10.1038/s41598-020-66015-8
https://doi.org/10.1111/avj.13296

Jag tror att det finns en fran University of Pennsylvania's veterinary hospital.

Har inte en corgi underull?
De hundar som klipps som saknar underull är väl främst hundar med lockig päls och vissa långhåriga raser, typ malteser. Släthåriga raser utan underull klipps förstås inte, men de flesta korthåriga hundar har trots allt underull i någon mängd. De som behöver klippas är dock bara de som har en päls som gör att de mår dåligt av värmen, och de har ofta riklig och tät underull.

Ja, underullen är det som isolerar. Ett tjockt isoleringslager är negativt när det är varmt, i synnerhet vid ansträngning, eftersom både djur och människor gör sig av med överskottsvärme bland annat genom kroppens kontakt med omgivningen(förutsatt att den är svalare).

Hundar regularar inte varme genom huden som manniskor gor ...

Hundar regularar inte varme genom huden som manniskor gor ...

Hundar reglerar inte värme genom huden på samma sätt som människor gör eftersom svettning är en mycket viktigare funktion för människors värmereglering.

Men värmereglering genom huden är något som sker hos alla djur. Dels för att det är ren fysik(termodynamik). Dels för att varm- och kallblodiga djur kan förändra värmeutbytet med omgivningen genom vasodilatation eller vasokonstriktion, d v s att ytliga blodkärl vidgas eller dras ihop.

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Jag blev oförhappandes med en Lhasa apso Hon var nerklippt men sonen vill ställa ut då hon har en kanon stam. Men hon var inte så bra...
2
Svar
28
· Visningar
1 838
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Min ena lilla behöver snart klippas igen och kommer då frysa. Hon har sedan ett tid ratat de stickade tröjorna och en annan i något...
Svar
11
· Visningar
686
Senast: Amha
·
Hundhälsa Min hund som är 4 år, har diagnostiserats med början till spondylos i ryggraden, diskbråck i halsryggen, missbildat revben och även en...
2
Svar
23
· Visningar
4 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat