Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Mina båda bebbar har varit i stallet från dag 1. Något annat alternativ finns ju knappast när man har eget stall och måste sköta allt själv... Men ett tips är att ha en "Stall-barnvagn" som det inte gör nåt att det sätter sig hästlukt i. Sen står ju bebbarna oftast ute och sover så de för knappast i sig några basillusker...
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Varför är hans fritid så mkt viktigare än min?
Är det verkligen sant? För att få ett svar som betyder något så bör du fråga din sambo eftersom det är han som är involverad.

Typ: Är det verkligen sant att du tycker att det är rättvist fördelat att du är ute i garaget X timmar i veckan och jag får vara i stallet X antal timmar?
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Jag håller delvis med dig vad gäller att slå näven i bordet men jag kan inte sluta fundera över VARFÖR så pass många män ändå verkar vilja styra sina kvinnors liv. (Och enstaka exemplar tvingar ju dessutom till den kontrollen med hot och/eller våld.) Det är ju flera som kommit in och känner igen att männen anser kvinnan ha huvudansvar och männen ska ha rätt till sin fritid och hur mycket tid kvinnan får lägga ner bestämmer han.

Varifrån får männen den idén? Det kan ju inte vara den enskilda kvinnans ansvar att det blivit så. Men hon ställs som relativt ensam att försöka omförhandla en deal som jag menar går igen i hela samhället.

Visst, jag anser att en sån man inte ska bli far öht, men om den stora majoriteten av män ändå ser det så blir det ju väldigt få kvar för alla kvinnor att dela på. :crazy:
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Ja du det låter som vi har rätt lika förhållanden. Du förklarrade betydligt bättre än mig.
Trevligt att någon missförstått mig rätt :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Men människa, varför låter du dig behandlas på detta viset :crazy: ? Han är väl inte din förmyndare heller?

Vågar han inte ta hand om ert gemensamma barn, kanske, med tanke på att han tydligen bara är ensam med barnet när barnet sover :confused:.

Ta dig i kragen och gör klart för karl-eländet att du inte accepterar situationen längre och säg åt honom att även han får ta sin beskärda del av ansvaret för ert gemensamma barn :devil:.

Ta plats, säg "jag SKA" istället för "jag skulle vilja". Ber han om lov när han sticker till garaget kanske? Skulle inte tro det! :crazy:.

Lycka till!
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Jane_Done skrev:
Jag håller delvis med dig vad gäller att slå näven i bordet men jag kan inte sluta fundera över VARFÖR så pass många män ändå verkar vilja styra sina kvinnors liv. (Och enstaka exemplar tvingar ju dessutom till den kontrollen med hot och/eller våld.) Det är ju flera som kommit in och känner igen att männen anser kvinnan ha huvudansvar och männen ska ha rätt till sin fritid och hur mycket tid kvinnan får lägga ner bestämmer han.

Varifrån får männen den idén? Det kan ju inte vara den enskilda kvinnans ansvar att det blivit så. Men hon ställs som relativt ensam att försöka omförhandla en deal som jag menar går igen i hela samhället.

Visst, jag anser att en sån man inte ska bli far öht, men om den stora majoriteten av män ändå ser det så blir det ju väldigt få kvar för alla kvinnor att dela på. :crazy:

Att många män styr sina kvinnors liv är för att många kvinnor helt enkelt är idioter och låter sig bli styrda, en del män vill säkert inte styra heller men tjejer blir helt uppslukade och får ögonbindlar eller vad det nu är för fel och ser inget annat än mannen och överlåter allt "bestämmande" på honom.

Hur vanligt är det inte att en singelkvinna (låt oss kalla henne Lotta) umgås massor med kompisarna så långe hon är singel sen springer hon på Kalle och blir kär och plötsligt betyder inte kompisarna längre Lotta hör ALDRIG av sig till dem längre, det är bara Kalles vänner och Kalles vänners flickvänner som gäller, sen efter ett par år tar det slut mellan Kalle och Lotta då står Lotta där utan vänner för dem har hon skitit i medans hon var ihop med Kalle.

Jag kan tyvärr inte tycka synd om någon som har det så här, de har alla själva satt sig i situationen och låter sig styras.
Visst jag kan tycka att karln är en idiot som inte låter sin fru/mamma till hans barn ha egna intressen, men hon är inte mindre idiot som accepeterar det, hur var det innan barnet/barnen kom egentligen var det inget gnäll då, höll inte han på med sina hobbier lika mycket då, pratade ni någon gång om hur nu skulle ta hand om era barn INNAN ni skaffade dem? VAD händer om du lämnar barnet åt honom och går ut, tar han inte hand om barnet då, får du dåligt samvete??l VARFÖR får du det isåfall?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Det var ett bra exempel på hur kvinnor suddar ut sitt eget jag, tex. när de träffar en partner.

:bow:
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Jane_Done skrev:
Jag håller delvis med dig vad gäller att slå näven i bordet men jag kan inte sluta fundera över VARFÖR så pass många män ändå verkar vilja styra sina kvinnors liv. (Och enstaka exemplar tvingar ju dessutom till den kontrollen med hot och/eller våld.) Det är ju flera som kommit in och känner igen att männen anser kvinnan ha huvudansvar och männen ska ha rätt till sin fritid och hur mycket tid kvinnan får lägga ner bestämmer han.

Varifrån får männen den idén? Det kan ju inte vara den enskilda kvinnans ansvar att det blivit så. Men hon ställs som relativt ensam att försöka omförhandla en deal som jag menar går igen i hela samhället.

Visst, jag anser att en sån man inte ska bli far öht, men om den stora majoriteten av män ändå ser det så blir det ju väldigt få kvar för alla kvinnor att dela på. :crazy:

Hur många fridolf finns det inte? så det står ett ett i den matchen, jag ser mååånga kuvade män i min omgivning, likaså kvinnor, så detta är ingen man-kvinna fråga utan en fråga om individer.

Balans mellan två parter är alltid svår, och vågskålen är sällan jämn, men som någon skrev, Carola tror jag, det handlar om att ha en nivå som båda kan acceptera och trivas med och inget annat, för 100% rättvisa finns inte....

Hade jag varit i denna situation (och det har jag) så hade jag omförhandlat, korten på bordet och kommunikation, det finns ingen annan väg...
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Faktiskt varje dag. ;)
Min make tar gladeligen hand om både mockningen av två boxar SAMT passar våra 4 barn medan jag rider....
Har jag tur, eller?????? :love:
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

CarolaLind skrev:
Det var ett bra exempel på hur kvinnor suddar ut sitt eget jag, tex. när de träffar en partner.

:bow:


jag har faktiskt aldrig varit med om att en kille säger upp bekantskapen med sina vänner när han träffar en tjej.
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Nä..det är intressant... :p
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Ja det är en balansgång hela tiden. Nu har vi inga barn än men ett på väg och jag vet inte hur vi ska lösa detta när barnet kommer men en sak vet jag i alla fall att min sambo vill ha detta barn och han kommer ta lika mycket ansvar för det som jag. Det kommer jag se till i alla fall, om han skulle vackla, vilket jag inte tror att han gör.

Lösningen på problemet är att ta ett rejält snack en kväll, om du får han från garaget ;) , ta en regäl diskussion tills han fattar att det är ert gemensamma barn, som han förhoppningsvis ville skaffa från början, och att det inte handlar om vems intresse som är "bäst" utan att det handlar om era behov att få ha en fritid och hans brist på engagemang i sitt barn....

Skaffa dig mycket kött på benen om vad ditt intressse betyder för dig och hur tråkigt det är när han inte vill umgås med sitt eget barn och hur du vill ha det i framtiden. Får du svar och kommentarer som är helt uppåt väggarna tycker jag du ska ställa ultimatum, antingen får du respekt eller så ...hitta på själv vad det värsta för dina sambo skulle vara. Separation och delad vårdnad kanske :angel: ....
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Olinda skrev:
Hur vanligt är det inte att en singelkvinna (låt oss kalla henne Lotta) umgås massor med kompisarna så långe hon är singel sen springer hon på Kalle och blir kär och plötsligt betyder inte kompisarna längre Lotta hör ALDRIG av sig till dem längre, det är bara Kalles vänner och Kalles vänners flickvänner som gäller, sen efter ett par år tar det slut mellan Kalle och Lotta då står Lotta där utan vänner för dem har hon skitit i medans hon var ihop med Kalle.

Amen to that :bow: :bow:

I övrigt, jag tror inte att varken näven i bordet eller mjäk är någon vidare bra lösning, kommunikation och samarbete, vad hände med det?
Kan man inte sitta ned och prata med den man man gjort ett barn med så vet inte jag :confused:
Och är han ett oförbätterligt hönsarsle som inte går med på att "låta" kvinnan gå till stallet, inte för att hon är borta mycket och han saknar henne (reagerar han så så går det att prata resonligt med honom) utan för att hon ska vara barnvakt åt deras gemensamma barn för att han inte har lust...då har man problem.
Men mannen har ju knappas blivit en idiot per automatik sedan förlossingen, han borde ju ha rankat sin tid som viktigare än hennes redan innan de blev med barn.
Jag ska inte säja att man isf får skylla sig själv men det ligger på tungan, kräv jämlikhet och ordentlig disskusion.
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Olinda skrev:
jag har faktiskt aldrig varit med om att en kille säger upp bekantskapen med sina vänner när han träffar en tjej.

Säger upp bekantskapen är väll kanske att dra det lite långt men att killar försvinner från kompisgänget ett tag och aldrig kommer tillbaka i samma utsträckning, det har jag observerat många gånger.

Senast i somras när en av min sambos bästa kompisar som var hos oss ofta träffade en brud och "försvann". Tycker inte det är så skrämmande att man inte träffar sina kompisar på ett tag när man träffar någon ny, oftast kommer man igen efter en tid med intensivt pojk/flickvänsträffande.

Att helt ge upp sitt tidigare liv är ju därimot mycket läskigt... Då undrar jag även vad nya flick/pojkvännen tycker, jag skulle inte trivs med en sån situation och jag vet förhållande som spruckit pga för klängig/tråkig nyträff... både från "pojk och flickvänsidan".
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

MoonFlight skrev:
Liten trådnappning här:
Min gubbe är helt inne på att jag inte får/ska ta med bebbis till stallet de första 2-3 mån pga bakterierier osv... Men hur farligt kan det vara? När tog ni ner bebbis till stallet första gången?
Jag tycker inte det är sådan stor risk men jag vet inte säkert. Om man tar med bebbis så ligger ju h*n och sover *hoppas* under tiden jag tillbringar säg 30-50 min med hästen inkl mockning osv

Ta och snällt berätta för din "gubbe" att det är nyttigt med lite skit under naglarna. Att "bonnabarn" sällan är allergiska. Dessutom är det ju så att en bebis inte kryper omkring i stallet. De ligger eller sitter i vagnen och sover.

Min son har varit med sedan dag 1! Han är otroligt tålig och var aldrig sjuk under sitt första år. Behöver inte alls bero på all frisk luft och stalllukt men det skadade honom inte. Katten låg alltid och sov i hans barnvagn. :eek: :eek: tyckte många men jag var övertygad om att det bara gjorde honom gott.

/Åsa
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

*lånar knapp*

Konstigt att här i denna tråd är det fritt fram att säga "ryck upp dej människa" , "ta dej i kragen" , "slå näven i bordet" medans i en annan tråd (inte just på barn) så vart det halshuggning för att någon sagt detsamma. Den tråden är nu låst och någon vart även avstängd...

Det handlade inte om samma sak riktigt men även där om förhållande mellan man och kvinna...

Alla har inte lika lätt för att "slå näven i bordet" men behöver för den skull inte vara helt bakom flötet, som vissa verkar tycka.
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Kan du påvisa någonstans där jag sagt att någon är bakom flötet?

Jag brukar alltid skriva med glimten i ögat, inte för att såra.

Människor behöver vakna upp ibland och ta för sig av vad livet bjuder, det är så synd att så många inte inser det.
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

*lånar knapp*

Man ser ofta det här att män tycker att kvinnan har större ansvar/skyldigheter än dem. Har två par i bekantskapskretsen där detta problem finns, varav i ett av paren är det riktigt allvarligt. Mannen lämnar bort sitt barn till mormor/farmor när han ska ha hand om det själv. Han kan/vill liksom inte! :crazy:

Vet inte om jag själv vill ha barn, men min pojkvän är väldigt bra "skaffa barn - material" eller vad man ska kalla det. Han har ett naturligt intresse för barn och har 2 barn redan som han är väldigt bra med. Jag kommer inte att behöva ta mer ansvar än han för barnet om det nu skulle bli så att vi skulle få ett.
Det är en sak som är praktiskt med att träffa en man som redan har barn - man ser "vad de går för" på den punkten...
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

CarolaLind skrev:
Kan du påvisa någonstans där jag sagt att någon är bakom flötet?

Jag brukar alltid skriva med glimten i ögat, inte för att såra.

Människor behöver vakna upp ibland och ta för sig av vad livet bjuder, det är så synd att så många inte inser det.

Fast jag blir faktiskt lite sårad av din hårda ton. Menar du alltså att även de kvinnor som blir misshandlade i sina förhållanden och stannar kvar oxå får skylla sig själva?
 
Sv: Hur ofta "får" ni vara ute i stallet....

Jag tror att du måste ta hjälp,jag menar om du hade klarat ut detta själv så hade det inte blivit såhär.
Jag tycker att du ska insistera på att gå på familjerådgivningen.Vill han inte det så tycker jag att du ska och separera,det kanske låter drastiskt men jag tycker han behandlar dig illa.Riktigt illa.Det jag reagerar mest på är att han säger att du skiter i barnet.Det är psykisk misshandel.

Lycka till // Åsa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 027
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 442
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 622
Senast: Tassa
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 031
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp