Hur ofta dricker ni alkohol vanligtvis?

Reagerar också på det!
Tycker det är samma sak i mitt IRL liv. Antingen festar folk fredag, lördag, söndag och är på AWs minst 2 av de övriga vardagarna, eller så har de knappt ens smakat alkohol.

Minns när min morfar fortfarande levde. Då brukade han och mormor dela på en liten (½-flaska) vin till en middag, en gång i månaden. Varken mer eller mindre. Sådant tycker jag sällan man hör talas om idag, bland de yngre generationerna (morfar var född i mitten av 20-talet och mormor är född i början av 30-dito).
Precis så gör vi, födda sent 60-tal. Eller vi håller inte räkning på om det är exakt en gång i månaden, men ungefär den frekvensen.

Jag har inte ens tankt pa att kolla alkoholhalten. Jag koper vin som jag tycker ar riktigt gott ... oftast ocksa tamligen dyrt :cautious:, betyder det att jag inte har rad att kopa sa mycket skulle jag helt enkelt fa dricka mindre.

Jag kollar alkoholhalten mest eftersom jag inte gillar att det börjar gå runt i planeten redan efter ett halvt glas..... Jag har blivit mycket alkoholkänsligare på senare år och vill kunna gå runt och njuta av mitt vin läääänge utan att bli vimmelkantig. När jag jobbar i trädgården t.ex. är det härligt med ett glas vin intill.

De dyraste (godaste...) vinerna är ofta rätt höga i alkoholhalt numera, tycker jag. 14,5% är inte ovanligt alls, tvärtom. Då får jag begränsa mig till två äggkoppar, typ.....

Typ vodka explorer haha :D
Eller hembränt. :D
Sen har vi ju t-spriten också, valet mellan hembränt och t-dojja beror bara var man står på samhälls stegen mellan white-trash och heltidsalkis. Själv håller jag mig till HB, lugnast så. :p

Frågan är då, hur ofta dricker ni alkohol? Då menas allt från en starköl/ett glas vin.
Hur ofta beror på, ska jag köra så är det big no-no men annars spelar inte dag eller tidpunkt nån roll, vill jag ha ett glas vin en tisdagseftermiddag så tar jag ett glas. I mitt föräldrahem fanns det alltid vin då mina föräldrar bryggde själva så jag är uppväxt med ett avslappnat förhållande till alkohol i mycket måttliga mängder, vi kunde dricka ett glas mjöd till maten på helgen där alkoholstyrkan låg en "bra" bit över starköl, jag kunde smutta på ett litet glas dessertvin när jag var 10 år och det var inget konstigt med det alls, det blev bara ett glas för att det var gott och inget mera. Druckit mig as-kalas har jag aldrig gjort, bakfull har jag aldrig heller varit så jag kan säga att jag har ett mycket avslappnat förhållande till alkohol, öl och vin, det dricks för smakens skull och inte för att få jorden att snurra åt fel håll. :)

Alltså det där ÄLSKAR jag :D! Kan se artiklutdragen framför mig:

"Fyllekravaller följer i bokcirkelhuliganernas spår, oskyldiga förbipasserande överröses med vrålade citat ur Mobergs Utvandrarsvit och smädas med förolämpningar likt: "Ditt nylle liknar Den Gamle OCH havet!!!" ."

:D!
Alltså, jag döööör! :rofl: :rofl: :rofl:

Alltså det där ÄLSKAR jag :D! Kan se artiklutdragen framför mig:

"Fyllekravaller följer i bokcirkelhuliganernas spår, oskyldiga förbipasserande överröses med vrålade citat ur Mobergs Utvandrarsvit och smädas med förolämpningar likt: "Ditt nylle liknar Den Gamle OCH havet!!!" ."

:D!

Typ så. Rekordet var nog när jag, spik nykter men med kryckor och kräkningar leddes hem av två lindrigt nyktra hysteriskt flabbande medcirklare.

Tycker det är lite lustigt att flera skriver att det gärna dricker bra och gott vin.
Hur många dricker egentligen dåligt och äckligt vin? Nu ska jag jag åka och köpa mig ett redigt äckligt och uselt vin för att festa till det lite.
Vad som är gott är väl ändå högst individuellt?

Bra vin finns för 89 kronor, men jag menar att jag gärna lägger det dubbla-ish för ett vin som faktiskt är riktigt gott. Tror det är det de flesta menar. Boxar köper jag inte av princip, gillar inte hårt svavlat vin och gillar att korka upp flaskan.

Bra vin finns för 89 kronor, men jag menar att jag gärna lägger det dubbla-ish för ett vin som faktiskt är riktigt gott. Tror det är det de flesta menar. Boxar köper jag inte av princip, gillar inte hårt svavlat vin och gillar att korka upp flaskan.

Jag köper inte heller boxar, livsfarligt och skulle gälla i mig allting och krypa runt på golvet.
Jag tycker Ecologica är det bästa vinet ever, billigt och bra dessutom.

Tycker det är lite lustigt att flera skriver att det gärna dricker bra och gott vin.
Hur många dricker egentligen dåligt och äckligt vin? Nu ska jag jag åka och köpa mig ett redigt äckligt och uselt vin för att festa till det lite.
Vad som är gott är väl ändå högst individuellt?

Jag tycker nog att det är vanligt att priset är det som avgör valet av vin och förpackning för många, dvs pris per centiliter. Och då är det inte "bra och gott" som är det viktiga, uppenbarligen. Däri skillnaden. Sedan kan ju den som köper det uppenbarligen inte tycka att det är äckligt, eftersom man fortsätter köpa det.

+1 på boxprincipen, ofta halvdant vin i stor mängd (4 flaskor) som snabbt blir sämre när boxen öppnats och på något sätt då driver på konsumtionen (tillgänglig vara som snart blir odrickbar). Köper halvflaska/flaska. "Problemen" med halvflaska än så länge är att utbudet är sådär av bra viner.

Jag förstår smidigheten när man bjuder på baluns med box, men för "privat" bruk är det helt uppåt väggarna. Mer halvflaskor åt folket!

+1 på boxprincipen, ofta halvdant vin i stor mängd (4 flaskor) som snabbt blir sämre när boxen öppnats och på något sätt då driver på konsumtionen (tillgänglig vara som snart blir odrickbar). Köper halvflaska/flaska. "Problemen" med halvflaska än så länge är att utbudet är sådär av bra viner.

Jag förstår smidigheten när man bjuder på baluns med box, men för "privat" bruk är det helt uppåt väggarna. Mer halvflaskor åt folket!

Jag har inga problem med att öppna en flaska, jag har en vacumpump och det funkar fint.

Jag köper inte heller boxar, livsfarligt och skulle gälla i mig allting och krypa runt på golvet.
Jag tycker Ecologica är det bästa vinet ever, billigt och bra dessutom.
Som dykare så föredrar jag flodvatten, eller "By the river" som det heter när det tappats på flaska och står i systemets hylla. :p

Det händer att det finns kartongvin här också men inget jag köper själv för då är det gåva från nån annan, just nu har jag apelsinvin i lager, råvaran kommer från Willys sopcontainer och är lagrad 2 år snart, jag fortsätter familjetraditionen med vinbryggning. :up:

Jag tycker nog att det är vanligt att priset är det som avgör valet av vin och förpackning för många, dvs pris per centiliter. Och då är det inte "bra och gott" som är det viktiga, uppenbarligen. Däri skillnaden. Sedan kan ju den som köper det uppenbarligen inte tycka att det är äckligt, eftersom man fortsätter köpa det.

Personligen så är det inte priset som styr.
Men för mig smakar dyra viner oftast gammalt och surt. Ville dö när jag var exklusiv vinprovning, allt smakade gammal gympapåse.
Jag är mer för typen läsk av vinkaraktär :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 689
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få... 10 11 12
Svar
235
· Visningar
22 941
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 090
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
20 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka