Hur ofta dricker ni alkohol vanligtvis?

Väldigt sällan, senast jag drack var på valborgs då jag inte ens drack upp en drink.

Har druckit "lite mer" kanske 4 gånger senaste året, tagit någon drink/cider ungefär 1-2 gånger/månad under samma tid, dricker sällan så jag blir jättefull för tycker det är rätt obehagligt.

Jag är lite förvånad över den extrema måttlighet som många i tråden uttrycker. Så måttlig är inte jag med någonting som jag tycker är gott. Jag äter även tex sötsaker relativt ofta - inte lika ofta som jag dricker vin, men varje vecka händer det nog ändå. Chips och liknande äter jag iofs aldrig, nästan, för jag tycker inte om det. (Kaffe dricker jag många koppar om dagen, men det är kanske inte onyttigt alls?)

Jag tror nog att de som dricker väldigt lite är mer benägna att skriva i tråden än vi som inte har några problem med att berätta att vi gärna dricker alkohol i måttlig mängd några gånger i veckan. För att inte tala om de som dricker så mycket att de hamnar på en risknivå. Det gör jag själv vissa veckor under året då det t ex blir mycket god mat(festar så att jag blir riktigt berusad gör jag max ett par gånger om året). Men det blir också många veckor då det inte passar att jag dricker alkohol eller ännu oftare att jag helt enkelt inte är sugen.

Jag dricker rätt sällan. Ett par glas vin varannan vecka kanske. Mest för att jag är för lat för att gå till systemet.

Gillar billigt vitt vin ;) Mitt favoritvin kostar 57 kr flaskan.

J
Gillar billigt vitt vin ;) Mitt favoritvin kostar 57 kr flaskan.

Jag har nog ett 20-tal favoriter hittills. Vissa av dem går inte längre att få tag på utan att ha plånbok välfylld och tid att leta - och då vet man inte ens om de klarat de ytterligare åren särskilt väl.

Men det finns många riktigt, riktigt bra viner i beställningssortimentet i prisklassen 100-150 kronor.

Som rent sällskapsvin finns det många vita ordinarie som är goda som ligger lågt i pris. Bra rödvin har jag ännu inte smakat i låga prisklassen, det är alltid märkliga bismaker och liksom ointressant smakupplevelse.

Men som @Bison säger, även dyrare viner kan smaka fel för "mig" - även om konnässören bredvid lovordar drycken så känner man "fy, det där var inget vidare." och när man säger det får man närmast en himlande blick och får beställa ett glas husets istället :-)

Så fin flaska! Skulle jag med glädje rada upp här hemma :D

Annars är Black tower Pink and bubbly en sommarfavorit. Bara namnet säger ju att det är som gjort för mig :D
Den gillar jag också! Liksom Matteus; billigt småbubbligt rose´ i söt runt flaska. Finns på halvflaska, vilket är ett dubbelplus! Ett typiskt trädgårdsvin för mig.

Annars tycker jag röda viner blir godare när de kostar lite mer, vita däremot kan jag köpa billigare sorter av. Vitt dricker jag nästan enbart om sommaren, när det är varmt, och då kan jag slänga ner isbitar i glaset och en skvätt flädersaft ( O_o ) och då spelar det ingen större roll om det är ett finvin eller ej. Till mat är det en annan femma.

Men det finns många riktigt, riktigt bra viner i beställningssortimentet i prisklassen 100-150 kronor.

Som rent sällskapsvin finns det många vita ordinarie som är goda som ligger lågt i pris. Bra rödvin har jag ännu inte smakat i låga prisklassen, det är alltid märkliga bismaker och liksom ointressant smakupplevelse.

Just strax över 100-lappen tycker jag att det finns flera trevliga rödvin både att beställa och i vanliga sortimentet, om än inte i alla affärer. Vita viner och rosé håller jag med om att man kan få billigare än så som är riktigt trevliga.

Jag tror nog att de som dricker väldigt lite är mer benägna att skriva i tråden än vi som inte har några problem med att berätta att vi gärna dricker alkohol i måttlig mängd några gånger i veckan. För att inte tala om de som dricker så mycket att de hamnar på en risknivå. Det gör jag själv vissa veckor under året då det t ex blir mycket god mat(festar så att jag blir riktigt berusad gör jag max ett par gånger om året). Men det blir också många veckor då det inte passar att jag dricker alkohol eller ännu oftare att jag helt enkelt inte är sugen.
Det vore synd om man tolkade tråden så. Jag menar inte att döma någon, jag är bara ärligt nyfiken hur det ser ut hos andra.

När jag pluggade var jag kalasfull 2-3 gånger i veckan, varje vecka (tack föräldrar som åkte till Tyskland och köpte billigt vin till student) Det var en period.. och nu är den över.

Personligen så är det inte priset som styr.
Men för mig smakar dyra viner oftast gammalt och surt. Ville dö när jag var exklusiv vinprovning, allt smakade gammal gympapåse.
Jag är mer för typen läsk av vinkaraktär :p
Vi skulle kunna ha vinprovning ihop. Jag gillar typ blue nun, liebfraumilch och liknande. Är vin för surt späs det ut med fruktsoda.

Kanske.

Jag har helt klart en och annan semestervecka ibland då jag dricker mer än vad som vore lämpligt att ha som vana. Veckan runt jul-nyår blir också ofta lite alkoholstinn. Sällan fylla, men flera enheter per dag är ju ändå inte att rekommendera.

Perioder då jag håller igen på kalorierna dricker jag nästan inget vin, eftersom det är så kaloririkt.

Det vore synd om man tolkade tråden så. Jag menar inte att döma någon, jag är bara ärligt nyfiken hur det ser ut hos andra.

När jag pluggade var jag kalasfull 2-3 gånger i veckan, varje vecka (tack föräldrar som åkte till Tyskland och köpte billigt vin till student) Det var en period.. och nu är den över.

Jag tolkade inte tråden så och skäms absolut inte för mitt alkoholintag men om den övervägande delen av de som svarar dricker minimalt så kan det nog vara svårt för många att stå ut. Jag tror att det är en känslig fråga, se bara på vilket liv det brukar bli i "vit jul"-trådarna. Men det är nog inte begränsat till alkohol, jag tror att en tråd om t ex köttkonsumtion skulle ge en rätt snedvriden bild också eftersom man hellre skriver om hur lite kött man äter än att man med glädje äter dansk bacon till frukost, lunch och middag.

Jag tolkade inte tråden så och skäms absolut inte för mitt alkoholintag men om den övervägande delen av de som svarar dricker minimalt så kan det nog vara svårt för många att stå ut. Jag tror att det är en känslig fråga, se bara på vilket liv det brukar bli i "vit jul"-trådarna. Men det är nog inte begränsat till alkohol, jag tror att en tråd om t ex köttkonsumtion skulle ge en rätt snedvriden bild också eftersom man hellre skriver om hur lite kött man äter än att man med glädje äter dansk bacon till frukost, lunch och middag.
Det är nog där min förvåning finns. Jag förstår varför man vill visa upp sig som en miljö- och klimatmedveten person, tex genom att påstå att man äter väldigt lite kött. Men nästan nykterist? Varför då? Vad är så bra med det?

Det är nog där min förvåning finns. Jag förstår varför man vill visa upp sig som en miljö- och klimatmedveten person, tex genom att påstå att man äter väldigt lite kött. Men nästan nykterist? Varför då? Vad är så bra med det?

Jag förstår det inte riktigt heller. Om man ser till hälsorisker finns det garanterat saker jag borde åtgärda långt innan jag behöver bry mig om mitt alkoholintag. Socialt finns det heller inga problem med att jag vanligtvis dricker vin ett par gånger i veckan eftersom jag tycker det är gott - jag dricker inte så mycket att det påverkar mitt förhållande, övriga relationer eller arbete.

Men vem visar upp sig? Nu blir jag förvånad. Ts frågar en fråga, många olika svar kommer men ingen har vad jag har sett velat visa upp sig utan svarar på frågan. Det är ju inte någon som har värderat varken sin egen eller någon annans konsumtion i den här tråden vad jag har sett. Vi läser nog väldigt olika och jag kanske missförstod Ts trådstart helt men jag uppfattade frågan som nyfikenhet och en möjlighet att bredda sina referensramar genom att få veta hur andra gör. Jag ser liksom ingen präktighet, inget dömande, inget sådant alls.

Jag dricker kopiösa mängder läsk och äter för mycket godis. Men jag tycker inte alkohol är särskilt gott.

Jag drack ganska flitigt en period som ung, men då var det dels för man skulle det och dels för att målet var att bli berusad/full. Jag ser inte det som något att sträva efter idag. Kvar skulle då vara för att dricka för det är gott. Då jag inte tycker om alkoholsmak och aldrig tyckt om vin och öl (drack det inte ens som ung) så. Helt enkelt svårt se poängen slå en gnutta sprit i läsken, den är godare utan. Och svårt se poängen dricka en söt cider som inte smakar alkohol istället för att dricka en läsk.

På julfester osv så om inte alla andra blev på lyset skulle jag dricka läsk 100% av tiden då med. Men berusade människor är enklare umgås med om man är lite salongsberusad själv. Oftast är jag ändå nykter då jag måste bo på hotell och fixa djurvakt annars.

Men vem visar upp sig? Nu blir jag förvånad. Ts frågar en fråga, många olika svar kommer men ingen har vad jag har sett velat visa upp sig utan svarar på frågan. Det är ju inte någon som har värderat varken sin egen eller någon annans konsumtion i den här tråden vad jag har sett. Vi läser nog väldigt olika och jag kanske missförstod Ts trådstart helt men jag uppfattade frågan som nyfikenhet och en möjlighet att bredda sina referensramar genom att få veta hur andra gör. Jag ser liksom ingen präktighet, inget dömande, inget sådant alls.

Nej, så menar jag inte riktigt. Snarare det helt oladdade att vi så klart alla i någon mån hela tiden väljer vad vi gör och säger i relation till hur vi vill framstå - både inför oss själva och varandra. Och på nätet, inte minst.

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 689
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få... 10 11 12
Svar
235
· Visningar
22 941
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 090
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
20 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka