Hur offta pysslar ni om era hästar

L

LindavCindy

Är lite nyfiken på det här med hur ofta ni ryktar och pysslar om era hästar. Själv ryktar och pysslar jag med min häst varje dag med nåt undantag :banana:


Jag hoppas att det här inlägget har hammnat på rätt ämne, har gort mitt bästa :)
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

varje dag, mer elle rmindre:)
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

okiOkej, är nog det som flästa jör :smirk:
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

Ja det är väl en självkarhet för de flesta.
Det behöver ju inte bara vara attpyssla om hästen, utan utestallet ska mockas, vattenblajorna ska tvättas och fyllas på när det behövs.

Men ja, hästen behöver ju sin omsorg varje dag (i prinip) också. Tyvärr är det inte alla som förstår det. I vårt stall är det issa hästar som knappt fått komma i och bli ompysslade på hela sommaren. Ägarna har knappt varit i stallet på hela sommaren ens.

/Fanny.
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

Självklart visiterar/pysslar om/ borstar jag min häst varje dag. Det är min skyldighet som hästägare, att gå igenom min häst, för att se att hästen mår bra och inte har några skador eller någon sjukdom som måste tas om hand.

Det är ju också en av anledningarna till att jag har häst. Jag har inte häst som statussymbol, för att grannen har det, eller för att titta på. Jag har häst, för att jag tycker om djur och vill ägna mig åt dem.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

varje dag.
förutom undantag då jag e sjuk eller bortrest, men då kollar min kompis som jag har hästarna hos till dem så att de mår bra och ger dem ev. foder.
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

Lite beroende på vad du menar så under sommaren blir varje häst genomgången minst 1 ggr/dygn, på vintern 2 ggr/dygn.
Men mina hästar får foder fyra gånger/dygn på vintern om detta också ska räknas in, förutom genomgångarna d v s 6 ggr/dygn.
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

varje dag, i princip hela min "icke studerande tid". Ibland blir man trött men man får så grymt mkt tillbaka :love:
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

Jag "pysslar" varje dag, men borstar inte varje dag speciellt inte på sommaren. Lite skit är ett bra skydd mot insekter. Men jag tittar såklart till dom och kliar dom varje dag. Borstar alltid innan utrustning ska på.
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

om sommaren kan det bli att dom får ta lite semester och jag med för den delen. då pysslar man inte varje dag. fast brukar oftast iaf vara ute och säga hej till dom :)
men annars blir det i princip varje dag. dom måste ju ändå in och man ska mocka o sånt.
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

Det värkar som dom flästa pysslar med hästen varje dag ;)
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

Jodå...här pysslas det också med hästarna varje dag;)... Det hör till!
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

varje dag naturligtvis..Lika självklart som att gå upp på morgonen!:rofl: Idag är jag extra nöjd med min insats då vi har haft en riktig pysseldag:D Rykta, rykta, man och svansgele, klippa och trimma, fixa hovar, putsa etc etc och han bara ÄLSKAR det! Tyvärr hinner jag inte borsta och rykta i 1.5 timme varje dag även om min häst gärna hade föredragit det:) Som uppskattning får man ett tungt hästhuvud i famnen och snos bakom öronen:bump:
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

Varje dag dom dagar jag är hemma. Dom gånger jag är borta brukar pappa pyssla om honom lite :angel:

En gång på morgonen innan han går ut, före och efter ridningen och sedan ev. lite grann på kvällen när han kommit in ;)
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

Inte säkert att hon får komma in varje dag när hon går på bete men hon kollas igenom och blir lite avborstad varje dag
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

Nu vet jag inte vad du menar med att pyssla om hästen.

Jag mockar, blandar mat, rengör vattenkopp & hink samt visiterar igenom hästen varje dag, det är självklara måsten.

Efter det så är min prio att rida (eller motionera på något annat sätt) hästen, har jag lite tid blir det bara en snabb avborstning där grejerna ska sitta så att han inte får skav. Även om han gillar att bli borstad och gosad med så är det viktigare för honom att få den motion han behöver.

Men för det mesta så borstar jag hela hästen ordentligt innan och efter ridpass samt står och myser med honom lite.
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

där jag har mina nu är bonden ute minst tre gånger om dagen . jag är där ca 3 dagar i veckan nu bara för jag har barn på snart 6 mån .så jag tycker att det räcker ,men när dom är hemma är det annorlunda då är dom i trädgården så då kan man gå ut hela tiden om man nu vill .
 
Sv: Hur offta pysslar ni om era hästar

Beror ju på vad du menar med pyssla....

Hästarna i stallet där min häst bor kommer in i stallet minst en gång per dag (även de som går ute nattetid), och den person som tar in dem har ansvar för att kolla av att alla mår bra. Givetvis mockas alla boxar dagligen, och vintertid fodrar vi 4ggr per dag (2ggr i hagen, och 2ggr inne). Vi hjälps åt med alla sysslor, inkl. mockningen, vilket innebär att den dag man har mockning, mockar man 4-5 boxar, vilket i gengäld betyder att man har flera dagar i veckan man inte behöver mocka alls. Samma sak med in- och utsläpp och fodringar.

Jag är i stallet ca 5 dagar per vecka, och då rider jag och borstar givetvis innan sadeln skall på. Min häst har också sommareksem, så sommartid blir det mycket "pyssel" med insmörjning i stort sett varje dag.

När min häst haft längre viloperioder och gått på lösdrift, har jag bara visiterat honom dagligen, inte borstat.

Ryktar gör jag sällan eller aldrig - på islandshästpäls funkar rykt egentligen bara maj - augusti, resten av året är det alldeles för mycket päls för att en ryktborste skall göra nån nytta...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
541
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp