Hur normal är min hund?

_moa_

Trådstartare
Idag har vi besök och besökarna har med sig deras lilla valp på typ 16-18 veckor, en liten svensk dansk. Det gick jätte bra när dom hälsade och valpis var inte så rädd utan ganska tuff och framåt mot Nelly. Så gick vi in och ut på verandan. Valpis ville få igång Nelly till lek och började skälla. Jag trodde Nelly skulle dö. Hon blev livrädd för valpis och nu håller hon sig långt ifrån henne och blänger misstänksamt på henne samt blir nervös och flåsig. Valpen skällde alltså bara och försökte få igång till lek. Nelly är själv 8 år och väger 35 kg så hon är ju betydligt större och borde ha övertaget.

Så, varför reagerade Nelly som hon gjorde?
Hon är ganska mesig i vanliga fall men det här tog priset.

Nu måste jag upp och skälla på mormor och alla för dom står och ömkar Nelly för hur synd det är om henne:mad:

Sv: Hur normal är min hund?

Ska tillägga att Nelly är van vid andra hundar och har några hon träffar ganska ofta.

Nu börjar ju folk nämligen anklaga mig för att hon aldrig får hälsa på andra hundar vilket hon inte alltid får på promenader för jag är av åsikten att hon inte behöver hälsa på alla hundar hon möter.

Det är långt ifrån alla hundar som tycker valpar är kul från dag ett. Vissa beter sig som suriga kärringar, andra anser att valpen är äcklig som sjutton och en del tycker att valpar är läskiga typer som helst ska visas ut. Det brukar ge med sig efter några timmar eller dagar, beroende på hund.

Din hund är därför inte direkt konstig, så länge det inte handlar om regelrätt rädsla. Din hund är inte ensam om att bli skeptisk mot skällande valp och blänga. Det torde gå över bara ni inte fjollar med den vuxna hunden.

Jag är tveksam till att det beror på att din hund inte får hälsa på kreti och pleti. Min särbos hane får sällan hälsa på valpar, men är lekfarbror nummer ett när det väl händer. Kompisens hund brukar fjanta lite i början, men ger sig efter ett tag och struntar i valpen. Den hunden leker inte.

Jag minns att en av våra tidigare hundar ansåg att små kattungar var urläskiga. Han kunde knappt stå på benen då de kom tultande utan ville helst krypa ur skinnet.Det berodde knappast på att han träffat för få katter då samma sak hände varje år.

Tur att hon är något normal då i alla fall. Annars är hon en extremt mesig och rädd hund så egentligen skulle det inte vara förvånande eller så för hon är rädd för allt som är konstigt och rör sig, ljud eller andra grejer så som plastpåsar.

Valpen i fråga var ganska tuff också så det kanske har en avgörande sak med. Men Nelly blev faktiskt tuffare framåt kvällen och nafsade till och med efter valpen när jag skulle ta in Nelly i rummet så hon fick vara lite ifred. Då sprang valp efter och när Nelly morrade så stannade hon inte utan rusade emot henne ändå. Då bev Nelly extremt sur och sen små morrade hon hela tiden när hon tyckte valp var för avskyvärd.

Men i natt kom jag på att hon har lite problem med små skällande hundar annars också. Grannen har en liten hund som en gång rusat fram till Nelly under en av våra promenader. Alltså hon är inte arg eller så men gav henne världens längsta labrador blick full av avsky:p

Det som var lite jobbigt dock var att vissa tyckte att det var strängeligen förbjudet för Nelly att morra mot valp. Hon skulle bara ta emot allt från valpen eftersom den är så liten.

Släktkonflikt på grund av två hundar:rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 349
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar