Hej! Jag känner igen din reaktion, för ett antal år sedan gjorde jag en tråd på Buke om att jag ville ha barn, men inte min sambo (vilket ändrade sig senare) - jag upplevde att många ”dömde” honom väldigt hårt. Och blev riktigt ledsen. Tog en paus någon vecka från att läsa och kunde sen återgå med lite andra ögon, de som uttryckte sig ”hårt” kunde jag ju välja att strunta i eller någonstans tänka att de ju menade väl - ville hjälpa MIG.Jag tar varken i eller är fullkomligt distanslös till min mamma bara för att jag betackar mig för sådana beskrivningar av henne. Jag skulle uppskatta om mina ord i min tråd väger tyngre än dina tolkningar.
Så, med det sagt; jag förstår att du blir ledsen, jag förstår att du känner att din mamma ”döms”. Men kom också ihåg; det är bara utifrån den lilla bild du beskriver här som andra svarar, ingen VET hur er relation är IRL, ingen vet hur de skulle uppleva din mamma IRL. Människor är komplicerade, ingen här kan ha en fullständig bild av vare sig henne, dig eller din syster.
Ta fasta på de råd du tror du kan ha hjälp av! Jag tror, liksom många redan skrivit att du behöver professionell hjälp - och det nämner du ju också själv. En bra sådan kontakt kan hjälpa dig att hitta strategier för hur du kan hantera dina egna känslor och hur du kan hantera relationen med syster och mamma.
Jag tror att du skulle behöva ta mer hand om DIG, säga ”ja” till dig själv och dina känslor. Du verkar väldigt klok och insiktsfull och vet ganska väl hur du fungerar, men har svårt att hitta just strategier och verktyg för att hantera dessa relationer.
Lycka till!