Jag gjorde tråden för att få råd och stöd, inte för att få min mamma skållad i ordalag som "förpestar", "växa upp" och att det är "fult" av henne att prata om sitt dåliga mående. Jag är 30+, och har alltid haft en tight relation med min mamma och min syster. Att det blivit för mycket, absolut, men jag håller med
@Grazing om att det är nästintill omänskligt att bara ge och ge som förälder och "gömma" sin psykiska ohälsa. En sådan relation till mina föräldrar vill jag inte ha.
Du skrev tråden för att du vill ha råd och stöd.
De råd du får, har du svårt att se som rimliga - kanske för att du är "medberoende"?
Kanske för att du själv är psykiskt sjuk (visst, den formuleringen svider mer än "psykisk ohälsa, men ändå) som du beskriver i ett av dina inlägg.
Du behöver hjälp för egen del, det sista du behöver är att sitta och vara terapeut åt dina anhöriga.
Utifrån dina inlägg lever du i ganska destruktiva relationer till din mamma och din syster.
Destruktiva för dig, men möjligen även för dem i och med att ni - igen, utifrån de inlägg du skriver - verkar fastna i en spiral av negativa tankar och ältande.
Tillsammans.
Rent konkret: sök hjälp för egen del. Så att du själv mår bättre. Jag förstår att det inte är lätt att "strunta" i dina anhöriga men jag tror att det är viktigt för dig att för det första kunna acceptera att deras problem är just deras problem och inte dina.
Det är inte du som har ansvaret för deras liv eller deras mående.
De har själva ansvaret för att försöka må så bra som möjligt, med hjälp av vård om de behöver vård.
Man kan ju också se det så här: om du eventuellt har ansvar för deras mående, så har ju de också SAMMA ansvar för ditt mående.
Om de har ansvar för ditt mående så beter de sig väldigt hänsynslöst mot dig. Trots att de är sjuka (eller på grund av det) så beter de sig väldigt hänsynslöst mot dig - som också är sjuk.
Hade det varit OK i dina ögon om du hade betett dig mot din mamma och din syster, så som de beter sig mot dig? Och ta ett steg bakåt och tänk på din egen psykiska sjukdom/ohälsa, och om du hade tyckt att det var OK att bete sig mot en person med din psykiska sjukdom/ohälsa, så som de beter sig mot dig.
Sök hjälp för din egen psykiska sjukdom.
Hitta en rimlig balans med dina anhöriga där de inte kan använda dig som soptipp eller terapeut.