Hur mycket vila per vecka?

S

Speedster

Hur ofta låter ni era hopphästar vila? Om ni ska ha dom i full kondition. Jag brukar inte ha mer än 2 dagar i veckan (då jag slutar skolan så dumt att jag verkligen inte hinner).

Då min häst vilar så går hon ute i hage minst 12 timmar, det gör hon även om hon inte vilar. Jag och min pappa hade en disskussion om detta igår så nu vill jag veta hur ofta ni låter era hästar vila per vecka om ni har dom i nästan full tävlingskondition?

Generellt sett vilar inte mina hästar någon dag i veckan. Däremot är det minst två dagar som de tar det väldigt lugnt och skrittas i skogen. Har de däremot varit iväg och tävlat tre dagar på rad så får de oftast en vilodag när de kommer hem.

Vilar max 1 dag i veckan.
Går lektioner 5 dagar i veckan (jag kan rida honom ibland på nån då) och så rider jag oftast honom en gång i veckan.

Gör ungefär som några andra som svarat. Hästen skrittas i skogen lika många dagar som den varit iväg och tävlat. Annars ingen speciell vila. Givetvis kan någon häst få stå någon dag om jag inte hinner rida alla eller om den är ung eller av andra skäl inte får ridas.

Ska tillägga att den vilodagen är mest för att ryttaren ska få en ridledig dag, inte för att hästen behöver det.

Som de andra.
Naturligtvis rids hon inte hårt hela tiden utan mycket omväxling med skritturer.

Min tävlingsponny vilar kanske 1-2dagar i veckan... Ibland blir en av vilodagarna bara lugnt arbete... De dag/ar hon vilar så gör jag inget med henne (borstning eller nått sånt) utan hon får bara gå.

Mina vilar 2 dagar i veckan under tävlings säsong. Under uppbyggnads perioden så blir det bara 1 vilodag i veckan.
Men då rids och tränas mina hästar hårt alla dagar. Antingen kondidtion eller styrka. Rider i stort sett aldrog ut i skogen och bara kopplar av utan då är det konditions träning som gäller.

Min häst ska egentligen vila 1 dag/vecka, fast när det är sån årstid att hon inte vill vara i hagen rider jag varje dag!

Ingen hel vilodag på hela veckan, utan rids lite varje dag. Kan tillägga att det inte är min häst, så jag gör inte upp träningsshemat.

lånar bara :p

får vissa hästar ingen vila alls???? ingen vilodag????
tex bara lunka runt i hagen???

hästar är inga maskiner! dom behöver VILA för att bygga muskler och behöver koppla av o ta det lugnt!! :mad:

precis.. det har jag också fått lära mig. Var på en föreläsning med en docent från SLU som handlade om skelett, leder, hållbarhet och prestation och där fick man veta att hästen ska röra på sig varje dag, det har med att det är bra för hästens leder. Hästerna motionerar inte i hagen och vilodagar behövs inte för hästarnas skull...

Mina hastar brukar fa 1 dag vila, samt en dag skritta ut i veckan. Det handlar inte om att lata hastens kropp vila och bygga upp sej, det handlar om en mental vila for hasten.

Och visst motionerar de sej i hagen. Kanske de inte arbetar riktigt, men mina hastar galopperar alltid runt och brallar nar de ar ute. Och de ar ute varje dag, om det inte sporegnar. Glada hastar antar jag!! :D

Mina hästar vilar från arbete 1 dag i veckan, dvs på sin vilodag så skrittas de ut i skogen.

Unghästarna däremot har 2 dagar var som de är lediga från jobb, de skrittas också i naturen dessa dagar.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur