Hur mycket tittar era barn på tv?

Diana

Trådstartare
Hur mycket tittar era barn på tv?
Hur länge?
Vad tittar dom på?
Finns det något som dom inte får se? Något speciellt barnprogram alltså?

Just nu tittar stora sonen, snart fyra år, bara på tv på helgerna. Har dragit ner på tv tittande, det blev väldigt mycket när lillebror precis kom ut. Program som jag inte gillar är SvampBob Fyrkant, så det får han inte se.

Sv: Hur mycket tittar era barn på tv?

Ella väljer själv och hon reglerar faktiskt det jättebra, hon är för rastlös och har för mycket spring i benen för att sitta stilla en längre stund.

Hon kollar mest på Dora och Diego, några djur som har tema teamwork samt Jake och Piraterna. Annars tycker jag bättre om att ta hem filmer som hon får välja mellan och på så sätt kunna styra bort valet av "dåliga barnprogram"!

Hon kollar nog sammanlagt någon timme per dag och det känns helt okej.

Jag ar inte sa restriktiv som jag trodde jag skulle vara. Mina barn ar 4.5 och vi ar ratt avslappnade med tv-tittandet. De ser pa tv nastan varje dag men det varierar valdigt hur lange, allt mellan ingenting till 2hr (om de tittar pa en film t.ex.).

Daremot har jag alltid noggrannt reglerat VAD de tittar pa. Nar de var sma fick de bara se pa In The Nightgarden och Mickey Mouse Clubhouse. Just nu ar det mest Disney och Dora the Explorer som galler. De har lart sig att rakna till 10 samt flera ord pa spanska av den senare. Jag forsoker ocksa att fa upp entusiasmen for svenska filmer t.ex. Pippi, Lotta osv eftersom det vore bra for deras svenska.

Mina barn 2,5 och nästa 5 år gamla kollar på TV ca 3 ggr i veckan. Då blir det någon film t.ex. Nalle Puh, Pippi eller Bamse (ca 1h & 15min).
Tittar nästan aldrig på Barnkanalen eftersom vi har lite problem att få in den (alla SVT kanaler bråkar hos oss).

Sonen på 3 år tittar en stund på morgnarna, 20-40 minuter beroende på hur pigga vi är.

Sedan blir det ofta en halvtimme eller upp emot en timme på kvällen som nedvarvning (då i form av "vuxen-tv" med humorserier, sömnpiller för barn!), beroende på om min bedömning av hans trötthet var korrekt eller ej. ;) På helgerna händer det att han tittar på film på morgnarna och vanligen blir det en film på kvällen också.

Vi har bara Barnkanalen här hemma och visst visar de program som jag inte tycker är bra, men än har vi inte stött på något som känns helt fel i alla fall. Milton vill dock mest titta på dvd:er med avsnitt av hans favoritprogram i stil med Dinosaurietåget, Fåret Shaun, My little pony och Bärgaren.

Lite för mycket periodvis får jag erkänna; vi är ju fl med lillasyster o l går på dagis 5 h 3 ggr i veckan, och det är inte så lätt att sysselsätta honom alltid, så han snittar nog på uppåt tre timmar om dagen; ca 30 min - 1 h på morgonen, en stund på e m som vilstund o 1 h på kvällen. Ibland byts TV ut mot datorspel (Bolibompawebben), men då byts tiden ut, den utökas inte. På ett sätt är ju spelandet mer kreativt, men å andra sidan tycker jag att han blir mer totaluppslukad av det än av TV och det blir ofta tårar när det är dags att sluta spela.

Ludvig är snart 4, och det som går på barnkanalen får han se. Just nu är Landet för längesedan och Olivia väldigt populära.

Kl
My och Maja (3,5 år och 2 år)tittar på film en stund på morgonen och en stund på kvällen. Det blir väl ca 1-1,5h per dag skulle jag tro. De tittar enbart på dvd filmer och inte på TV.

Vad som varit poppis har varierat en del. Det började med Mumintrollen, sen blev det Pippi och Lotta, sen dök Räddningsbåten Elias upp och nu är det i princip enbart Dora utforskaren som gäller :) Vi har fem dvd:er med henne, annars hade jag nog aldrig stått ut, ha ha!

Jag tycker att filmtittande är jättebra kortare stunder. Det har inspirerat My till många lekar från tidig ålder på samma sätt som böcker oxå gör. På fredagar har vi lite fredagsmys tillsammans framför en film, och morgontrötta mamman tycker att det är fantastiskt att mysa ner sig i soffan och slumra en stund med barnen :)

Dora har dessutom lärt My många engelska ord. Hon räknar till 10 på engelska, kan alla färger och en hel del ord och fraser. Jättekul tycker jag!

Just nu tittar dom inte alls mkt, vi har ingen tv. Film pa datorn tittar dom pa kanske 3 ggr/v (beroende pa vädret). Maja (snart 2ar) tittar 5-10 min sen gör hon annat, Emilia (3,5ar) skulle nog gärna titta pa film hela dagarna om hon fick.

Om Maja far välja vill hon titta pa Barbapapa eller Bamse. Emilia gillar Pippi och Byggare Bob.

Så lite som möjligt. Men nu har vi varit och är sjuka och då får han se film på DVD. Han är 3.5 år. Disney försöker jag undvika helt eftersom tempot är för högt och jag gillar inte deras syn på könsroller.

Varfor gillar du inte Svampbob? Jag har bara tittat lite pa irlandska sa jag vet inte alls vad det handlar om :D

Mina barn tittar en stund pa teve pa morgonen, kanske 20 minuter. sen tittar vi pa kvallen en timme eller mer, alltid film eftersom vi inte har nagra barnkanaler. Jag ar ensam med barnen 5 kvallar i veckan och helt slut i rutan vid den tiden pa dagen sa det kanns skont att bara mysa i soffan.

En timme om dagen, kanske? Inte i sträck, men sammanlagt i genomsnitt på en dag. Barnet är två år gammalt. Vi är rätt noga med vad barnet ser, så riktig TV tittar han aldrig på, bara webtv, dvd-filmer eller youtube på datorn, där vi väljer vad han kan se. Eller snarare, han får välja mellan 2-3 program som vi föreslår.

Just nu tittar han på Berättelser från Mullewapp, Djungelpuls och Fem myror är fler än fyra elefanter på svt play. Många barnprogram är väl skrikiga och hetsiga, tycker jag, så vi gallrar rätt hårt.

Ah

mina barns favoriter just nu ar Octonauts, det kanske dina ocksa gillar? Finns pa youtube hela avsnitt.

jag gillar Peppa Pig och Ben & Holly ocksa.

Minstingen på 1½ tittar 0-1 h om dagen.
Han vill dricka morgonvällingen i soffan, då har vi på barnkanalen. Tycker inte att de visar något olämpligt vid 6-7 på morgonen.
Samma med kvällsvällingen. Den får han framför Family guy eller Simpsons.
Han tittar inte så mycket, utan dricker upp vällningen och så busar han lite med oss.

6-åringen tittar ibland en ca 30 min på morgonen. 1-3 ggr i veckan tittar på han på film.

11-åringen tittar 0-3 h om dagen.

Vi har inte satt någon gräns för hur mycket någon får titta på tv. Om vi märker att de gärna skulle sitta en hel dag försöker vi hitta på något annat.

Kl

Har ingen satt gräns utan det är olika dag för dag.
Har en morgonpigg treåring som får se lite tv på morgonen när vi föräldrar vaknar till ;) kanske 30 min Disney Junior som är favoriten.
Den är riktad till mindre barn och jag tycker de program hon gillar där är bra!

Sen om det inte är dagisdag i hon blir lite trött efter lunch så kan hon få se en film (spöket laban o pippi är favoriterna).

Till kvällsmackan vill hon se disney junior igen. 30-60min.

Men vissa dagar är det 0h också allt beror på hur dagen ser ut.
Och ofta lämnar hon tvn och gör annat emellanåt.

1-1,5 timme per dag kanske (4 år) uppdelat på morgon och kväll. Vi har inga restriktioner utan han får titta på allt på Barnkanalen.

Angående Svampbob så håller jag med Sunshine och Brandgul. Jag har också svårt för program där man slåss tex Tom och Jerry.

*KL*
Sonens favorit just nu är räddningsbåten Elias, fast nu vill han bara se samma klipp. Det är en sång ur filmen Elias och kungaskeppet. Det börjar bli lite tjatigt. Innan det var det Stora maskiner som gällde.

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
903
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 097
Senast: mars
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter