Klarar man inte av att bo i ett flerfamiljshus där man måste visa hänsyn till sina grannar, då ska man inte bo så. Punkt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I mitt fall så är det jag som är hyresvärden.Jag är emot att det är det första man gör utan att ha pratat med i alla fall hyresvärden först.
Går det att sätta in egen tvättmaskin?Jahapp, nu är det återigen jag som är störande grannen tvättade i den gemensamma tvättstugan och hann inte torka av maskinerna ordentligt så hon efter påpekade när jag kom ner för att hämta min tvätt - det kändes ännu värre att hon varit snäll nog att låta mig få torka på hennes tid medan hon tvättade - att de var fulla av hår, små bruna hår. I dessa fällningstider kommer det små bruna katthår i mängd och de är hopplösa att få bort. Hennes man är dessutom kattallergiker, så hon körde ett rengöringsprogram och det fanns fortfarande katthår kvar
Skönt att jag flyttar den 19. Så efter det är det mina stackars grannar i Årsta som kommer få stå ut med katthår. Umm, jag tror inte katthår är skäl för uppsägning av en BR? Men antagligen sura passiv-aggressiva lappar a la 'din mamma bor inte här' i tvättstugan eller min brevlåda om de kan lista ut vem jag är
Går det att sätta in egen tvättmaskin?
Nope, inte en chans. Bör tillägga att det inte brukar vara ett stort problem förutom i just fällningstider. Tror kattägare vet vad jag menar. Faktum är att korthåringar ibland är värre eftersom det är så svårt att få bort just de där små, korta uschliga håren. För tillfället är den mesta maten kryddad med bruna hår.
Samhället gör inget - i de flesta kommuner kan de erbjuda tak-över-huvudet-garanti, dvs plats på vandrarhem (eventuellt med daglig ansökan). Är man vräkt är man normalt bostadslös (och är personen så störande att hen inte kan bo granne med dig - vem kan hen bo granne med?).Det finns ju trots allt reglerat någorlunda väl i hyreslag vilken nivå av störningar man ska behöva stå ut med, rör det sig om bostadsrätt brukar det finnas med i stadgarna. Jag må vara paragrafryttare men jag tycker verkligen regler är till för att tillämpas. Det du beskriver är långt utöver vad man ska behöva stå ut med.
I min förra lägenhet (hyresrätt) hade jag problem med grannar som kedjerökte på balkongen, totalt kanske de tillbringade 4-5 timmar om dagen på balkongen. Rökandet i sig var jobbigt, men framför allt så SKREK de alltid när de var på balkongen. Jag kunde ligga i sovrummet vid midnatt och höra varenda ord av deras konversationer på balkongen. Jag började skriva en störningsanmälan till hyresvärden varje gång de skrekrökte på de tider som det var kontrakterat tyst. Efter ett tag ringde hyresvärden upp mig, de hade fått in fler störningsanmälningar från andra grannar och såg med allvar på det inträffade. Det blev betydligt bättre efter det. Stor och seriöst hyresvärd, kan tilläggas.
Skriv störningsanmälningar, om du har möjlighet, _varje_ gång det inträffar. Och om du faktiskt tror att det kan bli våldsamt eller otäckt för någon inblandad i lägenheten - ring polisen. Din granne kanske till och med skulle känna viss lättnad om någon utomstående grep in, vad vet vi.
Bara för att man bor i lägenhet ska man inte behöva stå ut med att få sin normala dygnsvila helt uppfuckad. Och som några skrivit, kan man inte sköta sig och följa de regler som följer med att bo i lägenhet så ska man inte bo i lägenhet. För mig är det relativt ointressant vad konsekvenserna för de EVENTUELLT vräkta skulle bli, jag har dels tillräckligt tilltro till samhället att jag tror att det finns ganska många uppfångande instanser innan det är hemlöshet som hägrar, och dels så kan jag inte prioritera andras rätt att bryta mot regler framför min egen trygghet och välbefinnande.
Jag har sett goda exempel där Kommunen har hanterat problemet.Samhället gör inget -
Samhället gör inget - i de flesta kommuner kan de erbjuda tak-över-huvudet-garanti, dvs plats på vandrarhem (eventuellt med daglig ansökan). Är man vräkt är man normalt bostadslös (och är personen så störande att hen inte kan bo granne med dig - vem kan hen bo granne med?).
Det kan vara helt rätt att folk blir vräkta - men det är onödigt att tro på sagor om något samhälligt ingripande. Och nästan kriminellt att sprida sagorna på nätet. Din egen trygghet och välbefinnande kan mycket väl vara värd att folk och deras barn förlorar sina hem - men samhället har inga bostäder att dela ut.
I det här, och i de flesta andra, fall(et) så är det "Hyreslagen" som gäller.
Den skyddar både hyresgäst och hyresvärd.
Störningen som beskrivs är enligt den lagen för stor för att omgivningen skall behöva tåla den.
Tråkig situation men det finns regler för hur mycket man får störa i flerfamiljshus. Och kan man inte följa reglerna så får man bo någon annanstans.
Klassiker - det är dyrt att vara fattig.Men det kräver kapital (alt. en inkomstnivå som skulle gå att låna på). Det är väl snarast det som utgör hindret för att bo på annat vis än i en hyreslägenhet.
Som tidigare nämnts är det inte så enkelt som att bara flytta, speciellt inte till en annan stad.Jag tycker att de som av exempelvis diagnoser (ej små barn) inte kan uppföra sig så att de inte stör grannarna överdrivet bör nog inte bo i lägenhet.
Vi kan omöjligt bo i lägenhet, främst för att vi har sju hundar som mycket väl kan låta. Vi bor utanför ett litet samhälle, många hade kallat det landet men jag tycker att det är lite för nära folk för det. Vi har en granne men lika nära till åker och skog. Det är inte ens teoretiskt möjligt för oss att bo i lägenhet med alla djur, så vi gör inte det. Vi bor i ett stort hus, men inte dyrt.
Ja, det miskar ner var man kan bo ganska mycket, men kan man inte uppföra sig "som en vanlig människa" (som att man springer omkring och skriker regelbundet), då bör man nog bo med mer avstånd till grannar. Då kanske man inte kan bo i en stor stad, men man kan nog bo i en mindre stad med möjlighet att bo i hus istället (utan att det blir mycket dyrare). Då har man tillgång till jobb nära men slipper störa folk. Så kan man bo i närmsta stad härifrån.
Jag har aldrig bott i lägenhet men tycker ändå att man borde få ha det relativt lugnt hemma. Väljer man att bo vid ett ställe med många småbarnsfamiljer, ja då får man lite skylla sig själv om man vill ha helt tyst.
Nejdå, det tror jag inte alls.Jag kanske misstolkar dig men känns som att du tror att jag anser att grannar ska behöva tåla vad som helst???
Dels så ägnar jag mig bara åt sådant som håller i rätten, allt annat är slöseri med tid och energi. Och dels så ägnar jag mig bara åt sådant som verkligen är problem för mig på riktigt.Nu tror jag inte det om dig men om du @Inte_Ung försöker vräka dina hyresgäster med den motiveringen så är det för det första väldigt oempatiskt och för det andra håller det inte i rätten.
Nu får jag säkert skäll för ordval, så jag skippar att välja ord helt enkelt. (det är kanske okänsligt också, men är osäker på hur)Men det som du svarade på var ju frågan om hur man ska lösa boendet för de som har funktionsnedsättningar som innebär att de inte kan hindra att grannarna blir störda ibland.
Och då är "vad sjutton som helst bara jag slipper dem" inte mycket till svar.
(Om du inte verkligen menade att de ska slängas ut i rännstenen? Men på sikt blir de knappast ett mindre problem för andra i samhället av det heller...)
Och vi talar väl fortfarande om personer som stör, inte som är hotfulla eller farliga för grannarna. Om det är fallet så hamnar ju frågan på en helt annan nivå.
Men kommuner gör ju just det? Och det är väl jättebra om man vill flytta hemifrån men inte klarar riktigt av det?Men vet du hur "anpassade boenden för funktionshindrade" ser ut och fungerar? Hur tänker du om det är boenden med flera hyresgäster? Ok om de blir störda? Eller ska kommunen köpa upp lite villor i utkanten av städerna som anpassas för familjer med barn med funktionsnedsättningar?
Jag får lite vibbar om att man vill införa institutioner igen...
Nope, inte en chans. Bör tillägga att det inte brukar vara ett stort problem förutom i just fällningstider. Tror kattägare vet vad jag menar. Faktum är att korthåringar ibland är värre eftersom det är så svårt att få bort just de där små, korta uschliga håren. För tillfället är den mesta maten kryddad med bruna hår.