Hur mycket skall dom äta??????

Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Som nån skrev så handlar bröstet om närhet också. Saga hör o känner igen dina hjärtslag o får känna hud o närhet. Så även om det inte kommer så mycket mjölk kanske du kan vara nöjd med att hon får din närhet o sen mat ur flaska.

Och ja, det är skitjobbigt att amma, jag grät i början men tänkte att jag skulle stå ut en månad för att en kompis gjort det. Men efter en månad hade brösten vant in sig så efter det fortsatte jag ändå tills hon ledsnade.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Men jag tror inte att hon saknar närhet, vi har henne alltid nära. Förutom när hon sover på dagtid. På natten ligger hon med huvudet inbäddat under min arm. Pappa bär runt på henne i hanses bärsele och går som en stolt tupp.

Men ja, hon kanske har mer behov av närhet än andra bebisar, men i dagsläget gör vi nog vad vi kan om inte mer. Men vi vill kunna vara BRA föräldrar och njuta av all tid med vår dotter, dvs vi behöver lite tid för oss själva med, och den får vi när hon sover på dagen.

Som jag skrev om ammningen så rekommenderar min läkare mig att INTE amma, likaså BVC-tanten. Jag gör det för Sagas skull, och som det ser ut nu så kommer det inte gå länge till (pumpade ut 20 ml sammanlagt efter en natt utan amning)
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Synd att jag inte kan skicka över lite mjölkproduktion från mig, här är det 2m strålar som sprutar och en bebis som blir alldeles ner dränkt.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Amma så länge du själv vill, du kan ju ge henne flaskan när hon ligger vid ditt bröst ändå, och då hör hon ju dina hjärtslag ändå! :)
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

För Sagas skull så har hon fått den viktigaste mjölk, nu spelar det mindre roll om hon får ersättning eller bröstmjölk, och jag är övertygad om att hon får tillräckligt mycket närhet! :love:

Gör det som känns bäst för eran familj, bröstet och bröstmjölk är inte det väsentliga utan det som är viktigt är att ni mår bra allihopa!
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Den sista veckan innan vi fick läkartid (mellan 3-4 veckors ålder alltså) så började han att vara MYCKET missnöjd (Han var extremt hård i magen, hade jätteont) och skrek rätt så mycket. Sov dock fortfarande bra, och åt bra osv.

På honom var det bara magen, och humöret, som var fel så att säga. Han fick inga utslag, som tydligen är vanligt. Utan han förändrades genom att bli hård i magen, och skrika pga att han hade så ont. Han kunde sällan bajsa själv, utan man fick hjälpa till med termometer :(

Vi fick Nutramigen utskrivet direkt, och efter 3 dagar på bara det, så började han bajsa ordentligt igen och var MYCKET mer nöjd. Lugnare, skrek knappt alls, åt mer sällan och lite piggare och mer medveten eller hur man ska beskriva det.

Fråga BVC om remiss till barnläkare! Bättre att undersöka en gång förmycket än för lite tycker jag.. Och Nutra är ju svindyrt att köpa själv på apoteket tyvärr.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Vill du försöka amma längre själv så prova att dricka lättöl ofta och mycket, det tipset fick jag av en gammal tant 80+, det blir man både uppvätskad och vitaminiserad av. Tydligen var det en gammal huskur från förr, tanten sa att "nu dricks det väl lättöl men förr i tiden var det rejäla doningar":)
Faktiskt kunde jag känna skillnad, den där törsten som inte går dricka bort med vatten försvann med lättölet.
Men vore jag du skulle jag nog lagt ner stressprojektet ammning och nöjt mig med flaskan. Bebis behöver en pigg mamma bättre än ammning i detta läge vad jag kan förstå.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Men vore jag du skulle jag nog lagt ner stressprojektet ammning och nöjt mig med flaskan. Bebis behöver en pigg mamma bättre än ammning i detta läge vad jag kan förstå.

Jo, såklart. Men samtidigt så inbillar jag mig att hon verkligen verkligen behöver ha det lilla jag kan ge henne. För magens skull. Hon har idag visat hur lätt hon blir hårdare i magen. Det kom vääääldigt mycket bajs förut jämfört med andra gånger, vilket förklarar varför hon sovit så dåligt ett tag. Hon har liksom legat och krystat hela nätterna.. Stackarn...

Men ja, amningen lär snart försvinna. Konstigt nog så känner jag mig lite misslyckad, trots att jag inte tänkte amma från början. Det kändes bara så rätt när dom frågade mig på OP-bordet, då fick man den där "Allt för min dotter" känslan.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Ang "bajseriet" så förändras det efter ett par veckor oavsett om man ammar eller inte... Fredrik var ju helammad, fullständigt eftersom han totalvägrade någonting annat... :crazy: Men han kunde ändå stånka och stöna när det var dags för veckobajsningen... Det som hjälpte mest var att sätta honom över toan så han fick "bajsa i det fria" ;)

Ang att känna sig misslyckad så tror jag att det inte är så konstigt, man är så i tutad att det är så enkelt, och bra och nödvändigt så att när det inte fungerar, då börjar man tvivla på sig själv... Men det är inte ett misslyckande, speciellt inte av dig, de hade kanske kunnat göra något annorlunda på BB men det är ju sånt som ingen kan säga i förväg...
Men det kan vara en sorgeperiod att sluta, även om det känns helt rätt, jag hade det definitift med Elin när hon tvärvägrade att ligga vid bröstet när hon var fem månader... Och även när Fredrik tillslut slutade strax innan han fyllde två år... Fast den var mindre... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Varför tror du att amningen (bröstmjölken?) kommer försvinna?
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Så många att svara.

Jag ger ju ersättning efter inrådan av BVC. Ammar gör jag endast för att jag vill försöka, annars skulle jag inte gjort det. Ammningen är inte min grej, men jag vill ju det bästa för min dotter såklart. BVC och min läkare är tveksamma till amningen överhuvudtaget iom att min kropp behöver allt jag äter för att återhämta sig efter förlossningen och allt därtill, jag har lågt HB och konstant huvudvärk, vätskebrist osv. Hur mycket jag än äter och dricker. (gnäll o gnäll)

Men som sagt, jag ammar för att jag vill försöka ge Saga det, jag kommer amma till nyår, och sen får det vara. Jag får vara tröttare och mer matt än normalt (även mer än normalt för nybliven förälder), det är värt det. Men helamma kommer jag tyvärr aldrig klara, för då kommer jag inte orka vara mamma också.. :(


jag förstår precis hur du menar. jag var helt slutkörd i kanske 2 veckor efter förlossningen. jag hade ingen jättesvår förlossning, men jag sprack en del, fick opereras och var inte i bästa form innan heller. hade jag inte haft min sambo hade jag inte orkat någonting. det var knappt att jag orkade ta hand om min son. och så skulle man amma på det. jag hade huvudvärk dagligen (huvudvärkstabletter hjälpte inte ett smack) för att dom sprutade fel med ryggmärgsbedövningen plus att jag hade feber pga mjölkstockning. så jag gav han ersättning från att han bara var ca 4 dar gammal för att det gjorde så ont. och han är snart 8 v och hur frisk och kry som helst. han ökar i vikt kanonbra och växer som han ska. enligt mig är det inget fel med ersättning. jag var inte heller så positiv till amning innan och jag skulle inte kunna tänka mig att helamma. jag ammar han varje dag och ger han ersättning, det blir väl mera ersättning än bröstmjölk. mest för att han blir mättare på det och för att jag vill vila mina bröstvårtor mellan varven så han inte suger sönder dom (gör svinont)...
man gör det bästa man kan och det är det enda man kan göra. så länge ens barn är friskt och välmående----------
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Du ska ju inte amma bara för att du känner dig tvingad till det. Tösen har ju fått i sig den första råmjölken.

Du kan ju ge ersättning så tjejen blir mätt och belåten. Och amma bara för att få en liten mysstund ni två varje dag, morgon eller kväll eller båda, helt utan krav. Så hade jag gärna gjort.

Det är jobbigt när amningen inte funkar. Jag sörjde jättemycket när jag inte kunde amma alls. Kände mig värdelös som inte kunde ge mat åt mitt barn. Man får tänka positivt. Man är inte sämre mamma för att man inte ammar.

Det här med att bebisar blir hårda i magen av ersättningen är ett problem för många. Prova att byta ersättning.
Vi har i ½-1 tsk rapsolja i ersättningen en gång per dag. Sedan har jag hört att en del har i messmör. Apoteket har magdroppar och bifidus, men de har jag aldrig provat, så jag vet inte hur bra de funkar.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Hon kanske har ett stort sugbehov? Vissa barn har ju det...
Känns det rätt att amma ska du göra det så länge det går o som du orkar. Vad jag menade var mer att det kanske inte gör så mycket att bröstet inte ger så mycket mat, att hon får mycket annat. Men som du skrev, man kan ge närhet på andra sätt också. Gör det som passar er bäst.

Att käna sig misslyckad för att amningen inte fungerar verkar rätt vanligt, vet inte varför - man kan ju inte hjälpa det! Du kan vara en väldigt lyckad mamma o förälder på massa andra plan som är väsentligt viktigare, amningen är ju trots allt en väldigt begränsad tid av våra barns liv.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Messmör innehåller väl salt?

Tror det. Och även socker om jag inte minns alldeles galet. Har själv aldrig provat det, eftersom jag inte tycker det verkar så nyttigt att ge det till spädbarn. Men jag vet att andra fått det rådet.

Frågade min bvc- sköterska om det också. Hon hade hört talas om det, men tyckte det var vettigare med rapsolja.
Även de två olika läkarna hon rådfrågade tyckte vi skulle prova med olja.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

jag förstår precis hur du menar. jag var helt slutkörd i kanske 2 veckor efter förlossningen. jag hade ingen jättesvår förlossning, men jag sprack en del, fick opereras och var inte i bästa form innan heller. hade jag inte haft min sambo hade jag inte orkat någonting. det var knappt att jag orkade ta hand om min son. och så skulle man amma på det. jag hade huvudvärk dagligen (huvudvärkstabletter hjälpte inte ett smack) för att dom sprutade fel med ryggmärgsbedövningen plus att jag hade feber pga mjölkstockning. så jag gav han ersättning från att han bara var ca 4 dar gammal för att det gjorde så ont. och han är snart 8 v och hur frisk och kry som helst. han ökar i vikt kanonbra och växer som han ska. enligt mig är det inget fel med ersättning. jag var inte heller så positiv till amning innan och jag skulle inte kunna tänka mig att helamma. jag ammar han varje dag och ger han ersättning, det blir väl mera ersättning än bröstmjölk. mest för att han blir mättare på det och för att jag vill vila mina bröstvårtor mellan varven så han inte suger sönder dom (gör svinont)...
man gör det bästa man kan och det är det enda man kan göra. så länge ens barn är friskt och välmående----------

Jag fick också spinal-huvudvärk, de satte alltså sprutan fel på mig med, det är nu två veckor sedan och jag har fortfarande huvudvärk. Treo är det enda som "fungerar" men det är så jävla äckligt så jag har hellre huvudvärk om jag skall vara ärlig.

Jag och sambon har pratat lite, amningen bör jag ju sluta med så det blir väl så, jag hade hoppats att jag skulle kunna fortsätta i alla fall fram till novmeber, och med lite tur till slutet av december, men det är inte riktigt värt det.

Jag ammar henne främst på nätterna, just för att slippa lämna sängen om hon vaknar, för att få allt att vara så tyst som möjligt så hon inte vaknar på riktigt och tror att vi skall ha lattjo lajban mitt i natten, hon är så med och vill se allt, får hon chansen att vakna ordentligt så ligger hon och tjattrar i en timme innan jag lyckas däcka henne igen. Nu har hon ju dessutom ont i magen med så det blir lite jobbigare då.

MEN peppar peppar, inatt somnade hon 0.30 efter många tårar från henne och sov till 7.30.. Lite mat i magen på det och hon sov vidare till 10 då vi väckte henne för blöjbyte. (Det magonda hade släppts loss om man säger så)
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Hon kanske har ett stort sugbehov? Vissa barn har ju det...
Känns det rätt att amma ska du göra det så länge det går o som du orkar. Vad jag menade var mer att det kanske inte gör så mycket att bröstet inte ger så mycket mat, att hon får mycket annat. Men som du skrev, man kan ge närhet på andra sätt också. Gör det som passar er bäst.

Att käna sig misslyckad för att amningen inte fungerar verkar rätt vanligt, vet inte varför - man kan ju inte hjälpa det! Du kan vara en väldigt lyckad mamma o förälder på massa andra plan som är väsentligt viktigare, amningen är ju trots allt en väldigt begränsad tid av våra barns liv.

Hon har ett rätt stort behov av att suga och ligga nära, nappen fungerar bra ibland. Däremot vill hon inte sova i sin säng utan skall ligga i vår säng, vilket har lett till att sambon flyttat ut i gästrummet för att kunna sova då han är rädd att rullar över på henne.

Jag vet inte hur jag skall göra med amningen, även om jag inte ville från början så känns den viktig i dagsläget..
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Ang "bajseriet" så förändras det efter ett par veckor oavsett om man ammar eller inte... Fredrik var ju helammad, fullständigt eftersom han totalvägrade någonting annat... :crazy: Men han kunde ändå stånka och stöna när det var dags för veckobajsningen... Det som hjälpte mest var att sätta honom över toan så han fick "bajsa i det fria" ;)

Ang att känna sig misslyckad så tror jag att det inte är så konstigt, man är så i tutad att det är så enkelt, och bra och nödvändigt så att när det inte fungerar, då börjar man tvivla på sig själv... Men det är inte ett misslyckande, speciellt inte av dig, de hade kanske kunnat göra något annorlunda på BB men det är ju sånt som ingen kan säga i förväg...
Men det kan vara en sorgeperiod att sluta, även om det känns helt rätt, jag hade det definitift med Elin när hon tvärvägrade att ligga vid bröstet när hon var fem månader... Och även när Fredrik tillslut slutade strax innan han fyllde två år... Fast den var mindre... ;)

Ang det fria, Saga kissar alltid när vi tar av blöjan, det verkar som om att hon tänker göra likadant med bajseriet också, de sista blöjbyterna har det kommit både 1 och 2 när blöjan var väck..

Bara jag tänker på att sluta amma så känns det lite smått ledsamt, jag vill ju kunna ge henne lite i alla fall..

Men eftersom jag inte får i mig ordentligt med mat och inte hade de rätta förutsättningarna efter förlossningen så är det väl snart lika bra att ge upp, för att själv orka med allt. Hon äter ju ändå det som serveras, inte speciellt kräsen alltså ;)
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Det är ganska så smidigt om man lär dem att få bajsa/kissa på pottan/toan så där tidigt, mindre kladd för alla och det brukar vara bra för att hålla magen i trim oxå! Man kan lära in ett ljud så de vet, då brukar de kunna hålla sig så man hinner sätta dem över toan!

Du kan ju "hobbyamma" dvs inga som helst krav på att det måste bli en massa mjölk utan bara för att du och Saga gillar det och sen kan man ge ersättning som mat. Det finns inte så mycket fel eller rätt när det gäller amningen, bara det känns bra för er! Och ja det är smidigt att amma på natten, men för att göra det enkelt för sig med ersättning kan ni antingen lära henne att dricka ersättningen ut tetra rumstempererad, den är helt okej att använda så, däremot inte pulver. Då kan man ha en tetra stå på nattduksbordet och bara hälla i flaskan när hon visar att hon vill äta, och ge henne. Eller oxå köper ni en liten termos, kokar upp vatten på kvällen och häller i termosen, har kallt vatten i nappflaskan i lagom del, just nu kommer jag inte ihåg hur mycket det var, men det lärde man sig ganska snabbt när man höll på och blandade... Och sen blanda och ge! Då behöver ni inte kliva ur sängen och det går fort!

Termos är oxå himla bra att ha med sig när man är ute, och en vattenflaska, och pulver så kan man snabbt blanda till ersättning när det behövs!
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Åh, jag älskade tetraförpackningarna! Blev himla jobbigt när Sebastian gick över till Nutra och man alltid var tvungen att blanda. Men dietisten sade att man kan blanda ihop en större mängd på kvällen, och direkt ställa in i kylen.
Så gjorde jag, ställde iordning alla hans nattmål i färdiga flaskor, så var det bara att värma i 20 sek när han vaknade. Mycket smidigt också faktiskt.

Som tur var så slutade han att vakna på natten vid 2 mån ålder, så man slapp gå upp alls :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 960
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 458
Senast: Lillefrun
·
Småbarn Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han...
2
Svar
24
· Visningar
2 899
Senast: Lazy Lady
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 192
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp