Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han åt själv med sked, och små bitar med plockmat som han väl inte var så överdrivet förtjust i. Han åt väl inte supermycket men ammade en hel del så det kändes ändå lugnt tills han var runt 10 månader. Då kändes det som han borde börja äta lite större portioner än ett par matskedar per mål, men det gick bra att mata honom då så det har vi gjort mer och mer.
Men nu senaste veckorna är det inte alls kul längre. Han vill knappt ha något alls att äta och vi typ "lirkar" i honom mat genom att distrahera honom med saker på bordet som han kan greja med, då öppnar han munnen när vi för fram skeden. Plockmat bara kastar han i golvet. Han blir arg och frustrerad snabbt. Det känns helt fel att lura i honom mat, men det är så stressande när han inte ätit på hur länge som helst. Han ammar lite fortfarande så han svälter ju knappast ihjäl men det känns ändå väldigt jobbigt. Vissa kvällar går det dock hur bra som helst att äta, då gapar åt allt möjligt.
Alltså hur GÖR man?! Jag vill inte att det ska bli/fortsätta vara stress och press att äta. Jag vill att han ska kunna sitta själv och äta och inte att vi matar honom, men han äter knappt något om vi inte matar. Vågar man låta honom reglera det helt själv? Samtidigt så vrider han ofta bort huvudet direkt när vi erbjuder någon mat och vill absolut inte ha, men sedan när han väl fått smaka lite så vill han ha mer. Så det verkar vara en tröskel att börja äta.
Han är en stadig grabb på 13 kilo och ammar som sagt lite fortfarande. Hur mycket vågar man låta honom sköta det själv? Är det vettigt att bara ställa fram plockmat och ge honom skedar med "burkmat" så han helt själv får bestämma om han ens ska börja äta? Jag är nervös över att humöret och sömnen ska bli kass om han går med tom mage. Samtidigt så känns det som vi lägger grunden till en väldigt negativ inställning till mat som det är nu så något måste ändras. Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer på hur vi kan ta oss ur detta.