Hur mycket skall dom äta??????

Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Jag tycker att det är allra viktigast att bebin blir mätt, sedan är det naturligt positivt att den får bröstmjölk.
Hur ger ni ersättningen? Börjar man ge flaska innan sugtekniken helt sitter så finns risken att barnet hellre väljer flaska. Jag skulle rekommendera att först ge bröstet och behövs extra matning kan man ge barnet i kopp eller skedflaska första månaden.
Du kan också pumpa mellan måltider för att öka din produktion och kan då ge bröstmjölk i kopp. Lägg henne till bröstet så ofta hon det går men blir hon inte mätt ska hon naturligtvis få tillägg.
De står sig längre på tillägg men våra barn var som klockor och åt var 3:e timme dygnet runt ända tills 2,5 månaders ålder.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Jag har inte läst forskning om ämnet, men vår BVC-sköterska sa att amma kan man göra hur mycket som helst, blir de lite för runda av modersmjölk är det ingen fara, det växer de ifrån. Blir de däremot för runda på ersättning så kan den fettman tyvärr sitta kvar även när barnet blir äldre. Det hon menade var att amma så mycket det behövs, även som tröst, men ge inte ersättning som tröst.

Som sagt är det endast ett "citat" av vad hon sa, jag har inte kollat upp det eftersom amningen funkade bra för mig och jag gav bara ersättning någon enstaka gång.

Det finns inga belägg att barn som får ersättning skulle ha större risk att bli överviktiga när de blir äldre. Det finns forskning som säger både det ena och det andra men inget som visar att det verkligen är så.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Mycket möjligt, därför var jag också noga med att poängtera att jag inte har egen erfarenhet av detta! (Skulle jag ha behövt ge ersättning skulle jag däremot ha läst på forskning iaf.)
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Jag tror det är en skröna, ännu ett skrämselexempel för de mammor som av tvång eller vilja ger sina barn ersättning.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

min son har stor aptit och det har han alltid haft. blir 8 v på söndag. blir förvånad över hur mkt han sätter i sig, det blir BM med och alla andra. men man ska ge dom hur mkt dom än vill ha, när dom vill ha det. man kan inte övergöda spädbarn
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Så många att svara.

Jag ger ju ersättning efter inrådan av BVC. Ammar gör jag endast för att jag vill försöka, annars skulle jag inte gjort det. Ammningen är inte min grej, men jag vill ju det bästa för min dotter såklart. BVC och min läkare är tveksamma till amningen överhuvudtaget iom att min kropp behöver allt jag äter för att återhämta sig efter förlossningen och allt därtill, jag har lågt HB och konstant huvudvärk, vätskebrist osv. Hur mycket jag än äter och dricker. (gnäll o gnäll)

Men som sagt, jag ammar för att jag vill försöka ge Saga det, jag kommer amma till nyår, och sen får det vara. Jag får vara tröttare och mer matt än normalt (även mer än normalt för nybliven förälder), det är värt det. Men helamma kommer jag tyvärr aldrig klara, för då kommer jag inte orka vara mamma också.. :(
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Ser nu att mitt inlägg ser lite missvisande ut. :o
Det var inte riktat till dig personligen, utan rent allmänt. Det var inte meningen att du skulle få stå till svars för vad din BVC- sköterska sagt. :crazy: :)
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Ofta är det så att bebisar som får ersättning går upp snabbare i vikt än bebisar som helammas. Men det brukar jämna ut sig när bebisarna börjar äta annan mat.

Jag tror att övervikt hos barn snarare beror på att barnen äter för mycket fet mat som pizza och chips, än om de fått bröstmjölk eller ersättning som bebisar.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Tog det inte personligt iaf, bara förklarade mig lite tydligare...:)
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Om man inte blandar ersättningen fel då.
Man skall inte hälla i extra mycket pulver för att de skall sova bättre.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Ofta är det så att bebisar som får ersättning går upp snabbare i vikt än bebisar som helammas. Men det brukar jämna ut sig när bebisarna börjar äta annan mat.

Gäller då inte min son :angel: De såg ut såhär på BVC idag när jag la honom på vågen :eek:
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Jag var en av dom som verkligen inte fick mjölk - hur spända brösten än var och hur mycket jag än ammade så var det aldrig något i dom. Första barnet ammade jag timme ut och timme in tills BVC sa till mig att vikten var på väg att rasa totalt - en glåmig ledsen trött bäbis - ändå stödmatades han med sked för att åtminstone bli mätt nån gång per dygn.
Dom bad nästan om ursäkt när jag visade att hur jag än försökte mjölka ur så kom det aldrig mer än droppar - aldrig jag fick till en stråle.
Och detta hade min stackars unge fått försöka föda sig på.
Det finns mammor som inte har mjölk - vi kanske inte är så många men det är jobbigt när det förnekas så länge så att ungarna nästan far illa.
Jag fick vid min andra sons födelse av en händelse reda på att mamma inte heller haft mjölk tillräckligt till någon av oss fyra barn.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Om man inte blandar ersättningen fel då.
Man skall inte hälla i extra mycket pulver för att de skall sova bättre.

Nä, det är bara fruktansvärt korkat att göra. :mad: Om inte annat så lär det stoppa upp hela magen på bebis rejält.

Finns det verkligen folk som gör så? Fast det skulle inte förvåna mig iofs. :crazy:
Det finns säkert de som ger mindre ersättning än vad bebis behöver, för att spara pengar för att ersättningen är så dyr, också.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Tycker det väldigt bra illustrerar att alla bebisar är olika och unika. :)
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Min son gjorde faktiskt likadant. Han åt konstant sin första månad i livet, för precis när han åt så gjorde inte magen så ont. Det konstaterades vid 4 veckors ålder att han var mjölkproteinallergiker, och därför haft himla ont i magen.
Efter 3 dagar på nya kosten så åt han lite mer regelbundet och med mycket längre tid emellan. Även om han fortfarande var (och är) en storätare, så ser mönstret helt annorlunda ut sen dess.

:idea:Snälla du! Det låter ju exakt som min son! Han är fem veckor nu och jag har misstänkt att det är mjölkproteinallergi som spökar! Har du gett din son Nutra? Hur lång tid tog det innan du märkte ngn skillnad? Vad hade din son för symtom i övrigt?
Är otroligt tacksam om du ville ta dig tid att svara :bow::bow:
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Vad tråkigt sagt av din sambos mamma! Vad gäller amning får man verkligen vara försiktig och inte tänka så mycket på vad andra tycker, särskilt inte om de grundar det de säger på vad man trodde när de var unga vilket i många fall inte alls stämmer med vad man vet i dag!

Åh vad jag känner igen mig Irpa, Arvid är ju lika gammal som Saga!

Han ammar, vilar i 5 min, sen börjar han gallskrika igen. Jag ammar och ammar, hela tiden. Fick ge lite ersättning på BB, sen rann mjölken till och jag behövde inte ge mer. För några dagar sen så skrek han vad jag än gjorde, fast jag ammade hela tiden, och då sa min sambos mamma att jag hade för svag mjölk, och borde ge honom ersättning. Jag tog jätte illa vid mig, och gick och gjorde ersättning.

Sen pratade jag med min egen mamma, och hon vart skitsur, för som alla andra sagt här, ju mer de ammar, dessto mer mjölk kommer. Så här blir det ingen mer ersättning, utan det får bli några jobbiga dagar istället, med amning hela tiden.

Hoppas du orkar! :)
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Om man inte blandar ersättningen fel då.
Man skall inte hälla i extra mycket pulver för att de skall sova bättre.

Finns det folk som gör så?

Saga gör Nr 2 ungefär 6 ggr per dag och har så gjort sedan hon kom ut. Jättebra sa dom på BB och jättebra säger dom på BVC. Men så kommer de där dagarna som det inte kommer så ofta som det "skall" och då är hon mer kinkig. Jag blir nervös och stressar med ammningen för att "bröstmjölk löser allt". Min syster sa då att vi kanske hade i för mycket pulver i ersättningen.. :o Fast vi har följt anvisningarna till punkt och pricka.. Men vi har ändå dragit ner lite på pulvret så det inte skall bli för mycket för den lilla skrutten. Men det verkar ändå inte hjälpa, hon har ändå sina dagar då hon inte släpper ut det lika ofta, och då är hon också vaken mer på natten (annars sover hon tills jag väcker henne i princip).
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Gäller då inte min son :angel: De såg ut såhär på BVC idag när jag la honom på vågen :eek:

Samma här, typ.
På BB gick Saga ner väldigt fort, och då fick vi ge mer ersättning och jag var fast i stolen på rummet och ammade. (hon gick ner mer än sina 10%, mycket kanske pga av att jag var mer eller mindre borta de första dagarna)

Nu när vi träffade BVC-tanten så hade hon gått upp till över 5 kilo, på mindre än en vecka.

Tycker det är synd att det är så himla inbäddat att man MÅSTE amma, vissa kan ju inte göra det, och jag är tyvärr en sådan. Min mjölk rinner inte till oavsett hur mycket jag än försöker amma. Saga är nöjd med att få det lilla jag har och sedan kompletteras med ersättning, hon behöver ju knappast gå hungrig. Och hon går upp fint i vikt. Vilket också är skönt..
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 960
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 458
Senast: Lillefrun
·
Småbarn Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han...
2
Svar
24
· Visningar
2 899
Senast: Lazy Lady
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 192
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp