Hur mycket skall dom äta??????

IrpaSnirpa

Trådstartare
Jag börjar bli tokig.

Saga är nu två veckor, och hon äter oavbrutet.
Min mjölk räcker inte till, utan vi måste ge tillägg till varje mål, vilket resulterar i att vissa gånger är det inte ens värt att amma utan hon börjar direkt visa missnöje, dessutom hinner inte mjölken rinna till mellan måltiderna.

Vissa dagar äter hon varannan timme, nästa dag kan hon sova 4-5 timmar innan hon vaknar och vill ha mat.

När jag ammat henne och hon är "nöjd" får hon 60 ml i tillägg en stund efter maten (dvs när hon börjar visa missnöje), och om jag inte ammar innan smäcker hon lätt i sig 120 ml om inte mer och det är ibland som inte ens det duger, utan hon skall ha mer..

Skall bebisar äta så mkt?
På BB fick vi typ 40 ml till nattmålet i ersättning, inte mer. Jag börjar bli rädd att vi övergöder henne.. :angel: Men annars gråter hon ju och letar efter tutten hela tiden.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Bebisar ska äta precis så mycket som de vill. De reglerar detta alldeles själva. Försök låta bli att ge tillägg om du vill fortsätta amma henne, för det är "meningen" att hon ska tömma bröstet och kräva lite till för att din mjölkproduktion ska öka. Dessa ökningsperioder ÄR frustrerande men efter någon vecka så har du mera mjölk. Om det inte "bara" är sugbehovet och närheten hon är ute efter.

Det kan kännas jättejobbigt att sitta så "fast" som man gör men håller man ut så blir det bara bättre sedan.

Lycka till hur du än gör!
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Precis som biffen skriver ska du inte ge tillägg om du vill fortsätta amma så mycket som möjligt. Mjölken kan inte ta slut, men ger du tillägg som dessutom är enklare för bebisen att få i sig blir det en nedåtgående ond sprial, till sist kommer du inte ha mat åt henne då hon väljer ersättningen och vet att den till slut kommer.

Slopa ersättningen och börja med att amma så ofta du bara kan, gärna en gång i timmen om du har möjlighet i flera dagar. Då maximeras mjölkproduktionen, och du kan snart börja låta det gå mer tid mellan mattillfällena.

På enbart bröstmjölk kan man inte övergöda barn, även om de kan bli knubbiga. Det är däremot lättare att göra det med ersättning.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Är du helt bergis på att hon är mer hungrig?
När äldsta sonen föddes åt han konstant och jag gav upp amningen och gav tillägg för jag trodde att mjölken inte räckte till och så visade det sig att han hade ont i magen. Tydligen lindrades magontet för stunden av snuttandet ...
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Min son gjorde faktiskt likadant. Han åt konstant sin första månad i livet, för precis när han åt så gjorde inte magen så ont. Det konstaterades vid 4 veckors ålder att han var mjölkproteinallergiker, och därför haft himla ont i magen.
Efter 3 dagar på nya kosten så åt han lite mer regelbundet och med mycket längre tid emellan. Även om han fortfarande var (och är) en storätare, så ser mönstret helt annorlunda ut sen dess.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

När man ger ersättning redan från början brukar man börja med 10 ml när bebisen är 1 dag, 20 ml när den är 2 dagar osv och sedan fortsätta öka tills man märker hur mycket bebisen vill ha. Att hon äter 120 ml när du inte ammat innan är helt ok.
Min bebis åt runt 90-100 ml per måltid när hon var runt 2 veckor. :)

Angående amningen kan jag inte råda dig, då jag bara ger ersättning. :)

Och bebisar blir inte övergödda av ersättning heller. Man kan inte ge för mycket ersättning. De kräks upp överskottet. :)
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Det är jättesvårt att råda! Du måste gå en hel del på din magkänsla, men lite fakta ialla fall! Det sker tillökningsperioder då barnet inte är nöjt och vill suga mer för att öka mjölkproduktionen, det bästa då är att bädda ner sig i sängen/soffan och vila, äta och ta det lugnt och låta liten äta så mycket den bara vill och kan.
Stör man den processes så stör man produktionen och det resulterar i att man inte får tillräckligt mycket mjölk.

Men och här kommer det jag missade med Elin, ibland funderar inte amningen, det finns mängder av orsaker och det kan vara olika från barn till barn till samma mamma. (gick det där att förstå?)
Men med henne var det så att hon fick för lågt blodsocker så hon orkade inte suga och alltså kom aldrig mjölken igång. Men eftersom Saga redan får ersättning så tror jag inte att det är problemet!

Det kan även vara så att hon har lärt sig att det går fort och utan så mycket jobb att få flaska, medan brösten är ganska så tungjobbade och hon kanske inte suger så mycket så att hon får i sig, utan bara myser. Vilket gör att hon snart är hungrig igen! Och mjölkproduktion blir inte bättre hos dig heller...

Så vad skulle jag göra i din situation, jag skulle nog ge mig på intensivamningen ett par dagar, försök ge så lite tillägg som möjligt, blir det ohållbart, ge ersättning, var beredd på att hon kanske kommer att välja bort bröstet men det betyder inte på något vis att hon väljer bort dig! Det är jätteviktigt att komma ihåg, amningen är jättemysigt, smidigt och enkelt när det fungerar, men det kan oxå vara ett stort elände. Hur hon får i sig mat spelar ingen roll, närheten är det absolut viktigaste! :love:
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Jag skrev dagbok med mitt första barn hur mycket jag ammade...Mellan klockan nio på morgonen och nio på kvällen så ammade jag ca 8 timmar per dag:eek: I den tiden så ingick rapningar och blöjbyte mellan bröstbytet. Henne ammade jag 8,5 månad, sen ville hon inte längre!

Nästa barn ville snutta mellan 18.30 och 22 på kvällen för att sedan vakna vid 1 på natten och snutta resten av natten, detta höll dock på att ta knäcken på mig...Jag var slutkörd av att amma jämt och ha en liten tvååring och ta hand om. Jag har alltid varit själv att ta hand om barn och hus. Men då fick min man rycka in för att vänja av envisa lilla sonen från att tutta ihjäl mamma!:p Honom ammade jag 11 månader.

Lillemannen var helt normal i sitt ätande, jag kan inte komma ihåg några avvikelser alls! Men jag var fortfarande ensam om allt ansvar och ammade precis överallt, i iskalla ridhus, i kön i mataffärer, vid spisen när jag lagade mat osv, osv...Honom ammade jag i hela 17 månader, för att han är mitt sista barn och det var så deppigt att aldrig mer få amma barn!
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Hon ska äta oavbrutet om du har för lite mjölk.
Och med oavbrutet menar jag inte varannan timme. Det är för sällan.
Så fort hon visar tecken på att vilja suga så kan du ge henne bröstet.
Ju oftare du ammar destu mer mjölk bildas det.
Det kan kännas helt tomt, men sugningen stimulerar produktionen.

Jag har ammat mina verkligen oavbrutet i perioder.
Då menar jag med en kvart-halvtimme mellan amningarna dygnet runt.
Det är helt normalt. Det behövs för att öka produktionen.
Man får inte så mycket gjort på ett par dagar, men det är inte lika viktigt.
Verkar hon hungrig efter ett bröst, ge det andra. Är hon fortfarande hungrig, ge det första bröstet igen, då har det hunnit bildas ny mjölk.

Ju mer ersättning du ger destu fortare kommer din mjölkproduktion att minska.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

LÅt barnet äta så mycket det vill :p.
Sedan skall du tänka på dig själv också - vila (sov då bebis sover!!) och dricka och äta mycket, så du har att ta av för mjölkproduktionen.

På kvällen lär bröstmjölken bli "tunnare" så det kan var en ide att ge ersättning då om du vill hon skall sova litet längre på natten.

Lycka till!
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Jag var slutkörd av att amma jämt och ha en liten tvååring och ta hand om. Jag har alltid varit själv att ta hand om barn och hus. Men då fick min man rycka in för att vänja av envisa lilla sonen från att tutta ihjäl mamma!:p !

Öööh, var var din man annars då :confused:?
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

För drygt två veckor sedan låg hon i din mage och fick konstant näringstillförsel genom navelsträngen. Sedan föddes hon ut i en stor, kall och bullrig värld. Om du tänker så så kanske de inte känns så konstigt att hon ständigt vill vara nära din kropp och höra dina hjärtslag och fylla på näring?

Amningen är ju inte bara mat, den är en trygghet, ett sätt att få sitt basbehov av närhet tillfredsställt. Det är jobbigt att känna sig låst av att amma hela tiden, speciellt om man har problem med smärta och/eller sår osv, men det är fullt normalt för en nyfödd bebis att vilja äta ofta och länge - det är INTE ett tecken på att mjölken inte räcker till, så länge viktkurvan ser fin ut och allmäntillståndet är bra.. För mig har bärsjal varit oumbärligt för att ha armarna fria medan jag ammade dygnet runt de första fyra månaderna.

Om du har planer på att amma så rekommenderar jag, liksom flera andra i den här tråden, att inte ge ersättning. Speciellt inte om den ges med flaska. Min mellanson blev tuttförvirrad av flaska och det tog fyra månader att komma tillrätta med amning efter det, det är inget jag rekommenderar om det inte finns medicinsk indikation på att det behövs tillägg, eller om jag som mamma känner att det inte spelar så stor roll om amningen blir störd och jag behöver avlastningen.

En annan sak som kan vara bra att kolla upp är amningstekniken. Om tekniken inte är optimal så kan det hända att inte brösten stimuleras tillräckligt och att barnet inte får i sig tillräckligt mycket vid varje amningstillfälle. Detta är speciellt viktigt att checka om du haft problem med smärta/sår. Ibland kan det röra sig om millimeterjusteringar och det är inte alltid så lätt att hitta rätt, speciellt inte om man inte ammat förut. Ett vanligt fel är att man håller barnet för långt ifrån sig eller flår långt åt sidorna. Du kan själv kontrollera att taget är bra genom att studera dina bröstvårtor efter amning - bröstvårtan skall vara rund och inte peka åt något håll. Är den platt eller sned så behöver amningspoition och/eller barnets grepp justeras.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Att mjölken inte räcker till är ju som det ska, det betyder att produktionen måste öka. Ger du tillägg då så sker inte detta som det gör naturligt om du fortsätter att amma. Det är helt normalt att, och "ska" vara så, även om det känns jobbigt nu.

Jag har inte läst forskning om ämnet, men vår BVC-sköterska sa att amma kan man göra hur mycket som helst, blir de lite för runda av modersmjölk är det ingen fara, det växer de ifrån. Blir de däremot för runda på ersättning så kan den fettman tyvärr sitta kvar även när barnet blir äldre. Det hon menade var att amma så mycket det behövs, även som tröst, men ge inte ersättning som tröst.

Som sagt är det endast ett "citat" av vad hon sa, jag har inte kollat upp det eftersom amningen funkade bra för mig och jag gav bara ersättning någon enstaka gång.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Mustasukka har skrivit ett bra inlägg, #9.
Sen kan du ställa dig själv frågan vill du amma?
Det är så mycket prestige och måste inblandat när det gäller ammning.
Min första fungerade inte, tvåan och trean alldeles utmärkt, men det kom till en punkt då det bara tog tvärt slut.
Mitt första barn föddes efter en månads överburenhet och var väldigt mager hon behövde mycket mat för att kompensera sin låga födelsevikt.
Vill du amma så prova intensivammning en vecka.
Vill du inte så ha inte dåligt samvete för det det blir folk av bebisar uppfödda på ersättning också.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Det *kan* ju vara så att hon inte bara vill ha mat utan faktiskt själva sugbehovet är stort ! Kolla om hon vill ha en napp efter att hon har ätit.

Mina barn har alla tre haft ett stort sugbehov och nappen har varit utmärkt.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Vissa dagar äter hon varannan timme, nästa dag kan hon sova 4-5 timmar innan hon vaknar och vill ha mat.

.

Min bebis är snart 5 veckor och är hon vaken så äter hon varannan timme. På nätterna brukar det gå 3-4 timmar mellan matpassen och hon kan även ha ett längre pass på dagen då hon inte äter på ca 3 timmar. Någon dag ibland så vill hon dock äta mer. I förrgår natt ammade jag henne hela natten kändes det som. En gång i halvtimmen första halvan av natten och sedan en gång i timmen. Det är superjobbigt både för mig att inte få sova men också den där känslan av att jag inte kan få mitt barn att bli mätt och nöjd. Det viktigaste då är ju att sova lite mer på dagen så att man orkar med. Tilde (min bebis) var också ganska trött efter denna natt så vi sov rätt bra på dagen efter.
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Åh vad jag känner igen mig Irpa, Arvid är ju lika gammal som Saga!

Han ammar, vilar i 5 min, sen börjar han gallskrika igen. Jag ammar och ammar, hela tiden. Fick ge lite ersättning på BB, sen rann mjölken till och jag behövde inte ge mer. För några dagar sen så skrek han vad jag än gjorde, fast jag ammade hela tiden, och då sa min sambos mamma att jag hade för svag mjölk, och borde ge honom ersättning. Jag tog jätte illa vid mig, och gick och gjorde ersättning.

Sen pratade jag med min egen mamma, och hon vart skitsur, för som alla andra sagt här, ju mer de ammar, dessto mer mjölk kommer. Så här blir det ingen mer ersättning, utan det får bli några jobbiga dagar istället, med amning hela tiden.

Hoppas du orkar! :)
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

Amning är inte bara mat, utan mysigt oxå, ger trygghet osv.

Rasmus kan vissa dagar äta var 4e timme och andra dagar med 1½ timmes mellanrum, efter de dagarna med mkt matning har jag mycket mera mjölk, precis så som han vill.

Helst vill han ligga vid bröstet hela tiden, helst med bröstvårtan i munnen. Men eftersom han inte äter så har vi gett honom napp då istället för han ska snutta sönder mian bröstvårtor. Är han hungrig funkar inte nappen som "tröst".
 
Sv: Hur mycket skall dom äta??????

min sista var likadan när vi var på BB. Hon bara skrek och ville ha mer, jag mådde skit och fick inte en blund. Vi låg inne i 3 dagar sen ringde jag till min man en sen kväll och sa till honom att hämta mig, han och alla som jobbade på BB tyckta jag skulle stanna tills dagen efter, men jag gav mig inte. Han kom in sent och när vi väl kom hem så kopplade jag av, sen funkade allt och lillan sov hela natten.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 960
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 458
Senast: Lillefrun
·
Småbarn Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han...
2
Svar
24
· Visningar
2 899
Senast: Lazy Lady
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 192
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp