Hur mycket lägger ni på utrustning?

break_a_leg

Trådstartare
Det sägs ju att dressyrmänniskor är mer märkesfixerade än andra så jag ställer frågan här...Tror ni att ni lägger mer på er och hästens utrustning än vad den genomsnittliga hästmänniskan gör?

Ni som köper dyrare märken:
Överväger ni någon gång att titta på ett billigare alternativ?
Varför väljer ni det prisalternativ ni gör?

(Jag återkommer med eget svar lite senare...)

Sv: Hur mycket lägger ni på utrustning?

Jag är inte märkesfixerad.. men däremot utseendefixerad! när det gäller hästarna alltså :)
Jag köper och använder det JAG tycker är snyggt och det som hästen passar i och att den trivs med utrustningen jag väljer att använda, såklart.
Alla mina sadlar är av bra kända märken, men dom har jag inte köpt för att dom var snygga eller bara för att jag ville ha dyra sadlar, utan för att dom passade hästarna och mig bra:)
Så, jag är utseendefixerad, inte märkesfixerad :)
Annars försöker jag hitta det bästa och billigaste, bara det är hyfsad kvalitet! (jag är begåvad med typiska "affärsögon":):))

Mitt köpande går i vågor, det kan gå månader utan att vi köper en endaste pryl faktiskt. Grejerna vi har är av bra kvalitet men vi har ju flera ponnyer så det mesta används flitigt (och tvättas ofta). Fast lite gniden är jag, jag jämför ofta priser om jag har möjlighet.

Jag brukar köpa det jag känner för och har råd till. Överväger alltid priser och billigare alternativ.

Jag betalar gärna för saker som ska användas länge och som man kan använda vare sig man är trött på färgen eller inte(schabrak t ex kan man ju använda om man bara ska lulla i skogen här hemma, oavsett märke eller färg)

Träns däremot lägger jag inte så mycket pengar på (Över 1000 kr) eftersom jag tröttnar och vill ha nytt ;). Dessutom är jag int
e så bra på att vårda sakerna...

Täcken betalar jag också gärna för, men kan också köpa billiga, det handlar mest om bäst passform.

Summa; Jag har både märkesgrejer och billighetsalternativ vad gäller all utrustning, både till mig och hästen. På vissa saker märker jag skillnad, andra inte. För mig är det viktigast att det är funktionellt. Tvekade inte att köpa mitt andra par Sprenger-stigbyglar men skulle inte få för mig att köpa ett pannband för 800 kr.

Jag tror inte att jag lägger mer än genomsnittet. Jämför alltid priser och överväger ofta att köpa det billigaste. Men på senare tid har jag faktiskt valt de dyrare alternativen. Är trött på att det blir urtvättat första gången, tappar form och färg osv. T ex så köpte jag idag mina första pikeur för att jag blev så förbannad över ett par ridbyxor köpta för 800:- och tvättats för första gången, färgen blektes och passformen var hemsk. De satt perfekt innan men efter tvätt hade de töjts sig på fel ställen och krympt på andra. Så i ren impuls köpte jag ett par pikeur och det var super. Beställde ett par till så nöjd var jag... Kommer att dra ner på antalet shoppade prylar och istället spara till det jag verkligen vill ha och köpa kvalite istället. Både till hästen och till mig. Däremot kan jag köpa shabrak, lindor, pannband å sånt som man lätt tröttnar på billigt även i fortsättningen.

Näpp, absolut inte det minsta märkesfixerad :). Det är bara sadel som jag kan lägga mycket pengar på. Köppte nyss ett mycket snyggt täcke från Ullared för hela 299 kr.....

Jag har nog alltid varit prylgalen, även när jag tävlade hoppning. Men nu när jag faktiskt är vuxen och kan bestämma själv har det gått lite överstyr stundvis. Nu när min häst har en oviss framtid har jag sorterat ut en massa schabrak osv som jag lika gärna kan sälja. Försöker numera bara köpa sådant som jag antingen behöver eller verkligen verkligen vill ha, och då får det bli dyrt!

Jag är inte märkesfixerad.. men däremot utseendefixerad! när det gäller hästarna alltså :)
Jag köper och använder det JAG tycker är snyggt och det som hästen passar i och att den trivs med utrustningen jag väljer att använda, såklart.
Alla mina sadlar är av bra kända märken, men dom har jag inte köpt för att dom var snygga eller bara för att jag ville ha dyra sadlar, utan för att dom passade hästarna och mig bra:)
Så, jag är utseendefixerad, inte märkesfixerad :)
Annars försöker jag hitta det bästa och billigaste, bara det är hyfsad kvalitet! (jag är begåvad med typiska "affärsögon":):))

Det där stämmer väldigt bra på mig också! Däremot så hänger det ju tyvärr ofta ihop att ju dyrare desto snyggare. Men jag är enbart tacksam när det finns märkeslösa, billigare alternativ som är lika snygga!

Så min samling utav saker består utav mga märkessaker men även väldigt mkt icke-märkes. Allt som är snyggt vill jag ha! :D

Så nej, jag tror inte att jag lägger mer pengar än vad tex en hoppnisse gör. Däremot så köper jag garanterat generellt sett dyrare utrustning än vad tex en hobbyryttare gör. Tävlingsutrustningen blir ju tex oftast i märkes för att man vill ha ordentlig kvalité. Likaså utrustningen man har till träningar (allt från jackor till schabrak).

Senast ändrad:

är inte fixerad vid märken, men vid kvalitet och utseende. och det är ju så att dyrare märken har bättre kvalite och dessutom är betydligt snyggare, därför blir det mkt märken. men det är alltså inte pga märket jag köper utan hur bra produkten är. finns det ett billigt alternativ som verkligen är bra så köper jag gärna det istället. tyvärr är det sällan att det gör det, så det blir mest förbrukningsvaror som tex hagskydd/boots som går sönder efter en tid oavsett märke...:p

tror absolut jag lägger mer pengar på utrustning än många andra. men sen är det det enda jag lägger pengar på också... varken röker, dricker, äter ute eller reser..

Tror ni att ni lägger mer på er och hästens utrustning än vad den genomsnittliga hästmänniskan gör? nja, jag vet faktiskt inte. försöker köpa saker billigt, antingen på rea eller billigare märken.

Ni som köper dyrare märken:
Överväger ni någon gång att titta på ett billigare alternativ? jag brukar jämföra ja, köper bara det dyrare om jag verkligen vill lägga pengar på det o se till att spara till det isf. t.ex. mina pikeurbyxor har jag länge velat ha, o köpte dem förra månaden. nu kommer det nog ta ett tag innan jag köper utrustning igen :p
Varför väljer ni det prisalternativ ni gör? det är oftast bra kvalité på de sakerna, annars måste man ju gå o köpa nytt hela tiden iaf om saker inte håller :crazy: träns köper jag billigt, men funderar på att satsa på ett lite dyrare då de jag har har så dålig läderkvalité.. :crazy:

Jag är nog ganska normal vad gäller inköp av märkessaker eller inte.

Läderprodukter typ stövlar, sadlar och kandar/träns tycker jag att man ska köpa av så bra kvalitet som möjligt, och de dyrare märkena är i princip alltid är mycket snyggare samt enormt mycket bättre i kvaliteten.

Ett erkänt märke vet man ju producerar bra varor = bra för både ryttaren och hästen.

Till mig själv köper jag endast märkesridbyxor till exempel - kanske för att jag vet att de håller bättre och är snyggare samt skönare. Bättre att köpa ett par dyrare än flera par billiga. Jag har provat billigare märken - men märkt att det inte är samma sak.

Ridstrumpor och andra prylar i den stilen struntar jag fullkomligt i märke och pris på, och väljer det billigaste.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle inte säga att jag är märkesfixerad, jag tycker det är hemkst roligt med märken, men jag är alldeles för mån om min ekonomi för att lägga 1500 kronor på ett täcke, när jag vet att jag kan komma billigare undan. Jag lägger hellre lite tid på att jämföra märken och priser än att bara köpa första bästa.
Sen är det klart att mamma och pappa kan gå n och sponsra mig, mina stövlar är sydda efter mig och var ju inte billiga direkt. Jag köper det mesta av hästens utrustning, mamma och pappa köper foder och betalar lektioner. Sen är det klart att dom skulle köpa en ny sadel om så var fallet, och då skulle det bli en som passade hästen, oavsett märket.

Senast ändrad:

Då jag är både hopp- och dressyrnisse så har jag ju dubbla utrustingar, 2 sadlar, olika träns osv.
Märkesfixerad, njae det vill jag inte påstå.
Jag köper det snyggaste och mest prisvärda.
Sadlarna har jag fått utprovade och har då lagt en del på dem.
Träns har jag både väldigt dyra och väldigt billiga.
Täcken är det bara HW som gäller, där kompromissar jag inte.
Lindor tex köper jag billiga, märker ingen skillnad.
Men ridbyxor är det stor skillnad på billiga och dyra, numera är det enbart Euro-Star och Pikeur som gäller.

Jag har nog mest märkesgrejor, men det är för att jag då har funnit dessa mest prisvärda.
Men jag lägger nog inte ner mer pengar än andra på utrusting.

Om man slår ut kostnaderna så lägger jag förmodligen mindre än de flesta jag känner på utrustning.

Det viktigaste för mig är passform, kvalitet och funktion men även det estetiska värdesätts.
Märke är egentligen oviktigt men när det gäller tex sadel, ridbyxor, träns så kan ett välkänt och dyrare märke stå för kvalitet och komfort. Då kan jag vara beredd att lägga extra pengar.
Utetäcken brukar jag köpa bra märken men inte de dyraste.
Schabrak, benlindor, benskydd, innetäcken, tröjor, jackor osv köper jag oftast billigt.

När jag väl har det jag behöver köper jag dock inte nytt bara för skojs skull, om jag inte skulle ha väldigt mycket pengar över (vilket jag aldrig har).

Det beror på vad som menas med den genomsnittliga hästägaren...
Jämfört med de jag omges av så ja, då lägger jag mer än genomsnittet.
Hade jag stått i ett tävlingsstall där alla tävlar dressyr på hög nivå hade jag nog snarare legat under genomsnittet.

Jag vill köpa märken för att man på det viset har lite av en garanti på att grejerna är bra i kvalitet, om man känner till hur märket brukar vara dvs. Men det behöver inte vara de dyraste märkena, jag har inte råd att köpa döbertträns när jag kan hitta ett fint träns i bra kvalite för en tredjedel av priset. Lägger mer pengar på sadel, täcken, stövlar etc, eller snarare lägger mer vikt vid märket.
Jag blandar dyra och billiga märken rätt friskt, det viktiga för mig är att det är snyggt och har bra passform och hållbarhet!

De runt omkring mig tycker nog att jag är både utseende och märkesfixerad så det ibland går till överdrift, men somsagt då står jag inte i ett stort dressyrstall...

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 281
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 694
Senast: tara
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar