Hur mycket kräver ni av er dagmatte?

spinner

Trådstartare
Vi har vår hund hos dagmatte och har haft det i två veckor. Från början tyckte jag att allt lät väldigt bra men sen började dittan och dattan.

Någon gång har hon inte kunnat ta emot förrän mitt på dagen vilket gjort att vi fått lämna hos min mamma. Andra gånger har hon bett andra passa hundarna (hon har sagt till innan) och när jag hämtat då har jag upplevt det ganska stressigt. Sen kan det hända att vi ibland måste lämna tidigare än vanlig tid pga av att min sambo som brukar lämna måste komma tidigare till jobbet då och då. Ibland kan han få reda på det kvällen innan bara. Men då handlar det oftast bara om ca 40 min tidigare. Och då funkar det oftast inte vilket resulterar i att jag måste komma senare till jobbet.

Det här är vår första hund och vi har ingen erfarenhet av dagmatte tidigare men det känns som det varit för mycket på bara två veckor. Självklart är hon bara människa och har annat att göra ibland men nu känns det som att det är något nästan varannan dag. Är det för mycket att kräva viss flexibilitet vid lämning? Är det normalt att andra brukar hjälpa till?

Hur mycket krav kan man ställa egentligen? Jag kanske bara är känslig?

Sv: Hur mycket kräver ni av er dagmatte?

Har bara haft med 2 dagmatte att göra (där jag själv jobbat lite extra vid behov), men där har det aldrig varit så där. Men båda två hade separat ingång till hunddagiset så folk kunnde komma tidigt på morgonen vid behov. Tycker det låter väldigt trassligt om jag ska vara ärlig, finns det ingen annan i närheten?

Jag har haft flera olika dagmattar till min hund under åren. Både företag och privat personer som tagit hand om min hund. När man har en privat person kan jag tycka att det är svårt att hitta rätt.

Jag har varit rätt nöjd med de flesta personer som jag anlitat. Men en gång kände jag att det inte kändes helt ok, och då sa jag helt enkelt det till personen och skaffade en ny. Då handlade det om att jag tyckte att hon var oansvarig, tex släppte honom lös trots att jag sagt att hunden inte ska vara lös under dom förhållandena. Efter att hunden slutat vara där kom det upp många andra saker. Bla annat att hunden smitit in på ett dagis och även sprungit på vägen så att bilar fick stanna! Jag hade en väldans tur att inget allvarligt hände, så var noga och säg till om nånting inte känns helt bra!

Så känns det inte helt rätt så berätta det, kanske så blir det bättre eller så får du helt enkelt försöka hitta någon annan som det fungerar bättre med.

Vilka krav man stället är ju upp till var och en. Mina dagmattar har jag kunnat ringa till kvällen innan och berättat att tiden blir ändrad, då jag hade en jobb där arbetstiderna kunde variera rätt mycket. Det var nästan aldrig några problem, även fast det kunde handla om att lämna/hämta många timmar tidigare/senare. Ena dagmatten hade sin syster som hjälpte till ibland, men då bodde även dessa tillsammans så hunden var var med båda.

Min spontana tanke är; vill ni ha flexibiltet får ni betala för flexibilitet. Mitt jobb betalar mig 1000 kr varje månad för möjligheten att kunna ändra mitt schema med kort varsel. Så jag är flexibel för att jag har betalt för att vara det.

Joda det finns andra häromkring också. Men ville först kolla om vi har orimliga krav eller inte. Känns ju dumt att byta om det är ungefär likadant hos alla liksom. Vovven är ännu för ung för hunddagis och det kanske eg är det enda stället där man kan kräva att de ska finnas tillgängliga alltid?

Smidigt med egen igång men fanns det alltid någon som tog emot er då?

Jag tänkte prata med dagmatten imorgon och berätta hur vå situation ser ut. det är inte ofta vi behöver lämna tidigare men det känns ändå som att det måste funka när det väl sker. Det är ju inte så att vi måste lämna två timmar innan heller...

usch det låter ju inte alls bra med den dagmatten ni hade! Vilken tur att ni bytte!!

Så då skulle vi betala 3000 kr exkl mat per månad. Det låter ganska mycket tycker jag. fast jag tror inte att det skulle hjälpa i det fallet. Känns som att det skulle dyka upp saker ändå. Och jag är ju medveten om att hon inte är något hunddagis så det är klart att vi har överseende med att det inte alltid går som vi vill men jag tycker ändå att det har varit "något" så många gånger. På 8,5 dagar har det varit "strul" 4...=/

Men vi vet ju som sagt inte hur det brukar vara och därför vill jag kolla här hur andra har det med sina dagmattar.

Låter dyrt med så mycket strul. Lämna en valp under 6 månader till en främling när dagmatte måste bort?

Min spontana tanke är; vill ni ha flexibiltet får ni betala för flexibilitet. Mitt jobb betalar mig 1000 kr varje månad för möjligheten att kunna ändra mitt schema med kort varsel. Så jag är flexibel för att jag har betalt för att vara det.

Dagmatten skattar knappast för pengarna.

Jag tycker en viss flexibilitet borde ingå till det priset!

För mig som dagmatte är det självklart att jag kan ta emot hundarna lite tidigare eller längre ibland, om jag skulle ha ett sånt extremt pressat schema att de måste lämnas och hämtas en viss tid på minuten skulle jag inte ta emot hundar eftersom saker kan hända.

Visst kan det köra ihop sig ibland, men då löser man det, men det ska inte bli en rutin. På samma sätt förväntar jag mig en viss flexibilitet även från hundägarna.

Rent allmänt tycker jag oflexibla människor är jobbiga att ha att göra med och skulle se mig om efter en annan dagmatte.

Nej inte alltid. Utan behhövde man komma så pass tidigt som 5-6 tiden på morgonen så kunnde man helt enkelt gå in och lämna hunden. Men det är även någonting som tillexempel en ny hund inte kan göra, då ska man träffas och prata ihop sig och så. Krävdes så klart oxå att det fördes en dialog mellan hundägaren och dagisägaren.

Hade min hund hos dagmatte förr när jag jobbade. Betalade precis som du 2000/mån. Vi var väl ganska flexibla åt båda håll kan jag tycka.

I regel lämnade jag honom tidig morgon innan jobb och hämtade honom på em när jag slutat. Var det så att jag med kort varsel behövde jobba över var det allt som oftast inga problem. Antingen fick han vara kvar hos henne, var inte det möjligt, pga att hon hade ärenden eller dyl., lämnade hon honom hemma hos mig (hon hade nyckel hem till mig just för såna fall).

Ibland var det så att hon hade ärenden under dagtid eller på morgonen, så då kunde hon antingen hämta honom hemma hos mig eller lämna honom hemma hos sig, beroende på vad som passade bäst tidsmässigt.

Hon var inte heller omöjlig att vara nattvakt, tex under en helgkväll om man skulle ut på galej. Då fick hon naturligtvis extra betalt, en hundring.
Fungerade super, den enda dagmatten jag haft och henne litade jag till hundra på :laugh:

Tycker absolut att lite flexibilitet ska kunna krävas, hur såg er överenskommelse ut från början?

Jag tror det är viktigt att båda parter är överens om att ni har flexibla tider. Om jag som dagmatte förväntar mig att få valpen ex. kl 8 varje morgon, skulle jag planera dagarna efter det och kanske ha svårt att ta den 40 min tidigare. Men så är jag en sådan som gärna planerar en vecka i förväg.

Vår daghusse är min pappa och eftersom han jobbar på gården är han nästan alltid tillgänglig, men vi får lämna valpen där han är vilket kan vara lite varstans på gården. Han är väldigt flexibel så till vida att han alltid tar henne om han har möjlighet, men ibland är han iväg på resor och möten och då får vi fixa en annan lösning.

Allt handlar ju självklart om tillgång och efterfrågan, men själv skulle jag aldrig gå med på det.
Jag har hunden på dagis, kostar 2600 kr/månad. Det är alltså inte pengar i fickan, utan då ska lokalhyra, försäkringar, sociala avgifter osv betalas innan det går ner några pengar i fickan på personalen.
Privatpersoner som har jämförbara priser med företag skulle jag aldrig vända mig till.

Vår dagmatte har registrerat företag, och vi har både kontrakt och "samförstånd" över vad som gäller för hundarna. Hon har nyckel hem till oss och hämtar och lämnar hundarna. När hon lämnar skriver hon en anteckning i deras dagbok, som ligger i hallen.

Egentligen är det mer som ett hunddagis, men utan lokal (vilket jag tycker är bra, eftersom det blir mer aktivering av hundar och inte "förvaring" av hundar). Hundarna är med henne ca 10-14 på dagarna (med utrymme för flexibilitet), och då får de en riktigt lång promenad, hundspring (med de andra dagishundarna) i hägn och träning och stimulering av andra slag (lite spår, miljöträning, passivitetsträning etc).
Hundarna är nöjda och glada, de älskar henne innerligt och jag känner mig oerhört trygg med henne.

En dagisplats hos henne kostar 2500 kronor i månaden.

*KL

Svar till alla.

Vi har nu valt att försöka hitta en annan dagmatte. Innan vi började var jag tydlig med att vi ibland kan behöva lämna tidigare och ibland (väldigt sällan) hämta senare då vi båda har arbeten med snabba svängar. Det var hon införstådd med. Idag gick det ut ett mail till alla som har sin hund hos henne att hon vill ha exakta tider helst en månad i förväg. Man ska komma prick den tiden man sagt (var där 5 min tidigare idag och fick snällt vänta ute de 5 minutrarna fast hon var hemma).

De som då och då hjälper henne när hon är borta är inte EN person utan 2-3 ungdomar... =/ njae känns inte riktigt bra faktiskt. Men har meddelat henne nu (vänligt men bestämt) att vi trodde att det fanns mer utrymme för flexibilitet och att vi inte har möjlighet att vara ute i så god tid som hon önskar.

Jag ville bara ha lite koll på vad man kan kräva av en dagmatte och det verkar trotsallt som om man kan kräva mer än vi gör idag. Sen är vi såklart mänskliga och har förståelse för att saker och ting kan ändras men just detta, exakt på minuten och en månad i förväg...det fixar inte vi.

Tack för att ni delade med er om hur era dagmattesituationer ser ut! :)

Det låter som ett bra beslut att byta dagmatte. Jag hade aldrig lämnat bort mina hundar på de premisserna, särskilt inte en valp.

Dessutom låter det väldigt dyrt med tanke på att hon har hunden i sin hemmiljö och som Vallhund påpekar så skattar hon sannolikt inte på inkomsten (trots att hon borde).

Hoppas ni hittar någon bra!

Är själv dagmatte några dagar i veckan och de är väldigt flexibelt vilka dagar, tider mm och ibland med kort varsel. Vissa jobb mm är de ju svårt att kunna säga exakt om något dyker upp som måste göras mm (passade förut en hund där ägaren jobbade på akuten så kunde bli väldigt kort varsel och kunna dra ut på tid för hämtning). Viss flexibilitet måste man ha som dagmatte

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 044
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka