Hur mycket kostar ett barn?

P

Pysslan

Att ha alltså...
Som jag har förstått det så är det jättedyrt. Och en sak till: Hur berättade ni för pappan till barnet att ni var gravida?
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

Att ha alltså...
Som jag har förstått det så är det jättedyrt.

Det beror ju lite på.
Det som alltid kostar är ju till & börja med blöjor.
Sen är det många som har möjlighet att ärva/få kläder av kompisar/släkt.
Vagn, säng, skötbädd osv. går ju få tag i billigt både här & där.

Sen kan man ju göra det hur dyrt som helst, har du bara pengarna så finns det alltid hål att stoppa dem i :)

Och en sak till: Hur berättade ni för pappan till barnet att ni var gravida?
"Du, nu blev det äntligen plus på stickan !"
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

Som glamoroza ox sa så behöver det inte bli så dyrt. det beror ganska mycket på vad man har för krav.

Nöjer man sig med en begagnad vagn, säng, kläder osv så blir det ju inte alls så dyrt som att köpa nytt.
Det som kostar är blöjor!
Och viktigt att tillägga är att även om man vill amma så kanske det inte går, så räkna med mjölkersättning i beräkningen.

räkna med 3-4 hundra kr i månaden för blöjor. 300 kr mat (nu räknar jag inte för en nyfödd), 100 kr i försäkring. sen tillkommer lite salvor, alvedon å annat bra att ha.

Sambon va med när jag testade mig, dock så gick jag iväg när jag skulle kolla resultatet. Jag kom tillbaka storbölande å gav han testet. eftersom jag grät så trodde han att de va negativt så han började trösta mig=)
"Du ska bli pappa!" sa jag. å sambon rörde inte en min...
Han fattade nog inte riktigt, trots att det var planerat att vi skulle skaffa barn. men det gick in efter ett tag=)
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

1273 + 1273 + 1050 räknar väl FK på.... per månad....
borde stämma för i tonåren drar det nog iväg än mer...
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

T o m blöjor kan man ha billigare, om man är beredd att ha lite extra jobb med tygblöjor.
Annars kan det bli så billigt eller så dyrt man vill. Vill man ärva kläder, vagn mm, eller måste man köpa märkesgrejer?
Mat likadant. Amma länge, (om man kan), gör egen barnmat, eller gå över snabbt på välling och färdiga matburkar.
Det finns alternativ.
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

Man har väl räknat ut att ett barn kostat en ca 1 miljon vid 18 års ålder?
Och fast man ammar så kostar en bebis i mat, för jag äter nog minst 4ggr så mycket nu för att orka med att amma!!
Hos oss går det åt ca 3 par tröjor/bodys om dagen trots att vi har stora haklappar och allt försöker vi skydda med handdukar, tur att man har skinnsoffa ;)
Tygblöjor tror jag inte skulle vara billigare för oss, eftersom vi har egen tvättmaskin och får betala el för varje tvätt. Och jag tror inte man väntar med att få ihop tillräckligt med tygblöjjor för att fylla en hel tvättmaskin!



Jag gav min sambo graviditetstestet, han titta på det. Kollade på min mage, och sa sen "Är du gravid?" Och jag såg typ ut såhär :D
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

Allt det jag köpte när jag var gravid så som barnvagn, spjälsäng, bilstol, kläder etc landade på runt 20 000 kr. Men då köpte jag allt nytt också.

Nu är han 16 mån gammal, och kostar väl runt 1000 kr i månaden för mat, blöjor, välling och försäkring. Då är han mjölkallergiker, så en del "specialmat" köps in vilket såklart är dyrare än vanlig. På det kommer ju kläder, leksaker och annat som behövs ibland. Kläder köper jag oftast en hel ny garderob av, när han ska till att byta storlek. Då behöver jag sällan "uppdatera" garderoben under tiden han har storleken. Ärver gör jag ingenting, utan han får allt nytt.

Sen går han ju på dagis, vilket kostar några hundralappar i månaden och så kostar det rätt mycket att köra bil dit 5 dagar i veckan. Så visst drar det iväg..

Men som andra skriver, så kan man ju få ner en hel del kostnader genom att köpa begagnat/ärva, billigare blöjor etc.
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

Det kan bli dyrt om du vill att det ska bli dyrt.

Man jag får ju lov att medge att det är icke gratis att ha barn........
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

Våran vagn är mkt begagnad och inte så värst snygg men den gör det den ska göra.,
Babykläder kan man hitta helt nya billigare på tradera, även en massa väldigt fint begagnat också. samma gäller vagn, leksaker och allt annat man kan behöva.

blöjor finns det billigare märken av som är lika bra. men det beror på.
sen finns det klubbar om pampers och libero som man får rabatt av.

barnmat kan man spara många hundralappar på genom att göra själv när babyn blir äldre.

det kan bli mkt billigare än vad man tror.
bilbarnsstol kan man hyra i upp till 9 mån för 300 spänn.

det gäller att bara kolla alternativen.
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

Jag tycker att själva barnet är och hela tiden varit billigare än vad man trodde innan. MEN man gör andra val.

Tex: vi flyttade från vår centrala lägenhet för 5.700:-/mån och köpte hus där det nog inte räcker med 10'/mån.

Vi tröttnade på vår gamla SAAB utan AC och köpte nyare bil, kanske vi skulle väntat ett tag till med om ej barnet funnits.

Ingen av oss har arbetat heltid särskilt mycket på de 2 år vi haft vår son hittills. Dvs lägre inkomst. Dessutom snålade vi med dagar från Fk för föräldradagar, särskilt första tiden så då sänktes ju vår inkomst drastiskt.

Däremot köper jag gärna begagnat eller lågpris. Har fått ärva en del och sparat mycket till nr 2 som kommer i mars så det barnet blir nog billigare inedningsvis åtminstone.
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

Här hemma tänker vi inte på kostnaderna, jag tror vi skulle få ont i magen då.

Vår tjej ammas ju inte så det kostar mer med ersättning. Sen är det blöjor och annat. Vi har ärvt massa kläder, men det mesta har hon redan vuxit ur..

Hur jag berättade för min sambo?
Alltså han undrade varför jag inte hade fått min mens.. (Han har mer koll än jag).. Och så insåg vi att "shit, jag är nog gravid". Vi var i Göteborg då och min pappa svetsade lite saker på vår bil. Hela vägen hem till Västerås sedan pratade vi om hur vi skulle göra OM jag var gravid.. Vi var lite oklara på det.

Dagen efter köpte jag ett gravtest, eller rättare sagt tre.. Tog dem, vägrade inse att jag var gravid när det visade ett plus.. Åkte till BM och lämnade ett prov.. Vägrade fortfarande inse.. Så jag köpte ett till och tänkte "Detta SKALL visa hur det är".. Tog det när jag kom hem, sambon var hemma.. Det var fortfarande ett plus.. Sa "Hej pappa" till honom och sen satt han och grinade en timme.. Av lycka ;)

Min skrutt ligger nedanför mig på sin filt. Och trots att det är dyrt och man är konstant trött så ångrar jag min inte för en sekund att hon är här.. Hon fyller upp vårt liv med sin närvaro.. Allt är liksom......... underbart...
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

Det beror nog lite på ålder... Jag är 14 och bara min häst kostar 4-5000 i månaden ;)
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

Den största kostnaden för oss har varit inkomsbortfall på grund av föräldraledighet och annat, vi har inte jobbat någon övertid sedan lillen föddes, vilket vi båda gjorde tidigare.
Första året var den materiella kostnade nästan ingen, men det kan man ju gör som man vill. Vi hade tur och fick en gammal barnvagn och massor med kläder. Använde tygblöjor (förvisso inte på grund av kostnaden) och ammade. Det dyraste vi köpte var bilstolen.
Just nu (2,5 år) så är barnomsorgen det dyraste och så köper vi mer kläder själv och ärver mindre. Fortfarande är lägre inkomst på grund av att vi jobbar mindre en av de större kostnaderna.
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

Inkomstbortfallet glömde jag helt bort, och jag gick på havandepenning redan 3 månader innan BF.
Det är nog det som tar "hårdast" på oss eftersom jag är den som tjänar mest!! Och sambon vill inte heller jobba över en massa. Vi får nog minst 5.000:- mindre varje månad nu. Men snart får sambon löneförhöjning! Betyder inte mer pengar utan jag kan istället ta ut färre dagar = vara hemma längre.
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

kostnader för mitt barn i månaden(fyller 1år i morgon!)
gröt ca 40kr,blöjor ca 125kr,tvättservetter ca 30kr,kläder får han mkt av mormor och alla andra släktingar så vi lägger nog inte mer än ca 100 kr i mån,maten vet jag inte riktigt då han har börjat äta vår mat,men då vi försöker äta billigt å så så kanske vi lägger ca 270-300kr i mån(han äter mat minst 2g i veckan hos mormor och det betalar hon!) sen har vi en försäkring på han och den kostar ca 95kr i mån. så totalt blir det ca: 650-700kr så det e inte så mkt när barnbidraget e 1050kr.....
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

ok förlåt såg fel...den kostar ca 125kr och det e trygg hansa
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

ibörjan kostade det : vagn ca 150kr,spjällsäng ca 200kr, kläder beg ca 10kr per plagg, så det blev nog inte över 2000kr om man räknar me beg hoppgunga,jag köpte allt beg och det e inget fel me det.....kan nog säga att totalt la jag max 1200 i inköpts grejor,vagn,skötbord,kläder, osv,man behöver inte köpa nytt, man förlorar bara på det när man ska sälja det(tex mormor köpte en kombivagn herkcules 3hjul,för 4000kr ord pris 5500kr,vi begär ca 3400kr för den beg,anv max 5mån! inget intresse för den) så om jag skaffar barn ig så ska det vara beg grejor!
 
Sv: Hur mycket kostar ett barn?

blöjorna som vi köper e ord pris ca 60kr för 65 blöjer men vi köper det på extra pris ca 49kr per paket..............
 

Liknande trådar

Småbarn Min son har alltid varit rätt mammig. Men sedan jag blev gravid har det blivit extremt! Sonen(2,5) är nu jättemammig och väljer alltid...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 785
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 003
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 404
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp