Hur mycket hö till ett varmblod?

Sv: Hur mycket hö till ett varmblod?

DET beror ju helt på vilket hö man har (har vi inte minst insett med höstens analyser).

Nå, var och en blir salig på sin fason. Jag tycker minimirekomendationerna är ungefär lika säkerställda som RDI för människor - d v s kul att veta men inget som har med verkligheten att göra.

Min inställning är att hästen ska leva så nära sitt naturliga tillstånd som möjligt och att man ska respektera de funktioner man inte kan ändra (t ex matsmältningssystemet). 7 kg kan för vissa hästar vara halva den rekommenderade ättiden, sedan får man problem med luftsnappning, vävning, boxvandring, lynnesfel etc.

Det är dock en annan historia.

:bow: :bow:

De som faktiskt ger 7 kg kan omöjligt ha någon hästkunskap :crazy:

Kan man inte se till bvad forskningen säger
.

Och vad säger forskningen? Jo att hästar äter, vad är det 18 timmar om dygnet? ;)

Inte tar det väl över en timme för hästen att äta 1 kg hö? (Om du räknar på 12 kg)

Fast oftast äter de ju halm oxå. eller sly mm i hagen. Och som sagt jag har inte sagt att jag har något emot fri tillgång, däremot tycker jag det är galet att klanka på någon som trots allt ger en ganska rejäl grovfodergiva som gott och väl och med mycket råge överstiger de minmimirekommendationer som SLU ger.

Det finns alltid sätt som är FEL, t ex att ge sin halvblodshäst 5 kg hö och 5 kg havre om dagen :( eller att kvällsfodra kl 18 med tre kg hö i en spånbox och sedan morgonfodra kl 07, men det finns också oftast flera sätt som kan vara RÄTT, i detta fall att som exempel att antingen ha fri tillgång till grovfoder eller fodra med rejält tilltagna grovfodergivor (nåja, jag tycker fortfarande 22 kg per dygn verkar vara att ta i ;)) utan allt för långa tidsintervaller; t ex 4-5 kg hö kl 22 på kvällen och frukost kl 07, samt självklart lunch och middag under icke gräsperiod.

O fördelen med diskussionsforum är ju att man får diskutera :)!

Mitt vbl har fri tillgång på hö, men det brukar gå åt två höbalar (10-12 kg st) om dagen, och då äter även mina två shettishingstar på ett år var från höet.
Utöver det får han 800 gram-1 kilo KRAFFT Grund och ca 1-1.5 kilo betfor(uppsvälld mängd) och morötter, äpplen och knäckebröd.. Samt magnesiumtillskott :D

Jag håller med dig

Vi har haft våra två Nordsvenskar både på lösdrift och installade. Den ena hästen är mycket lättfödd, den andra är ganska normal. Den lättfödda hästen tar stora tuggor och verkar nästan aldrig bli nöjd, medan den normala tar normala tuggor och pausar i ätandet ibland.

Rekommendationen 1 kg ts per 100 kg häst är en minimigiva tycker jag. Våra hästar mår inte bra av att få så lite, så mycket kan jag säga, de blir oroliga och matgalna. Det var lätt att konstatera när vi hade dem installade och visste på kg när hur mycket de åt.

När våra hästar har fri tillgång på grovroder är de lugna och harmoniska. Framför allt tänker vi på våra hästars magar. Man kan ju försöka ha dem i en hage med lite mindre kraftigt bete om sommaren, t ex skogshage där hästarna får jobba lite mer för att hitta ätbart. Man måste ju inte ha en övergödd häst bara för att den får fri tillgång.

Har man hästen i en box, så kan man ju inreda den med en höautomat eller hönät kanske, så att hästen inte kan ta så stora tuggor, men ändå få i sig grovfoder under så många timmar den vill äta. Kanske skulle det fungera bra.

Ja, det blir nog dyrare med fri tillgång, men mår hästarna bra av det så är det värt det. De är konstruerade för att äta en stor del av dygnet och våra blir så oerhört mycket trevligare att ha o göra med när de inte är stressade över maten.

1 kg ts /100 kg kropprvikt ÄR absolut en minimigiva. De (SLU)rekommendrar ju att man bör ge 1.5 kg ts (minst) per 100 kg kroppsvikt. Skulle kunna tro att den förstnämnda rekommendationen (alltså minimirekommendationen) är till för att kunna "sätta åt" dem som inte ens ger så mycket.

Fast oftast äter de ju halm oxå. eller sly mm i hagen. Och som sagt jag har inte sagt att jag har något emot fri tillgång, däremot tycker jag det är galet att klanka på någon som trots allt ger en ganska rejäl grovfodergiva som gott och väl och med mycket råge överstiger de minmimirekommendationer som SLU ger.
Ja om man förutsätter att de står på halm och går i gräs(/liknande) hage, vilket inte så fasligt många hästar verkar göra. :crazy:

Mimimirekomendationerna är sjukt konstiga :o :p

Det finns alltid sätt som är FEL, t ex att ge sin halvblodshäst 5 kg hö och 5 kg havre om dagen :(

eller att kvällsfodra kl 18 med tre kg hö i en spånbox och sedan morgonfodra kl 07,
Ooh ja det är superfel. Det sistnämnda sker i mitt stall. Att folk aldrit lär sig. Jag blir arg varje gång jag går förbi boxarna och ser antalet kg som står på lappen på boxen :p

men det finns också oftast flera sätt som kan vara RÄTT, i detta fall att som exempel att antingen ha fri tillgång till grovfoder eller fodra med rejält tilltagna grovfodergivor (nåja, jag tycker fortfarande 22 kg per dygn verkar vara att ta i ;)) utan allt för långa tidsintervaller; t ex 4-5 kg hö kl 22 på kvällen och frukost kl 07, samt självklart lunch och middag under icke gräsperiod.

Jag tycker det är okej att ge dessa givor vid dessa tider om man har lite koll på hur fort hästen äter.
Om hästen äter 1 kg på en kvart så räcker det ju tyvärr inte så långt hur lr hur. :crazy:

Jag tror nog inte vi tänker så olika ändå ;). Fast den där hypotetiske pållen som äter ett kilo hö på en kvart, om han fortsätter i samma takt hela tiden, då vete 17 hur man ska kunna hålla honom i från att bli smällfet om han verkligen ska tugga 18 timmar per dygn... Hitta någon halm eller liknande som han bara tycker duger sisådär att ha tillgång att pilla med när höet är slut eller något...

alla hästar äter inte så mycket. Min häst äter helt enkelt inte mer än ibland 9kg, oftast får jag i henne 11kg.

Jag ger i alla fall bara kraftfoder för att kompletera upp det mitt grovfoder inte kan tillgodose.
Och har jag då en häst som tuggar i sig 22 kg hö om dagen, så är det bara att tacka och ta emot. Oftast är det ännu dyrare med kraftfoder än vad det är med grovfoder, och hästen får i sig foder med en structur som är mycket mer naturlig för dom att smälta ner.

Är nyfiken på varför en häst somkan tugga i sig dom 22 kg hö som den behöver för att hålla sig istället ska få mindre hö och kraftfoder istället?

/Camilla

"Min" travare äter 10 kg hösilage om dagen + 1,5 kg lusernpellets & 3 dl betfor. Låter ju lite jämfört med era hästar? Han är ca 155 hög. Nu var det såpass dåliga värden att han var tvungen att äta lusern också, annars brukar han äta müsli. Han är slimmad men inte mager och hyfsat välmusklad.

10 kg hösilage kan nog vara i minsta laget, iallafall om inte hösilaget har väldigt hög TS. Lucernpellets är ju visserligen grovfoder det oxå, men ger ju inte någon längre tuggtid.

Som sagt: allra, allra minst 1 kg ts och 100 kg kroppsvikt, och helst mer än 1.5 kg ts och 100 kg kroppsvikt, SAMT att näringsbehoven ska uppfyllas och hästen ser ut att må väl.

Om pållen står på halm av bra ätkvalite kan din giva vara ok.

Få har så pass bra hö att 22kg tillgodoser alla behov och fyller alla kvoter. Många hästar blir feta av 22 kg och vissa behöver kraftfoder för att få lite extra gnista vid ridning.

KNAPPLÅN
föjer tråden utan att kommentera....
Men undrar över min foderstat. Jag får fram bäst värden för min svårfödda häst genom att ge MINDRE ensilage än vad jag ger idag??? Det har bra värden så jag har börjat lite försiktigt efter betet 7 + 2kg hö, 1kg krafft, 1kg havre, betfor o mineral. Får ut av analysen att jag ej behöver ge krafft- helt ok, ger ju havre, MEN jag får bättre värden om jag bara ger 6kg ensilage??? Jag brukar ge vad han äter upp, men då får jag för höga värden på energi, protein o fosfor??? Känns ju helt ok att dra ner på krafft foder o betfor men ej grovfoder- vad tycker ni (som anser att 10-12kg är normalt!)?

programmet räknar antagligen på att hästen är mer lättfödd och därmed inte behöver mer.

Uppenbarligen behöver hästen mer så låt honom få det.

Få har så pass bra hö att 22kg tillgodoser alla behov och fyller alla kvoter. Många hästar blir feta av 22 kg och vissa behöver kraftfoder för att få lite extra gnista vid ridning.

Håller med om allt utom att det är svårt att få tag i ett så bra hö så att det fyller alla kvoterna.
Har nu under dom senaste åren bara haft problemet att höet har varit alldeles för bra för mina hästar ;)

Dom flesta hästar blir feta på 22 kg hö men om hästen behöver så mycket energi så anser jag att det är bättre att ge dom det i höet än att behöva ge en massa kraftfoder.
Håller även med om att en del behöver kraftfodret för att få lite extra gnista men anser inte att man ska ge det bara för att hästar som rids måste ha kraftfoder utan anpassa det efter individen bara :)

/Camilla

Hejsan.
Det jag funderar över är var ni som ger upp mot 20-22 kg hö står någonstans ? har ni eget el är ni inhyrda hos ngn annan ? ofta så ingår det bara en viss mängd hö i priset och det är inte alla hyresvärdar som tillåter att dom inhyrda har eget hö på sidan om pga platsbrist. Sedan är det inte heller så lätt som inhyrd att få "köpa" till 10-12 kg hö extra varje dag för att hyresvärden inte har så mkt hö bokat. Det är bara att gratulera alla som har den möjligheten men för många av oss andra är det inte så lätt alla gånger, många gånger blir man bakbunden pga att man är lite utelämnad till den man hyr av. Och att säga att det bara är att byta stall funkar många gånger inte heller för det är inte alltid så att utbudet gör det möjligt, så ni som alltid kan ge era hästar det optimala i allt som gäller är bara att gratulera men det finns dom som trots att dom inte kan det ändå försöker att göra det bästa som går för sina hästar.

Ha en fortsatt trevlig helg med sköna stunder i stallet.
Nisse

Det finns ju andra möjligheter till grovfoder, som lucern i hack eller pellets. Man är ju inte låst för det menar jag, sen tycker val jag att stallägare kanske bör tänka till. Hästens basfoder ar grovfoder, ingen skulle val komma på iden att äta kexchoklad varje dag for att någon nekar en den mat som kravs for att man ska må bra.:confused:

Senast ändrad:

Hejsan.
Det jag funderar över är var ni som ger upp mot 20-22 kg hö står någonstans ? har ni eget el är ni inhyrda hos ngn annan ? ofta så ingår det bara en viss mängd hö i priset och det är inte alla hyresvärdar som tillåter att dom inhyrda har eget hö på sidan om pga platsbrist. Sedan är det inte heller så lätt som inhyrd att få "köpa" till 10-12 kg hö extra varje dag för att hyresvärden inte har så mkt hö bokat. Det är bara att gratulera alla som har den möjligheten men för många av oss andra är det inte så lätt alla gånger, många gånger blir man bakbunden pga att man är lite utelämnad till den man hyr av. Och att säga att det bara är att byta stall funkar många gånger inte heller för det är inte alltid så att utbudet gör det möjligt, så ni som alltid kan ge era hästar det optimala i allt som gäller är bara att gratulera men det finns dom som trots att dom inte kan det ändå försöker att göra det bästa som går för sina hästar.

Ha en fortsatt trevlig helg med sköna stunder i stallet.
Nisse
Jag har haft eget stall samt stått inackorderad och det har aldrig varit problem med att ge fri tillgång, möjligtvis har mina inte fått fri tillgång om de gått med andra hästar, men då får man ju smaska på mer inne. Det kostar att ha häst och jag lägger gladeligen ner de pengarna för att min häst ska kunna få så bra och så mycket mat som möjligt.

Om jag åker och tittar på stallplats (som jag gör just nu) väljer jag bort de stall där hästarna enligt mig, inte får tillräckligt med mat. Min häst äter som en häst, helt enkelt. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 662
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023