Sv: Hur mycket hö till ett varmblod?
*knapp*
Jag ger mitt sto mellan 9-12kg hö om dagen.
Vbl, 155cm hög.
*knapp*
Jag ger mitt sto mellan 9-12kg hö om dagen.
Vbl, 155cm hög.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KNAPPLÅN
föjer tråden utan att kommentera....
Men undrar över min foderstat. Jag får fram bäst värden för min svårfödda häst genom att ge MINDRE ensilage än vad jag ger idag??? Det har bra värden så jag har börjat lite försiktigt efter betet 7 + 2kg hö, 1kg krafft, 1kg havre, betfor o mineral. Får ut av analysen att jag ej behöver ge krafft- helt ok, ger ju havre, MEN jag får bättre värden om jag bara ger 6kg ensilage??? Jag brukar ge vad han äter upp, men då får jag för höga värden på energi, protein o fosfor??? Känns ju helt ok att dra ner på krafft foder o betfor men ej grovfoder- vad tycker ni (som anser att 10-12kg är normalt!)?
Hejsan.
Det jag funderar över är var ni som ger upp mot 20-22 kg hö står någonstans ? har ni eget el är ni inhyrda hos ngn annan ? ofta så ingår det bara en viss mängd hö i priset och det är inte alla hyresvärdar som tillåter att dom inhyrda har eget hö på sidan om pga platsbrist. Sedan är det inte heller så lätt som inhyrd att få "köpa" till 10-12 kg hö extra varje dag för att hyresvärden inte har så mkt hö bokat. Det är bara att gratulera alla som har den möjligheten men för många av oss andra är det inte så lätt alla gånger, många gånger blir man bakbunden pga att man är lite utelämnad till den man hyr av. Och att säga att det bara är att byta stall funkar många gånger inte heller för det är inte alltid så att utbudet gör det möjligt, så ni som alltid kan ge era hästar det optimala i allt som gäller är bara att gratulera men det finns dom som trots att dom inte kan det ändå försöker att göra det bästa som går för sina hästar.
Ha en fortsatt trevlig helg med sköna stunder i stallet.
Nisse
Jag anser mig vara hyfsat kunnig på området efter 35 års hästägande även om jag inte är ngn tabellrabblare som så många är idag. Det tycker jag är betydligt värre, dvs de som saknar öga för hur hästens hull och hårrem bör se ut och endast fodrar enligt tabeller.
Det är väldigt populärt numera med "lösdrift" och fri tillgång till hö/hösilage - väldigt bekvämt...man drar upp ett billigt staket, slänger ut en ensilagebal som står i leran, skiter i kraftfoder "för grovfoder är ju det som är viktigast, de behöver inget kraftfoder etc etc". DET kallar jag dålig hästhållning.
Bra hö ligger i dag på mellan 20-35 kr per bal a 10-12 kg - har svårt att tro att majoriteten slänger ut detta på fri tillgång.
Kraftfoder gav man förr också, det är inget modernt påfund som många tycks tro.