Hur mycket hö till ett varmblod?

Sv: Hur mycket hö till ett varmblod?

Kl
Mitt vbl. äter 9 kg torrthö om dagen + kraftfoder och luzern.
ca 158cm mkh. Rids 6 dagar i veckan.

KNAPPLÅN
föjer tråden utan att kommentera....
Men undrar över min foderstat. Jag får fram bäst värden för min svårfödda häst genom att ge MINDRE ensilage än vad jag ger idag??? Det har bra värden så jag har börjat lite försiktigt efter betet 7 + 2kg hö, 1kg krafft, 1kg havre, betfor o mineral. Får ut av analysen att jag ej behöver ge krafft- helt ok, ger ju havre, MEN jag får bättre värden om jag bara ger 6kg ensilage??? Jag brukar ge vad han äter upp, men då får jag för höga värden på energi, protein o fosfor??? Känns ju helt ok att dra ner på krafft foder o betfor men ej grovfoder- vad tycker ni (som anser att 10-12kg är normalt!)?

Nu vet jag inte vilken storlek på häst du har men är det en storhäst så är ju 6 kg ensilage på tok för lite.
Det är snarare lagom för A/Bponny.

Tyvärr så räknar ju foderstatsprogram bara helt strikt efter värdena och inte på något sätt efter tuggtiden eller något.
Sen vet jag inte redigt hur det fungerar för de verkar ränka ut absoluta minimigiva till extremt lättfödda hästar.

Jag försökte mig på att räkna foderstat förra vintern, men eftersom programmet tyckte att 7 kg ensilage var absolut max så gav jag direkt upp den tanken.
Det minsta jag gav den vintern var 12 kg hö (när det var som torrast) och som max det dubbla.
Plus 1-2 liter lucern & 1-2 liter müsli.
Hon blev inte fet av det trots att hon inte reds fullt.

Min poäng är väl att även om du vill använda dig av foderstatsprogram - så använd ditt sunda förnuft också. :)

Hejsan.
Det jag funderar över är var ni som ger upp mot 20-22 kg hö står någonstans ? har ni eget el är ni inhyrda hos ngn annan ? ofta så ingår det bara en viss mängd hö i priset och det är inte alla hyresvärdar som tillåter att dom inhyrda har eget hö på sidan om pga platsbrist. Sedan är det inte heller så lätt som inhyrd att få "köpa" till 10-12 kg hö extra varje dag för att hyresvärden inte har så mkt hö bokat. Det är bara att gratulera alla som har den möjligheten men för många av oss andra är det inte så lätt alla gånger, många gånger blir man bakbunden pga att man är lite utelämnad till den man hyr av. Och att säga att det bara är att byta stall funkar många gånger inte heller för det är inte alltid så att utbudet gör det möjligt, så ni som alltid kan ge era hästar det optimala i allt som gäller är bara att gratulera men det finns dom som trots att dom inte kan det ändå försöker att göra det bästa som går för sina hästar.

Ha en fortsatt trevlig helg med sköna stunder i stallet.
Nisse

Jag tycker nog personligen inte att man ka ha hästen uppstallad i ett stall där man inte får ge så mkt grovfoder som behövs. (En stoor storhäst kräver många gånger rätt mkt)
Men så finns det ju exv lucern som man kan ge som komplement om man skulle behöva..

Jag står uppstallad men har sedan förra året gett eget grovfoder (ensilage, hö finns inte plats till) eftersom jag då kan styra över min egen foderstat bäst jag vill.

Mitt sto på 161 cm fick förra året 9-10 kg hösilage och det motsvarade ca 7 kg i ts. Fodret hade bra värden och hon fick ca 600 gr havre/kornblandning/ dag + mineraler och lite betfor. Henne red jag 4-5 ggr/ vecka och inte speciellt hårt. Hon var kanonfin i hullet. När det var som kallast ökade vi ngt kg. Nu var hon i ofs lättfödd. Och det beror ju helt på vilket värde grovfodret har.

Fast om hästen inte står på halm så är det i underkant för att hon ska få sitt tuggbehov tillgodosett, även om näringsbehoven fylls och hon är fin i hull.

Har hon däremot halm att tugga på är det en annan femma.

Min travare får ( om dagen )

5 Kg Krafft Sport
1 kg ( torrt mätt) betfor
9-10 kg Hö

Motionsrids 1 ggr/veckan
Snabbjobbas 2 ggr/veckan

9 år, välmusklad, 159 i mkh.

De gamla hästarna i stallet ( vbl trav allihopa)

får individuellt mellan 9-14 kg hö
Krafft Rehab & Groov 90 , betfor. 25 åringen får även lusern höst-vinter-vår 1 ggr/ dag.

Fölmärrarna får fri tillgång till hö. Betfor & 3-4 kg Groov 90. Byter 1/12 till Groov 125.

Nu är min häst äntligen installad :)

Jag ger henne
3,5 kg hösilage på morgonen
3,5 hösilage middag
5 kg hösilage på kvällen, samt 4 dl betfor, 1 msk salt, ½ dl olja och mineraler.

Vad tror ni om det? Jag är lite orolig att det är för lite hösilage under dagen för det är alltid slut när man kommer dit, men så ska det kanske vara?

det är inte lite och att det är slut tyder väl på att hästen är en hungrig sak som gärna äter upp. det gör de flesta hästar, att ge mer hö än de äter så man får slänga är bara resursslöseri.

Att det är slut behöver ju inte betyda att det är för lite, det kan ju ta slut precis innan du kommer (men mindre troligt).

Men mängdmässigt tycker Jag att det är rätt lite med tanke på att det är hösilage, beroende på hur torrt det är då.
12 kg är lagom när det är hö - vid blötare bör man öka på lite.

Beror jättemycket på TS halten i hösilaget. Det är ju skillnad på ett silage med 55 proc TS och ett med 75. Mängden grovfoder mäts alltid per kg TS. Om det är ett blött silage och hästen dessutom står på annat strö än halm (som ju i princip ger fri tuggtillgång) är det troligt att det är för lite. Ett alt om man har spån eller torv är ju att ändå komplettera med foderhalm.

Lycka till!

Jag anser mig vara hyfsat kunnig på området efter 35 års hästägande även om jag inte är ngn tabellrabblare som så många är idag. Det tycker jag är betydligt värre, dvs de som saknar öga för hur hästens hull och hårrem bör se ut och endast fodrar enligt tabeller.

Det är väldigt populärt numera med "lösdrift" och fri tillgång till hö/hösilage - väldigt bekvämt...man drar upp ett billigt staket, slänger ut en ensilagebal som står i leran, skiter i kraftfoder "för grovfoder är ju det som är viktigast, de behöver inget kraftfoder etc etc". DET kallar jag dålig hästhållning.

Bra hö ligger i dag på mellan 20-35 kr per bal a 10-12 kg - har svårt att tro att majoriteten slänger ut detta på fri tillgång.
Kraftfoder gav man förr också, det är inget modernt påfund som många tycks tro.

Nu tycker jag att vi börjar med att lägga ner fördomarna! :mad: Det finns lika många som Inte har lösdrift som har väldigt dålig hästhållning. Lösdrift är ett utmärkt sätt att hålla hästar OM DET SKÖTS ORDENTLIGT! ...och anpassas efter hästarna... Det är då inte ett dugg bekvämare än att ha häst på stall heller.
Ett bra hö behöver heller inte vara ett hö med skyhöga värden. Det beror helt på om man har lättfödda, svårfödda eller "normala" hästar.

Sånt här blir jag sur på. Du kan omöjligt veta vad hela resten av Sveriges befolkning har för lösdrifter/hästhållning.

Från en som önskar sig en väl fungerande lösdrift för Hästarnas skull.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 662
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025