Hur mycket hö till ett varmblod?

Sv: Hur mycket hö till ett varmblod?

Jag tycker också att det känns väldigt mycket men jag vet som sagt inte. Jag hade nog snarare trott att den kanske skulle behöva ca 8 kg hö om dagen och lite kraftfoder, men det verkar ju väldigt lite jämfört med vad man får läsa här.

Nej, kraftfoder och grovfoder kompletterar varandra enligt min mening. Alla arbetande hästar ska ha kraftfoder anser jag. Dålig hästhållning det är när man ger undermåligt grovfoder eller kraftfoder för den delen samt när hästens hull och hårrem samt energi visar att den inte får rätt kost.

Frågan gällde ett varmblod, 1,55 cm i mkh, i medelhårt arbete och då är 10-12 kg en högst normal högiva, och det var väl det TS frågade om om jag uppfattat det rätt. Frågan gällde inte exceptionellt stora hästar med särskilda svårigheter att hålla hullet uppe väl?

Det är väldigt populärt numera med "lösdrift" och fri tillgång till hö/hösilage - väldigt bekvämt...man drar upp ett billigt staket, slänger ut en ensilagebal som står i leran, skiter i kraftfoder "för grovfoder är ju det som är viktigast, de behöver inget kraftfoder etc etc". DET kallar jag dålig hästhållning.

Du är ganska arrogant i ditt sätt att uttrycka dig :grin:
Och för att vara en hästägare i 35 år så blir jag ännu mer förvånad.

En tio kilosbal på 80 i smrp trycker en fölmärr i sig på en natt.
Då går den på bra bete dagtid och får även mängder med kraftfoder.

Ditt sätt att beskriva lösdriftar passar illa.
Våra unghästar fodras med fri tillgång på hösilge och sedan kompletteras detta med kraftfoder.
Dom äter MÄNGDER.
Styrs av tillväxt och väder framför allt.

Här frågar TS om vad jag förstått en travare.
Dessa behöver ganska stora mängder grovfoder för att "stressa" av.
En tio tolv kilos bal uppdelat på ett helt dygn är för lite.

En sådan bör gå på helt fri tillgång av BRA hö. Ej under 60 i smrp.

En mager häst ska, om den nu är tunn, helt enkelt aldrig, på hela dygnet, ha slut i sin grovfoderhög.

AM

Senast ändrad:

Nej, kraftfoder och grovfoder kompletterar varandra enligt min mening. Alla arbetande hästar ska ha kraftfoder anser jag.
Det anser inte jag :p
Om folk tänker så är det inte konstigt att hästarna är allmänt feta därute ;)

Dålig hästhållning det är när man ger undermåligt grovfoder eller kraftfoder för den delen samt när hästens hull och hårrem samt energi visar att den inte får rätt kost.
..Eller om man inte låter dem få sitt tuggbehov tillgodosett!!

Frågan gällde ett varmblod, 1,55 cm i mkh, i medelhårt arbete och då är 10-12 kg en högst normal högiva, och det var väl det TS frågade om om jag uppfattat det rätt. Frågan gällde inte exceptionellt stora hästar med särskilda svårigheter att hålla hullet uppe väl?

Och jag tycker att (10-) 12 kg för en sådan häst är Minigiva om inte hästen är lättfödd (vilket som sagt få varmblod enl min erfarenhet är).
Att Du brukar ge det till dina hästar gör det väl inte att det automatiskt är en "normal" giva? :)
Dina hästar kanske äter långsammare än TS häst.

Jag tycker att det låter väldigt mycket men jag vet ju inte (eftersom jag frågade). Jag hade nog trott att hon skulle äta ca 8 kg hö eller kanske 12 kg hösilage. Hon är ju inte hög och ganska nätt. Dessutom rids hon ju inte så mycket, alltså ingen hård träning. Men det var ju tur att jag frågade så att hon får tillräckligt :)

Nej, kraftfoder och grovfoder kompletterar varandra enligt min mening. Alla arbetande hästar ska ha kraftfoder anser jag. Dålig hästhållning det är när man ger undermåligt grovfoder eller kraftfoder för den delen samt när hästens hull och hårrem samt energi visar att den inte får rätt kost.

Målet borde vara hos alla hästägare att skaffa ett riktigt bra grovfoder med bra värden, så att hästen får så mycket hö som den kan äta, sedan om hästen behöver ännu mer energi/protein så kan man ge kraftfoder för att komplettera. Kraftfoder är alltså inget som en arbetande häst MÅSTE ha, det beror helt på hästen vad den har för behov och vilket hö man har, har höet bra värden och hästen inte är extremt svårfödd eller hårt arbetande då bör det räcka. I ts fall förstod jag det som att det handlar om en häst som gör ett väldigt lätt arbete, då behövs det inte massa kraftfoder.

Jag brukar ge ca 1.5 kg Ts per 100 kg häst. För en häst på 450-500 kg vilket borde vara ungefär va din varmblodshäst väger blir det då: 1.5*5/0,84= 8,9 kg dvs minst 9 kg hö/dag. Sedan lägger jag till kraftfoder eller mer hö beroende på vad det är för värden på höet eller hur svårfödd hästen är:)

Det är synd att så få använder sig av bra foder halm att dryga ut höet med om man är rädd för att dom ska bli tjocka ,en häst är gjord för att äta .HELA TIDEN!!! OCH NEJ DOM BLIR INTE BUKIGA AV HALM .DET BLIR DOM AV PROTEIN BRIST OCH DÅLIGA MAG MUSKLER!!!:D

skulle nog oxå säga minst 10 kg hö gärna mer och ungefär 20 kg hösilage beroende på torrsubstansen. Mitt var,mblod på 156 cm åt ungefär 20 kg hösilage/dag fick 10 kg på kvällen och fri tillgång i hagen.
Sen får du ju kolla på grovofdrets värden om du behöver lägga till nått eller inte.

En häst blir inte mätt på antalet Mj den får i sig, utan det är ett visst antal tuggningar som gör att hästen känner sej mätt.
Tar ca 40 min för en stor häst ( ca 500 kg) att äta 1 kg hö och det tar ungefär 10 min för samma häst att äta 1 kg kraftfoder...
Du kan ju själv då räkna ut att den hinner tugga fler gg på 1kg hö.
I vilt tillstånd så går inte hästar mer än ca 4h utan att beta, är alltså det dom är konstruerade för. Är det jag förösker äftersträva när jag fodrar grovfoder.
Så ska hästen ha en liten grovfodergiva pga den blir fet annars eller liknade så får man ju dela upp givan på många gg.
Men skulle inte utgå från att ge för lite och ligga på minsta möjliga utan fodrar hellre lite för mkt och drar sen bort ifall den blir för tjock och fördelar det över antalet fodringar.
Kan nog hålla med om att varmblod kanske är svårföddare i mitt stall på 10 hästar med typ hälften ponnysar och hälften storhästar så åt min häst mest grovfoder. Han fick så mkt att han åt upp det under natten och han såg jätte fin ut i hullet då när han reds :)
Förstår inte folk som drar ner på grovofdret för att kunna ge kraftfoder :crazy: (om det inte är kvoter som blir helt fel, om man nu följer sånt)

Förstår inte varför alla arbetande hästar ska beöva kraftfoder ? och vad definerar du som arbetande ? Alla hästar som rids några dagar i veckan eller de som tävlar och tränar på typ LA och högre?
Och att bara ge kraftfoder för att ge kraftfoder är ju helt värdelöst! När vi köpte häst kudne jag inte så mkt om foder och tänkte väl typ "kraftfoder äter ju hästar så det behöver väl min häst oxå" ringde iaf till kraffts foderrådgivning och de rekomenderade 11 kg hösilage/dygn :crazy: var i och försej ts 68 % men eftersom han gick på fri tillgång fick han ju i sig det och mer i hagen, sen tyckte de iaf att han skulle få 1 dl miner blå och 0.5 kg krafft ponny.
Ponny innehåller (per kg) 60 g SmRp och och typ 8 MJ, vårt hösilage innehöll 42 g SmRp och 6,2 MJ. Eftersom han skulle ha 0.5 kg av Ponny så fick han ju 30 g SmRp och typ 4MJ från det... Skulel då kunnat gett 1 kg hösilage till istället för deras Ponny som var mkt dyrare än 1 kg hösilage :grin:
Så liksom att ge kraftfoder bara för att ge köper jag inte, då ska det vara för att man vill få upp kvoten eller har en svårfödd häst eller liknande.

Jag tycker att man kan ta en analys på sitt hö och därifrån räkna ut hur mycket hästen behöver!

Hästen äter dessutom inte på mättnad, den äter på tid! Dom äter väl ca 18-20 h om dygnet i fritt tillstånd! :)

Senast ändrad:

Vi har fri tillgång på hösilage, utomhus, vintertid. Fodrar med torrhö och kraftfoder till kvällen, inne i stallet. Mängden beror på hur kallt det är, då de behöver mer att tugga på när tempen ute går ner emot -20/-30 grader. Vanli vinterkyla, -5/-10 grader så går det åt ca 5 kg torrhö. Hästen är 165 cm i manken.

Prova dig fram, och se vad som passar just din häst! Visst kan man följa diagram mm, men jag tror ändå att din hästs behov av hö, är bara du själv som kan veta säkert efter ett tag.

Lycka till!

Grovfoder måste ju också ges tillräckligt av för att tillgodose hästens tuggbehov.
Jag ger bara kraftfoder om jag måste för att komplettera brister i grovfodret, även om hästen arbetar verkar det superkorkat att komplettera med kraftfoder om det inte behövs? Min valack har dessutom korsförlamning, då blir det dessutom en hälsorisk att kasta i honom foder.

Att ge en häst fri tillgång på grovfoder är väl suveränt. Se dessutom de som går på bete om sommaren, de äter ju i princip konstant?

En häst med dåliga magmuskler....hur ser en sån ut?

:confused:

AM

Den får större och hängigare buk:idea: Genom tex galopparabete stärks ju hela bålen, och man får en häst med fastare bukmuskler som håller upp den linjen bättre. Gamla hästar och ston som varit dräktiga flera gånger brukar ju få lite mer töjda magmuskler och får lättare lite större bukomfång även när de inte är feta. :)

lite *kl*
sen tycker jag väl visst att hästar kan bli lite bukiga av halm. De hästar som tycker det är smaskigt att äta må¨nga kilo om dagen får ju i sig en hel del energi och har magen full med mat. Kombinera det med väldigt lite protein pga halmen så kan de nog bli lite knubbiga om magen.

hej min svägerska har ett varmblod på ca 169. han äter 5kg hö ute på vintern om det inte är mer än 20grader kallt ute för då blir det en hel bal som väger ca 10kg. och inne ca 4kg för mer äter han inte för han trampar bara runt i det.

Nu verkar det vara väldigt olika. Jag tror helt enkelt att jag får prova mig fram.

Nu verkar det vara väldigt olika. Jag tror helt enkelt att jag får prova mig fram.
Ja, prova dig fram du. Ge hästen ca 12 kilo först (inte alls orimligt). har hästen kvar lite på morgonen nästa dag så är det lagom för just den hästen. Har hästen ätit upp allt så lägger du till ett kilo. Sedan får man ju ha lite koll också så att hästen inte blir fet förstås. Mitt varmblod (lika stort som ditt ungefär) äter inte mer än 11 kilo hö, resten trampas runt. Hon får dock ändå 12 kilo per dag (mest inför natten). Vårt ponnysto som är väldigt lättfödd skulle säkert kunna trycka i sig 15-20 kilo hö om hon fick, men av naturliga skäl får hon inte det eftersom hon är så extremt lättfödd. Så det är lite olika från häst till häst vad de kan och vill äta. Foderstaten ska alltid baseras på så mycket grovfoder som möjligt. Jag brukar försöka få till så att grovfodret täcker näringsbehovet så mycket som möjligt. Det som saknas läggs sedan till med kraftfoder av lämpligt slag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 667
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka