Hur mycket hö till ett varmblod?

Sv: Hur mycket hö till ett varmblod?

ja prova dig fram du ser ju när hon inte äter upp så kan man dra ner ett kg till att börja med. det skall gärna vara några smulor kvar i boxen för då vet man att hon inte har stått utan hö hur länge som helst

Okej, då provar jag så. Om jag istället ska ge hösilage, hur mycket kan jag då börja ge som ungefär skulle motsvara 12 kilo hö?

Ja. Jag tänkte bara att eftersom man kunde få veta ungefär hur mycket hö man kunde börja med kunde man kanske få veta detsamma när det gäller hösilage.

prova med lika mycket där. äter hon upp allt lägg in ett kg mer annars mindre. du ser ju om hon vandrar omkring med hösilaget. och även om hon lägger på sig.... hoppas svaret duger :)

Säg att ts-halten är 65 %, då ger 12 kg hö 10 kg torrsubstans (avrundat), medan hösilaget ger 8 kg torrsubstans.

Stor skillnad tycker jag. Alltså viktigt att veta ts-halt på hösilage.

Okej, då gör jag så :) Tack för hjälpen :D

Okej, är det ungefär så mycket hästar i den storleken brukar äta?

Det finns inga regler i det fallet, det är helt individuellt. För att hästen ska bibehålla eller bygga muskler, och bli eller vara i lagom hull. Krävs mat så man underhåller detta, i vissa fall kan det räcka med 12 kg hö i de fall fodret är oerhört bra näringsmässigt i andra kan det komma att krävas långt mycket mer för att uppnå samma resultat.

Fast även om det inte handlar om att man inte har råd, så bör man väl ändå rimligen föröska tänka på vad som är vettigt ekonomiskt? 22 kg torrt hö är VÄLDIGT mycket, antingen är hästen så svårfödd att den borde kollas upp veterinärt för att se vad som felas, eller så har man köpt ett hö med synnerligen kasst näringsvärde. Om man dessutom betalar lika mycket för detta hö, som man i princip måste ge dubbel giva av, så är det ju bara korkat.

Jag är en stor förespråkare för mycket grovfoder och grovfoderbaserad foderstat med tillskott av kraftfoder endast om det behövs, men någonstans måste man väl ändå tänka såväl rimligt som ta reda på vad forskningen säger.

Minimigiva enligt SLU är ju 1 kg ts (1.2 kg torrt hö)o 100 kg häst per dygn, rekommenderad giva enligt samma instans är 1,5 kg ts per 100 kg häst o dygn. Detta bör väl göra ca 1.8 kg torrhö per 100 kilo häst och dygn (har ingen räknare här), vilket gör att en varmblodshäst på ca 500 kg bör må ypperligt bra på 9 kg hö/ dag (att jämföra med minimigivan 6 kg). Sedan måste man förstås ALLTID titta på hästen och se hur den mår, och visst kan man i många fall ge ännu mer grovfoder än så, vilket kan vara att föredra särskilt om man har en häst som lätt blir stressad, äter snabbt eller inte står på halm (vilket ju ger fri tillgång på "tugg"), men 22 kg torrhö verkar faktiskt orimligt till en frisk häst på 155 cm.

Senast ändrad:

Till TS: Räkna på foderstaten så vet du riktvärdena sedan. Till detta måste du dock ha en grovfoderanalys. På SLUs hemsida "hippocampus" (har inte adressen här nu, men googla på det) finns det ett smidigt foderstatsprogram man kan använda gratis direkt på webben, och SLU ska väl trots allt vara tillförlitligt.

Lycka till!

Ja, det ska jag absolut kolla upp, verkar vara en bra sida ju! Tack för hjälpen! Måste först ta reda på hur mycket min häst väger ;)

Dels finns det sk viktmåttband, som i alla fall ger ett hum, och sedan finns det olika formler för att mäta och beräkna hästens ungefärliga vikt. Skulle kunna tänka mig att du kan hitta även sådan info på den förträffliga hippocamussidan :)!

Jag förstår ditt resonemang, och jag håller delvis med men...

Krävs det 22 kg - ja då måste den ju få 22 kg.

22 kg per dag blir rätt mycket pengar! här (sthlm) kostar höet 4 kr/kg= 88 kronor per dag=2640 kr per månad=31680 kr per år.
Det är rätt saftigt!!
ja menar, min kallhyra i stallet går på 1200/månad=14400 per år.
Höet blir då i slutändan dubbelt så dyr som kallhyran(samt kostnaden för basutrustning/år...)
njae, hellre ger jag då ca 11-12 kg hö per dag och mer i kraft.:)
Snålt? njae, jag vill ha råd med min häst! :D
Så länge hästen inte lider av det, och håller sig i form så...

Jag förstår ditt resonemang, och jag håller delvis med men...

22 kg per dag blir rätt mycket pengar! här (sthlm) kostar höet 4 kr/kg= 88 kronor per dag=2640 kr per månad=31680 kr per år.
Det är rätt saftigt!!
ja menar, min kallhyra i stallet går på 1200/månad=14400 per år.
Höet blir då i slutändan dubbelt så dyr som kallhyran(samt kostnaden för basutrustning/år...)
njae, hellre ger jag då ca 11-12 kg hö per dag och mer i kraft.:)
Snålt? njae, jag vill ha råd med min häst! :D

Med all respekt, läs vad du har skrivit så hoppas jag att du ser hur illa det ser ut i pränt. Och att det faktiskt är ett missförstånd, att vi missuppfattar vad du skriver.
Om inte, så börjar jag begripa lite varför många användare anser att foderforumet påvisar den största okunskapen. För så kan det väl inte vara?:confused:

Men vänta här nu!

Det måste väl ändå vara klarlagt att hästens naturliga föda är gräs/stråfoder/grovfoder. Att hästens system är konstruerat för att hantera och bryta ner detta.

Att då ge kraftfoder av ekonomiska skäl, mot bättre vetande känns inte för mig som en hållbar förklaring.

Hästar är dyra.

Det är ju knappast så att man måste ge hästen 22 kg hö om dagen, om man inte kan ge hästen så mkt men behöver tuggtiden kan man ju lägga till lite halm (om hästen inte står på halm då)

Men JAG tycker att om hästen behöver, och äter 22 kg om dagen så bör man ge så mkt.
11-12 kg räcker inte så länge om hästen tuggar fort :p

Och sen tycker jag nog man bör ha råd att ge hästen så mkt den behöver om man ska ha en häst.
Vad gör du om hästen blir sjuk, för det kan du ju inte ha råd med om du inte har råd med fodret?

:confused:
Man behöver inte ge många kg grovfoder om dagen för att hästen ska SE UT att må bra och hålla sig i form.
Jag vet folk som ger sina (stora) hästar 10 kg ensilage om dagen utan att hästarna ser ut att må dåligt.

Senast ändrad:

Men vänta här nu!

Det måste väl ändå vara klarlagt att hästens naturliga föda är gräs/stråfoder/grovfoder. Att hästens system är konstruerat för att hantera och bryta ner detta.

Att då ge kraftfoder av ekonomiska skäl, mot bättre vetande känns inte för mig som en hållbar förklaring.

Jag håller med fullkomligt om att man inte ska låta snålheten bedra visheten genom att snåla på grovfoder för att kraftfoder är billigare, men samtidigt är ju inte 11-12 kg torrhö någon liten giva, förutsatt att Joses häst inte är enormt stor. En halvblodshäst på 600 kg bör ju må väl på 12 kg hö och ev tillskott av ett eller ett par kilo kraftfoder per dag (förutsatt att näringsbehovet täcks förstås).

Det känns (inte riktat till någon specifik, utan mer en reflexion), om man hårddrar det hela, lite som om det kommit upp två nästan extrema falanger; nämligen dels den sidan som ger alldeles för lite grovfoder och en massa kraftfoder (av okunskap eller någon annan outgrundlig anledning), och dels den falangen som tror att god hästhållning är lika med att proppa i hästen så mycket grovfoder man bara kan... Kan man inte se till bvad forskningen säger, OCH NATURLIGTVIS ÄVEN TILL HUR HÄSTEN MÅR?

Och faktum kvarstår; om man behöver ge 22 kg hö om dagen till en mindre häst av varmblodsmodell, då MÅSTE man antingen ha ett enormt dåligt hö (och att betala fullpris för så dåligt hö är ju bara oekonomiskt) eller så är det något som inte stämmer med hästen. Om man vill ge möjlighet att tugga dygnet runt (vilket ju är det naturliga) kan man ju ge foderhalm utöver högivan - dels är det billigare och dels proppar oftast inte glupska hästar i sig halmen på samma sätt som de gör med hö. Däremot har de möjlighet att tugga när de vill.

Halm är bra, men inte till lättfödda hästar (vilket väl är anledningen att man begränsar högivan?). Halm är ju BARA energi, utan protein.

Dels finns det vinst i att ge grovfoder, för hästens välmående (huvud såväl som kropp). Men det är ju också nackdelar med att ge kraftfoder (kort ättid, mer eller mindre olämpligt för hästens matsmältning etc).

Det borde ju egentligen bli dubbla vinster med att ge mer grovfoder?

Vi ger fri tillgång till våra hästar, vi ser så många fördelar med det (vi slipper passa fodertider, hästarna behvöer aldrig vara hungriga och därmed stressade, magarna mår MYCKET bättre än på inackorderingsstallstiden då magarna var i olag och lynnet sämre). Jag är inte säker på att det totalt sett blir dyrare. Det kostar på mitt psyke att se hästarna när de inte mår och går optimalt. Och vet att det går att få bättre. Själv kan jag inte leva med att det skulle vara en penningfråga. Var och en får väl gå till sitt eget samvete?

Fast om du läser mitt inlägg lite noggrannare, så skriver jag inte någonstans att man bör byta ut grovfoder mot kraftfoder eller något liknande... Fri tillgång på grovfoder funkar ofta jättebra, men det i sig är ju ingen anlening till att klanka på någon som ger sin häst 12 kg hö per dygn, d v s mycket över miniminrekommenadtionen som för en 600 kg häst är 7 kg (och personligen skulle jag ALDRIG ge så lite som 7 kg till en stor hbl häst - min får oxå ungefär 12 under den betesfria perioden).

Halm innehåller inte speciellt mycket energi heller, definitivt inte i närheten av höets energi.

DET beror ju helt på vilket hö man har (har vi inte minst insett med höstens analyser).

Nå, var och en blir salig på sin fason. Jag tycker minimirekomendationerna är ungefär lika säkerställda som RDI för människor - d v s kul att veta men inget som har med verkligheten att göra.

Min inställning är att hästen ska leva så nära sitt naturliga tillstånd som möjligt och att man ska respektera de funktioner man inte kan ändra (t ex matsmältningssystemet). 7 kg kan för vissa hästar vara halva den rekommenderade ättiden, sedan får man problem med luftsnappning, vävning, boxvandring, lynnesfel etc.

Det är dock en annan historia.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 662
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025