Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ju en likadan- som dessutom vill tuffa på- m y c k e t.Kanske att hästen blir mer genomgymnastiserad och att det i sin tur leder till mer spänst även om det inte sker i just den formen.Men det går ju enklare att samla en häst som är mer genom gymmastiserad. Jag tror att det är viktigt att gymnastisera hästen i alla slags former för att få den optimala lösgjordheten.
Så är det iallafall med mitt stora sto, hon kräver oerhört mkt gymnastik i djup och rund och lång och låg för att överhuvudtaget kunna använda sin kropp i en samlad form.
Vägen TILL att kunna rida lite rundare o ev djupare är bla genom att rida framåt och och få med bakbenen, det fúngerar inte annars JAG kan inte varje fall inte rida hästen rund utan att ha bakbenen och hela ryggen med. Det förutsätter också att man inte har ett motstånd i nacken, för då går det inte.
:
Jag har ju en likadan- som dessutom vill tuffa på- m y c k e t.
Jag inser att det är hos MIG det brister, men den andra är inte alls likadan o den rider jag bättre- för tillfället.
Jag vet inte hur Balkenhol lär ut, men den His H. gick med näsan nästan i knähöjd på lång tygel- ingen kontakt. så varför näsan inte får vara lägre än bogspetsen förstår jag inte. det borde vara beroende på hur den vill gå.
Hästar som slår sig fria eller blir höga i avsaktningar brukar ,man lägga ner innan- bara.
Tror att du har missuppfattat det hela med rund o låg.
att ländryggen inte höjs från normalläge är inget som man begär i den formen,däremot så sänks den nog om man utgår från samling.
Så nej. Cristobals bild visar inte på ngn större bäckenomvinkling eller annat. Det är nog inte meningen heller.
Titta nu då på knä o hasarbetet-oxå
Hästar kan få slappna av efter ett gott arbete.
Att den stundom ska göra så under passet är en sak.
Vet inte om du förmodar att alla rider med bakbenen i stallet om man inte hela tiden kräver samling.
Kan tänka mig att din unghäst kan behöva ridas i en form där man inte hämmar rörligheten bak mer än nödvändigt.
Tänker på det för att en häst här som har haft liknande skada fick order att inte samlas på ett bra tag o den är ganska gammal.
Tänkvärt kanske.
Svaret är alltså entydigt - och jag har upprepat det en miljon gånger - för mycket framifrån hindrar RUND i bakdelen
Martinas hästs sittben är inte vinklade - den är inte rund bakifrån.
DEn svarta som läggs ned - dvs stretchar själv ur en samlad form har däremot sittbenen pekande nedåt - då räcker ligamntet till
Du har självklart högre krav än vad jag har,
Men du, även utan att hästen är överbyggd utan helt ok dressyrbyggd så är galoppen svår när den är stor
Man pratar om att kunna rida i stor trav och sitta osv men i galopp är det faktiskt minst lika svårt, för det känns inte lika tydligt hur svårt det egentligen är Och sen om den då är överbyggd också.
Såg svårklasshästar på tävling idag och galoppen är ju den svaga delen för de allra flesta, det ser bra ut i traven (o vissa sprätter fram i halvpassage och ser så tjusiga ut..) men sen kommer galoppen och då är det inte lätt att hålla reda på allt när dom rör sej stort och man inser ju varför galoppdelarna ökar uppåt i klasserna
Du har självklart högre kvar än vad jag har, men jag vet hur svårt det är i galopp på en häst som har bra galopp hur konstigt det än låter, så är det en mycket svårare gångart att komma åt än trav.
Man kan tro att man gör det, men så är det ofta inte, när hästen har lätt i galoppen.
Och resultatet är att i "Djup och rund" sänks ländryggen och bäckenet kan inte vinklas = bakre delev av pilbågen kan inte spännas = _hela_ hästen är inte rund.
Cant do!
Bäckenet är en vippbräda i vilken ryggraden sitter fast, vinklas det oms så sätt så höjs länden (om spänning eller dragning i ryggligamnetet inte hindrar)
Sänks länden så tar det med sig bäckenet åt fel håll. Hästen hindras att bli rund bakifrån.
Dessa försök är ju utformade så att det bara skall mäta hur halsen och huvudpostion påverkar resten av hästen. Djup och rund påverkar länd och bäcken negativt - och med att hästen blri flat istället för rund.
Svaret är alltså entydigt - och jag har upprepat det en miljon gånger - för mycket framifrån hindrar RUND i bakdelen
Martinas hästs sittben är inte vinklade - den är inte rund bakifrån.
DEn svarta som läggs ned - dvs stretchar själv ur en samlad form har däremot sittbenen pekande nedåt - då räcker ligamntet till
a/ dels för att näsan får gå framåt
b/ För att det kommer ur samling. I korrekt samling blir underlinjen kortare.
Jag är inte generellt emot Djup och rund, jag bara ifrågasätter att _hela_ hästen är rund - För det är den inte.
Det är inte samma sak som att alla som rider Djup och rund är häxor.
Jag bara påpekar att det man tror går- helt enkelt inte går - Hästens anatomi och fysiologi sätter stopp
Jo det är klart men den blir ju inte enklare när du får en duns i ryggen i varenda galoppsprång