Hur mycket framåt-nedåt?

Sv: Hur mycket framåt-nedåt?

lång och låg för mej är enkelt.. manke och nacke i samma höjd och nösen i lod, möjligt lite framåt

Kanske att hästen blir mer genomgymnastiserad och att det i sin tur leder till mer spänst även om det inte sker i just den formen.Men det går ju enklare att samla en häst som är mer genom gymmastiserad. Jag tror att det är viktigt att gymnastisera hästen i alla slags former för att få den optimala lösgjordheten.

Så är det iallafall med mitt stora sto, hon kräver oerhört mkt gymnastik i djup och rund och lång och låg för att överhuvudtaget kunna använda sin kropp i en samlad form.
Jag har ju en likadan- som dessutom vill tuffa på- m y c k e t.

Jag inser att det är hos MIG det brister, men den andra är inte alls likadan o den rider jag bättre- för tillfället.

Jag vet inte hur Balkenhol lär ut, men den His H. gick med näsan nästan i knähöjd på lång tygel- ingen kontakt. så varför näsan inte får vara lägre än bogspetsen förstår jag inte. det borde vara beroende på hur den vill gå.

Hästar som slår sig fria eller blir höga i avsaktningar brukar ,man lägga ner innan- bara.:cool:

Det krävs jättmkt på mitt sto för att kunna gå så, nuförtiden är det inga problem alls i travarbetet att gå lång och låg på lång tygel, vårt problem ligger fortfarande i hoppegaloppen kan man säga.

Den samlade galoppen är ok och även terränggaloppen men mellangaloppen är vårt stora problem med hennes överbyggdhet och långa bakben är det lite fortfarande som att öppna en dörr och hon trillar ut.
På henne måste man sätta sig väldigt mkt på rumpan i galoppen så hon slutar putta upp och fram en med raka bakben. Hon måste börja böja i lederna bättre i den galoppen. Problemet har ju varit att jag har valt att stå upp i fälttsits mellan hindren istället för att arbeta henne i galoppen mellan hindren och då har hon hamnat lite högt med rumpan, nu har jag börjat sätta mig ordentligt det senaste halvåret och det har blivit en enorm skillnad på sprången nu när hon vinklar sig i upphoppen istället för att vika in benen över hindren i en taskig galopp.
Tack vare sin storlek har hon ju lyckats kravla sig över 130 iallafall men NU ser jag verkligen fram emot att tävla lite större klasser med en ihopkopplad rund galopp framför hindren :d

På programridningen för några veckor sedan var det första gången jag kände att jag hade full koll på hennes galopp och på alla övergångar, det är ju inte klokt egentligen :o

Hon är ju egentligen ett typexempel på hur en stor fin galopp blev förstörd som unghäst genom att bromsas för mkt i handen. Hon fick helt enkelt inte plats med sina bakben så då hittade hon ett mönster för sina bakben att galoppera, som någon kanin eller nått

Senast ändrad:

Vägen TILL att kunna rida lite rundare o ev djupare är bla genom att rida framåt och och få med bakbenen, det fúngerar inte annars:confused: JAG kan inte varje fall inte rida hästen rund utan att ha bakbenen och hela ryggen med. Det förutsätter också att man inte har ett motstånd i nacken, för då går det inte.

:

Jag tror att det var Mackan som frågade om jag ansåg Martinas form som så Destruktiv, nej det handlar inte om det - utan bara att det du skriver ovan inte är logiskt. Det låter sig inte göras...

Rund för mig är ökad bäckenomvinkling som följs upp över länd bröstrygg manke och sträcker halsen framåt på ett karakteristiskt vis Alltså hela överlinjen.

Det händer inte på martinabilden, däremot på Cristobals bild

De försök som jag refererar till är upprepade vid ett flertal tillfällen.
Hästar har arbetat på rullmatta i Sverige och i Zurich. Opåverkade och påverkade av tömkörning och ridning. Hästar på Grand Prix nivå.

Och resultatet är att i "Djup och rund" sänks ländryggen och bäckenet kan inte vinklas = bakre delev av pilbågen kan inte spännas = _hela_ hästen är inte rund.:idea:
Cant do!

Bäckenet är en vippbräda i vilken ryggraden sitter fast, vinklas det oms så sätt så höjs länden (om spänning eller dragning i ryggligamnetet inte hindrar)

Sänks länden så tar det med sig bäckenet åt fel håll. Hästen hindras att bli rund bakifrån.:idea:

Dessa försök är ju utformade så att det bara skall mäta hur halsen och huvudpostion påverkar resten av hästen. Djup och rund påverkar länd och bäcken negativt - och med att hästen blri flat istället för rund.

Svaret är alltså entydigt - och jag har upprepat det en miljon gånger - för mycket framifrån hindrar RUND i bakdelen

Martinas hästs sittben är inte vinklade - den är inte rund bakifrån.

DEn svarta som läggs ned - dvs stretchar själv ur en samlad form har däremot sittbenen pekande nedåt - då räcker ligamntet till

a/ dels för att näsan får gå framåt

b/ För att det kommer ur samling. I korrekt samling blir underlinjen kortare.

Jag är inte generellt emot Djup och rund, jag bara ifrågasätter att _hela_ hästen är rund - För det är den inte.

Det är inte samma sak som att alla som rider Djup och rund är häxor.

Jag bara påpekar att det man tror går- helt enkelt inte går - Hästens anatomi och fysiologi sätter stopp

Jag har ju en likadan- som dessutom vill tuffa på- m y c k e t.

Jag inser att det är hos MIG det brister, men den andra är inte alls likadan o den rider jag bättre- för tillfället.

Jag vet inte hur Balkenhol lär ut, men den His H. gick med näsan nästan i knähöjd på lång tygel- ingen kontakt. så varför näsan inte får vara lägre än bogspetsen förstår jag inte. det borde vara beroende på hur den vill gå.

Hästar som slår sig fria eller blir höga i avsaktningar brukar ,man lägga ner innan- bara.:cool:

Jag har tänkt på His highnes - för den "lades ner" ju ned. Precis som den svarta jag la in tidigare.

Dvs de demonsterar kvittot ¨på att hästen ridits korretk under passet. Detta är ju något som sker under ett halvt varv på slutet av passet - det är ju inget man rider omkring i.

Det är alltså inte lång och låg

Det är ju bara ett kvitto på att hästen arvbetar korrrekt, för har man vinklat om bäckenet och låter hästen "tugga tygeln ur handen" - så söker den sig framåt med näsan.
Man ser massor med hästar som när de får tygeln fortsätter att hålla in huvudet, ojoj :o

Det är ju en av grundreglerna när man rider hästen att den alltid vid längre tygel skall söka sig framåt nedåt.

Annars har man ju inte fått till suget - som skapas av det omvinklade bäckenet

Ja det krävs ju styrka

och ju sämre exteriör ju mer styrka krävs.

det går rasande fort att förstöra ngt - eller snarare - inte fixa att underhålla något

Styrka är ju färskvara - rider man aldig med vinklade bakben - så tappar ju hästen

Svårt också att få till att vinkla bäckenet i fältsits

Senast ändrad av en moderator:

Tror att du har missuppfattat det hela med rund o låg.
att ländryggen inte höjs från normalläge är inget som man begär i den formen,däremot så sänks den nog om man utgår från samling.

Så nej. Cristobals bild visar inte på ngn större bäckenomvinkling eller annat. Det är nog inte meningen heller.
Titta nu då på knä o hasarbetet-oxå
Hästar kan få slappna av efter ett gott arbete.
Att den stundom ska göra så under passet är en sak.

Vet inte om du förmodar att alla rider med bakbenen i stallet om man inte hela tiden kräver samling.

Kan tänka mig att din unghäst kan behöva ridas i en form där man inte hämmar rörligheten bak mer än nödvändigt.

Tänker på det för att en häst här som har haft liknande skada fick order att inte samlas på ett bra tag o den är ganska gammal.

Tänkvärt kanske.

Vad kul att du har hittat rätt- även på en svår häst.
Räddningen var väl att den kom till dig som oxå galopperar PÅ mkt mer än en normal dressyrryttare.

så nu kan du tävla dressyr igen på henne:bow: alltså med de kraven du har.;)

Måste iväg o kolla på lite GP o bli inspirerad:banana:

Tror att du har missuppfattat det hela med rund o låg.
att ländryggen inte höjs från normalläge är inget som man begär i den formen,däremot så sänks den nog om man utgår från samling.

Så nej. Cristobals bild visar inte på ngn större bäckenomvinkling eller annat. Det är nog inte meningen heller.
Titta nu då på knä o hasarbetet-oxå
Hästar kan få slappna av efter ett gott arbete.
Att den stundom ska göra så under passet är en sak.

Vet inte om du förmodar att alla rider med bakbenen i stallet om man inte hela tiden kräver samling.

Kan tänka mig att din unghäst kan behöva ridas i en form där man inte hämmar rörligheten bak mer än nödvändigt.

Tänker på det för att en häst här som har haft liknande skada fick order att inte samlas på ett bra tag o den är ganska gammal.

Tänkvärt kanske.

Jag referar ju till forskningen, menar du att de har missförstått:confused:

Och nej man utgår inte från samling - man har ett neutralläge som man jämför med.

Cristobals bild visar den första som bäckenomvinkling och rundning av hela överlinjen som krävs för en så simpel sak som att hästen skall gå på tygeln.

En del får inte ens till det.

Sedan så är det såhär

Att bakbenen sitter fast i bäckenet - som sitter fast i ländryggen. Det innebär att om länden sänks så kan inte bakdelen vara ngn annan stans än i stallet.:angel:

För
När bakdelen och inte bara bakbenen kommer in under hästen så välvs länden - men det går ju inte här....

mumrikan

Jag blir nyfiken på.. Hur vill din tränare ha näsan?

Inte för att syftet är lika på bilderna, men kolla var den svarta har sina bakben o tänk dig hur korset ser ut på fuxens andra sida.

du som brukar kolla på kotorna o bedöma var vikten ligger- kolla.

Den andra rids där i nerförsbacke, men det gör inget för att den har tränat färdigt.

Svaret är alltså entydigt - och jag har upprepat det en miljon gånger - för mycket framifrån hindrar RUND i bakdelen

DEn svarta som läggs ned - dvs stretchar själv ur en samlad form har däremot sittbenen pekande nedåt - då räcker ligamntet till

Men alltså jag har sagt en miljon gånger också känns det som :crazy:
att djup o rund är inte framifrånridning på det sätt som du förutsätter, inte heller martinas ridning på den bilden....:cool:

Det må se ut så, men i praktiken är det inte frågan om mer framifrånridning:confused: Någon sa att man rider in hästen mellan tyglarna, ungefär så.

Ang sittbenen osv vet jag inte, jag är inte så insatt som du i ligament o sånt o inte heller den där undersökningen. Inte heller rider jag särskilt djup, men så långt som jag lägger hästen så är bakdelen med, det är det enda jag vet:cool:

Jag antar att lägger man den så djupt som i RK så kan den inte vara samlad alls, det kan vi vara helt överens om, men sen finns ju grader och var gränsen går har jag ingen aning om, rent fysiologiskt, det kan du bättre.

Men du, även utan att hästen är överbyggd utan helt ok dressyrbyggd så är galoppen svår när den är stor:cool:
Man pratar om att kunna rida i stor trav och sitta osv men i galopp är det faktiskt minst lika svårt, för det känns inte lika tydligt hur svårt det egentligen är:cool: Och sen om den då är överbyggd också.

Såg svårklasshästar på tävling idag och galoppen är ju den svaga delen för de allra flesta, det ser bra ut i traven (o vissa sprätter fram i halvpassage och ser så tjusiga ut..) men sen kommer galoppen och då är det inte lätt att hålla reda på allt när dom rör sej stort och man inser ju varför galoppdelarna ökar uppåt i klasserna:cool:

Du har självklart högre kvar än vad jag har, men jag vet hur svårt det är i galopp på en häst som har bra galopp hur konstigt det än låter, så är det en mycket svårare gångart att komma åt än trav.
Man kan tro att man gör det, men så är det ofta inte, när hästen har lätt i galoppen. :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Men du, även utan att hästen är överbyggd utan helt ok dressyrbyggd så är galoppen svår när den är stor:cool:
Man pratar om att kunna rida i stor trav och sitta osv men i galopp är det faktiskt minst lika svårt, för det känns inte lika tydligt hur svårt det egentligen är:cool: Och sen om den då är överbyggd också.

Såg svårklasshästar på tävling idag och galoppen är ju den svaga delen för de allra flesta, det ser bra ut i traven (o vissa sprätter fram i halvpassage och ser så tjusiga ut..) men sen kommer galoppen och då är det inte lätt att hålla reda på allt när dom rör sej stort och man inser ju varför galoppdelarna ökar uppåt i klasserna:cool:

Du har självklart högre kvar än vad jag har, men jag vet hur svårt det är i galopp på en häst som har bra galopp hur konstigt det än låter, så är det en mycket svårare gångart att komma åt än trav.
Man kan tro att man gör det, men så är det ofta inte, när hästen har lätt i galoppen. :cool:

Jo det är klart men den blir ju inte enklare när du får en duns i ryggen i varenda galoppsprång :rofl:

Och resultatet är att i "Djup och rund" sänks ländryggen och bäckenet kan inte vinklas = bakre delev av pilbågen kan inte spännas = _hela_ hästen är inte rund.:idea:
Cant do!

Bäckenet är en vippbräda i vilken ryggraden sitter fast, vinklas det oms så sätt så höjs länden (om spänning eller dragning i ryggligamnetet inte hindrar)

Sänks länden så tar det med sig bäckenet åt fel håll. Hästen hindras att bli rund bakifrån.:idea:

Dessa försök är ju utformade så att det bara skall mäta hur halsen och huvudpostion påverkar resten av hästen. Djup och rund påverkar länd och bäcken negativt - och med att hästen blri flat istället för rund.

a/ dels för att näsan får gå framåt

b/ För att det kommer ur samling. I korrekt samling blir underlinjen kortare.

Jag är inte generellt emot Djup och rund, jag bara ifrågasätter att _hela_ hästen är rund - För det är den inte.

Det är inte samma sak som att alla som rider Djup och rund är häxor.

Jag bara påpekar att det man tror går- helt enkelt inte går - Hästens anatomi och fysiologi sätter stopp

Fast jo - du säger att djup och rund på det sättet som visas på martinas bild är = häxridning.

länden är uppe. och manken är uppe. oavsett vad du teoretiserar om.
som en variant av att växla och variera formen - momentärt - är det en aldeles utmärkt växlings och variations form.

vart har förmågan att variera formen - gymnastisera och flexa - tagit vägen i din debatt?
att variera formen är a och o. i all ridning. På denna bild är hästen i balans. titta på tyngdpunkten. Ingen kan argumentera att den tippar framåt eller är på bogarna eller i framvikt.
skit i näsan nu, :D. seriöst. just här. för det är temporära växlingar vi pratar om och tittar på - bildmässigt och teoretiskt. På din arab bild häromveckan blev du själv lurad och det insåg du - för du tittade bara på vart bakbenen var, och missade att ryggen hängde.
kan du inte ta in samma möjlighet i frågan om denna diskussion - dvs allt är inte fix och färdigt, och det finns som sagt momentära flexibla ögonblick - även i kottas ögon - jag lovar.

Senast ändrad:

Kl
Om bilderna, tycker att det är väldigt subtilt, men fuxen ser inte lika taktfast ut i sin trav i den formen, den svarta ser renare och mer "skön" ut i rörelsen.

Mumrikan, efterssom du berättat att hästen utvecklats udner tiden du ridit den kan man ju lägga bort alla tankar på att utrustning eller träning skulle vara felaktig..
Men jag skulle nog kunna sätta några spänn på att den har spänningar i halkotpelaren.
håller med om att riktigt snabb galopp kan lossa på mkt! Men det sliter ju oxå, så det är nog skonsammare att kombinera med lite massage och töjningar.

att jämföra med en häst som "knäppt av" är inte rätt heller, din är väl motsatsen till avknäppt?! Mer tillknäppt.. :D

Jag skulle ha velat experimentera med vblodet jag nämnde, den var extremt rakhalsad och orörlig. pendlade bara lite nedåt vid gång för att balansera sig och kunde som du säger bara lyfta nosen o räta ut vinkeln i nacken, inte halsen.

Det beror på att den ena bara är under avslappningsridning.
Vet att du fokuserar på "nedåtsökning", men dessa är på högre nivå o har inga problem med detta. De är lösgjorda o då infinner sig det som ett brev på posten.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025