Hur mycket framåt-nedåt?

Sv: Hur mycket framåt-nedåt?

Det är intressant hur man tolkar begrepp, som man självklart använder :idea:

För mej är den bilden mest "lägga ner" i formen (fast om man höjde nacken en del börjar det mer likna rund och djup)

Så ser jag det också.

Minns inte var jag hämtade denna bild men den illustrerar väl långolåg?
lngolg-1.gif

Fast denna illustration är väl knappast en ridbild? Det här kan man möjligen kalla jättelång och jättelåg :rofl:

Visserligen, men en häst, som är "ostörd"... Och som Knorven skriver har jag alltid fått stå i avlastningssits under lektioner där detta varit ett moment.
Är det inte så att en häst som får sen eftergift, eller ingen alls, får det svårt att tänka framåtnedåt? Kan man någonsin komma till någon grad av samling om man inte kan få hästen lång o låg?
Fast i ts fall verkar det ju vara ngt fysiologiskt som spökar.

Visserligen, men en häst, som är "ostörd"... Och som Knorven skriver har jag alltid fått stå i avlastningssits under lektioner där detta varit ett moment.
Är det inte så att en häst som får sen eftergift, eller ingen alls, får det svårt att tänka framåtnedåt? Kan man någonsin komma till någon grad av samling om man inte kan få hästen lång o låg?

Men hästen är inte "ostörd" när vi rider, vi formar hästen i stort sett hela tiden. Den på bilden ser lite ut som vissa ridbilder där man prioriterar "trampa in mot mitten" framför allt annat:crazy:

Och den har ingen form som jag tycker är ok, som malin skrev mycket låååång och låååååg:cool: Den bär vikten fram trots att bakbenet är så långt under dvs det ena, det andra desto mer efter.

Den ser ut att med långa kliv vara på väg ut i hagen för att leta upp bästa gräsplätten:rofl:

Ang framåt neråt så förstår jag inte riktigt hur du menar ang eftergift, den måste få komma fram med nosen och länga ut halsen och då måste tygeln självklart tillåta det. MEn kontakten i handen ska finnas kvar. Den skaockså vara kvar i balans och får aldrig tippa framåt.

Men jag kanske missförstod frågan? Lång och låg, djup o rund osv o samling är bara olika former och grader av samma arbete, eller ska vara.
Det är därför man idealt ska kunna lägga hästen lägre eller högre och variera formen hela tiden och även lägga nosen där man vill ha den. Det ställer olika krav på hästen helt enkelt, men grunden är samma.

Senast ändrad av en moderator:

Ang framåt neråt så förstår jag inte riktigt hur du menar ang eftergift, den måste få komma fram med nosen och länga ut halsen och då måste tygeln självklart tillåta det. MEn kontakten i handen ska finnas kvar. Den skaockså vara kvar i balans och får aldrig tippa framåt.

Men jag kanske missförstod frågan? Lång och låg, djup o rund osv o samling är bara olika former och grader av samma arbete, eller ska vara.
.

Nej, det var luddigt tom för mig... Kanske för sent på dygnet för tankeverksamhet?

Om det är olika grader av samma arbete, så borde man kanske oftare se att folk låter hästen gå i långolåg?

jag är med på vippbrädan - den säger

Uppförsbacke - jämvikt - nedförsbacke :eek:

Men jag har en dimension till - kurvaturen på vippbrädan.

Det är intressant hur man tolkar begrepp, som man självklart använder :idea:

För mej är den bilden mest "lägga ner" i formen (fast om man höjde nacken en del börjar det mer likna rund och djup)

jag försöker att inte tolka så mycket själv.

Jag brukar försöka ha en vettig förlaga

Minns inte var jag hämtade denna bild men den illustrerar väl långolåg?
lngolg-1.gif

Jag tror hon vill visa vad bäcken omvinkling gör med resten av överlinjen. Se pilarna.
Bakifrån
bäckenvinling
rygghöjning
manken upp
halsen ner

När hästen blir aktiv bak, och är avspänd i överlinjen - välvs den uppåt och hästen söker sig framåt - nedåt.

Ett tecken på losgelassenehit är ju att du får detta framåt nedåt sök när hästen arbetar avspänt bakifrån.

När hästen har format kurvaturen sin vippbräda på detta sätt så har den tagit kontakt - däremot så behöver man inte släppa den hela vägen dit ned och en del söker sig heller inte så långt i uppvärmningen.

I müseler finsn en rubrik. "Hur hästen finner bettet där nere". Men man rider inte lång och låg i "knähöjd"

Det refererar till detta

Kan man någonsin komma till någon grad av samling om man inte kan få hästen lång o låg?

Om du inte får denna välvning uppåt - vilket faktisk är en illustration av pibågens spännande bakifrån - så kommer du aldrig till en korrekt samling.

Du får inte ens "korrekt kontakt med bettet" enligt ridhandboken....

( intressant att ingen är intresserad av att kurvaturen faktiskt ändrats )

Pilbågsteorin är grunden till hela den moderna biomekaniska forskningen

Om det är olika grader av samma arbete, så borde man kanske oftare se att folk låter hästen gå i långolåg?

jag tycker deffinitivt inte att det är grader av samma arbete.

Det har helt olika syften.

Vill man såga - tar man fram en såg, vill man slipa tar man sandpapper. Vill man fila tar man en fil.

Framåt nedåt har syftet att få igång ryggverksamheten bla ryggswinget, och få rätt kontakt med bettet. Och ja det borde man se oftare.

Framförallt för att det swingas alldeles för lite....

Jag hade själv en period då jag trodde jag "kommit över" det stadiet.- Inte trodde det behövdes

Morsning och goodbye- Bakläxa:devil:

Cristobal

Tilägg ang illustartionen framåt - nedåt...

Se pilarna; i ordning bakifrån
*bakbensaktiviet på avspänd häst i balans ger
*bäckenvinkling
*ryggvälvning
*manken upp
*halsen framåt huvudete nedåt - som ett resultat av korrekt arbete bakifrån.

Det är inget nytt

Du hade ju "halvhalten" på din avatar, samma fenomen egentligen. "halvhalten" är ju en förstäkning av pilbågen :angel:

En korretk halvhalt spänner ju pilbågen mera. Och samling kräver pilbåge.

- men din bild var från proffsryttarens ridlära.

Kanske godkänd förlaga

jag tycker deffinitivt inte att det är grader av samma arbete.

Det har helt olika syften.

Vill man såga - tar man fram en såg, vill man slipa tar man sandpapper. Vill man fila tar man en fil.

Framåt nedåt har syftet att få igång ryggverksamheten bla ryggswinget, och få rätt kontakt med bettet. Och ja det borde man se oftare.

Framförallt för att det swingas alldeles för lite....

Vad svarade du på nu:confused:

Menar du att ryggen inte är med i samling:confused: Jag skrev att lång o låg och till samling är olika grader, samma grundprinciper, rak häst på hjälperna i balans och sen varierar man formen.

Du skrev att det inte var grader av samma arbete:confused: Att framåt netåt får igång ryggen- javisst, och sen höjer man formen och ökar kraven, eller? Kan du förklara sågen och sandpappret här, vad är vad?

Korrekt framåt nedåt spänner pilbågen.
Korrekt = bakifrån så man får tag i bäckenet - vilket är den bakre delen av pilbågen

Djup och rund - som den deffinieras där jag har sett den (bla försökets teckningar,) - Skapar alldeles för mycket spänning i ligamnetsystemet så det hindrar den bakre delen av pilbågen.
(Djup och rund är alltså inte en grad av någonting på väg till samling)

Att det visats i ett flertal försök räcker som "sanning" för mig.

Det passar också bra ihop med moderna klassiska tränares väg och metoder.

Djup och rund är alltså inte vägen till samling för mig, utan fyller en annan funktion.

Vilken är väl olika från fall till fall.

Korrekt framåt nedåt spänner pilbågen.
Korrekt = bakifrån så man får tag i bäckenet - vilket är den bakre delen av pilbågen

Djup och rund - som den deffinieras där jag har sett den (bla försökets teckningar,) - Skapar alldeles för mycket spänning i ligamnetsystemet så det hindrar den bakre delen av pilbågen.
(Djup och rund är alltså inte en grad av någonting på väg till samling)

Att det visats i ett flertal försök räcker som "sanning" för mig.

Det passar också bra ihop med moderna klassiska tränares väg och metoder.

Djup och rund är alltså inte vägen till samling för mig, utan fyller en annan funktion.

Vilken är väl olika från fall till fall.

Misstänkte att du svarade på det:idea: Men JAG skrev aldrig att djup o rund och lång o låg osv var samma sak:confused:

Utan det jag skerv om samma sak var det jag svarade på i förra inlägget - framåt-neråt kontra samlad.
För DET är olika grader av samma arbete, eller:confused:

Djup o rund var inte med i mitt svar där. Det ser jag som ett stretchande arbete i så fall, gymnastiserande om man så vill.

Jag gissar att hästen på den andra bilden - den svarta - är betydligt starkare än den andra som går djupare in med nosen. :confused:

Med tanke på att en häst käkar gräs på marken OCH promenera samtidigt så borde den hästen som inte kan få ner huvudet svälta ihjäl ;).Så jag gissar på att du missat att han inte är lösgjord. Och när jag läser lite om vad du skrivet att han numer agår med böjd hals så bekräftar det min teori.
Hur få en häst framåt nedåt?
Lättaste är tempoväxlingar från myrskritt till typ skentrav/ösgalopp :idea:. Låter konstigt men är otroligt effektivt.
På korstsidorna korta upp hästen med hög hand och rumpan väl under dig och du får absolut inte låta honom böjja på halsen utan nosen ska upp/fram, på långsidorna startar du med en "ponnyspark" och lätt sits och hellång tygel.

Efter bara ett par varv kommer han att släppa på en massa spänningar bl. a. runt manken vilket gör det lättare för honom att sänka sig.
du säger åt honom att du inte tänker dra i honom utan ger honom fri lejd fram när du ber om ökning och när du minskar så "drar" du.
en häst som inet söker sig neråt har oftast en ryttare som smyghåller, oftast utan att ens vara medveten om att så är fallet.
Strunta i stödet på ytter och allt gammalt strunt utan bara rid som en liten ponny unge.
Dressyr kräver ibland extrema metoder.;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • FÅRtråden
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈