mumrikan
Trådstartare
Sv: Hur mycket framåt-nedåt?
Däremot har jag ingen stor erfarenhet av tömkörning (mer än som förberedelse inför inkörning). Jag har heller ingen bra utrustning för det. Har dock provat ett par gånger för att försöka få hans höger bak att jobba mer, men då upplever jag att det är ännu svårare än uppsuttet att få honom framåt-nedåt eftersom jag inte kan driva med sätet och eftersom jag lättare blir hängande i tömmarna.
Jag upprepar också att jag visst får ett sug och att näsan kommer både framåt och lite nedåt, men att den inte kommer tillräckligt långt ned.
Spänningar i halskotpelaren kan han mycket väl ha, men vad kan man göra åt det förutom det jag redan gör? (lösgörande ridning)
Vad skulle du ha velat experimentera med varmblodet?
Jag lekte igår lite med P i boxen och höll morötter i lite olika vinklar. Han kunde ta en morot mellan frambenen och han kunde nå den på marken (även om han som sagt helst inte äter från marken) Däremot kunde han inte ens för en morots skull (han är ett enormt matvrak) nå den när jag stod på krubban. Han kan alltså bara hålla halsen parallellt med marken och sen höja själv huvudet. (såklart fick han moroten ändå för att han försökte bra) Det där med att höja huvudet är anledningen till att han aldrig kan bli en bra hopphäst (max 110 cm), för han blir framtung och ser inte hindret.
Min tränare vill att näsan ska vara så nära marken som möljigt. Han påminner dock om att man alltid måste ha kontakt med bettet och det är därför inte tal om att släppa helt. Det måste ju därför finnas ett sug i bettet som liksom "drar" ut tygeln så långt som möjligt. Huvudet får inte heller vara bakom lod eftersom man då inte varit tillräckligt följsam framåt. En häst som går mer "rund" jobbar enligt honom inte korrekt bakifrån. Lösningen är då att driva framåt utan att bromsa med händerna. Blir det då nästan ökad trav är det ok eftersom huvudet då ofta söker sig framåt och inte bakåt.mumrikan
Jag blir nyfiken på.. Hur vill din tränare ha näsan?
Jo precis så tycker jag att jag ridit tillräckligt många hästar för att veta hur de ska reagera och hur man ska rida för att få dem att göra det jag vill. Med den här hästen är det ganska mycket som inte fungerar riktigt så. Därför har jag nog provat ganska många lite okonventionella saker.jag har inte svarat dig - då man bara kan ge ett generellt svar.
Hästen skall gå så långt ned med huvudet att den orkar kompensera det med bäckenet. Dvs bäckenet måste fungera som motvikt till den utsträckta halsen.
Den måste vinkla om det mer än på din bild som annars ser trevlig ut.
[...]
Om man har ryttar/tömkörarerfarenhet av flera hästar-så har man ju ett visst hum om att om jag gör si - så borde hästen svara ungefär så.... Om hästen inte svarar som förväntat, så kan man ju göra lite endra test och se hur den svarar på det.
[...]
Får man inget sug med näsan framåt så får man fundera
Däremot har jag ingen stor erfarenhet av tömkörning (mer än som förberedelse inför inkörning). Jag har heller ingen bra utrustning för det. Har dock provat ett par gånger för att försöka få hans höger bak att jobba mer, men då upplever jag att det är ännu svårare än uppsuttet att få honom framåt-nedåt eftersom jag inte kan driva med sätet och eftersom jag lättare blir hängande i tömmarna.
Jag upprepar också att jag visst får ett sug och att näsan kommer både framåt och lite nedåt, men att den inte kommer tillräckligt långt ned.
Eftersom hästen reagerar likadant med andra sadlar tror jag inte på det (har dessutom svårt att övertygas om att min älskade Wintecsadel som passat alla hästar jag ridit i 18 år inte skulle vara bra)Jag skulle alltså börja leta efter vad som hindrar den att släppa halsen.
Det kan vara så simpelt som sadeln
Ja utvecklats har han absolut gjort!Kl
Mumrikan, efterssom du berättat att hästen utvecklats udner tiden du ridit den kan man ju lägga bort alla tankar på att utrustning eller träning skulle vara felaktig..
Men jag skulle nog kunna sätta några spänn på att den har spänningar i halkotpelaren.
håller med om att riktigt snabb galopp kan lossa på mkt! Men det sliter ju oxå, så det är nog skonsammare att kombinera med lite massage och töjningar.
att jämföra med en häst som "knäppt av" är inte rätt heller, din är väl motsatsen till avknäppt?! Mer tillknäppt..
Jag skulle ha velat experimentera med vblodet jag nämnde, den var extremt rakhalsad och orörlig. pendlade bara lite nedåt vid gång för att balansera sig och kunde som du säger bara lyfta nosen o räta ut vinkeln i nacken, inte halsen.
Spänningar i halskotpelaren kan han mycket väl ha, men vad kan man göra åt det förutom det jag redan gör? (lösgörande ridning)
Vad skulle du ha velat experimentera med varmblodet?
Jag lekte igår lite med P i boxen och höll morötter i lite olika vinklar. Han kunde ta en morot mellan frambenen och han kunde nå den på marken (även om han som sagt helst inte äter från marken) Däremot kunde han inte ens för en morots skull (han är ett enormt matvrak) nå den när jag stod på krubban. Han kan alltså bara hålla halsen parallellt med marken och sen höja själv huvudet. (såklart fick han moroten ändå för att han försökte bra) Det där med att höja huvudet är anledningen till att han aldrig kan bli en bra hopphäst (max 110 cm), för han blir framtung och ser inte hindret.