Hur mycket framåt-nedåt?

Sv: Hur mycket framåt-nedåt?

mumrikan

Jag blir nyfiken på.. Hur vill din tränare ha näsan?
Min tränare vill att näsan ska vara så nära marken som möljigt. Han påminner dock om att man alltid måste ha kontakt med bettet och det är därför inte tal om att släppa helt. Det måste ju därför finnas ett sug i bettet som liksom "drar" ut tygeln så långt som möjligt. Huvudet får inte heller vara bakom lod eftersom man då inte varit tillräckligt följsam framåt. En häst som går mer "rund" jobbar enligt honom inte korrekt bakifrån. Lösningen är då att driva framåt utan att bromsa med händerna. Blir det då nästan ökad trav är det ok eftersom huvudet då ofta söker sig framåt och inte bakåt.
jag har inte svarat dig - då man bara kan ge ett generellt svar.
Hästen skall gå så långt ned med huvudet att den orkar kompensera det med bäckenet. Dvs bäckenet måste fungera som motvikt till den utsträckta halsen.
Den måste vinkla om det mer än på din bild som annars ser trevlig ut.
[...]
Om man har ryttar/tömkörarerfarenhet av flera hästar-så har man ju ett visst hum om att om jag gör si - så borde hästen svara ungefär så.... Om hästen inte svarar som förväntat, så kan man ju göra lite endra test och se hur den svarar på det.
[...]
Får man inget sug med näsan framåt så får man fundera
Jo precis så tycker jag att jag ridit tillräckligt många hästar för att veta hur de ska reagera och hur man ska rida för att få dem att göra det jag vill. Med den här hästen är det ganska mycket som inte fungerar riktigt så. Därför har jag nog provat ganska många lite okonventionella saker.
Däremot har jag ingen stor erfarenhet av tömkörning (mer än som förberedelse inför inkörning). Jag har heller ingen bra utrustning för det. Har dock provat ett par gånger för att försöka få hans höger bak att jobba mer, men då upplever jag att det är ännu svårare än uppsuttet att få honom framåt-nedåt eftersom jag inte kan driva med sätet och eftersom jag lättare blir hängande i tömmarna.
Jag upprepar också att jag visst får ett sug och att näsan kommer både framåt och lite nedåt, men att den inte kommer tillräckligt långt ned.
Jag skulle alltså börja leta efter vad som hindrar den att släppa halsen.

Det kan vara så simpelt som sadeln
Eftersom hästen reagerar likadant med andra sadlar tror jag inte på det (har dessutom svårt att övertygas om att min älskade Wintecsadel som passat alla hästar jag ridit i 18 år inte skulle vara bra)
Kl
Mumrikan, efterssom du berättat att hästen utvecklats udner tiden du ridit den kan man ju lägga bort alla tankar på att utrustning eller träning skulle vara felaktig..
Men jag skulle nog kunna sätta några spänn på att den har spänningar i halkotpelaren.
håller med om att riktigt snabb galopp kan lossa på mkt! Men det sliter ju oxå, så det är nog skonsammare att kombinera med lite massage och töjningar.

att jämföra med en häst som "knäppt av" är inte rätt heller, din är väl motsatsen till avknäppt?! Mer tillknäppt.. :D

Jag skulle ha velat experimentera med vblodet jag nämnde, den var extremt rakhalsad och orörlig. pendlade bara lite nedåt vid gång för att balansera sig och kunde som du säger bara lyfta nosen o räta ut vinkeln i nacken, inte halsen.
Ja utvecklats har han absolut gjort!
Spänningar i halskotpelaren kan han mycket väl ha, men vad kan man göra åt det förutom det jag redan gör? (lösgörande ridning)
Vad skulle du ha velat experimentera med varmblodet?
Jag lekte igår lite med P i boxen och höll morötter i lite olika vinklar. Han kunde ta en morot mellan frambenen och han kunde nå den på marken (även om han som sagt helst inte äter från marken) Däremot kunde han inte ens för en morots skull (han är ett enormt matvrak) nå den när jag stod på krubban. Han kan alltså bara hålla halsen parallellt med marken och sen höja själv huvudet. (såklart fick han moroten ändå för att han försökte bra) Det där med att höja huvudet är anledningen till att han aldrig kan bli en bra hopphäst (max 110 cm), för han blir framtung och ser inte hindret.

synd att du känner att du inte kan diskutera med denne:crazy:

tittade på din ridblid o tycker inte att den behöver gå lägre, utan starta samling på sikt. den har ju ganska kort hals. Den är ju inte för hög i formen, utan där går det att börja tippa hästen bakåt.
den är ju både bogfri o har bra bakbensarbetet så -" skit i formen":devil:
rid som han vill i början o slutet, men inte däremellan. inte glor han väl varje dag:confused::D

Forksningen har kommit ganska långt när det gäller hur hästen fungerar "mekaniskt".

Det är forskning. Det har ingenting med "mina teorier" att göra.

KL

Jag tycker att det är märkligt rent generellt - att man är så ointresserad av det som gör att hästen faktiskt kan fungera på det sätt som man vill att den skall göra när man rider Dressyr på den..

Men du, även utan att hästen är överbyggd utan helt ok dressyrbyggd så är galoppen svår när den är stor:cool:

Och det är det som är grejjen - förstår man hur biomekaniken fungerar - vad det är som gör att hästen blir ridbar - även i galopp - så slipper man den där dunsen i ryggen - för man hittar svikten bak.

man når också en dimension till

Man måste också kunna känna var man har hästens bäcken, och sittben, och kunna kontrollera det om skall kontrollera galoppen.

Senast ändrad av en moderator:

Min tränare vill att näsan ska vara så nära marken som möljigt. Han påminner dock om att man alltid måste ha kontakt med bettet och det är därför inte tal om att släppa helt. Det måste ju därför finnas ett sug i bettet som liksom "drar" ut tygeln så långt som möjligt. Huvudet får inte heller vara bakom lod eftersom man då inte varit tillräckligt följsam framåt. En häst som går mer "rund" jobbar enligt honom inte korrekt bakifrån. Lösningen är då att driva framåt utan att bromsa med händerna. Blir det då nästan ökad trav är det ok eftersom huvudet då ofta söker sig framåt och inte bakåt.

Ja då var vi ganska överens då :D

Jag tror att det är nåt knas med halsen

Kan du får en människomassör att titta på den?

Gissar att den inte finns hästmassörer ?

Prova hans väg och se om det blir bättre.

Kan han sitta upp och visa?

synd att du känner att du inte kan diskutera med denne:crazy:
Nej det är väl priset jag får betala för att jag anses tillräckligt duktig för att träna för honom. Han tar bara ett litet urval elever. Försöker dock alltid säga något litet varje gång som han ser ut att ignorera, men som kanske långsamt får honom att inse hur jag tänker.
tittade på din ridblid o tycker inte att den behöver gå lägre, utan starta samling på sikt. den har ju ganska kort hals. Den är ju inte för hög i formen, utan där går det att börja tippa hästen bakåt.
den är ju både bogfri o har bra bakbensarbetet så -" skit i formen":devil:
Tack det känns bra att du skriver så. Jag har ju tyckt att det varit svårt att samla mycket eftersom han har så svårt att lyfta halsen. Och därför har det varit svårt att just få honom bogfri. Han var extremt framtung när jag började rida honom. Jag vet att man inte samlar genom att dra upp huvudet, men det kan ibland kännas svårt att spänna bågen enbart bakifrån. Men idag sa syrran att jag red en ökad trav som var helt fantastisk för att han sänkte bak så att framdelen höjdes. Så det är nog så att det är svårare för oss, men inte omöjligt att få till en bra samling.:love:
rid som han vill i början o slutet, men inte däremellan. inte glor han väl varje dag:confused::D
Nej han glor väl inte varje dag, men jag vet aldrig riktigt när han är där. Jag rider varje morgon klockan halv sju och han tränar mig ungefär 2-3 av de dagarna, men jag brukar inte i förväg veta vilka. Ibland har jag bestämt med en kompis att vi ska hoppa, men då kommer han mitt i och jag får avbryta.
Jag börjar och slutar med mycket framåt-nedåt, men fixerar mig inte så mycket på hur långt ned huvudet är om inte tränaren (Överste Marknad) är där.
När vi rider i ridhuset brukar jag sen passa på att rida så som jag tycker passar mig och hästen och så håller jag hela tiden ett öga mot utgången.
På stora ridbanan är det svårare för ibland står han och tittar på håll innan han kommer fram. Det händer också att jag rider när han tränar andra och då är det som värst eftersom han inte ser när det går bra utan bara slänger ur sig en kommentar ibland när jag rider förbi.
I söndags red jag i ridhuset samtidigt som han red sin häst och då bad han mig hela tiden avbryta det jag höll på med för att ställa mig i ett hörn för att titta på honom hur bra han red varje övning. Synnerligen irriterande!

Men nog klagat på honom. De senaste gångerna har jag fått samla upp Porthos och då har jag fått ett par RIKTIGT bra träningar där han varit på mig om exakt det jag har svårast för.
Ja då var vi ganska överens då :D

Jag tror att det är nåt knas med halsen

Kan du får en människomassör att titta på den?

Gissar att den inte finns hästmassörer ?

Prova hans väg och se om det blir bättre.

Kan han sitta upp och visa?
Något är säkert knas, men lyckas jag träna trots det, borde jag väl bara göra hästen en tjänst.

Skulle väl kunna kontakta en människomassör, men jag funderar på hur olika muskler en häst har jämfört med en människa. Jag fick en gång massage av en massör som inte var helt kunnig och det slutade med att jag fick en nerv i nacken i kläm och låg helförlamad i sängen i två dagar:eek:

Så frågan är om det kanske kan göra mer skada än nytta. Men vad vet jag, en kunnig människomassör kanske kan förstå hästmuskler också?

Senast ändrad:

KL

Jag tycker att det är märkligt rent generellt - att man är så ointresserad av det som gör att hästen faktiskt kan fungera på det sätt som man vill att den skall göra när man rider Dressyr på den..

Vilka är "man" som du hänvisar till?
jag tycker snarare att alla som diskuterar i tråden är högst engagerade och intresserade? Sen erbjuds vissa motfrågor till vissa påståenden. Dessa är väl till för att bemötas och diskuteras, inte för att klassas som ointresse därför att de inte överrens stämmer med vissas teorier?

Vilken Gestapo:angel:
Sånt ger ju stressad ridning:mad:

När du tar tillbaka kan du lägga spöt på korset. Kom bara ihåg sen att inte driva honom framåt o att han då tappar allt. snabba kramar på ytter o driv mest med magen. Bara ben om du ska öka eller så.

Tror inte alls att det behöver vara ngt fel på honom, utan att han bara har exteriören emot sig.
Om han ska bli så låg som du menar kommer han troligen att hamna i framvikt, så nej jag skulle skita i det. Prova att rida loss honom i sidan o gymnasticera bakbenen. Rid på en stor volt o flytta bakdelena la öppna i trav även i galopp om han fixar det.- bara små sträckor i taget o rakrikta sen o känn skillnaden:idea:

Jag har nog aldrig ridit på en överbyggd häst:banana:

Sen tror jag inte att det är samma sak som när hästen är väldigt svank- att korset är högre pga det.

De överbyggda har väl mer av bukmuskler som ändå bär upp ryttaren- eller hur funkar det?
De som klarar av att få dessa upp på den höga rumpan är nog duktiga.
Förlitar mig på de som bevisligen klarar av detta.
Fios kuse är väl 8 cm högre bak:eek::confused:

KL

Och det är det som är grejjen - förstår man hur biomekaniken fungerar - vad det är som gör att hästen blir ridbar - även i galopp - så slipper man den där dunsen i ryggen - för man hittar svikten bak.

man når också en dimension till

Man måste också kunna känna var man har hästens bäcken, och sittben, och kunna kontrollera det om skall kontrollera galoppen.

Ja, du har så rätt, men sen kan det väl vara en sak att veta i teorin och en annan att faktiskt nå dit man vill i praktiken:cool:

Det finns ju ingen automatisk koppling där, liksom:confused:

Och då finns olika grader av svårighet även om man har allt klart för sej i teorin.:confused:

En häst med stor bra galopp är inte helt lätt precis som en med stor trav inte heller är lätt, om man vill ta tillvara hästens gång och förutsättningar. Det är inte alls negativt, tvärtom, men det ställer krav på ryttaren, naturligtvis.

Ang duns i ryggen så fattar jag inte riktigt hur du menar:confused:
Självklart ska man hitta svikten som i andra gångarter, eller hur menar du? Har någon sagt annat?

Kanske missförstår dej här, eller så har du missförstått något jag eller nån annan skrivit:o

KL
Angående överbyggdhet tänker jag ibland att det kanske är till en viss fördel:o:cool:, iaf om man kan anpassa ridningen till hur mkt den hästen orkar mängdmässigt.
Den överbyggda är ju hög bak pga långa bakben, och kan man skola bakbenen till att vinkla sig har man ju mer styrka och lyft bak än på en kortbent häst med lång rygg eller på annat sätt sämre bärighet.

Det svåra är väl då en överbyggd häst blir stum i sina långa bakben och inte klarar av att vinkla dom och bära. Då åker man kana framåt o sadel trycks fram o baken studsar... Huga!

Det är en hejdundrande känsla med en lång (bak)bent häst som bär!
Vår kortryggade kvadratiska häst har inte i närheten så mkt power i sin bärighet (Om man jämför på den nivå hästen befinner sig) som den överbyggda, men har en naturlig lätthet att bära sig pga exteriören. -man kan sitta och finåka och flytta sidvärts skitlätt. Man sitter på bakbenen från scratch lixom. Men ridupplevelsen blir mer ordinary och trevlig än superhäftig och mjukt stor som på den med låånga bakben.

-Varmblodet skulle jag ha velat behandla och lossa låsningar på (med hjälp av något proffs såklart!) och sedan prova att träna. Den hade som ett järnspett uppkört i rumpan och halsen rakt ut.
Kan leta upp en film!

Det här är absolut max hon höjde sitt huvud då hon var laddad. -Alltså det är mer spänningar än exteriör orsak på den här! Kunde inte annat än trava.. Alla galopperade i hagen, hon travade konstant med spikrak hals. Men vann lite lopp.. Kunde öka men var entaktad, alltså svår att reglera i fart och form. Bara att tugga på i sin egen slags stil.

KL
Angående överbyggdhet tänker jag ibland att det kanske är till en viss fördel:o:cool:, iaf om man kan anpassa ridningen till hur mkt den hästen orkar mängdmässigt.
Den överbyggda är ju hög bak pga långa bakben, och kan man skola bakbenen till att vinkla sig har man ju mer styrka och lyft bak än på en kortbent häst med lång rygg eller på annat sätt sämre bärighet.
.

Håller nog inte med om detta.
en överbyggd med långa bakben får ju fysiskt svårt för att sätta under sig, att vinkla bakbenen under sig blir ännu svårare än normalt på en sådan häst. att det sen GÅR, är ju inte samma som att säga att det är en fördel. det finns ju redan på en "normal byggd" häst en utmaning i och med att 60% av vikten bärs upp på framdelen, och att lyckas med förskjutningen över till bakdelen är ju en historia i sig själv.

En överbygggd häst går det utmärkt att vinkla bakbenen på - när den vill samma som ryttaren ang vad man ska hålla på med.....Ingen har nog heller sagt att det inte skulle gå.

Vill den inte har den en himla massa bakben att sätta sej emot med :cool:

Nej, lättare är det knappast i alla fall, då skulle väl varenda dressyrryttare leta överbyggda hästar men så är det inte riktigt...

Vilken Gestapo:angel:
Sånt ger ju stressad ridning:mad:
Ja så är det ju en militärridskola trots allt:angel: Men förutom kamoflagekläder brukar jag inte märka det annars för alla andra förutom översten jag tränar för nu är jättetrevliga och schyssta.

När du tar tillbaka kan du lägga spöt på korset. Kom bara ihåg sen att inte driva honom framåt o att han då tappar allt. snabba kramar på ytter o driv mest med magen. Bara ben om du ska öka eller så.

Tror inte alls att det behöver vara ngt fel på honom, utan att han bara har exteriören emot sig.
Om han ska bli så låg som du menar kommer han troligen att hamna i framvikt, så nej jag skulle skita i det. Prova att rida loss honom i sidan o gymnasticera bakbenen. Rid på en stor volt o flytta bakdelena la öppna i trav även i galopp om han fixar det.- bara små sträckor i taget o rakrikta sen o känn skillnaden:idea:
Låter vettigt.
Red mycket öppna i morse (det regnade jättemycket så jag misstänkte att tränaren inte skulle vilja gå hemifrån förrän senare) och det är en övning som hjälpt oss jättemycket hela förra året. Efter en svacka vi hade i januari börjar han nu återigen orka öppna i galopp. I höger varv gjorde vi nästan en långsida och efter det var han så samlad att vi testade att göra ett galoppombyte och det blev helt rent och fint!:love::love:

Jag har nog aldrig ridit på en överbyggd häst:banana:

Sen tror jag inte att det är samma sak som när hästen är väldigt svank- att korset är högre pga det.

De överbyggda har väl mer av bukmuskler som ändå bär upp ryttaren- eller hur funkar det?
De som klarar av att få dessa upp på den höga rumpan är nog duktiga.
Förlitar mig på de som bevisligen klarar av detta.
Fios kuse är väl 8 cm högre bak:eek::confused:

Hon är 6cm högre bak, sedan är hon ju väldigt högrest och har en bra halsansättning och bog vilket underlättar. I trav ser man aldrig att hon är överbyggd och i galopp enbart när jag slarvar med disciplingen att jobba med lösgjordheten och gymnastiken.

Vad man får passa sig för är att hon är extremt lätt att korta i galoppen vilket egentligen är dumt eftersom hon gärna tar till det istället för samling, nu när jag skall inrikta mig mer på dressyren med henne skall jag träna mer medvetet och disciplinerat på att galoppen verkligen blir avspänd i samlingen så den förblir 3-taktig och rund , i hoppningen har det blivit lite sisådär med den saken då man har ett hinder att tänka på oxå så det har inte blivit konsekvent arbete och då är det inte lätt för hästen heller.

när jag slarvar med disciplingen att jobba med lösgjordheten och gymnastiken.

------

så det har inte blivit konsekvent arbete och då är det inte lätt för hästen heller.

Hakar på just detta. Det där är väldigt viktigt, det är det jag menar med att jag snart är "dressyrryttare" :cool: för det går inte att fuska med de grunderna, då kan man rida runt tre timmar utan att få med bakbenen på rätt sätt. Lydighet, lösgjordhet och gymnastisera, så funkar det.
Måste varje dag i stort sett hålla detta kvar. (Det gäller förstås alla hästar. Nu råkar jag ha ridit överbyggda mer eller mindre länge eftersom fullbloden ofta är det.)

Så här ser ryggen ut framifrån, rumpan sticker upp:o (svårt att ta från sidan i stallgången) Vet inte hur många cm, faktiskt mindre än man kunde befara om man sett föräldrarna:eek: båda monsterlikt överbyggda:cool:

Nu står hon inte helt rakt med bakbenen så vänstersidan ser lägre ut, men om den är uppe också blir det uppförsbacke, - bakåt :o:rofl:

överbyggd...

Fast du har ju snott min bild , den är ju nästan identisk med boxgaller och allt :rofl:

16551517.jpg

Och målat hästen:D Du har nog bredare stallgång, lyckades inte komma längre ifrån...

Jag tror att ni fuskfotar:devil:
Hela gången lutar o ni lutar även kameran:cool:
Kan ni inte ta från sidan i helfigur?

Nä, då måste jag gå in i boxen bredvid och får mer galler än häst på bilden:o

Du, stalldelen är nybyggd förra året och RAK:devil: Får se om jag nån gång kommer ihåg att ta när det är ljust ute (mobil) så du får se hela eländet:rofl:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI