Sv: Hur mycket framåt-nedåt?
Först Malin!
Gisses vad jag har googlat. Jag har hittat bilderna.
Jag hade rätt och fel.
Av vissa randiga skäl och rutiga orsaker
kan jag inte länka -men pm'a mig så skall jag hänvisa
.
Fuxen - Martina Hannöver som rider den; beskriver denna form som hon rider i djup och rund.
I teckningarna till försöket så benämns den ibland som "HF liknande" och ibland som "extremt djup". Jag har hittat bilden
Rent nivåmässigt så är Martinas "djupare" i betydelsen näsan närmare marken.
Men försöksbilden är i stället mer bakom lod. Vilket jag tolkar som beroende på kortare tygel. Liksom Martinas i sin tur har kortare tygel än - framåt nedåt
se nedan.
Kanske att hästen blir mer genomgymnastiserad och att det i sin tur leder till mer spänst även om det inte sker i just den formen.Men det går ju enklare att samla en häst som är mer genom gymmastiserad. Jag tror att det är viktigt att gymnastisera hästen i alla slags former för att få den optimala lösgjordheten.
Så är det iallafall med mitt stora sto, hon kräver oerhört mkt gymnastik i djup och rund och lång och låg för att överhuvudtaget kunna använda sin kropp i en samlad form.
Jag tror att det är såhär från "tränar håll". Man känner att om man överböjjer hästen så lyfts man ju faktiskt uppåt - Därför upplever man /tror man att man får upp "ryggen" på hästen
och det får man - men bara halva egentligen
Jag tror man gör misstaget att se ryggen som _en_ enhet.
Det är ju flera delar, som som du vet man skall försöka sätt ihop till en enhet.
Vilket man ju gör i lång och låg - men att sedan ta hästen från lång och låg - till samling går ju inte av sig själv; man stöter ju på patrull då hästen självklart ine gör det jobbigaste av sig själv.
Så när man ber om mer vinkling bakifårn som skall fortsätta rulla upp över ryggen säger hästen GUUUD vad jobbigt och kollapsar där ryttare sitter.
Att då rida lite överböjd i bröstryggen en stund gör ju att man befäster den delen av cirkeln - man stänger ju bara en möjlighet att slinka ut.
Många ryttare är ju öppna med att det är en kontrollgrej. Sedan är det olika hur _mycket_ kontroll man anser sig behöva
Och huruvida man kommer vidare och kan befästa den bakre delen också så att att hästen faktiskt sitter ihop och _går att samla_
Det är ju olika delar som skall fungera som en enhet.
Bakdelen får man tag i _framåt_ nedåt. För att få fart på bakkärran (= bäckenet och ryggen ) så måste näsan fram.
Det är ju helt rimligt tycker jag att träna komponenter för sig och sedan sätta ihop dem till en fungerande enhet.
Men man måste ju vara medveten om i vilken ordning och hur man får fram respektive komponent, och detta med bakkärran är svårt: och kräver ju sitt eget fokus - det går ju inte av bara farten. Och det går iten via djup och rund
Jag tycker allt är logiskt. Den finns en begränsad summa rörlighet. Tas för mycket ut i bröstryggen så hindras ländryggen.
Och det är ju tvärtom i samling vinklas det mycket bakifrån så blir det rakare framåt och näsan sträcks framåt - att få hästen att fortfande aktivera underlinjen och inte bara släppa allt i det läget och föreslå att vi går hem - kräver väl lite lydnad
Som kanske fixas där i en rundare form....
eller nåt