Hur mycket framåt-nedåt?

Sv: Hur mycket framåt-nedåt?

Oj!
Off topic - vad har man för sadlar till sådana hästar som du o fl har?
Måste vara som att sitta i nedförsbacke?

Oj!
Off topic - vad har man för sadlar till sådana hästar som du o fl har?
Måste vara som att sitta i nedförsbacke?

bara om den skrittas och stannar och betar längsmed vägen kanske :angel:
rids den balanserat och bakifrån så kommer baken in och under och vips så höjs den som ett mirakel i hela framkärran.
sen att det oavsett detta är mindre optimalt ur dressyr aspekt än en icke överbyggd - ja det kvarstår fortfarande.

Man skall nog undvika en alltför stor kil - helst ingen alls enligt min privata åsikt.

Jag har tagit bort kilen på min sadel. min lutar ju i ryggen även om den inte är överbyggd.

När jag gjorde det så kunde även min swinga i ryggen :)

en sadel som är lite svängd i bommen är väl att föredra framför allt.
Kilar, paddar osv är ju en sista utväg. finns många svängda sadelmärken som passar överbyggda hästar bra.
sen ändras ju hästens rygglinje under arbete vilket också spelar in på sadel passningen.

Man skall nog undvika en alltför stor kil - helst ingen alls enligt min privata åsikt.

Jag har tagit bort kilen på min sadel. min lutar ju i ryggen även om den inte är överbyggd.

När jag gjorde det så kunde även min swinga i ryggen :)

Menar du kilbossa? Det kan jag inte ha. En sadel som är aningen mer svängd men inte jättesvängd och med rundbossa. Inga paddar eller nåt.

Cristobal:

Nej så känns det inte, när hon jobbar så är hon i jämvikt och rak eller så känns faktiskt framdelen högre.

Hon har rätt lätt för att svikta med bakbenen, men det hänger nära ihop med lydighet som jag skrev innan, och lösgjordhet och gymnastik. Det som brister mest där är nog min egen tendens att slarva, den har jag mest bekymmer med. :cool:

Eftersom det är en mycket tittig häst som vill ha koll så har hon en tendens att vilja gå med huvudet högt vilket inte blir en bra kombination självklart.... Just ang framåt-neråt och släppa till i nacken så kan det sitta långt inne ibland, vissa dagar. Där kommer ridning och tålamod in och där brister det väl emellanåt....

Men samtidigt en helt underbar häst att jobba med så den där rumpan är inget jag nånsin skulle välja bort henne för:love:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025