Hur mycket "återhämtning" behöver man?

tanten

Trådstartare
Ett par kollegor har återkommit till jobbet efter en dryg veckas semester i solen. De har inte gjort ett enda skapandes grand. Bara vilat, solat och druckit drinkar.

Återigen funderar jag på detta med just återhämtning och semester. Jag har i mån närhet personer som aldrig någonsin varit på ledighet. Och en drös bönder som nog aldrig varit helt lediga mer än några dagar i följd. Mina egna föräldrar t.ex. hade nog inte en enda "ledig" dag under hela sitt liv. Andra i bekantskapskretsen åker på semester och bara slappar flera veckor varje sommar.

Jag inser att det förstås är individuellt....men behöver människan verkligen den typen av återhämtning eller är det bara - gud förbjude! - ren lättja ;)

Konkret undrar jag om det verkligen är så att man behöver ledighet från fysisk eller mental ansträngning? Och hur lång?
Är detta ett symptom i tiden pga att tempot är så mycket högre idag än för säg 50-60 år sedan?
Eller bara en ursäkt för att vila och slappa...

/tanten - som aldrig varit på lång semester hemifrån

Ett par kollegor har återkommit till jobbet efter en dryg veckas semester i solen. De har inte gjort ett enda skapandes grand. Bara vilat, solat och druckit drinkar.

Återigen funderar jag på detta med just återhämtning och semester. Jag har i mån närhet personer som aldrig någonsin varit på ledighet. Och en drös bönder som nog aldrig varit helt lediga mer än några dagar i följd. Mina egna föräldrar t.ex. hade nog inte en enda "ledig" dag under hela sitt liv. Andra i bekantskapskretsen åker på semester och bara slappar flera veckor varje sommar.

Jag inser att det förstås är individuellt....men behöver människan verkligen den typen av återhämtning eller är det bara - gud förbjude! - ren lättja ;)

Konkret undrar jag om det verkligen är så att man behöver ledighet från fysisk eller mental ansträngning? Och hur lång?
Är detta ett symptom i tiden pga att tempot är så mycket högre idag än för säg 50-60 år sedan?

Självklart behöver man ledighet. Det finns en anledning till att vi har lagstadgad semester.

Måste man ha en ursäkt för att åka utomlands på semester? Dina kollegor och bekanta tycker väl att det är gött att dricka drinkar och slappa, inte mer med det.

Självklart behöver man ledighet. Det finns en anledning till att vi har lagstadgad semester.

Måste man ha en ursäkt för att åka utomlands på semester? Dina kollegor och bekanta tycker väl att det är gött att dricka drinkar och slappa, inte mer med det.
Hoppla.

Det är ju min fråga - är det självklart att man behöver ledighet?

Det finns ju så många människor som inte är lediga. Småbarnsföräldrar t.ex. - de har ju inte sysslolösa dagar i överflöd på många år. Många småföretagare är i princip aldrig lediga.

Mina kollegor behöver vi inte diskutera - de var bara ett exempel på hur folk gör. (Jag vet väldigt väl hur otroligt hårt de två jobbat med sina respektive arbetsuppgifter under året).

Så frågan återstår. Är det verkligen självklart. Eller är slapp-semestern bara en levnadsstatushöjande åtgärd.

Jag tror människan kanske inte behöver så mycket "ledighet" i bemärkelsen "göra ingenting", som vi behöver variation i våra göromål. Jobbar vi med X 340 dagar om året så behöver vi göra Y resterande dagar för att orka. Gör vi å andra sidan bara Y så behöver vi någon vecka med X någon gång ibland. Sitter jag och tänker på svåra problem 8 timmar om dagen så är jag inte jättepigg att fortsätta problemlösa efter jobbet, däremot kan det vara jätteskönt att springa två mil och ta ut mig fullständigt fysiskt. Och visst, i den variation ingår även att ibland ligga blick stilla och glo i taket, eller upp mot en blå himmel om man nu råkar befinna sig på en strand.

Sen är vi olika hur långa perioder vi håller ut inom varje aktivitet. Vissa kan jobba med X dygnet runt i tre månader, för att sedan slå om helt och glo upp mot den där himlen i en vecka. Det fungerar för dem. Personligen behöver jag betydligt tätare växlingar och jag tillbringar nog uppåt en timma om dagen med att glo på väggar och tak, men jag hade mått pissdåligt om jag tvingats göra det en hel vecka i sträck. Omvänt så orkar jag inte heller jobba 12 timmar om dagen mer än någon enstaka gång ibland.

Jag hade bara 7 dagars semester i augusti, jag är nu helt slut i kroppen och knoppen. Jobbar som städerska.

Skulle väl säga att jag behöver minst 3 veckors sammanhängande semester för att orka med.

Det beror nog på hur man är som person om man får ny energi av passiv eller aktiv återhämtning. En del får ny energi av att vila medan andra får ny energi av att göra saker och få nya intryck. Sedan finns det dem som behöver lite av båda. Jag tror nog att man gör bäst i att inte värdera de olika sätten till återhämtning.

Det beror nog på hur man är som person om man får ny energi av passiv eller aktiv återhämtning. En del får ny energi av att vila medan andra får ny energi av att göra saker och få nya intryck. Sedan finns det dem som behöver lite av båda. Jag tror nog att man gör bäst i att inte värdera de olika sätten till återhämtning.
Jag tror kanske inte heller att man ska värdera vilket sätt som är bäst. Men hur mycket behöver man?

De som behöver flera veckor - vad gör att de behöver mer än de som återhämtar sig under helgen? Eller snarare - behöver man generellt verkligen flera veckor?

Fysiskt ansträngande jobb begriper jag. Där behöver kroppen vila från belastning - men vi som jobbar med huvudet?

Har tänkt samma sak ofta. Häromsist när några kommuntjänstemän i min närhet diskuterade någon bekant som jobbade 60 timmars vecka med tonen av att dom tyckte hen var tokig, det var nämligen så att hen trivdes med detta också. Tja sa jag, det gör min granne också - och mer vissa perioder, han är mjölkbonde. Dom såg helt oförstående ut. Och amerikanarna har väl inte så långa semestrar som vi. I hur många länder har en egentligen denna semesterkultur?

Jag tror kanske inte heller att man ska värdera vilket sätt som är bäst. Men hur mycket behöver man?

De som behöver flera veckor - vad gör att de behöver mer än de som återhämtar sig under helgen? Eller snarare - behöver man generellt verkligen flera veckor?

Fysiskt ansträngande jobb begriper jag. Där behöver kroppen vila från belastning - men vi som jobbar med huvudet?

"Man" är ju olika, så vad för typ av återhämtning man behöver är ju olika. Att ligga på en strand och göra absolut ingenting kan vara den absolut bästa mentala återhämtningen för någon, medan någon annan behöver gå på utställningar, teater eller på annat sätt proppa sig full med nya intryck för att vila ut sig mentalt.

De flesta av oss behöver säkerligen en hel del mental återhämtning, men den exakta mängden varierar säkert mycket. Hur mycket beror säkert på hur man upplever sin vardag, t.ex. om man upplever sitt arbete som stimulerande och meningsfullt, om man är stressad, hinner med sin fritid och i största allmänhet vilken fysisk och psykisk form man är i.

Har tänkt samma sak ofta. Häromsist när några kommuntjänstemän i min närhet diskuterade någon bekant som jobbade 60 timmars vecka med tonen av att dom tyckte hen var tokig, det var nämligen så att hen trivdes med detta också. Tja sa jag, det gör min granne också - och mer vissa perioder, han är mjölkbonde. Dom såg helt oförstående ut. Och amerikanarna har väl inte så långa semestrar som vi. I hur många länder har en egentligen denna semesterkultur?

Men så lider 18% av alla vuxna i USA av någon form av psykisk ohälsa enligt NIH.

Tillägg: Japan måste så klart också nämnas med sina nio dagar semester per år och där "karoshi" är ett ständigt ökande fenomen.

Men så lider 18% av alla vuxna i USA av någon form av psykisk ohälsa enligt NIH.
Intressant. Då får vi titta på Sverige;
Citat från Socialstyrelsen 2014.
"Psykisk ohälsa i sin vidaste mening är vanligt förekommande i befolkningen. Baserat på resultat från olika enkätundersökningar har uppskattningsvis 20–40 procent av befolkningen någon form av psykisk ohälsa."

Intressant. Då får vi titta på Sverige;
Citat från Socialstyrelsen 2014.
"Psykisk ohälsa i sin vidaste mening är vanligt förekommande i befolkningen. Baserat på resultat från olika enkätundersökningar har uppskattningsvis 20–40 procent av befolkningen någon form av psykisk ohälsa."

Sverige har en vidare definition och statistiken räknar in även dem som upplever eller har upplevt ångest eller oro, inte bara de som uppfyller diagnostiska kriterier. Den amerikanska definitionen är snävare:
  • A mental, behavioral, or emotional disorder (excluding developmental and substance use disorders);
  • Diagnosable currently or within the past year; and,
  • Of sufficient duration to meet diagnostic criteria specified within the 4th edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV).

Vad är det för fel på "lättja"?

... Och hade folk tillbringat sin ledighet sittande på en sten i skogen härhemma så hade du säkert tyckt att det lät underbart.

Om du själv aldrig upplevt vad det gör med sinnet och själen att få bryta vardagen och det välkända, få nya intryck, känna hur sinnena går på högvarv för att det mesta är annorlunda än hemma, tvingas ta ställning till okända problem att lösa, umgås med nya människor - kort sagt, vara "någon annanstans" - då vet du inte hur det kan ladda batterierna. Och jag har väldigt svårt att förstå hur man frivilligt kan missa det.

Hur mycket återhämtning kropp och psyke behöver beror naturligtvis på vem man är, och hur ens vardag ser ut.

Jag tror människan kanske inte behöver så mycket "ledighet" i bemärkelsen "göra ingenting", som vi behöver variation i våra göromål. Jobbar vi med X 340 dagar om året så behöver vi göra Y resterande dagar för att orka.
Jag har aldrig haft "slapparsemester" utan bara kört på med andra göromål, kanske dragit ner lite på takten bara men inget annat. Ja utom dom dagar jag suttit fast på nån ö pga. dimma eller storm och inte kommit därifrån. Ensam på en öde ö, dimma, lugn, god mat, en flaska vin och något att läsa, då blir det inte så mycket bättre. :)

Vad är det för fel på "lättja"?
Inget alls! :D Jag har inte det perspektivet.
Jag bara undrar hur mycket som verkligen behövs.

(en bakgrund till det hela är min trötthet och det faktum att jag bara haft någon dags semester i år och inte kommer att ha det heller förrän semesteråret är slut, dvs i april)

Vad skulle vara skillnaden?
Vet inte?

Kroppen behöver konkret återhämta muskler senor och leder. De behöver repareras för att orka jobba hårt.
Men t.ex. jag som bara pratar hela dagarna. Hur mycket behöver jag? Behöver jag mer än kvällar och helger?

Jag bara undrar hur mycket som verkligen behövs.

Hur långt är ett snöre?

Jag hade 3 veckors sammanhängande semester 2013 men har sen dess inte varit ledig någon längre period alls. Pluggar en väldigt krävande utbildning och jobbar >100% på somrarna i ett yrke som kan vara stressigt och psykiskt krävande. Men då är jag rätt "trött i själen" också och tillbringar mycket av min lediga tid hemma för mig själv. För mig behövs minst 2 helt lediga veckor bara för att komma ner i varv och säkert 4-5 för att vara pigg ett tag framöver.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar