Hur mycket äter han?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Onelove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 519
O

Onelove

Hejsan.
Jag skulle få en ny häst av pappa om jag klara av betygen i slutet på ettan.
Jag gjorde inte det. Fast jag försökt gjort extrauppgifter och allt, har inte varit borta från en enda lektion.
Jag har ringt rektorn och frågat om jag kan få göra det på sommarlovet för att bli godkänd. Men nej. Men jag har verkligen försökt. Men det verkar inte pappa se.
I vilket fall- så tänker jag spara ihop för att helt enkelt köpa en häst själv. En billigare, men endå.

Jag skall kolla med bonden bakom vårt hus, om jag kan få hyra en plats där, dom har gammla boxar jag kan rusta upp i ena enden av ladan, så kan jag även ta dit en kompis häst- så den får hästsällskap.
Dom har vanliga hagar(inte taggtråd) så det borde funka..
Jag får förmodligen ha hästen där gratis... men jag behöver strö, hö och foder.
Jag har gjort en tabell på vad det kommer kosta, har räknat med allt dom hovslagar, försäkring och vise versa, men har kvar detta med stallet.
Skulle någon kunna hjälpa mig att räkna ut bvad detta kostar? När jag hade min förra häst hade vi en stallhyra och så ingick inget där.

(så ni vet, om det är i NÄRHETEN av att min apengar inte räcker- så kommer jag inte köpa honom.)

Hur mycket strö(den billigaste och bästa formen? vad har man hos kossor?)
Hur mycket går det åt och va dkostar det ca på en månad?

Hö?
Hur mycket går det åt, chu mycket brukar hö kosta?
På en månad.

Och foder?
Hur mycket skall han ha CA och hur mycket kostar det?

Hästen är ett varmblod som varit lite travtränad men inte startad. Han är 170 cm och Mycket ädel.
HAn går 110 hoppning nu men har kap för mer. Han är 5 år.

Tacksam för svar.
Mvh

Sv: Hur mycket äter han?

Hejsan.
Jag skulle få en ny häst av pappa om jag klara av betygen i slutet på ettan.
Jag gjorde inte det. Fast jag försökt gjort extrauppgifter och allt, har inte varit borta från en enda lektion.
Jag har ringt rektorn och frågat om jag kan få göra det på sommarlovet för att bli godkänd. Men nej. Men jag har verkligen försökt. Men det verkar inte pappa se.
I vilket fall- så tänker jag spara ihop för att helt enkelt köpa en häst själv. En billigare, men endå.

Jag skall kolla med bonden bakom vårt hus, om jag kan få hyra en plats där, dom har gammla boxar jag kan rusta upp i ena enden av ladan, så kan jag även ta dit en kompis häst- så den får hästsällskap.
Dom har vanliga hagar(inte taggtråd) så det borde funka..
Jag får förmodligen ha hästen där gratis... men jag behöver strö, hö och foder.
Jag har gjort en tabell på vad det kommer kosta, har räknat med allt dom hovslagar, försäkring och vise versa, men har kvar detta med stallet.
Skulle någon kunna hjälpa mig att räkna ut bvad detta kostar? När jag hade min förra häst hade vi en stallhyra och så ingick inget där.

(så ni vet, om det är i NÄRHETEN av att min apengar inte räcker- så kommer jag inte köpa honom.)

Hur mycket strö(den billigaste och bästa formen? vad har man hos kossor?)
Hur mycket går det åt och va dkostar det ca på en månad?

Hö?
Hur mycket går det åt, chu mycket brukar hö kosta?
På en månad.

Och foder?
Hur mycket skall han ha CA och hur mycket kostar det?

Hästen är ett varmblod som varit lite travtränad men inte startad. Han är 170 cm och Mycket ädel.
HAn går 110 hoppning nu men har kap för mer. Han är 5 år.

Tacksam för svar.
Mvh

Du får räkna med att lägga runt 3000-4000 i månaden skulle jag tro!

ahh, jag tänker mer om dte var någon som visste vad varje enskild sak kostar :)
mvh

nja... tack för svaret :)
men då jag räknar in varje del, och kan få köpa billigt från bonden- så behöver jag veta hur mycket ca. han behöver och så :)
mvh

nja... tack för svaret :)
men då jag räknar in varje del, och kan få köpa billigt från bonden- så behöver jag veta hur mycket ca. han behöver och så :)
mvh

Tex höet räknar du från just höets värden! (Gå till bonden och be om en ananlys) sen tycker jag att du skall gå in på www.krafft.nu och fråga en av deras foderexperter :)

Spån vet jag inte va de kostar, halm kanske 1kr kg?, och torv typ 60kr säcken kanske?! :)

Hö kan du säkert hitta för under 2:-/kg i år. Räkna med minst 10kg per häst och per dag i alla fall, så 350Kg/månad är nog ett minimum = 700:-/månad

Kraftfoderkostnaden beror ju på vad för foder du tänker ha. Jag köper tex havre för 2.50:-/kg och krossat korn för samma penning. Räknar med att min häst äter sammanlagt 2kg av vardera / dag = 10:-/dag = 300:-/månad
Betfor brukar vara bra att ge också, en säck räcker ca 1-2 mån och kostar runt 100:-
+ mineraler, låt säga att de kostar 100:-/mån

Så, nu har jag räknat ihop allt- en fråga kvar bara?
Ca. hur mycket kostar torv och hur mycket behövs?
mvh

mvh

För oss går det åt ca 1 bal torv i veckan (har bädd, går åt ca 4-5 till grundbädden) och de kostar om man köper dem styckvis ca 90 kr. Köper man hela pallar kan man minska styckpriset till ca 70 kr.

med strö så kostar ju typ en spånbal/torvbal 60 kr balen, halm vet jag inte. Men man kan ju ofta köpa spån direkt från sågar, brukar inte ta spec mkt för det. Men se till så det är bra spån.
skulle nog räkna på minst 10 kg hö, mer beroende på värderna. Sen kraftfoder är jätte svårt att säga då det finns så mkt olika, och är ju svårt att veta vad din häst kmr behöva, beror ju oxå på analysen.
Men betfor är ju ett billigt foder kostar väl typ 100-150 kr för 30kg, spanmål tror jag oxå hör till de billigare fodren.
Tänk på att du har pengar till bra utrustning och pengar iaf den måste till vet eller andra oförutsedda avgifter.

Jag räknar med

Strö: ca 200:-/månad
Hö/hösilage: Här räknar jag högt eftersom det kan vara svårt att förutse prishöjningar och hur mycket hästen behöver, har själv helst fri tillgång och då brukar jag räkna med ca 1500:-/månad. Annat prisexempel- 10kg/dag gånger 30 dagar per månad gånger 3:-/kg för höet = 900:- vilket känns ganska normalt räknat.
Övrigt foder: 100-600:-/månad, beror på höets världen och hur lätt den har för att hålla hullet.

Räkna även med hovslagare för ca 750:- i månaden, eventuell kostnad för försäkring, vaccination som kan gå på en tusenlapp per år, ev. träckprov/avmaskningsmedel, utrustning och förbrukningsvaror som behövs lite då och då.

Så, ganska lågt räknat skulle jag räkna med att få betala minst 2500:- per månad (ett par hundralappar inräknat för oförutsett) och då är ingen utrustning eller träning inräknat.

mvh

Har inte så bra koll på just torv, men en hundring per bal kanske?
2-3 balar per månad skulle jag räkna med, fixar man permanentbädd så drar det mindre när bädden har satt sig, fast jag skulle inte räkna med att kunna ha permanentbädd, om bonden t ex inte vill fräta på golv och väggar i onödan.

För ett varmblod på 170 cm skulle jag räkna med MINST 15 kg hö per dag (min lättfödda häst på 155 cm äter 10 kg). Är hästen svårfödd behövs kanske ännu mer och den kräver förmodligen ett hö med bra värden på protein och energi.
Jag skulle också räkna på MINST 1 ½ torvbal i veckan - de flesta stora hästar i vårt stall gör av med MINST 2 med bädd (ca 70 kr styck).

Ett generellt tips: Räkna i överkant! Det blir alltid dyrare än man räknat med - när det gäller hästar är detta snarare regel än undantag.

För ett varmblod på 170 cm skulle jag räkna med MINST 15 kg hö per dag (min lättfödda häst på 155 cm äter 10 kg).

:bow: Precis vad jag tänkte säga. (min lättfödde 150cmshäst har ett absolut minimum på 10 kg för att öht tuggbehovet ska tillgodoses någelunda bra)

TS: 10 kg hö för ett stort varmblod är alldeles för lite.
De flesta varmblod jag stött på har även varit ganska svårfödda, ffa när de fortfarande växer, så de har behövt ännu lite extra för att hålla hullet uppe. (+ extra kraftfoder).

Strö: Tänk på att räkna med några hundra extra iom att du inte vet om din häst kommer vara en "skitgris" eller inte. ;)
Om sen kostnaden inte blir så hög så är det ju bara ett plus för dig!

Sen är det mer än bara foder & strö som måste räknas in i kostnaderna. (ifall du inte redan tänkt på det :) )

Träningar: Räkna med ett par hundra i månaden beroende på var du bor.

Utrustning: Sadlar är dyrt, och hästar bygger lätt om sig så det kan bli en stor kostnad bara där. Även ev. täcken kan kosta en del. Sen mer engångsgrejer, men det kanske du har från din förra häst?!

Vet: Vaccination, avmaskning, tandraspning etc.
Kostnaden beror lite på vad de har för kostnader där du bor. Minst ett par hundra/gång.

Övrigt: Du bör räkna med att ha x antal tusen sparade för ev. veterinärräknignar. Även om hästen är försäkrad så kan din kostnad bli väldigt hög. (Och bara som ett tips; ha hög vet. försäkring!! :p )
Min häst har gått och skadat sig och hittils är summan jag ska betala uppe på runt 7000:- , och då är hon inte friskförklarad ännu.

Lycka till med hästköpandet. :bump:

Glöm inte utgifter såsom försäkring, ca 2-3000 kr per halvår, kan varier mkt. Veterinär kan kösta mkt, men åtminstone tandkoll, vaccinationer, en tusenlapp per år om du har tur och hästen håller sig kärnfrisk.

Hovslagare kostar ca 800 kr varannan månad i snitt. Kan kosta mer.

Utrustningen, en ok sadel får du för omkring 6000 kr begagnad. Sedan tillkommer täcken, ca 1000 kr styck, sårvårdsprodukter osv osv..

Men du, en sak fattar jag inte riktigt :confused:

I din profil står det att du är 17 år - menar du att du tänker köpa en häst utan din pappas medverkan? Är han beredd att betala alla kostnader för den eller har du tänkt att försöka fixa det själv?

Jag förstår att du vill köpa häst men hur klarar du det finansiellt om du inte har din pappa med dig? :)

Köp ett bra hö så kanske du slipper ge kraftfoder. Jag har ett bra hö och ger mycket av det, mellan 12-15 kg beroende på väder, till mitt halvblod som är ganska kraftig. Inget kraftfoder mer än en liten mängd betfor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
741
Senast: Sesca
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 110
Senast: corzette
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 242
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dödfödda kaninungar
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4