Hur mycket arbete är en hel del?

Sv: Hur mycket arbete är en hel del?

Haha, vilken skillnad det kan vara på hund och hund :p Jag la ett spår på några hundra meter idag på en stubbåker. Det tog kanske 5 minuter att lägga och 30 minuter för hundfan att gå :rofl: Noggrann är han ju i alla fall :angel:

Haha, oj då! :p
Min hund ska helst gå sitt 1500m långa spår (viltspår) på ganska exakt 18 minuter på tävling, men han är så fruktansvärt stark att tiden har tendenser att bli kortare än jag räknat med.

Aliide: Nog är det skillnad på hund och hund, det har jag inte sagt någonting emot. Man kan inte dra alla över en kam och säga "Alla brukshundar klarar sig på en timmes motion + lite hjärngympa om dagen. Men jag tycker inte heller att man ska måla fan på väggen och säga att alla brukshundar kräver sex timmars motion om dagen.

Sedan är det ju rätt stor skillnad inom benämningen "bruksras" också, en Malle kräver ju över lag mycket mer stimulans än en Collie t ex.

Senast ändrad:

Aliide: Nog är det skillnad på hund och hund, det har jag inte sagt någonting emot. Man kan inte dra alla över en kam och säga "Alla brukshundar klarar sig på en timmes motion + lite hjärngympa om dagen. Men jag tycker inte heller att man ska måla fan på väggen och säga att alla brukshundar kräver sex timmars motion om dagen.

Sedan är det ju rätt stor skillnad inom benämningen "bruksras" också, en Malle kräver ju över lag mycket mer stimulans än en Collie t ex.

Absolut! Men jag skrev också "bruksavlad bruksras".

Jag kan iallafall bli ledsen när folk köper hundar med lite driv i. För att sedan låta hundarna gå långrunda och spåra 1 dag i veckan samt lydnad någon kväll. För att sedan säga att hunden inte lider av det. Men som sagt, djur anpassar sig väldigt bra. Det behöver inte innebära att hunden trivs.

Jag håller i sak med dej men inser också att i alla fall jag är mycket mer än "bara" hundägare!

Mina hundar tränas ganska mycket vissa perioder och betydligt mindre i andra!

Det viktiga för mej är bla. just hundarnas fömåga att anpassa sej!
Min malle fungerar fint när vi jobbar ordentligt 3-4 timmar/dag, men samma hund mår dessutom alldeles prima de dagar/veckor när hennes aktivering endast består av promender! Hon börjar inte "klättra på väggarna" eller hittar på egna "hyss", hon ligger och myser i biabädden och är i många fall bättre - rent prestationsmässigt - efter dessa "viloperioder".

Jag är ÖVERTYGAD om att hon trivs ALLDELES UTMÄRKT med sitt liv!
(Trots att hon är en i allra högsta grad sport-avlad malle!)

/Swat

Absolut! Men jag skrev också "bruksavlad bruksras".

Jag kan iallafall bli ledsen när folk köper hundar med lite driv i. För att sedan låta hundarna gå långrunda och spåra 1 dag i veckan samt lydnad någon kväll. För att sedan säga att hunden inte lider av det. Men som sagt, djur anpassar sig väldigt bra. Det behöver inte innebära att hunden trivs.

Sen blir ju livet inte alltid som man tänkt sig, tyvärr. Jag hade stora planer när jag köpte min stora bröt. ÄNTLIGEN hade jag en hund jag skulle kunna göra allt det där med som jag inte kunde med min tidigare hund.... Sen kom en massa ickehundrelaterad skit i livet emellan och det slutade med att han är en sån där hund som i ditt exempel. Nästan på pricken faktiskt(Ja, vi la ner lydnanden i mitten på sommaren efter han blev dålig ) :o.
Hade han mått dåligt så hade jag omplacerat honom(Det var aktuellt för sådär 5år sen) men han verkade fixa aktivetetsnivån bra ändå och jag fick lite hjälp med promenader och sådant så han fick vara kvar.
Men jag hade inte köpt en ny brukshund med de förutsättningarna som jag har idag.

Det gäller att inse sina begränsningar, eller som jag pratade med hästfolket om på träffen - behöver folk verkligen köpa 120 000 kronors hästar för att kravla sig runt lc/ld tävlingar? Spåra nån gång i veckan och lite lydnad klarar väl i princip alla hundar av.

Trasselsudden är perfekt:love:.

*kl*

Jag har en stor hund som inte kräver särskilt mycket. New Foundland.

Med inte så mycket menar jag att han inte kräver särskilt mycket motion och förhållandevis lite mental stimulans, han nöjer sig med 2-3 timmars promenad om dagen där han får inslag av lydnad och lätt hjärngympa i form av godisletande och nybörjarspår. De dagar jag är helt ledig (2-5 ggr/v) beger vi oss till skogen och skogsmullar.
En New Foundland ska få simma och vara i vatten då och då tycker jag. Dels för att det är vad de är till för dels för att de behöver bygga muskler på det sättet för att avlasta sina leder.
Om vi har gäster hemma eller om han av någon anledning inte kan få sin normala dos av aktivering och uppmärksamhet så trivs han ypperligt med att ligga och sova på något bekvämt ställe så länge han har sällskap:).

Hur mycket tycker du en bruksavlad hund ska jobba, generellt, för att vara nöjd?

Det gäller att inse sina begränsningar, eller som jag pratade med hästfolket om på träffen - behöver folk verkligen köpa 120 000 kronors hästar för att kravla sig runt lc/ld tävlingar? Spåra nån gång i veckan och lite lydnad klarar väl i princip alla hundar av.

Fast det har väl ändå ingenting med hundar att göra? Att man köper en malle/rottis/schäfer och går hemma med den är ju inte alls samma sak som att sitta på en 120 000 kronorshäst och inte tävla eller tävla lågt? Det handlar ju inte om aktivering eller att djuret mår dåligt av det hela. För hästen spelar det nog ingen större roll om den tävlar eller inte eller vilka klasser den går.

Fast det har väl ändå ingenting med hundar att göra? Att man köper en malle/rottis/schäfer och går hemma med den är ju inte alls samma sak som att sitta på en 120 000 kronorshäst och inte tävla eller tävla lågt? Det handlar ju inte om aktivering eller att djuret mår dåligt av det hela. För hästen spelar det nog ingen större roll om den tävlar eller inte eller vilka klasser den går.

Det handlar om att det går trender, baserat på annat än reellt behov. Man behöver inte en 120 000 häst för att harva runt på lc/ld det klarar de flesta friska och ordentligt inridna hästar. På samma sätt behöver du knappast en bc eller malle för att träna lydnad 2 gånger i veckan och tävla i lk 1, bruksapell eller lite agility. Det klarar de flesta hundraser, även de som är fullt nöjda med den aktivetsnivån.

Skillnaden tycker jag ligger i vad hundägaren gör till det centrala i hundägandet. En sällskapshund skrotar hemma, medan en aktiv ras har aktiviteter i sin vardag.

Jag har en krävande ras, och ägnar verkligen inte några extrema 6 timmar per dag åt hans stimulans, utom under jaktsäsong.
Fördelat över året får han dock garanterat mer fysisk motion än gemene man erbjuder sina hundar. Han tränas utöver jakten i både viltspår och lydnad, samt hänger med på det mesta. Ensamhetstiden då jag jobbar sover han bort, efter det slänger vi oss oftast i bilen direkt innan fritiden spenderas åt annat. Det är nog där skillnaden är, jämfört med en "sällskapshund" är våra aktiviteter mer en del i vardagen.

Även om jag gärna skulle slippa jobba, bosätta mig i skogen och ha världens lyckligaste hundar, så gäller det att vara realist. Hundägandet innebär en hel del jobb, jag ger det jag kan och har inte det minsta dåliga samvete (oftast, visst händer det!) och tror massor av hundar tyvärr sover bort sina liv. Som Aliide säger kan en hund bli van tristessen och drabbas av "leda", det är säkert inte ovanligt.

Sedan är det vi tror inte alltid sant. Ta alla bruksrävar som hänger på klubben flera dagar i veckan. För det första: Hur mycket tid går inte åt till att surra/hjälpa varandra/dricka kaffe osv? För det andra: Hur många har inte slutat sitt heltidsjobb halv fem och därmed knappast hunnit ut på någon omfattande fysträning med hunden?

Det handlar om att det går trender, baserat på annat än reellt behov. Man behöver inte en 120 000 häst för att harva runt på lc/ld det klarar de flesta friska och ordentligt inridna hästar. På samma sätt behöver du knappast en bc eller malle för att träna lydnad 2 gånger i veckan och tävla i lk 1, bruksapell eller lite agility. Det klarar de flesta hundraser, även de som är fullt nöjda med den aktivetsnivån.

Alltså, det här blir grymt OT, men det stör mig litegrann så jag drar upp det ändå :p

Ditt resonemang skevar ganska mycket. En dyr häst mår inte dåligt om den inte får gå de klasserna den kan gå medan en BC eller malle mår dåligt om de inte får jobba ordentligt. Däri ligger skillnaden. Så, för en dyr (och fin) häst spelar det ingen roll om den är ute på landet och får gå lugnt i skogen varje dag eller om den är ute och tränar och tävlar för OS. För malle/BCn spelar det en jävla roll däremot mellan om den är hos pensionären Hulda som knappt kan gå eller om den är hus hurtiga Lisa som tränar 3 timmar per dag med sin hund.

Just det där om att dyra hästar finns hos människor utan tävlingsambitioner tror jag är ren avundsjuka (kanske inte från ditt håll, mer allmänt). Vill man så köpa sig en OS-häst för att rida i skogen spelar ju inte det någon roll för hästen (generellt, sen är ju hästar individer).

Slut OT från mitt håll :p

Hur mycket tycker du en bruksavlad hund ska jobba, generellt, för att vara nöjd?

Jag tror egentligen inte man ska tänka så mycket "tid". Jag vet tyvärr ett par exempel där folk köpt malle och tränat jättemycket. Men inte utmanat sin hund! Att köra godisletande i skogen, leta rätt på 4 saker på ängen samt köra lite fotgående varje dag behöver inte alls vara rätt. Man måste ge sin bruksras utmaningar hela tiden. Att snabbt gå framåt i sin träning!

En variant där en tjej köpte malle som första hund. Hunden jagar cyklar, biter efter folk, springer på vilt. Trots att ägaren påstår att hunden faktiskt gör något varje dag. Jo då! En längre promenad om dagen alt. "socialträning" (hunden är 2 år och har sett världen och speciellt centralstationen flera gånger i veckan under åren...). Detta plus 100 meters spår med 7 apporter. Samma aktivering hunden fick för 1½ år sedan. Tro fan att den hunden inte är trött i skallen när den sedan lämnas hemma.

Alla hundar ska kunna vilas kortare perioder. För vi människor är inga stålmänniskor. Vi kan bli sjuka eller andra förhinder.

Alltså, det här blir grymt OT, men det stör mig litegrann så jag drar upp det ändå :p

Ditt resonemang skevar ganska mycket. En dyr häst mår inte dåligt om den inte får gå de klasserna den kan gå medan en BC eller malle mår dåligt om de inte får jobba ordentligt. Däri ligger skillnaden. Så, för en dyr (och fin) häst spelar det ingen roll om den är ute på landet och får gå lugnt i skogen varje dag eller om den är ute och tränar och tävlar för OS. För malle/BCn spelar det en jävla roll däremot mellan om den är hos pensionären Hulda som knappt kan gå eller om den är hus hurtiga Lisa som tränar 3 timmar per dag med sin hund.

Just det där om att dyra hästar finns hos människor utan tävlingsambitioner tror jag är ren avundsjuka (kanske inte från ditt håll, mer allmänt). Vill man så köpa sig en OS-häst för att rida i skogen spelar ju inte det någon roll för hästen (generellt, sen är ju hästar individer).

Slut OT från mitt håll :p
Du missar min poäng helt och hållet, jag är väl medveten om att en bruksavlad hund mår skitkasst om den inte aktiveras det är inte det jag snackar om.
Vad jag försöker belysa är fenomenet VARFÖR folk skaffar sig brukshundar när de egentligen skulle klara sig utmärkt med en mindre krävande hund. Det går ju i vågor, ett tag ska alla ha BC, sen kelpies och nu mallar...

kl

Har ingen brukshund utan en dvärgpinscher.
Anser mig vara rätt aktiv, men inget "utöver det vanliga" sas:p

Promenerar kanske 2-3timmar om dagen och tränar lydnad (KL1&2) 1-2 timmar.
Är det fint väder åker vi ut i skogen eller på landet där mina föräldrar bor så att vi kan ränna i skogen och grusgropar.
Har packväskor vissa promenader/skogsturer. (två värmeljus i vardera ficka :D)
En dag i veckan viltspårar vi.
Tricktränar en del inomhus också när vi har lust.

Inne sover killen nästan hela tiden, vilket jag tycker känns skönt :D

De dagar man varit sjuk håller han sig lugn men lägger ofta en tass på axeln och tittar på mig med en halvgalen uppmuntrande blick som säger att; Snäääälla mamma, hitta på nåt kul nu!

Han hänger med nöstan överallt, är inte ofta han är ensam hemma.
Umgås ju mest bara med hundfolk, men även ointresserade gillar att ha med honom, där är det nog storleken som gör sitt, allt blir så okomplicerat på så sätt med en liten hund.

det finns ju stora individuella skillnader också. jag har labrador som ska vara en lugn och snäll sällskapras men tji fick jag. vi 9 års ålder vill han fortfarande träna flera gånger i veckan. han tycker att det är jättekul att spåra men han blir inte särskilt trött av det. då är t ex uppletande bättre för då måste han springa samtidigt. alternativt så åker man och spårar och kör ett lydnadspass efteråt. ren lydnadsträning är nog bäst om han ska bli trött för då måste han TÄNKA. och det är ju jobbigt ;)

just den här hösten har jag hamnat i den otrevliga situationen att jag pendlar 4 timmar om dagen + att jag är i skolan i snitt 7 timmar och då är jag för trött för att orka träna varje dag. min käre sambo sköter det mesta av motionen och kör ibland ner med dem till stranden där de får springa runt lösa och busa, men min hund har blivit JOBBIG. han ska hela tiden kolla vad det är som händer och har svårt för att slappna av. han drar i kopplet på promenaderna och hör efter lite sämre. nu vet jag om att det är en begränsad period så jag försöker stå ut och se till att träna mycket på helgerna istället. men det hade nog inte funkat om han hade varit yngre.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 479
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 315
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
440
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 543
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka