Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, vilken skillnad det kan vara på hund och hundJag la ett spår på några hundra meter idag på en stubbåker. Det tog kanske 5 minuter att lägga och 30 minuter för hundfan att gå
Noggrann är han ju i alla fall
![]()
Ja både ett jobb och ett liv i övrigtJag menar, kan ju inte vara många sambos som tycker det är okej att den man bor med är ute från tex klockan 5 till midnatt
Vem har skrivit det?
Aliide: Nog är det skillnad på hund och hund, det har jag inte sagt någonting emot. Man kan inte dra alla över en kam och säga "Alla brukshundar klarar sig på en timmes motion + lite hjärngympa om dagen. Men jag tycker inte heller att man ska måla fan på väggen och säga att alla brukshundar kräver sex timmars motion om dagen.
Sedan är det ju rätt stor skillnad inom benämningen "bruksras" också, en Malle kräver ju över lag mycket mer stimulans än en Collie t ex.
Absolut! Men jag skrev också "bruksavlad bruksras".
Jag kan iallafall bli ledsen när folk köper hundar med lite driv i. För att sedan låta hundarna gå långrunda och spåra 1 dag i veckan samt lydnad någon kväll. För att sedan säga att hunden inte lider av det. Men som sagt, djur anpassar sig väldigt bra. Det behöver inte innebära att hunden trivs.
Jag kan iallafall bli ledsen när folk köper hundar med lite driv i. För att sedan låta hundarna gå långrunda och spåra 1 dag i veckan samt lydnad någon kväll. För att sedan säga att hunden inte lider av det. Men som sagt, djur anpassar sig väldigt bra. Det behöver inte innebära att hunden trivs.
Det gäller att inse sina begränsningar, eller som jag pratade med hästfolket om på träffen - behöver folk verkligen köpa 120 000 kronors hästar för att kravla sig runt lc/ld tävlingar? Spåra nån gång i veckan och lite lydnad klarar väl i princip alla hundar av.
Fast det har väl ändå ingenting med hundar att göra? Att man köper en malle/rottis/schäfer och går hemma med den är ju inte alls samma sak som att sitta på en 120 000 kronorshäst och inte tävla eller tävla lågt? Det handlar ju inte om aktivering eller att djuret mår dåligt av det hela. För hästen spelar det nog ingen större roll om den tävlar eller inte eller vilka klasser den går.
Det handlar om att det går trender, baserat på annat än reellt behov. Man behöver inte en 120 000 häst för att harva runt på lc/ld det klarar de flesta friska och ordentligt inridna hästar. På samma sätt behöver du knappast en bc eller malle för att träna lydnad 2 gånger i veckan och tävla i lk 1, bruksapell eller lite agility. Det klarar de flesta hundraser, även de som är fullt nöjda med den aktivetsnivån.
Hur mycket tycker du en bruksavlad hund ska jobba, generellt, för att vara nöjd?
Du missar min poäng helt och hållet, jag är väl medveten om att en bruksavlad hund mår skitkasst om den inte aktiveras det är inte det jag snackar om.Alltså, det här blir grymt OT, men det stör mig litegrann så jag drar upp det ändå
Ditt resonemang skevar ganska mycket. En dyr häst mår inte dåligt om den inte får gå de klasserna den kan gå medan en BC eller malle mår dåligt om de inte får jobba ordentligt. Däri ligger skillnaden. Så, för en dyr (och fin) häst spelar det ingen roll om den är ute på landet och får gå lugnt i skogen varje dag eller om den är ute och tränar och tävlar för OS. För malle/BCn spelar det en jävla roll däremot mellan om den är hos pensionären Hulda som knappt kan gå eller om den är hus hurtiga Lisa som tränar 3 timmar per dag med sin hund.
Just det där om att dyra hästar finns hos människor utan tävlingsambitioner tror jag är ren avundsjuka (kanske inte från ditt håll, mer allmänt). Vill man så köpa sig en OS-häst för att rida i skogen spelar ju inte det någon roll för hästen (generellt, sen är ju hästar individer).
Slut OT från mitt håll![]()