Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Vad ligger en sådan premie på?

Varierar beroende på ras och bolag. Men du kanske ville veta just TS kostnad? Annars så t ex Agria kan man räkna fram pris på försäkring på deras sida, då kan man också testa olika raser och försäkringsomfattningar/summor och se vad de kostar.

Synd man inte kan försäkra dem som åsna, det var billigt som sjutton ;P

Mina är försäkrade i 50.000 vet.vård
sedan är 4st i 10.000 liv och en i 5.000 liv.

Just nu är det ungefär lika (hästens värde och livförsäkring)

Jag betalar närmare 2500:-/månad. :crazy:

Mina är försäkrade livbeloppet samma som inköpspris, dock värda minst det dubbla idag, vetvårdsförsäkringen 100,000 kr med fast självrisk och utan procent.
Har oxå en foster/föl försäkring.

Betalar sammanlagt ca 1500 för allt i månaden.

Det är väl värt den när man står där, det har jag surt fått erfara.

Mina är försäkrade livbeloppet samma som inköpspris, dock värda minst det dubbla idag, vetvårdsförsäkringen 100,000 kr med fast självrisk och utan procent.
Har oxå en foster/föl försäkring.

Betalar sammanlagt ca 1500 för allt i månaden.

Det är väl värt den när man står där, det har jag surt fått erfara.

Samma här - det har jag också fått erfara! :eek:
Den förra ponnyn som tragiskt dog vara bara livförsäkrad till 70% av sitt värde, så det var ju vad vi fick ut när vår förra underbara ponny dog.

Så när vi köpte vår nuvarande ponny såg jag noga till att den livförsäkrades för det belopp som vi köpte ponnyn för + vetvårdförsäkring såklart!
Det går ju skapligt bra när man har en häst...även om det är svindyrt , så gick ju IF och höjde premien nu i dagarna - grrr. Jaa hästar kostar minsann - men underbara att ha...

Eller om ni har flera hästar, har ni alla fullförsäkrade?

Min hästs värde är nog allt lite svårt att veta - kanske 60 tusen. Livförsäkrad till 30 tusen då jag hade ute den på foder. Nu när hästen är hemma funderar jag på att ha i stort sett bara vetvårdförsäkring (50 tusen) och mer av en symbolisk summa liv. Känner både att ett beslut om avlivning inte skall ha något med försäkringspengar att göra och att skulle olyckan vara fram är det en risk jag är villig att ta. Pris då jag köpte hästen var 30 tusen.

/Tantan

Senast ändrad av en moderator:

Min häst är kanske värd 15-18.000 men är försäkrad för 25.000. Om hon skulle behöva dömas ut vill jag ha en grundplåt för att kunna köpa en ny häst.

Häst 2 är f.1991 & triangelmärkt så han är inte livförsäkrad alls

*kl*
Kom på en sak med tanke på rubriken...

Alla som har sina hästar försäkrade bör läsa sin försäkringsvillkor, hur mycket man får försäkra sin häst för och vad man får ut om ens häst blir utdömd etc. Det vanliga är att man får försäkra sin häst för inköpspris + 5000 kr.

*kl*

Alla som har sina hästar försäkrade bör läsa sin försäkringsvillkor, hur mycket man får försäkra sin häst för och vad man får ut om ens häst blir utdömd etc. Det vanliga är att man får försäkra sin häst för inköpspris + 5000 kr.

Men inte om det är en unghäst man köpt. De stiger ju rätt snabbt i värde med åldern.

*kl*

Vet inte hur det funkar på häst. Men på hund blev detta lite komiskt för mig. Jag hade köpt en hund för en symbolisk summa på 500:-, skulle försäkra den, det står att man bara får försäkra för inköpsbeloppet, jag skriver i det...och får fram att man inte får försäkra för mindre än 2000:-. Kan man inte köpa en hund för mindre än 2000:- alltså?

Vet inte hur det funkar på häst. Men på hund blev detta lite komiskt för mig. Jag hade köpt en hund för en symbolisk summa på 500:-, skulle försäkra den, det står att man bara får försäkra för inköpsbeloppet, jag skriver i det...och får fram att man inte får försäkra för mindre än 2000:-. Kan man inte köpa en hund för mindre än 2000:- alltså?

Jo fast inte ha den livförsäkrad? Iaf enligt det du skriver.

En annan sak att tänka på är att man inte får ha hästen försäkrad för mer än marknadsvärdet. Eller får får man, men då har man bara betalat ut den dyr premie, man får inte ut mer än marknadsvärdet. Man ska aldrig tjäna på försäkringen.

Dock så är det väl ytterst få fall när det gäller mer moderata summor som de utreder om just den individen är värd försäkringsbeloppet, men..

Dock gillar inte jag heller att man bara får försäkra för inköpsbeloppet. Man får de ggr jag försäkrat inte lägga till 5000 kr ens. Så om man gör ett superfynd och köper en häst värd 80 000 kr för 50 000 kr så får man nöja sig med 50 000 kr första året, och sen höja. Förstår ju hur försäkringsbolaget tänker, men det blir lite snett med för djurägaren.

Just när jag försökte teckna (på nätet, hade kanske fått ett annat besked vid kontakt) så fick jag inte teckna utan livbelopp. Så summan av det hela var ju att jag inte kunde teckna någon försäkring utan att frisera sanningen (som sagt det hade säkert fixat sig om jag kontaktat bolaget).

För övrigt samma bolag som inte tog vår rottis för att de "inte försäkrade kamphundar"...

Men jag har en fundering angående detta med inköpspris, nu har jag iofs aldrig köpt någon dyr häst, men jag har aldrig blivit ombedd att styrka mitt inköpspris, så hur ska de veta att det man uppger inte är ett påhitt?

Jag har t o m försäkrat alla mina hästar utom en utan att de egentligen ens kan veta att hästen verkligen existerat, då hästarna varit oregistrerade och ingen vet. besiktning krävts.

Just när jag försökte teckna (på nätet, hade kanske fått ett annat besked vid kontakt) så fick jag inte teckna utan livbelopp. Så summan av det hela var ju att jag inte kunde teckna någon försäkring utan att frisera sanningen (som sagt det hade säkert fixat sig om jag kontaktat bolaget).

För övrigt samma bolag som inte tog vår rottis för att de "inte försäkrade kamphundar"...

Men jag har en fundering angående detta med inköpspris, nu har jag iofs aldrig köpt någon dyr häst, men jag har aldrig blivit ombedd att styrka mitt inköpspris, så hur ska de veta att det man uppger inte är ett påhitt?

Jag har t o m försäkrat alla mina hästar utom en utan att de egentligen ens kan veta att hästen verkligen existerat, då hästarna varit oregistrerade och ingen vet. besiktning krävts.

Då var det nog nätet som var knas, för utan liv är inga problem att försäkra. Dock måste man vara noga med att kryssa i just att man inte ska ha livförsäkring, annars bråkar datorn. Men jag har inte haft liv på någon hund (oavsett anskaffningskostnad) utom den senaste. Inga problem.

Ingen har heller bett mig styrka inköpspris, men man ska vara beredd på att de kan göra det. Vet att de har gjort det i vissa fall. (Å andra sidan skrivs det ju bluffkvitton just för att kunna försäkra för mer än man eg gett, om hästen säljs under sitt riktiga värde, så..). Däremot så får man iaf hos Agria ange på livskadeanmälan när, från vem och till vilket pris man köpt hästen. Fast de har aldrig kollat om det är sant eller bara påhittat. Dock har det i mina fall handlat om låga belopp.

Vid försäkringstecknande så har de i samband med att man försäkrar vid köp alltid frågat vad man köpt för. Däremot när jag försäkrade kallblodsstoet fyra år efter köp (köpt för 5 000 kr) så frågade de bara vad jag ville försäkra i (jag valde 25 000 kr, inga protester). När jag köpte arabvalacken för 20 000 kr förs jag för det. Några år senare höjde jag till 30, inte en fråga. Ytterligare några år senare höjde jag till 40, då ville de jag skulle motivera höjningen, och jag sa att han var vidareutbildad och på den och den nivån. Det var helt sant, men de kollade aldrig så jag kunde ju ljugit mig blå.

När han T-märktes (han hade res på bägge bak så jag fick 'bara' ut 30 000 kr fast han var förs för 40) så behövde jag heller inte på något vis styrka varesig inköpspris eller att angiven utbnivå var sann.

Så jag tror att sålänge det är rimliga summor så kollar de inte, men de kan göra det. Hade jag försökt hotta upp valacken till 150 000 kr had ejag nog fått mer krav på att styrka att han var värd det. Samtidigt kan du ju köpa ett föl för 150 000 kr utan att de ifrågasätter om det verkligen är värt det, så vem vet..

Att du kunnat försäkra utan att ens styrka att hästen finns är däremot inget konstigt,f ör du får ju inte UT något på försäkringen om hästen inte finns. Så om du hittat på en häst tjänar ju bara f-bolaget på, för du kan ju inte direkt intyga t ex att veterinären behandlat en häst som inte finns liksom?

Senast ändrad:

Skulle jag sälja min häst skulle jag inte få ut dom 17000:- som hon är försäkrad till. då hon nu börjar bli gammal kärning. :( fast har kvar många glada dagar i livet, får jag hoppas.

Att du kunnat försäkra utan att ens styrka att hästen finns är däremot inget konstigt,f ör du får ju inte UT något på försäkringen om hästen inte finns. Så om du hittat på en häst tjänar ju bara f-bolaget på, för du kan ju inte direkt intyga t ex att veterinären behandlat en häst som inte finns liksom?

Jag tänker mest på scenariot att jag t ex försäkrade en liten svart shettis...hur många såna finna det? Typ tusen..:p...jag hade kunnat försäkra en häst och behandlat tre stycken på samma. För det fanns ju inget som styrkte hur han såg ut eller liknande.

Likadant med mitt bruna halvblod...

Alla mina hästar är försäkrade för vad det är värda, dvs vad jag skulle behöva betala för att köpa en likvärdig idag. Jag har 4 islänningar där livvärdet är allt från 20000 kr till 100000 kr.

Min ungäst (2,5 år) är försäkrad i 120 000 veterinärvård och 20 000 i liv. Har fast självrisk på 2800:-. Betalar 7200:-/år för detta:(.

Min ungäst (2,5 år) är försäkrad i 120 000 veterinärvård och 20 000 i liv. Har fast självrisk på 2800:-. Betalar 7200:-/år för detta:(.

Vill du ha lite tröst i eländet så mitt fblstos försäkring var 120 i liv inkl utökad vetvård medicin etc), 15 000 kr i liv, självrisk 1800 kr och 0% och kostade 9900 kr/år..

(Vill du bli avundsjuk kan jag tala om vad nuv fblvalacken kostar i annat bolag, men 100 000 vetvård, utökad, 15 i liv, självrisk 2500 kr *vissel*)

Jag tänker mest på scenariot att jag t ex försäkrade en liten svart shettis...hur många såna finna det? Typ tusen..:p...jag hade kunnat försäkra en häst och behandlat tre stycken på samma. För det fanns ju inget som styrkte hur han såg ut eller liknande.

Likadant med mitt bruna halvblod...

Ah, jo den har jag också tänkt på. Förvånad att f-bolagen inte kräver chip faktiskt. Men har man tre svarta shettisston utan tecken, och i samma ålder och de INTE tänker få sjukdomar som det finns spår efter, så fungerar det ju. Knivigt när en får spatt bara, man anv försäkringen, sen så får den andra någon annan skada, men spatten är magiskt försvunnen. Eller om de får en sårskada/ärr.

Men teoretiskt så ja, och jag har tänkt samma sak, ett pass - en försäkring - flera hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama