Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?
Just när jag försökte teckna (på nätet, hade kanske fått ett annat besked vid kontakt) så fick jag inte teckna utan livbelopp. Så summan av det hela var ju att jag inte kunde teckna någon försäkring utan att frisera sanningen (som sagt det hade säkert fixat sig om jag kontaktat bolaget).
För övrigt samma bolag som inte tog vår rottis för att de "inte försäkrade kamphundar"...
Men jag har en fundering angående detta med inköpspris, nu har jag iofs aldrig köpt någon dyr häst, men jag har aldrig blivit ombedd att styrka mitt inköpspris, så hur ska de veta att det man uppger inte är ett påhitt?
Jag har t o m försäkrat alla mina hästar utom en utan att de egentligen ens kan veta att hästen verkligen existerat, då hästarna varit oregistrerade och ingen vet. besiktning krävts.
Då var det nog nätet som var knas, för utan liv är inga problem att försäkra. Dock måste man vara noga med att kryssa i just att man inte ska ha livförsäkring, annars bråkar datorn. Men jag har inte haft liv på någon hund (oavsett anskaffningskostnad) utom den senaste. Inga problem.
Ingen har heller bett mig styrka inköpspris, men man ska vara beredd på att de kan göra det. Vet att de har gjort det i vissa fall. (Å andra sidan skrivs det ju bluffkvitton just för att kunna försäkra för mer än man eg gett, om hästen säljs under sitt riktiga värde, så..). Däremot så får man iaf hos Agria ange på livskadeanmälan när, från vem och till vilket pris man köpt hästen. Fast de har aldrig kollat om det är sant eller bara påhittat. Dock har det i mina fall handlat om låga belopp.
Vid försäkringstecknande så har de i samband med att man försäkrar vid köp alltid frågat vad man köpt för. Däremot när jag försäkrade kallblodsstoet fyra år efter köp (köpt för 5 000 kr) så frågade de bara vad jag ville försäkra i (jag valde 25 000 kr, inga protester). När jag köpte arabvalacken för 20 000 kr förs jag för det. Några år senare höjde jag till 30, inte en fråga. Ytterligare några år senare höjde jag till 40, då ville de jag skulle motivera höjningen, och jag sa att han var vidareutbildad och på den och den nivån. Det var helt sant, men de kollade aldrig så jag kunde ju ljugit mig blå.
När han T-märktes (han hade res på bägge bak så jag fick 'bara' ut 30 000 kr fast han var förs för 40) så behövde jag heller inte på något vis styrka varesig inköpspris eller att angiven utbnivå var sann.
Så jag tror att sålänge det är rimliga summor så kollar de inte, men de kan göra det. Hade jag försökt hotta upp valacken till 150 000 kr had ejag nog fått mer krav på att styrka att han var värd det. Samtidigt kan du ju köpa ett föl för 150 000 kr utan att de ifrågasätter om det verkligen är värt det, så vem vet..
Att du kunnat försäkra utan att ens styrka att hästen finns är däremot inget konstigt,f ör du får ju inte UT något på försäkringen om hästen inte finns. Så om du hittat på en häst tjänar ju bara f-bolaget på, för du kan ju inte direkt intyga t ex att veterinären behandlat en häst som inte finns liksom?