Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Sv: Hur mycket är era hästar värda och hur mycket är de livförsäkrade för?

Min häst är kanske värd runt 40.000:-, kanske ännu mer? Jag har ingen aning...:o

Hon är livförsäkrad för 20.000:-, mer har jag inte råd med. Betalar nu ca 6200:-/år.:crazy:

Satsar hellre på veterinärvårdsdelen så att jag vet att jag kan behandla henne om något händer, livvärdet är inte jätteviktigt för mig.

Vet inte hur det funkar på häst. Men på hund blev detta lite komiskt för mig. Jag hade köpt en hund för en symbolisk summa på 500:-, skulle försäkra den, det står att man bara får försäkra för inköpsbeloppet, jag skriver i det...och får fram att man inte får försäkra för mindre än 2000:-. Kan man inte köpa en hund för mindre än 2000:- alltså?

Så blev det för mig också när jag köpte min förra häst.

Hon kostade mig 2000:-, men lägsta livbeloppet var 10000:-...

Nu kan man ju iofs aldrig påstå att man gör någon vinst på en hobbyhäst i slutändan ändå, men lite märkligt kändes det att ha hästen försäkrad för de pengarna.:o

Vilka bolag är det där, som har 10 K som lägsta livbelopp? *lite nyfiken*

Ungponnyn stod försäkrad i 8 K när jag köpte (jag höjde till inköpspris 10 K dock)

Min valack (T-märkt och delersatt) står i 8 K i samma bolag nu efter T-märkning.

Fblvalacken jag köpte var livförsäkrad för 5 000 kr, i ett annat bolag när jag köpte (Höjde till inköpspris 15 K vid köp dock)

Säger som de flesta andra, det är dyrt att ha en hög livförsäkring. Unghästen har full veterinärvård och är livförsäkrad för 10 000 kr. Ev. kanske jag höjder livdelen lite, men vete tusan om det är värt det. Den dag han dör kommer jag ändå inte att kunna köpa en häst som han.

Damen är så gammal att livförsäkringen är nästan ingenting. Men hon har full veterinärvård.

Mvh Jordgubba :)

Dotterns ponny är försäkrad i A1 liv ca 75% av sitt värde och resterande upp till 100% av värdet i A2 liv. Har utökad vetvård 120 000 kr som inkluderar mediciner, jourersättningar och veterinärens resor. Fast självrisk 2800 kr. Detta kostar 800 kr/mån. Har valt att inte försäkra A1 Liv till 100% pg a det helt enkelt blir för dyrt.

Vaa??? Så om jag gör ett jätteklipp å köper en häst för låt säga 15000:- där egentliga marknadsvärdet kanske ligger på ca 45000:- (idag, men stiger med utbildning..) så kan jag inte försäkra honom i mer än 15000:-??
Om jag tar över nuvarande försäkring från säljaren då? Är idag försäkrad i 35000:-......
Hjälp!!

Vaa??? Så om jag gör ett jätteklipp å köper en häst för låt säga 15000:- där egentliga marknadsvärdet kanske ligger på ca 45000:- så kan jag inte försäkra honom i mer än 15000:-??
Om jag tar över nuvarande försäkring från säljaren då? Är idag försäkrad i 35000:-......
Hjälp!!

Om du tar över försäkringen, och sen säger till bolaget att du köpt för 15 brukar de inte bli glada. Det är då det brukas skrivas kvitton på 35, även om priset var 15, för att kunna ha försäkrat i 35.

Det kan kanske skilja mellan bolag, men jag fick inte försäkra för mer än inköpsvärdet när jag gjorde ett klipp. För då skulle jag ju tjäna ekonomiskt på affären om hästen förolyckades strax efter köp och jag fick ut dubbelt så mkt som jag köpt för. Och ja det skulle jag, men det skulle ju kosta mig dubbelt så mkt att köpa en motsvarande häst. Fast det spelade ingen roll tyckte f-bolaget, utan inköpssumman, och höj efter ett år då.

Kompisen köpte en häst av sin mamma, till familjepris. Hon försäkrade den för fullvärde, den förolyckades tyvärr, hon skrev på livintyget vad den var köpt för, och fick bara ut det.

Det är vanligt (tyvärr) att det skrivs falska kvitton, just för att kunna försäkra till marknadsvärde när den är köpt för långt under marknadsvärde.

Fjodingen har livförsäkring på 20´ (värd där nån stans)
Veterinärvård 60´
Köptes för 25´

Tinkern har livförsäkring för 27´ (värd runt 30-40´)
Veterinärvård 60´
Köptes för 20´
Skulle eg kostat 35´

Senast ändrad:

min är försäkrad i 25tkr(köpesumman) han är kanske värd 30tkr. jag funderar på att sänka livvärdet och höja vet från 50tkr till 100tkr istället.

Har alla 3 fullförsäkrade :)

Tackar! Jo, det var väl det jag trodde... :smirk: Tidigare arbetsgivare med försäljningsstall har kört den varianten :angel:
Vad gäller när jag vill försäkra upp honom? "klippet".. Var går gränsen rent åldersmässigt för att kunna höja? Vad begränsar en höjning förutom ålder? En akut vrickning som är behandlad av vet eller gäller det "förslitningshältor" el tex bronkithästar el annan"kronisk" åkomma?

Tackar! Jo, det var väl det jag trodde... :smirk: Tidigare arbetsgivare med försäljningsstall har kört den varianten :angel:
Vad gäller när jag vill försäkra upp honom? "klippet".. Var går gränsen rent åldersmässigt för att kunna höja? Vad begränsar en höjning förutom ålder? En akut vrickning som är behandlad av vet eller gäller det "förslitningshältor" el tex bronkithästar el annan"kronisk" åkomma?

Låga summor som ca 5000 kr/år brukar man kunna höja utan motivering. Högre summor så får du motivera varför, t ex vidareutbildad, eller utbstp XX/YY. Om du köpt en häst som går LA/1,20 för 15 K säg, så lär det räcka att höja den till marknadsvärde genom att helt sonika tala om att den går LA/1,20. Kan du styrka genom att den t ex tävlat blir det ju ännu lättare, men för mig har det räckt med att säga att, då har det gällt unghästar dock.

De brukar inte begränsa höjningar pga gamla skador, däremot kan du få reservationer på höjningsbeloppet. De kan också kräva vetintyg vid höjning, och gör det ofta vid högre belopp.

Min valack när han höjdes från 20 till 30 var det bara via tfn,f rån 30 till 40 krävde de vetintyg. Intyget UA men han reagerade med markering 2 steg på böjning av ett bakben (gått omkull dagen innan tyvärr), och jag fick reservation på höjningsbeloppet på båda bak. Dvs hela hästen utom bakbenen var försäkrade för 40 000 kr, bakbenen för 30 000 kr. Sen försökte de kasta in en ryggreservation på höjningsbeloppet med då han haft ryggproblem, men då blev jag sur, och fick häva den med vetintyg vilket jag gjorde.

Övriga gamla skador (sårskada, gaffelbandsskada, spiktramp i hoven som höll på att kosta honom livet, samt ledinflammationer flera ben pga erlichios påverkade inte alls)

Mina har lågt livvärde o något högre veterinärvård. Jag har 6 hästar så det blir lite dyrt om man ska ha alla försäkrade i fullvärde.

Häst 1 A1 till 20t. Vid 5 år ålder tyckte många att vi skulle försäkra upp honom. Hade vi sålt honom då hade han vog varit värd mera.
I nu lägget svårt att säga. Vi skulle nog inte få ut mycket för honom.
16 år, aldrig tävlad, haft fång och utan stamtavla.

Häst 2 köpt för 10t, då 15 år oförskrad och jag har inte försäkrtat honom.

Ponnyn inköpt för 3t. ringde och rådfrågade försäkrings bolaget som inte ansåg att hon var värd att försäkra.

Knapplån

Har läst igenom de flesta svaren och blir lite bestört!
De flesta av oss har inte råd att försäkra hästarna till det beloppet de är värda!
Själv har jag min försäkrad i Agria för 40 000 (skulle säkert få ut närmre 60 000 vid försäljning) och fullveterinär vård. Jag betalar 860 kr / månad. I mina ögon alldelse för dyrt.

Jag kan bara hoppas att något försäkrings ombud läser denna tråd och inser vad det är dom håller på med. För i dagsläget förlorar dom både kunder och inkomster på försäkringsbolagen ifall vi som hästägare inte har råd att försäkra våra hästar!
Dom måste på något sätt kunna särskilja Hobbyhästarnas premier från tävlingshästarna. För jag är ganska säker på att det är tävlingshästarnas kostnader i livförsäkring m.m som gör att premierna höjs för oss vanliga hobby ryttare. Rätta mig gärna ifall jag har fel.

/B

Jag tror nog att det som gör att premierna höjs är att många faktiskt utnyttjar sin försäkring. Det handlar inte nog inte enbart om miljonhästar...

Jag kan bara hoppas att något försäkrings ombud läser denna tråd och inser vad det är dom håller på med. För i dagsläget förlorar dom både kunder och inkomster på försäkringsbolagen ifall vi som hästägare inte har råd att försäkra våra hästar!
Dom måste på något sätt kunna särskilja Hobbyhästarnas premier från tävlingshästarna. För jag är ganska säker på att det är tävlingshästarnas kostnader i livförsäkring m.m som gör att premierna höjs för oss vanliga hobby ryttare. Rätta mig gärna ifall jag har fel.

/B

Ja jag ska rätta dig, det är just hobby hästen som ger premie ökningen och inte tävlingshästen. Ofta är dessa hästar sponsrade på ett eller annat sätt, och i de flesta fall är det inte bara ett försäkringsbolag involverad vid en försäkring på mångmiljonhäst.Det är antalet avlivade hästar samt antalet behandlade hästar som avgör premien, livvärde eller veterinär vård.

Gäller det bara när man tecknar försäkringen? Första hästen jag köpte kostade oss 30 000 kr, ett par år senare var hon värd 45 000 kr och då hade vi tänkt höja livförsäkrings delen. Det som krävdes då var ett veterinär-intyg för att få höja försäkringen. Intyg krävdes om man ville höja försäkringsbeloppet med 10 000 kr eller mer. Men det gick alltså att höja liv-delen på försäkringen för mer än 5 000 kr.

Mvh Jordgubba :)

Men vad menar du då?
Att hästar idag är mer skadade än för tio år sen? Eller att vi dömmer ut tidigare och får ut livförsäkringen än att vi behåller dom som gammla trotjänare tills dess att deras värde i försäkringen är borta?

Utvecklingen går ialla fall i mina ögon åt fel håll.
Man skall ha råd att försäkra sina djur, tyvärr så har jag ingen koll på övriga husdjurssidan, har försäkringspremierna skenat iväg där oxså????
Har det ökat procentuellt lika mycket så fine, annars är ju något väldigt fel med antingen dagens hästar eller dagens hästägare,,,,

/B

Men varför ökar kostnaderna på hobbyhäst sidan?
Är vi hästägare så dåliga på att upptäcka skador medans de fortfarande går att åtgärda eller håller dagens häst sämre?

Vet att jag provocerar lite och hårddrar det, men jag tycker sakfrågan är intressant då jag själv har börjat fundera på ifall det är värt att ha hästen försäkrad....
Tycker inte det är rimligt att betala över tio tusen kr /år i försäkring,,, inte ens min villa som kostar betydlig mer i inköp och har ett betydligt högre värd kostar detta / år.

/B

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama