Hur mycket aktivering?

hålla honom mellan benen i halsbandet. Så han inte kan hoppa.
Pratade med uppfödaren igår som gav rådet att hänga honom i halsbandet.
Jösses... Du behöver bättre rådgivare omkring dig.

Tala inte om vad han INTE ska göra - tala om för honom vad du vill att han ska göra ISTÄLLET.

Lär honom att "Nu vill vi prata lite här, du får vara duktig och sitta ner och vänta lite". Ge honom en tydlig uppgift - och belöna efteråt. Du har ju en supersmart hund; var den supersmarta matte han förtjänar och utnyttja det. Blixtsnabbt lär han sig att "aha, nu vet jag hur hon vill att jag gör i ett sånt här läge, det blir kul, det här kan jag. Sen får jag belöning/godis/lek/kram."

rycka o dra fungerar inte heller direkt. Då han faktiskt inte bryr sig det minsta. Han är väldigt okänslig, tyvärr
Tyvärr? Klart han inte bryr sig, det är ju inte en mes du har i kopplet. Det enda sånt beteende från din sida leder till är att han tappar förtroendet för dig. Du måste jobba med positiva metoder, vara rolig och motiverande.

Aterigen, in behovear en BRA tranare som inte anvander negativ reinforcement. Negativ reinforcement funk ar inte Sa bra pa en rottis, de behover mycket uppmuntran och bra timing. Kolla pa narmaste BK Sa borde ni Kunna hitta en tranare.

Jag går på brukshundsklubben och privattränaren jag använt är en av deras tränare.

Jag håller med @hastflicka om att hitta en bra tränare som använder sig av positiva metoder. Din hund är fortfarande ung och behöver massor med konsekvens. Utan att det blir obehagligt. Exemplet där du möter din kompis och ni stannar och pratar, där hade jag gett hunden en uppgift (sitta/ligga ner är väl lämpligt), belönat hunden för ett korrekt beteende med jämna mellanrum. Och allt eftersom tränat in längre och längre intervaller med sittandet/liggande. Det blir också ett led i eran passivitetsträning MEN se till att hunden lyckas.
Vilken del av landet bor du i? Jag känner lite rottisfolk här och där så jag kanske kan tipsa om nån som kan hjälpa dig på plats.
Problemet är att han inte lyder, har alltid haft som regel att han ska sitta och ha ögonkontakt innan han får hälsa. Men som det är nu sätter han sig inte ens. Ska inte säga att det är vid varje tillfälle, men det är inte långt ifrån.
Vi bor i Skåne, ca 3 mil från Helsingborg. Tar tacksamt emot tips på lämplig tränare.

Problemet är att han inte lyder, har alltid haft som regel att han ska sitta och ha ögonkontakt innan han får hälsa. Men som det är nu sätter han sig inte ens. Ska inte säga att det är vid varje tillfälle, men det är inte långt ifrån.
Vi bor i Skåne, ca 3 mil från Helsingborg. Tar tacksamt emot tips på lämplig tränare.
Du har ju hela v2hundcenter där uppe ju. Annars är ju en klassiker att bryta ner det hela i så små steg som möjligt. Känner ingen specifik tränare sådär. Vet att Linda på lindas hundskola i malmö pluggat och arbetat med utredning av problemhundar. Det är nog närmast jag känner till.

Vilket helt klart sager att du behover hjalp av en tranare. Dina problem ar lite for stora for att folja rad pa ett forum pa internet. Vad du behover ar nagon som ar "hands on" och kan visa vad och hur du ska fa din hund att vilja gora det du vill att han ska gora.

Kan du tänka dig att åka en bit? Det är ju knappt långt nånstans i Skåne iofs ;) Jag ska fundera på några lämpliga och återkomma till dig :)

Kan du tänka dig att åka en bit? Det är ju knappt långt nånstans i Skåne iofs ;) Jag ska fundera på några lämpliga och återkomma till dig :)
Är inte rädd för att köra en bit, men vet inte om det är bättre att få hjälp "himmavid". För det lär ju behövas mer än en ggr:)
Tack för din hjälp.

Du har ju hela v2hundcenter där uppe ju. Annars är ju en klassiker att bryta ner det hela i så små steg som möjligt. Känner ingen specifik tränare sådär. Vet att Linda på lindas hundskola i malmö pluggat och arbetat med utredning av problemhundar. Det är nog närmast jag känner till.
Hade gott godis med på promenaden idag och la in mer lydnad. Sänkte kraven lite och tyckte det gick bättre.
Enligt Lindas hemsida har hon ingen privatträning längre. Kollade på v2hundcenters hemsida, det verkade trevligt. Men de tar 1200 kr för en timme. Jag är inte snål på något vis, men det var i saftigaste laget tyvärr.

Hade gott godis med på promenaden idag och la in mer lydnad. Sänkte kraven lite och tyckte det gick bättre.
Enligt Lindas hemsida har hon ingen privatträning längre. Kollade på v2hundcenters hemsida, det verkade trevligt. Men de tar 1200 kr för en timme. Jag är inte snål på något vis, men det var i saftigaste laget tyvärr.
Tyvärr är det dom enda jag känner till. Men tills du får tag i tränare. Fortsätt sänkta krav. Tydliga mål om beteende och inte så mycket distraktioner. Se till att hunden lyckas helt enkelt. Och givetvis konsekvent.

Jag kan inte rottis alls men är inte 2 timmars promenad + träning o småpromenader mycket för en så stor 8 månaders hund - hänger kroppen med?
Han måste ju ha dunderkondis och aldrig bli trött fysiskt + all unghundsenergi som ska ut.
Hur långt går ni dom där 2 timmarna? Är han lös?
Slappar ni med massage o kontaktövningar?

Jag skulle spåra så han blev trött i huvudet - spår har aldrig skadat.

Jag har två mastiffer med skärpa och jag skulle aldrig få för mig att lyfta i halsband o dyl om dom kaxar. Då överför man bara aggressioner o skit. Vi avleder direkt om dom taggar upp.

Jag kan inte rottis alls men är inte 2 timmars promenad + träning o småpromenader mycket för en så stor 8 månaders hund - hänger kroppen med?
Han måste ju ha dunderkondis och aldrig bli trött fysiskt + all unghundsenergi som ska ut.
Hur långt går ni dom där 2 timmarna? Är han lös?
Slappar ni med massage o kontaktövningar?

Jag skulle spåra så han blev trött i huvudet - spår har aldrig skadat.

Jag har två mastiffer med skärpa och jag skulle aldrig få för mig att lyfta i halsband o dyl om dom kaxar. Då överför man bara aggressioner o skit. Vi avleder direkt om dom taggar upp.
Vi tar det lugnt på promenaderna. Det är ingen konditionsträning. Det är dessutom 1 timme på morgonen och en på kvällen. Inte 2 på en ggr. Han är lös ibland, för att få springa av sig.
Ingen massage, men massa kontaktövningar.
Vi spårar, försöker spåra i skogen iaf 2 ggr i veckan. Slänger även ut massa torrfoder i gräsmattan, som han får leta upp.

Sa vad du behover ar alltsa hjalp att trana respekt och vanligt hederligt uppforande. Det ar INTE okay att en hund nafsar eller stoddar sig ... i synnerhet inte en Rottis. Att "forbjuda" och forsoka tvinga en rottis ar oftast inte vagen att ga. En rottis har ofta mycket hog integritet och personlig "space", men ar ofta ocksa mycket villig att gora som man vill om man bara ber den pa ratt satt.

Sa vad du behover ar alltsa hjalp att trana respekt och vanligt hederligt uppforande. Det ar INTE okay att en hund nafsar eller stoddar sig ... i synnerhet inte en Rottis. Att "forbjuda" och forsoka tvinga en rottis ar oftast inte vagen att ga. En rottis har ofta mycket hog integritet och personlig "space", men ar ofta ocksa mycket villig att gora som man vill om man bara ber den pa ratt satt.
Jo, jag vet. Jag är så ledsen över detta så ni anar inte. Har fått kontakt med en tränare som heter Jan Gyllensten. Tänker förmodligen ge det ett försök med privat träning där. Då han verkar mycket kompetent.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 919
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 514
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 388
Senast: ako
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
2 031
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka