Hur mycket aktivering?

Jiddha

Trådstartare
Jag undrar hur mycket motion/ aktivering ni tycker är lagom till en rottweiler på 8 månader?
Kan man göra för mycket eller för lite ?
Promenerar ca 2 timmar om dan. I promenaderna kör vi lite lydnad.
Lär in och tränar på olika trick hemma i köket med klicker.
Är mycket i skogen och kombinerar då promenader med ett spår efter.
Är på brukshundsklubben 1-2 ggr i veckan.
Tycker ändån han verkar rastlös ibland.
Vad är lagom? Han är ju trots allt bara 8 månader.

Kan det inte vara tvärt om att han är stressad i stället för rastlös? dvs att det är för mycket?

Tänker som Lotheb. Sedan undrar jag om ni passivitetstränar något?
Jodå det gör vi. Det går sådär faktiskt. Stod och pratade med en kompis häromdagen. Hunden fick inte hälsa på henne och det passade inte. Varpå han hoppade på mig och nafsade mig i armarna.
Innan detta , tyckte jag att det började gå riktigt bra med passivitetsträningen. Men nu vet jag inte.
Känns som han just nu är i trotsåldern och tycker att han är kung

Har tänkt tanken att det kanske är för mycket. Men upplever honom inte som stressad utan just uttråkad. Men det kan vara fel av mig.
Kan du beskriva det du menar med rastlöst beteende?

Annars skulle jag prova lek busa utan krav. i stället för träning med krav och se om det gör skillnad.
En annan tanke kan vara foder. Högt kolhydrat intag kan ge nervösa/rastlösa beteenden.

Och angående passivitets träningen gå tillbaka några steg. passivitets träna korta stunder utan andra folk där. Sitt en minut eller kortare på en plats bara när ni är klara beröm gå vidare repetera senare.

Kan du beskriva det du menar med rastlöst beteende?

Annars skulle jag prova lek busa utan krav. i stället för träning med krav och se om det gör skillnad.
En annan tanke kan vara foder. Högt kolhydrat intag kan ge nervösa/rastlösa beteenden.

Och angående passivitets träningen gå tillbaka några steg. passivitets träna korta stunder utan andra folk där. Sitt en minut eller kortare på en plats bara när ni är klara beröm gå vidare repetera senare.
Med rastlös menar jag att han kommer och muckar gräl med oss. Oftast med husse. Hoppar och biter. Kan sätta sig i soffan sidan om eller på en. Kan tolka det som lek med, men gränsen är hårfin.
Ang foder är han under allergiutredning och äter just nu royal canine allerifoder.

Tack för tips. Det är nog så att jag kräver för mycket ibland:)

Kan det vara så att hunden bygger frustration? Schäfern jag hade tog gärna till tänderna när han blev frustrerad/överlycklig och inte riktigt visste vart han skulle ta vägen. Därför fick han ofta hålla en leksak när han hälsade på folk han älskade.

Jag skulle säga att det inte är säkert att det är för mycket aktivering. Två timmar om dagen är ändå inte så mycket. Däremot beror det ju på vad man gör. Är det mycket fartlekar och kamplekar så kan det ju vara så att man drar igång hunden för mycket. Och därför kan det vara en bra idé att jobba hunden på ett lugnt vis så den får tänka och klura utan att dra igång för mycket. Och sen även det där med passivitetsträning. Att man tränar på det även när hunden tycker att det är som jobbigast.

Och säger även som någon annan att det KAN bero på fodret. Inte då bara om det är mycket spannmål (som det är i RC) utan det kan även bero på att hunden behöver berikning av att tugga/slita i ben. Enligt mig en bra och lugn aktivering :)

Jag tycker det låter lite mycket kanske, vi har en rottis på 3 år som är väldigt alert och blir lätt lite småstressad av sig själv men om man säger åt henne att lägga sig ner eller whatever så lyssnar hon och varvar ner. Kanske det ni behöver träna på? Att vara passiv..

Promenerar... lydnad... trick... spår
Leker ni nåt då? Han är ju liten än och behöver brottas och kampa och busa och spela boll och ha kul. Mycket.
Hunden fick inte hälsa på henne och det passade inte. Varpå han hoppade på mig och nafsade mig i armarna.
Han blev utanför och ville ha uppmärksamhet? Ge honom en uppgift; att sitta lugnt och vänta - och belöna när ni pratat klart. Tar det lång tid kan han behöva delbelöningar.
han kommer och muckar gräl med oss. Oftast med husse. Hoppar och biter. Kan sätta sig i soffan sidan om eller på en.
Ni är tråkiga och han vill leka?

En 8 manaders rottis som "muckar" med sin familj och hoppar och naffsar pa sin matte behover en professionell tranar hjalp innan det gar over styr.
Jag förstår det, jag är i valet och kvalet om jag faktiskt ska behålla honom. Jag har tränat privat, rådet hon hade var att hålla honom mellan benen i halsbandet. Så han inte kan hoppa.
Pratade med uppfödaren igår som gav rådet att hänga honom i halsbandet. Vet inte riktigt vad jag ska säga faktiskt. Just nu känns allt så himla tråkigt.

Kan det vara så att hunden bygger frustration? Schäfern jag hade tog gärna till tänderna när han blev frustrerad/överlycklig och inte riktigt visste vart han skulle ta vägen. Därför fick han ofta hålla en leksak när han hälsade på folk han älskade.

Jag skulle säga att det inte är säkert att det är för mycket aktivering. Två timmar om dagen är ändå inte så mycket. Däremot beror det ju på vad man gör. Är det mycket fartlekar och kamplekar så kan det ju vara så att man drar igång hunden för mycket. Och därför kan det vara en bra idé att jobba hunden på ett lugnt vis så den får tänka och klura utan att dra igång för mycket. Och sen även det där med passivitetsträning. Att man tränar på det även när hunden tycker att det är som jobbigast.

Och säger även som någon annan att det KAN bero på fodret. Inte då bara om det är mycket spannmål (som det är i RC) utan det kan även bero på att hunden behöver berikning av att tugga/slita i ben. Enligt mig en bra och lugn aktivering :)
Jag tolkar det som en protest. Men ska testa att ge en leksak för att se om det hjälper.
2 timmar är "bara" promenaderna, sen kommer resten sidan om. Både träning och småpromenader
Men ska träna mycket mer på passivitetsträningen i fortsättningen.
Vilket foder ska man då ge vid en misstänkt allergi? Veterinären gav mig detta och sa att det var det bästa.

Jag hade nog hört runt med lite rottis kunnigt folk om det rasspecifika. Om det nu är sådant. Tyvärr den enda jag känner till är Gerard O'Shea.
Annars back to basics. Små steg små förändringar. Snabbare belönings intervaller vid bra beteende och så.

Personligen tror jag att det dära med rycka och dra inte är direkt någon hit med stora starka hundar.

Ang foderfrågan. Jag förespråkar barf. Ger hunden mer att tänka på. Kräver mer av kroppen att processa. Barfen kan man ju också styra om det skulle finnas allergi. Och enligt mig största bonusen är att skiten blir fasiken knappt hälften av torrfoders skiten haha =)
Sen hur ofta och när får hunden mat?

Leker ni nåt då? Han är ju liten än och behöver brottas och kampa och busa och spela boll och ha kul. Mycket.
Han blev utanför och ville ha uppmärksamhet? Ge honom en uppgift; att sitta lugnt och vänta - och belöna när ni pratat klart. Tar det lång tid kan han behöva delbelöningar.
Ni är tråkiga och han vill leka?
Ja, vi leker men vi är nog sämre på det nu. Ska bättra mig med det igen.
Nä, han blev inte utanför, utan krävde att få hoppa och hälsa. Och blev arg när jag sa nej.

Jag hade nog hört runt med lite rottis kunnigt folk om det rasspecifika. Om det nu är sådant. Tyvärr den enda jag känner till är Gerard O'Shea.
Annars back to basics. Små steg små förändringar. Snabbare belönings intervaller vid bra beteende och så.

Personligen tror jag att det dära med rycka och dra inte är direkt någon hit med stora starka hundar.

Ang foderfrågan. Jag förespråkar barf. Ger hunden mer att tänka på. Kräver mer av kroppen att processa. Barfen kan man ju också styra om det skulle finnas allergi. Och enligt mig största bonusen är att skiten blir fasiken knappt hälften av torrfoders skiten haha =)
Sen hur ofta och när får hunden mat?
Nja rycka o dra fungerar inte heller direkt. Då han faktiskt inte bryr sig det minsta. Han är väldigt okänslig, tyvärr:)
Ska läsa på om barf, men kan man alltså ge det även vid allergi? (Tror dock inte att han har matallergi, då han ff kliar sig ganska mycket)
Han får mat 2 ggr om dan. Inga fasta tider utan det styrs lite av hur aktiva vi varit innan

Aterigen, in behovear en BRA tranare som inte anvander negativ reinforcement. Negativ reinforcement funk ar inte Sa bra pa en rottis, de behover mycket uppmuntran och bra timing. Kolla pa narmaste BK Sa borde ni Kunna hitta en tranare.

Nja rycka o dra fungerar inte heller direkt. Då han faktiskt inte bryr sig det minsta. Han är väldigt okänslig, tyvärr:)

Se det inte som ett "tyvärr", tänk på vad ni kan lära er istället! Jag själv fick för flera år sedan hem en valp som verkligen inte tog åt sig av obehag och korrigeringar. Jag hade seriöst kunnat bryta benet av henne när hon gjorde något dumt utan att det för den sakens skull hade fått henne att undvika beteendet några minuter senare. (Självfallet bröt jag aldrig benet på henne)

Jag insåg snabbt att hon inte gick att träna så som jag tidigare lärt mig att man tränade hund och där någonstans öppnades en helt ny värld för mig. En värld där man uppmuntrar beteenden man vill ha fram, förhindrar att dåliga beteenden ens dyker upp, lär sig läsa av sin hund för att kunna belöna bra beteenden innan de slår över till negativa beteenden och där man försöker ge hunden utlopp för så många naturliga beteenden och behov som möjligt. Det ledde till att mitt liv med hund blev extremt mycket roligare, jag fick bättre kontakt med hundarna än någonsin innan och lärde mig extremt mycket om hur jag skulle få dem att samarbeta med mig. För det är precis vad vi gör nu, vi samarbetar, jobbar tillsammans med allt. Jag jobbar inte med att få hunden att uppföra sig, vi jobbar på att ha kul tillsammans och förstå varandra. Det blir mycket trevligare så, för alla.

Jag håller med @hastflicka om att hitta en bra tränare som använder sig av positiva metoder. Din hund är fortfarande ung och behöver massor med konsekvens. Utan att det blir obehagligt. Exemplet där du möter din kompis och ni stannar och pratar, där hade jag gett hunden en uppgift (sitta/ligga ner är väl lämpligt), belönat hunden för ett korrekt beteende med jämna mellanrum. Och allt eftersom tränat in längre och längre intervaller med sittandet/liggande. Det blir också ett led i eran passivitetsträning MEN se till att hunden lyckas.
Vilken del av landet bor du i? Jag känner lite rottisfolk här och där så jag kanske kan tipsa om nån som kan hjälpa dig på plats.

Det ar forunderligt att ni ens kunde lasa vad jag skrev ... auto correkt pa ipaden gillar inte att jag skriver Svenska.:p

Lyssna pa Kivinna och ta den hjalp du kan fa att hitta en bra tranare. Rottisen kan vara en valdigt tuff hund som inte alls lyssnar pa vad den inte ska gora, men som lar sig fort om man kan visa den med positiva metoder vad man vill (och lar sig oerhort snabbt nar de forlorar beloningen ... boll, kampstock, godis, eller vad man har ... for att de inte gjorde ratt:angel: )

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 919
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 514
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 388
Senast: ako
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
2 031
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka