Hur märker man att hösilage har blivit dåligt?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare 2021
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 9 635
2

2021

Jag tycker att detta är knepigt. Det finns massor med information om hur hösilage ska se ut och lukta när det är okej, men hur är det när det är dåligt? Märker man det tydligt? Hur luktar det då? När en bal "tar värme" känns det tydligt eller kan man missa det?

Är ny på hösilage och är väldigt orolig för att ge dåligt hösilage. Har alltid gett hö tidigare och känner mig trygg i att bedöma kvalitet där men har gått över till hösilage nu och känner mig osäker.

Tacksam för era erfarenheter av dåligt hösilage!

Sv: Hur märker man att hösilage har blivit dåligt?

Då vi fodrade med hösilage tyckte jag att värmen kändes tydligt om det var en dålig bal. Det var också lätt att se med blotta ögat om balen var angripen på något sätt.

Min korta erfarenhet av att fodra med hösilage sträcker sig några månader tillbaka i tiden. På våra balar har man lätt sett när balen börjar bli dålig, men det har dock luktat ok hela tiden, även om den varit dålig. Den har heller ej blivit varm över huvud taget.

Men som sagt har det varit lätt att se med blotta ögat, om ngn bal varit dålig. Vi har sju hästar i stallet och en rundbal går lätt åt på 5-7 dagar hos oss.

Där jag står har vi stora rundbalar hösilage med en TS-halt på cirka 60%. Bara några enstaka har varit dåliga och det har man sett med blotta ögat då man öppnat dem: missfärgningar med vitt, svart eller grått "slem". Luktade illa också, helt annorlunda mot de bra balarna. Min sambo som är relativt okunnig kunde se "felen" direkt.

Det står 10-12 hästar i vårt stall, vi gör av med en bal på 2-3 dagar.

Om de är dåliga och för det luktar illa kan du inte ta miste. Det luktar ruttet, as, vedervärdigt.
Det svåra är att en del balar säkert kan vara dåliga utan för den delen lukta illa.

Tack för era svar!

Det verkar svårt att balen kan lukta okej men ändå vara dålig.

Jag har lite förstora balar för mina hästar. Det skulle ta dem upp till 10 dagar att äta upp en hel bal. Det var inte ekonomiskt försvarbart med mina alternativ att köpa små balar utan jag har köpt stora fyrkantsbalar och räknar med att kasta en del. Svårigheten är att det ställer högre krav på att jag verkligen märker när balen blir dålig och bör kastas.

Fast jag är tveksam om du behöver kasta. Mina står också ca 10 dagar och om vädret är som nu märker inte jag värme eller något annat som illa lukt.Jag fodrar.
Av någon anledning är de balar jag hitills haft i år superfina, inte minsta lilla mögelgrejjelimojj, och då står de sig nog lite bättre också.

Det vore ju toppen om jag inte behöver kasta. Jag har hösilage från en väldigt seriös producent som är duktig på foder till häst så jag hoppas på att det är av god kvalitet. Har inte mycket att jämföra med men det ser jättefint ut och luktar gott.

Jag är också helt ny med hösilage.Men hade oturen/turen;) att få en dålig fyrkantsbal.Jag märkte genast att den inte var ok.För det första såg jag mögel prickar och sen luktade den konstigt,inte illa men konstigt.Vi har två hästar och det tar drygt två veckor innan de fått slut på en fyrkantsbal och den har varit lika fin på slutet som när vi öppnade den.Det är ganska torrt,om det kan spela nån roll.
Jag har varit jättenöjd med hösilage,då det var så dåligt hö år förövrigt.Lycka till!

Ja, det är ju tur för mig att andra har erfarenhet av dåligt hösilage! :)

Är ny på hösilage och är väldigt orolig för att ge dåligt hösilage. Har alltid gett hö tidigare och känner mig trygg i att bedöma kvalitet där men har gått över till hösilage nu och känner mig osäker.Fördelen med ensilage är att man mycket lättare ser/luktar/känner att det är dåligt. Många har fodrat med mögligt hö under många år utan att veta om det...

Fördelen med ensilage är att man mycket lättare än med hö ser/luktar/känner att det är dåligt. Många har fodrat med mögligt hö under många år utan att veta om det...

10 dar kan de hålla på vintern när det är riktigt kallt, men när det är höst/vårtemperaturer så håller en bal bara 2-5 dar. Tar en bal värme så har det gått långt.. Så fort en bal öppnas så börjar en process, hur fort den går beror på temp.

Det råder väldigt olika meningar om hur länge en bal håller när den är öppnad.

Om jag tolkar dig rätt så räcker det alltså inte med att lukta, titta och känna utan man bör kassera balen efter högst 5 dagar om det är väder med några plusgrader?

Försöker lära mig det här....;)

Klipper in från SLUs hemsida:
Hur länge en bal kan stå öppen beror på hur den hygieniska kvaliteten på ensilaget är vid öppning av balen, omgivande temperatur och luftfuktighet samt ensilagets ts-halt. Man skall under höst och vår inte räkna med att en bal håller sig längre än tre till fyra dagar. Vid minusgrader håller sig de flesta balar betydligt längre än tre dagar, en vecka eller längre är inte ovanligt. Om det finns jäst i ensilaget vid öppning skall man räkna med kortare hållbarhet. En öppnad bal som börjar bli varm skall man se upp med, eftersom varmgången i sig är ett tecken på att förskämningsprocessen har satt igång.

Ett riktmärke kan sägas vara ungefär 10 hästar för att en storbal skall gå åt på tre till fyra dagar, men det beror givetvis på hur många kg ts det är i balen. Räkna ut hur mycket ensilage varje häst äter per dag, och lägg sedan ihop vad alla hästarna tillsammans äter på tre dagar. Då ser Du lätt om Ni klarar att göra slut på en storbal under tre dagar, eller om balar av mindre format är ett bättre alternativ. Kanske kan storbal vara användbart under vintern, och småbal under höst och vår?

Om man sätter ut en ensilage- eller hösilagebal i hagen för fri utfodring skall detta bara göras under förutsättning att man använder foderhäckar som motverkar spill och nertrampat foder. Ensilage och hö som trampas ner i lerig mark blir snabbt en riktig bakteriehärd, som gör hästen sjuk om den får i sig det nedtrampade fodret. Ju fler hästar, desto fler utfodringshäckar behövs, så att alla hästar kan äta samtidigt i lugn och ro. Var särskilt uppmärksam på de ranglåga hästarna, de får ofta nöja sig med nedtrampat foder om det inte finns tillräckligt många ätplatser. Var noggrann med att samla ihop och ta bort foderspill. Allra bäst är en grusad eller hårdgjord utfodringsyta, det är lätt att hålla rent och blir inte lerigt.

Cecilia Müller inst för husdjurens utfodring och vård, SLU i Uppsala, Cecilia.Muller@huv.slu.se

Om jag tolkar dig rätt så räcker det alltså inte med att lukta, titta och känna utan man bör kassera balen efter högst 5 dagar om det är väder med några plusgrader?

Vi människor har tyvärr ganska begränsade resurser att upptäcka mögel osv. med näsa o ögon. Dock kan man med lite träning åtminstone bli bättre på det. Jag skulle absolut inte använda en bal i 10 dar vid några plusgrader. Däremot hur många dar som är ok, är svårt att avgöra. Kan tyvärr inte ge dig en exakt riktlinje. Det ultimata är ju att bara använda balarna t.ex. 4 dar. Men det är ju dyrt att slänga 2/3 av balen! Hur länga balarna håller är ju också så himla beroende av luftfuktighet, temperaturändringar, balens ts-halt osv. osv.. En del balar håller sig säkert ok i en 5- 6 dar.

Du har inte möjlighet att köpa småbalar till höst och vår?

Ett varnande exempel: För några år sedan öppnade jag en bal,
vanlig stor, rundbal och den såg fräsh ut.
Men den luktade annorlunda, inte äckligt men typ läder..
en blöt dojja :crazy:
Jag, mitt dumma nöt tyckte det var nog ingen fara och gav hästarna det. Dom vuxna var det ingen fara med, men 2 ettåringar blev hel-kassa i magen.. Dom sket hej vilt i en månad.
Lyckligtvis blev det inte värre, ingen kolik eller allvarligt sjuka.
Jag fick ge dem bakterier för magarna och sen blev det bra.

Så nu tar jag inga risker, en bal kostar ju egentligen inte så mkt..
så varför chansa.
Lite mögelfläckar där det varit en luftbubbla under plasten, det plockar jag bara bort, inget farligt.

Förresten.. Sen när vi dissekerade balen så låg det en stor gren
invirad, en död pinne som var nästan lika lång som balen.
den hade tydligen stört ensileringsprocessen...
Men det var ju bättre än ett dött djur iallafall.

Jag tycker fortfarande att det är knepigt med hur det ska lukta och så och jag är just rädd för att hästarna ska bli dåliga. Vad kan hända mer än att de blir dåliga i magen om de äter dåligt hösilage? Kan de bli mer allvarligt sjuka av det?

Jag öppnade en ny bal idag och den luktade urmyko tyckte jag. Inte friskt syrligt utan ganska skarpt syrligt samt att stråna var bruna och inte gröna som i de tidigare balarna (det är den tredje jag öppnar). Jag ringde producenten och han trodde det kunde bero på att det var blötare i den balen och att det hade blivit mer av en ensileringsprocess. Han skulle i alla fall komma ut och titta på det i morgon och det känns bra. Han har egna hästar så han har erfarenhet av att använda fodret också, inte bara producera det.

Jag tycker fortfarande att det är knepigt med hur det ska lukta och så och jag är just rädd för att hästarna ska bli dåliga. Vad kan hända mer än att de blir dåliga i magen om de äter dåligt hösilage? Kan de bli mer allvarligt sjuka av det?

Dessvärre kan de ju blir väldigt sjuka ja, och allvarligt sjuka. Botulism kan man aldrig skydda sig emot genom att lukta/titta på balen, det syns inte och luktar inte. Men en bal som redan är kajko iom att den inte luktar/ser bra ut innebär ju att det varit en miljö i balen som inte varit idealisk.

Dessutm har man otur så en magtarmstörning kan ge t ex fång i förlängningen, eller ordentliga kolikanfall och det är ju inte alltid man kan häva sådana.

Om höet är av tex andra-skörd så kan det vara ganska brunt i färgen. Det gör ingenting, och ju blötare dessto mörkare..
Det kan lukta surt oxå men det ska inte lukta unket eller "kompost"
då är det ruttet..
Jag tycker det är svårare att bedömma kvaliteten på blött hösilage.

Idealet är förstås grönt, ganska torrt och doft av äppelcider-vinäger.

Blötare foder ökar risken för botulism oxå..bättre att ge till kossor !

Men hästarna brukar inte vilja äta dåligt foder, då sprätter dom bara runt det å petar i maten..
Friskt, bra hösilage brukar dom ju älska.

Lite mögelfläckar där det varit en luftbubbla under plasten, det plockar jag bara bort, inget farligt.

Om det finns synligt mögel så finns det också mögelsporer. Dessa syns inte och du vet inte hur långt de spridit sig, i värsta fall finns de i hela balen. Jag skulle inte ge av en bal med mögelfläckar. Jäst är en annan sak. Däremot ska man se upp om det finns jäst eftersom det visar att det har funnits tillgång till syre och då har det varit sånna betingelser så det kan finnas mögel. Finns jästen på yttersta lagret av hösilaget tycker jag det är ok att skala av balen en bit in. Men finns det jäst även längre in i balen ska hela kasseras.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 083
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 164
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 982
Senast: emma-vsm
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 765
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka