Hur märker man att hösilage har blivit dåligt?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare 2021
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 9 635
Sv: Hur märker man att hösilage har blivit dåligt?

2a skörden är i regel den skörd som är grönast. Det ska se ut som vanligt grönt gräs. Är det brunt har det antagligen legat för länge på åkern. Däremot första skörden kan variera från ganska grön när den är riktigt blöt till att mer variera från grön-gul-grå i olika nyanser när det börjar bli torrare.

SLU rekommenderar en ts-halt på mellan 40-60%. Jag vill dock inte ha det så blött som 40%. Tycker mellan 50 och 60% är lagom, och det vi har nu på 64% är jättefint. Dock ska det absolut inte va torrare. Går det uppåt 70% så är stjälkarna hårda och rymmer mycket luft. Nästan omöjligt att pressa det så det inte är kvar nått syre, dessutom krävs det väldigt många varv plast för att inte gräset ska sticka hål på plasten.

Men botulism hänger väl inte ihop med om balen har blivit dålig eller inte? Det finns väl där från början och förekommer oftast om hösilaget är förorenat av jord eller kadaver?

Mina hästar är vaccinerade mot botulism men det täcker inte alla typer av botulism har jag för mig utan endast de mest vanligt förekommande.

Senast ändrad av en moderator:

Men botulism hänger väl inte ihop med om balen har blivit dålig eller inte? Det finns väl där från början och förekommer oftast om hösilaget är förorenat av jord eller kadaver?

Mina hästar är vaccinerade mot botulism men det täcker inte alla typer av botulism har jag för mig utan endast de mest vanligt förekommande.

Det täcker den typ som är den enda som konstaterats på häst i Sverige (dock finns det från Danmark och något mer ställe rapporter om enstaka fall av typen som vaccinet inte skyddar mot, men inga från Sverige).

Och botulism kan vara i en bal som för ögat är perfekt, ja. Men om du har en bal som för ögat inte är okej, så VET du ju att något gått snett. Vilket i realiteten kan minska risken för botulism eller öka den, beroende på. Men det är dumt att chansa.

För en bal kan ju lukta dålig för att det är jord eller kadaverdelar med (den kan också lukta helt okej, och sen hittar man vad det nu är i den efter halva balen), och d har du ju en ökad botulismrisk.

Så, man kan inte vara säker att det är lugnt för att balen luktar och ser okej ut, men om den inte gör det kan mnan vara säker på att något gått snett och det är ökad risk för en rad problem.

Så jag menade.

2 av mina 3 är vacc, nykomlingen ska vacc han med. (Dock kommer det inte vara klart förrän till våren, men..), jag skulle dock aldrig chansa ett dugg på en bal som inte luktar helt okej, för även om de inte får botulism (om det finns toxin i balen) pga vacc, så finns det ju en rad andra problem de kan få.

Jag håller med - kassera hellre för mycket hösilage än att riskera att hästen ska dö i Botulism!
I vårat stall "ridskole + ett privatstall" dog en privathäst av Botulism och boxgrannen som också fick i sig av hösilaget fick tas bort ett par månader senare pga. sviterna av Botulismkänning.
Så nu har alla privathästägare i vårat stall hö i stället för hösilage.
Jag vet att många hästar äter hösilage - men som sagt det som inte får hända KAN hända våra älsklingar...

Jag vill bara förtydliga att jag inte har för avsikt att chansa på en eventuellt dålig bal, jag kasserar hellre. Men eftersom jag är helt ny på hösilage är jag orolig för att ge dåligt hösilage utan att jag vet om det, alltså för att jag inte har märkt att det är fel på det. Då ville jag veta vad som kan hända i sådana fall.

Jag har just kasserat en hel bal för att jag tyckte att den luktade och såg myko ut fast jag har fått veta nu att den troligen var helt okej, bara lite blötare än de andra. Så jag fäller hellre än friar men det är ju dumt att kassera bra balar också, det blir dyrt då!

Detta sammataget är skälet till att jag skapade tråden - jag vill lära mig mer än jag har kunnat läsa mig till = ta del av andras erfarenheter!!

Så tack allihopa för att ni delar med er av era erfarenheter!! :bow::bow:

Ah, okej. Om balen luktar bra och ser bra ut (och ja de blötare balarna luktar lite mer, lite syrligare), och du har botulismvaccinerat, då har du gjort vad du kan för att skydda dig så långt. Fodrar du sedan 'ovan mark', dvs i foderhäck/foderlår/etc utomhus så de inte kan trampa ner det i lera etc och äter från marken, då har du gjort allt man kan för att gardera dig =)

Jag har hemmabyggda "lådor" som jag lägger fodret i. Jag lägger ut nytt flera gånger om dagen för ett av mina ston river gärna ur fodret om det ligger mycket i lådan, är det mindre så hindrar kanterna henne.

Att ha dessa lådor blev ett absolut måste när den lille hingsten kom på att först kissa på det och sedan rulla sig i det var precis vad höet skulle användas till! :D

Med lådorna blir det minimalt med spill och ingen häst kan kliva på maten (ännu mindre rulla sig i den!). Fungerar bra och är ändå i marknivå som jag vill ha det, eller tja, som hästarna vill ha det!

Lill hingsten har nu också förlikat sig med att han endast får rulla sig i halm......

Jag har också lådor, av ungefär samma anledning :angel:

Men då har du gjort allt du kan för att skydda dig =)

Jag menade alltså ytliga små fläckar, av jäst-svamp oftast.
Typ några cm djupt bara.
Om jag skulle kassera hela den balen med sånt, då hade jag nog fått slänga alla balar...
Obs att ju torrare hösilage, dessto lättare för mögel-fläckar..

Jag menade alltså ytliga små fläckar, av jäst-svamp oftast.
Typ några cm djupt bara.
Om jag skulle kassera hela den balen med sånt, då hade jag nog fått slänga alla balar...
Obs att ju torrare hösilage, dessto lättare för mögel-fläckar..

En vanlig orsak till dessa ytliga angrepp är hantering av balarna. Balarna ska i princip bara flyttas en gång vid skörd och en gång när de ska användas.

Kl

Med första balen så gjorde jag misstaget att inte ta av hela plasten på balen. Trodde i min enfaldighet att den skulle hålla längre. Det blev tvärtom. Det blev en snabb värmeutveckling i den och vi fick kasta ganska mkt av det som från början var perfekt ponnyhösilage.

Nu tar jag av all plast direkt och när jag tar av hösilaget så lindar jag av från hela balen.

Jag har bara 3 små ponnyer men stora balar på flera hundra kilo, när det börja bli vår ute, tror ni att jag kan ta isär balarna och typ skulltorka dem så jag inte behöver kasta ca 200 kilo hösilage efter tre dagar?

(vill tillägga att så blanka och fina pållar har jag aldrig haft som nu när jag börjat med hösilage)

Kl

Med första balen så gjorde jag misstaget att inte ta av hela plasten på balen. Trodde i min enfaldighet att den skulle hålla längre. Det blev tvärtom. Det blev en snabb värmeutveckling i den och vi fick kasta ganska mkt av det som från början var perfekt ponnyhösilage.

Nu tar jag av all plast direkt och när jag tar av hösilaget så lindar jag av från hela balen.

Jag har bara 3 små ponnyer men stora balar på flera hundra kilo, när det börja bli vår ute, tror ni att jag kan ta isär balarna och typ skulltorka dem så jag inte behöver kasta ca 200 kilo hösilage efter tre dagar?

(vill tillägga att så blanka och fina pållar har jag aldrig haft som nu när jag börjat med hösilage)

Jag har försökt torka silage, och rekommenderar det inte. Det gick nästan ofelbart på tok.

Däremot så fryser jag det på våren, svårt med storbal (går åt stooor frys), men med småbal gick det prima =)

Dom här balarna är hemkörda till mig samma dag dom plastades, men lite snålt med plast kanske ?
Men även tidigare år har det varit lite små plättar med jästmögel på dom från andra leverantörer.
Det beror nog mest på att hösilaget är ganska torrt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 083
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 164
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 982
Senast: emma-vsm
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 765
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka