Hur många neontetror i 45 l?

Sv: Hur många neontetror i 45 l?

Det beror ju givetvis på både cirkulation, filtermedia och antalet växter.
Har du gott om allt det så kan du ha i 10-15 st.
Beror givetvis på hur nystartad karet är med, men det har du säkert koll på men nämner det ändå.

Beror givetvis på hur nystartad karet är med, men det har du säkert koll på men nämner det ändå.

Nä, det hade/har jag inte koll på, förklara gärna =)

Jag har haft akvarium för sådär 'hundra år' sedan. Och gjorde då ungefär ALLA fel man kunde - alla kategorier. Fiskarna var närmast odödliga och klarade både noll växter, helbyte av vatten och klinisk skurning av kar, grus etc, insläpp pang poff ur plastpåsen vid nyinköp och en rad andra fadäser.

Så mer tur än skicklighet de överlevde år ut och år in..

Tänkte jag skulle göra lite mer rätt den här gången. 'Då' hade jag 2 black molly, 1 guppy, 2 st 'andra fiskar' (minns inte sort), 1 algätare/mal och så 10 tetror. I 100 liters akvarium.

Nu tänkte jag ha (tror jag än iaf) bara tetror, gärna så många som möjligt. Men göra lite mer rätt som sagt ;)

Har begripit så mycket som att etablera akvariet med sand och pump och växter och hela kitet några veckor innan fiskarna, och att inte chockdumpa fiskstackarna i akvariet. Men missat det att antal beror på hur nyetablerat? För bli ju helt nytt.

Har begripit så mycket som att etablera akvariet med sand och pump och växter och hela kitet några veckor innan fiskarna, och att inte chockdumpa fiskstackarna i akvariet. Men missat det att antal beror på hur nyetablerat? För bli ju helt nytt.

Nej det är fel, starta upp karet med Nitrivec se till så att vattnet blir syresatt ordentligt sen i med MAX 2st Neontetror. Tempen skall ju vara rätt med, så vänta till dagen efter. Mata sen försiktigt i 30 dagar. (liten mängd varannandag) Det är viktigt att du har i Nitrivec under hela uppstarten.
Efter 30 dagar så är karet igång och du kan då köpa resterande fiskar.

Att vänta i flera veckor utan fisk är inget som hjälper till alls, utan fiskbajsen är det som får karet till att börja komma igång.

Här kan du se vad som händer när karet är nystartat:
http://www.bestfish.com/newtank3.html

Bestäm dig för hur du skall sköta om dina VB regimer och följ dom sen.
Jag rekommenderar till att byta 20-40% i veckan.

Men suck. Läst på ungefär en miljard sidor och alla har sagt att starta upp akvariet med 'allt utom fisk' i några veckor först, sen fisk.

Fast jag har iofs gärna i fisk tidigare, även om det bara är två ;)

man behöver inte alls ha i nitrivec från början.

ts jag gjorde såhär, efter rådgivning från fiskaffären:

dag 1 : hällde i vatten, grus, växter. Hade ieasylife ett vattenberedningsmedel som gör att du kan dippa ner lite fisk redan dag 2. Easylife är skitbilligt, jag gav 55 kr för en flaska som räcker till nästan 500 liter.

Googlade lite mer igår, och det tycks råda helt delade meningar. En del tycker att om man startar upp det med växter, sand, pump, lampa - hela kittet, och låter det vara i X tid, så kan man sen börja introducera fiskar. Och tycker då att alla 'tillsatsmedel' (nitrivec mfl) är bortkastade pengar.

Andra tycker att i med tillsatsmedel (olika rek olika) och så börja introducera fiskar efter några dagar.

Mest troligt lär väl båda sätten fungera då, antar jag? Sen är ju alltid frågan nästan oavsett vad det gäller om det gick bra tack vare eller trots att, men..

Nåja, beställde ett sånt där medel (inte nitrivec, ett annat, Nutrafin Biocycle startkyltur/vattenberedning) i alla fall efter lite diskussion med en akvarieaffär. 'Alla' verkar ju överens om att det inte är negativt/skadligt, utan på sin höjd onödigt för plånboken. Och det kostade ju inte så mycket, 90 kr för en flaska som räcker till sjukligt mkt vatten.

När ni som kan ändå är igång och tipsar kan ni gärna få tipsa om lämpliga växter. Kan ju fråga i affären men alltid bra få fler åsikter =)

Det blir säkert bra :)

Du ska ha snabbväxande växter som tar upp farliga ämnen ur vattnet tex vattenpest, vattenormbunke eller hornsäv. Nackdelen med dessa är att de blir rätt höga så de tar bort en del simyta,...

Tänkte förutom 'standardväxter', om det är något som är bättre/sämre för neontetror, passar bättre/sämre i litet akvarium etc? =)

Tack för alla svar btw!

Men suck. Läst på ungefär en miljard sidor och alla har sagt att starta upp akvariet med 'allt utom fisk' i några veckor först, sen fisk.

Fast jag har iofs gärna i fisk tidigare, även om det bara är två ;)
Gör så att skapa en tråd på Zoopet så blir det rätt info du får. (precis som jag säger här)
Vad poängen skulle bli att starta upp karet o sen låta det stå tomt i flera veckor fattar jag inte. Detta är ren kemi, kolla länken jag gav dig.

Att starta upp karet utan bakteriekultur blir aldrig bra, men jag gör sj så att jag tar kultur från ett annat kar.
Beredningsmedel är däremot utslängda pengar om du inte har klor i vattnet.

Affären som sa att bakteriekultur under uppstart var utslängda pengar hade jag slutat handla i bums.

Jag undrar också över det där. Kan man t ex startar upp karet med växter, värme, grus, pump, vattenberedning, bakteriekultur och växtgödning första dan. Andra dagen köper man kanske tre platy och sedan väntar man sex dar och gör ett litet vattenbyte. Efter det lägger man i två äppelsnäckor. Väntar en vecka, några växter till. Väntar en vecka, två platy till. Väntar en vecka, en till snäcka. Ungefär så, hade det funkat? Tänker då givetvis att man gör ett VB varje vecka också då man har i lite vattenberedning och växtgödning.

Skulle det funka för en uppstart eller är jag helt fel ute?

Låter det alltid gå en-två veckor innan jag stoppar i fisk i ett nystartat kar. Detta för att få koll på hur vattenvärdena beter sig med den inredning och det vatten jag har i. Neontetror, liksom alla fiskar, har ju specifika önskemål på ph, kh, temp osv. Och det måste man mäta flera gånger med intervall för att få ett begrepp om hur vattnet beter sig.

Vill du optimera för tetrorna använder du växter som finns i deras naturliga miljö, och gärna filtrera vattnet över t ex torv för att få lätt färgat vatten (svartvatten). Tetrorna lever i grumligt vatten i naturen och då känner de sig tryggare och färgar ut bättre.

/Lif, sydamerika-akvarium-nörd

När du gör vattenbyte tar du ju bort en stor del av bakteriekulturen. Gör bara vattenbyten om vattentesterna visar på dåliga värden, tex nitrit vilken är mkt lätt att få i ett nystartat akvarie. Det tar ett tag innan alla värden har stabiliserat sig (efter att fiskarna kommit i) och varje gång du byter vatten tar du ju bort en del av de braiga värdena.

Mitt har varit igång i.. öh nån månad nu väl, och jag har gjort ett stort vattenbyte på 40% ca en gång och det var för att få bort lite av det färgade vattnet från ek-grenen. Bytt 20 liter vatten (av 350) en gång med. Värdena har bara denna veckan lagt sig på en bra nivå så det tar ett tag innan det är inkört.

Sorry men lite dåligt påläst är du.
Det finns ringa kultur i vattnet, kulturen finner du i sanden/gruset o i filtret.
Att göra VB för att få bort nitrit är fel det med, bättre med bra startkultur för att undvika nitrit o ammonium. Har du fått nitrit/ammonium så har du gjort fel.

Man gör VB varje vecka för att ta bort nitrat. Att göra VB 1 gång i månaden (eller ännu färre om jag skall tolka vad du skrev) låter inte sunt alls. Vad har du för tester eg?

Man skulle kunna tro att det är det rena vattnet som dödar fisken efter vad du skriver, och jag kan säga dig att det är precis tvärtom. ;)

kl

Vad komplicerat det verkar att ha akvarium :eek: Jag fick ta över ett 60 liters en gång, bytte allt vatten förutom det som var i hinken med fiskarna, värmen funkade inte så de fick klara sig utan värme, nån analys gjorde jag inte och använde inget "medel" i vattnet men fiskarna klarade sig ändå...
Iofs kanske de inte var så känsliga (en mal, en kuli och några malawiciklider tror jag det var).

som jag sa, gör vattenbyte om testerna säger att de behövs. (Jbl testväska). Hur ska man göra menar du om man får nitrit då? det får man väl gärna efterhand (övermatning tex) så hur sa man kunna gardera sig mot det menar du? nitrivec är ingen garanti.

Senast ändrad:

Jag gör säkerligen miljarder fel enligt läroboken när jag sätter igång ett kar, men än så länge har ingen fisk dött trots denna ovarsamma behandling.

Inreder med grus, och växter. Sätter igång pump och övriga grejer.

Nu när jag har andra akvarum igång så brukar jag ta och fylla upp det nya karet med vatten från andra kar.
Ifall jag behöver ta nytt vatten och hälla i så åker det även en skvätt vattenberedningmedel.
I med fiskarna.

Det har funnits gånger då jag inte haft "gammalt" akvarievatten, men då gjorde jag som ovan förutom att vattnet var nytt så det blev mer vattenberedningsmedel. Fiskarna åkte i och ingen har dött.
En gång fick jag dock problem med alger, men det lugnade ner sig när allting blivit stabilt igen.

När jag var yngre så hade jag ingen koll alls, och då hände det att jag storstädade karet = rörde upp grus, tömde på allt vatten. Hällde i nytt vatten utan vattenberedningsmedel och sen i med fiskarna igen. Jag har inga minnen av att fiskarna någonsin dog efter denna våldsamma behandling, men det är inget jag skulle göra idag.

som jag sa, gör vattenbyte om testerna säger att de behövs. (Jbl testväska). Hur ska man göra menar du om man får nitrit då? det får man väl gärna efterhand (övermatning tex) så hur sa man kunna gardera sig mot det menar du? nitrivec är ingen garanti.

Det står i mitt andra inlägg hur man undviker nitrit. Just därför det är så viktigt att sköta karet så när det är nystartat. Nitrit för du aldrig i ett ingånget kar om du sköter det. Däremot får du nitrat och fosfat.

Så du gör ett VB när ditt nitrit test visar vad?
Hur mäter du ammonium då?

Senast ändrad av en moderator:

Tycker inte du gör sådär jättemånga fel, men ta med dig kultur från ett annat kar nästa gång så gör du uppstarten bättre.

Jag har alltid nått kar att ta kultur ifrån och enklast när jag startar upp ett nytt kar är detta tillvägagångssättet.

Ny sand eller ursköljd beg. 50% vatten från annat kar.
Sköljer ur ett filter i en spann från annat kar, tömmer sen ner all mulmen i det nya karet och startar pumpen när jag fyllt upp karet med resterande kranvatten.
Efter ca 1-2 H så lägger sig allt det grumliga, och då planterar jag ner växterna.
Är tempen rätt sen så lägger jag i fiskarna direkt.
Bakteriekulturen upprepar jag sen på dag 7, 14 och 21:a dagen. Efter VB då.
Alla mina kar får VB varje vecka, bortsett från odlingskaren som får VB varje eller varannandag.

Kör man med denna metoden så kan man ha i mer fisk från början och det funkar att mata varje dag i små små mängder.

Liknande trådar

Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 489
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 146
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar